Решение по дело №4525/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260610
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 22 февруари 2022 г.)
Съдия: Поля Петрова Сакутова
Дело: 20205330204525
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                            № 260610

                                     гр. Пловдив, 19.08.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на двадесети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА

                                                                                         

          при участието на секретаря  Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4525/2020  г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от „Европейски пътища”АД, седалище и адрес на управление : гр.Пловдив, бул. Дунав № 76 против Наказателно постановление № Е–НП-09/10.06.2020 г., издадено от Министерство на енергетиката, с което за нарушение на чл.4, ал.2 от Закона за подземните богаства /ЗПБ/ на основание чл.93, ал.2  т.2 от ЗПБ е наложена имуществена санкция в размер на 200 000 лв./двеста хиляди лева/.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуалните си представители от адв. К.Б. *** и гл.юриск. К.З.  с пълномощно по делото.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата е допустима – подадена е в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от лице, което има право на обжалване и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол..

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

На 12.09.2019 г. по повод постъпило писмо в Министерство на енергетиката от РИОСВ Пловдив относно нерегламентиран добив на подземни богатства била извършена проверка от служители на  министерството в имот в землището на с.Шишманци, общ.Раковски, представляващ обект Асфалтова база .

Към момента на проверката било констатирано наличие на разработена кариера за добив на строителни материали – варовици  със следи от добив в големи размери.

Наличната механизация била в неработещо положение поради обстоятелството, че работниците от обекта ползвали обедна почивка по време на проверката.

В момента на проверката било установено, че кариерата е с приблизителни размери 200,0 м х 50,00 м, височина на стъпалото 16,00 м, като в северозападния край на кариерата е засечено второ стъпало. Също така били констатирани четири депа със складиран, добит от кариерата и преработен материал.

В момента на поверката се извършвало подготовка и на бъдещо взривно поле, обхващащо цялата източна част на кариерата.

В хода на проверката проверяващите констатирали извършване на пробивно-взривни работи, последващо извозване с автосамосвали и претрошаване и сортиране в стационарна ТСИ.

Констатирани били четири депа със складиран, добит от кариерата и преработен материал.

Посочените дейности засягали имот с № …, имот № …, частично бил засегнат и имот № ….

 Проверката била проведена в присъствие на ръководителя на производствена база „Шишманци” на „Евро Строй Кънстръкшън” ЕООД, като в момента на проверката било установено, че посочените дейности се осъществяват от служители на „Евро Строй Кънстръкшън” ЕООД.

След проверката на място и за изясняване на фактическата обстановка от страна на Министерство на енергетиката била изискана и допълнителна информация от Дирекция „Инспекция по труда” Пловдив, Районно управление –Раковски .

С писмо вх. № … г. и … г. е предоставено Разрешително №… за извършване на технологични взривни работи.

От  РУ Раковски са представени протоколи за извършени пробивно-взривни работи през 2018 г. и 2019 г. в обект обект Асфалтова база, с. Шишманци, общо 6 промишлени взривявания.

Представени са Договор от … г. сключен между „Европейски пътища”АД и „Експлозивинженеринг” АД, Анекс №… г. към Договор от ….., разрешение № … г., разрешение № … г., проект за извършване на специални взривни работи на обект Промишлена площадка ТСИ и АБ „Шишманци”, както и договор за наем на недвижим имот от … г., сключен между „Европейски пътища” АД и „Евро Строй Кънстръкшън” ЕООД.

След направена справка в специализираните карти и регистри, поддържани в Министерството на енергетиката, било установено, че добивът се извършва без надлежно предоставена концесия.

Така описаната фактическа обстановка съдът установи въз основа на събраните по делото доказателства – показания на разпитания в качеството на свидетел актосъставител Х.Д.К., както и на св. Д.Й.М., Е. Ш. И., Ж. С. З., В. Л. К., писмени доказателства – материали към административнонаказателната преписка Договор от … г., Анекс №… г., разрешително № … за извършване на технологични взривни работи, проект за извършване на специални взривни работи на обект Промишлена площадка ТСИ и АБ „Шишманци” , договор за наем на недвижим имот от …., сключен между „Европейски пътища” АД и „Евро Строй Кънстръкшън” ЕООД.

