№ 75
гр. Елин Пелин, 15.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, V СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на осемнадесети юни през две хиляди двадесет
и пета година в следния състав:
Председател:Росица Г. Т.а
при участието на секретаря Стефка Сл. Методиева
като разгледа докладваното от Росица Г. Т.а Административно наказателно
дело № 20251820200089 по описа за 2025 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е жалба от Б. П. Г., ЕГН ********** от с....., Софийска
област, ул. „....“ № 14 чрез пълномощника адв.А. – САК със съдебен адрес:
гр.София, бул. „....“ № 18, блок Д, ет.1, офис 107 срещу Наказателно
постановление № 24-0262-000372/02.09.2024 г. издадено от Началник група
към ОД на МВР София РУ Елин Пелин, с което на основание чл.175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП за извършено нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП му е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от
право да управлява МПС за шест месеца, като на основание Наредба № Iз-
2539 на МВР са му отнети десет точки. В жалбата се излагат доводи, че
наказателното постановление е незаконосъобразно и издадено в нарушение на
материалноправните разпоредби и административно производствените
правила. Сочи се, че са налице и условия за прилагане на чл.28 от ЗАНН.
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован, не се явява в съдебно заседание,
представлява се от пълномощника си адв.А..
1
Административно-наказващият орган – Началник група към ОД на МВР
София РУ Елин Пелин, редовно призован не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
РП Елин Пелин редовно призовани не изпращат представител.
Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с
доводите на страните, намери за установено следното от фактическа страна:
Видно от обжалваното Наказателно постановление № 24-0262-
000372/02.09.2024 г. същото е издадено от Началник група към ОД на МВР
София РУ Елин Пелин въз основа на постановление на РП Елин Пелин №
1020/31.07.2024 г., с което досъдебно производство № 132/2024 г. по описа на
РУ Елин Пелин е прекратено. С наказателното постановление на
жалбоподателя на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от
право да управлява МПС за шест месеца, за извършено нарушение на чл.140,
ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба № Iз-2539 на МВР са му отнети десет
точки, за това че: На 04.07.2024 г. около 21,20 ч. от служители на РУ Елин
Пелин автоконтрольор Г. Т. и мл.инспектор Г. М. са установили, че в село ....,
улица .... в посока на движение към ул. ... е управлявал мотоциклет марка ....
зелен на цвят с рама № RFBB.... без да е поставена регистрационна табела,
като след проверка се установи, че на водача е съставен АУАН серия GA
№1251610/04.07.2024 г. е извършил: управлява МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред.
От приложения по делото АУАН GA № 1251610/04.07.2024 г. по описа
на РУ Елин Пелин е видно, че същият е съставен от Г. Т. Т. и подписан от
свидетеля Г. Н. М., за това, че: „На 04.07.2024 г. в 21.20 ч. в с....., ул. „...“ при
обстоятелства, в село .... по ул. .... в посока на движение към ул.... управлява
мотоциклет марка .... зелен на цвят с рама номер RFBB.... като водача
управлява мотоциклет, който не е регистриран по надлежния ред и е без
регистрационна табела. Мотоциклета никога не е регистриран на територията
на РБългария, с което виновно е нарушил чл.140, ал.1, пр.1 от ЗДвП. АУАН е
връчен лично на нарушителя срещу подпис на 04.07.2024 г..
Представено е постановление за отказ да се образува досъдебно
производство по пр.пр. № 1020/2024 г. по описа на РП Елин Пелин от
31.07.2024 г., в което е отбелязано, че с оглед малозначителността на
2
извършеното деяние, което покрива критериите на чл.9, ал.2 от НК, тъй като
не е обществено опасно поради липса на двете характеристики на
престъплението, каквито са обществената опасност на деянието и дееца,
наказателното производство образувано за престъпление по чл.345, ал.2 вр.
ал.1 от НК е прекратено на основание чл.243, ал.1, т.1 вр. чл.24 ал.1 т.1 от НК.
Доколкото са налице данни за извършено нарушение на Закона за движение по
пътищата преписката е изпратена за евентуално реализиране