По делото не се спори, че дружеството жалбоподател „Европейски пътища” АД няма концесия за добив и не притежава права за добив на подземни богатства.

Установява се, че дружеството жалбоподател „Европейски пътища” АД е собственик на  недвижимия имот, на който е осъществена проверката.

Установява се, че между дружеството жалбоподател „Европейски пътища” АД от една страна и „Експлозивинженеринг” АД от друга са възникнали  облигационни отношения  по силата на Договор от …. г. и Анекс №… г. към него. По силата на договора изпълнителят е следвало да извършва пробивно-взривни работи, а по силата на сключения впоследствие Анекс към договора предметът на договора е бил разширен и изпълнителят е следвало да извърши и т.нар. вертикална планировка на проверявания терен.

Резултатите от проверката на място са констатирали наличие на разработена кариера за добив на строителни материали – варовици.

Установено е отново в хода на проверката на място извършване на пробивно-взривни работи, последващо извозване с автосамосвали и претрошаване и сортиране в стационарна ТСИ, както и четири  депа със складиран, добит от кариерата и преработен материал.

Издадените разрешително № … г. за извършване на технологични взривни работи,  удостоверяват право за извършване на пробивни-взривни работи на обекта от страна на „Експлозивинженеринг” АД.

Разпитан пред съда в качеството на свидетел, актосъставителят потвърди направените в съставения от него акт констатации.

 Гореописаната фактическа обстановка не се опровергава и от разпитаните свидетели - Д.Й.М., /охрантител на обекта/ , както и на Е. Ш. И., Ж. С. З., В. Л. К., служители в „Евро Строй Кънстръкшън”ЕООД. Разпитаните като свидетели служители потвърждават извършването на пробивно–взривни работи на проверявания обект с възложител „Европейски пътища” АД. Св. Д.М. е установен като охранител на обекта, св. И. потвърждава обстоятелствата, че обектът е собственост на „Европейски пътища” АД, а пробивно–взривните дейности са възложени на „Експлозивинженеринг“ АД от дружеството собственик. Св. И. заявява, че в хода на работата е била доставяна и преработена и непреработена скална маса. Св.З. разяснява в какво се сътои дейността по осъществяване на вертикална планировка - корекция на нивата с взривни работи с помощта на разнореден взривен материал. Следва да се отбележи обаче, че при проверката се установява отделено количество варовик, складирано в депа, както и съоражения за извозването му.

При така събраните доказателства действително възложените работи с оглед сключения договор официално се свеждат до пробивно-взривни работи и  направа на вертикална планировка с възложител „Европейски пътища” АД и изпълнител „Експлозивинженеринг”АД. Установява се и наличието на разрешение за извършване на пробивно-взривни работи  и договорни отношения по осъществяване на вертикална планировка между двете дружества, издадено на „Експлозивинженеринг”АД.

В хода на проверката обаче се установяват от проверяващите освен пробивно - взривни дейности, които са разрешени, също и дейности по претрошаване на варовик, складирането му, дейност по натоварване, транспортиране и извозване. Известно е, че дейността по натрошаване на варовика се предхожда от дейност по неговото отделяне от земята, собственост на процесното дружество, което е и възложител. При това положение ако дружеството изпълнител е извършвало дейности, вкл. и по извозването на отделения материал, складирането му в съответни депа, то те са възложени  от името на „Европейски пътища” АД и за негова сметка, поради което и правилно на Европейски пътища” АД е вменена административнонаказателната отговорност.

Не се споделят оплакванията, че нарушението не е установено по безспорен начин с оглед обстоятелството, че на място не се установява дейност по добиване на варовика. Проверката е направена по време на обедна почивка. Самият процес по пробивно-взривната дейност е кратък. Установяват се последици от пробивно-взривна дейност,  последващи действия по подготовка по превозване на варовика, по неговото съхраняване. На място проверяващите са констатирали една част от технологията/процеса. Поради направените констатации на място съдът приема, че не става дума за осъществяване на пробивно-взривни дейности с цел осъществяване на вертикална планировка единствено, а за дейност по добиване на варовик и то в немалки количества предвид обособените четири депа за складиране и подготовката за превозването му.

Материалният закон е приложен правилно. Дружеството е санкционирано за нарушение на чл. 4, ал.2 от ЗПБ, според който добивът на подземни богатства се извършва чрез предоставяне на концесия. „Добив” съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗПБ е цялостният технологичен процес на извличане на твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от земните недра, вкл. чрез преработка на естественото им състояние.

Неоснователно в жалбата се твърди, че дейността по взривяване не води автоматично до добив на подземни богатства. По делото се установява наличие на разрешително за пробивно-взривни дейности, но това не означава, че е било осъществявана само и единствено такава дейност. Понятието технология означава в широк смисъл съвкупност от методи и инструменти за постигане на определен резултат или за решаване на практическа задача. Понятието „технологичен процес на извличане” като част от легалната дефиниция на понятието „добив” трябва да се тълкува и съобразява във всеки конкретен случай като естеството и характера на осъществените действия следва да се преценят с оглед предизвиканата от тях промяна в състоянието и местонахождението на подземните богатства. Дейността по добива на варовик се обективира в действия по натрошаването, разтрошаването и отделянето на варовикови късове от мястото, където се намират в земните недра. В случая добивът е в резултат от взривна дейност /„пробивно-взривни работи”/, довела като фактически резултат до разтрошаване и отделяне на варовикови скали на посоченото в НП място. Дейността по претрошаване на варовика, откъсването му от мястото се явява именно дейност по извличане на подземни богатства – в случая варовик. Последното е в съответствие с легалното определение на „добив” в §1, т. 4 от ДР на ЗПБ, а именно цялостният технологичен процес на извличане на твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от земните недра, включително и чрез преобразуване на естественото им състояние. Извършването на изкопни работи и извозване е също част от цялостния технологичен процес по добив на строителни материали. И това е така, защото под добив, при предоставена концесия, в закона се има предвид именно правото на концесионера да добие право на собственост върху подземните богатства, за които му е предоставена концесия. В този смисъл е изричната разпоредба на чл.34 от ЗПБ.

Административнонаказателната отговорност е вменена на  дружеството жалбоподател, което е възложител на пробивно-взривните дейности. Посредством извършените по възлагане на „Европейски пътища” АД взривни работи е  реализиран добив на подземни богатства –варовици. Добивът на подземни богатства - варовици  без концесия се извършва по искане на „Европейски пътища” АД чрез възлагане на друго дружество изпълнител, което действа от името и за сметка на възложителя.

 Неправилно според съда е приложена санкционната норма за извършеното нарушение. Дружеството е санкционирано на основание чл.93, ал. 2  т.2 от ЗПБ, предвиждаща по-висок размер на санкция за нарушение, извършено повторно. Този факт, обуславящ налагане на по-тежко санкциониране на нарушителя, за първи път е въведен в наказателното постановление. Липсват такива констатации в предхождащия го АУАН. АУАН има обвинителна функция, с него се поставя началото на административнонаказателното производство. Поради това същият следва да очертае предмета на обвинението, както и неговата рамка. При липста на данни в АУАН нарушението да е извършено повторно, то това бостоятелство не може за първи път да бъде внасяно в наказателното постановление. Доколкото в производството по обжалване на наказателните постановления намират субсидиарно приложение правилата на НПК, то в настоящия случай следва да се приложат правилата за въззивното производство, според които въззивната инстанция може да  измени присъдата или решението в случаите, в които се налага да се намали наказанието или да се приложи закон за еднакво или по-леко наказуемо престъпление. Предвид изложеното следва наказателното постановление да се измени като наложената „имуществена санкция” бъде определена на основание чл. 93, ал. 2 т.1 от ЗПБ в размер на 50 000  лв., която разпоредба предвижда налагане на по-леко наказание, вместо определената в НП „имуществена санкция“ в размер на 200 000 лв.  на основание чл. 93, ал.2 т.2 от ЗПБ.

При проверка относно спазване на процесуалните изисквания за съставяне на АУАН и на НП, съдът прие, че същите са съставени от компетентни лица. Правомощията на административнонаказващия орган  произтичат пряко от чл. 95, ал.3 от ЗПБ, а правомощието за съставяне на акт за установяване на административно нарушение е предвидено в чл. 95, ал.1 от ЗПБ. Към административнонаказателната преписка е приложена и приета Заповед № Е-РД-16-220/15.02.2017 г., както и Заповед № Е-РД-16-77/31.01.2019 г., оправомощаваща актосъставителят да съставя  актове за установяване на нарушения по ЗПБ. Нарушението е описано по ясен начин, даващ възможност на нарушителя да разбере в какво се състои. АУАН и НП отговарят на изискванията, предвидени в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Датата на извършване на нарушението е посочена, а именно 21.05.2019 г. , посочена е и датата на установяването му на 12.09.2019 г. Не се споделят оплакванията за неспазване на срока, предвиден в чл.34 от ЗАНН за съставянето им. Нарушението е установено въз  основа на проверка на място на 12.09.2019 г. и въз основа на постъпили документи след нея. След събиране на всички относими и необходими за проверката доказателства, в законоустановения тримесечен срок от откриване на нарушителя е съставен актът за установяване на администартивно нарушение, а въз основа на него и в 6-месечния срок от съставяне на акта е издадено и обжалваното наказателно постановление.

Поради изложеното, съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изменено като бъде приложен закон предвиждащ по-леко наказание.

С оглед изхода на делото следва да бъдат присъдени и сторените разноски. Такива не се претендират от въззиваемата страна. Разноски се претендират от страна на жалбоподателя. На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По отношение въпроса за разноските в АПК няма изрична правна уредба, поради което и на основание чл.144 от АПК приложима е уредбата по въпроса за разноските, предвидена в ГПК. В настоящото производство процесуалното представителство и оказаната правна защита и съдействие на жалбоподателя са осъществени посредством участието по делото на юрисконсулт и адвокат. Съгласно чл.78, ал.1 от ГПК, която намира субсидиарно приложение и в настоящото производство, страната има право на разноски  за един адвокат.

Съдът намира, че в полза на жалбоподателя следва да бъде определено възнаграждение за юрисконсулт по съразмерност, в размер на 60 лв.

Разноските за адвокат се претендират в размер от 2000 лв. Съгласно т.1 от Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК, намиращ приложение и в производството по обжалавне на наказателни постановления, съдебни разноски за адвокатско възнаграждение се присъждат, когато страната е заплатила възнаграждението. В договора следва да е вписан начина на плащане - ако е по банков път, задължително се представят доказателства за това, а ако е в брой, то тогава вписването за направеното плащане в договора за правна помощ е достатъчно и има характера на разписка. В мотивите на тълкувателното решение е посочено, че при банков превод на възнаграждението за адвокат, то следва да бъде документално установено със съответни банкови документи, удостоверяващи плащането.В приложения по делото договор за правна защита и съдействие е посочено, че адвокатското възнаграждение е заплатено по банков път, като липсват доказателства за направено плащане по банков път. При това положение и след като жалбоподателят не  е представил доказателства за направено плащане на така претендираните разноски, то такива и не следва да му бъдат присъждани.

 С оглед изложеното съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изменено като бъде приложен закон, предвиждащ по-леко наказание.

Ето защо съдът

 

РЕШИ :

 

 

ИЗМЕНЯ № Е – НП - 09/10.06.2020 г., издадено от Министерство на енергетиката в частта, в която на „Европейски пътища”АД, седалище и адрес на управление : гр.Пловдив, бул. Дунав № 76, ЕИК ********* за нарушение на чл.4, ал.2 от Закона за подземните богатства на основание чл.93, ал.2  т.2 от Закона за подземните богатства е наложена „имуществена санкция” в размер на 200 000 лв., КАТО НАЛАГА „имуществена санкция” в размер на 50 000 лв. на основание чл.93, ал.2  т.1 от Закона за подземните богатства.

ОСЪЖДА Министерство на енергетиката да заплати на „Европейски пътища”АД, седалище и адрес на управление : гр.Пловдив, бул. Дунав № 76, ЕИК ********* сумата от 60 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните.

                               

 

                                   Районен съдия : /п/

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.Р.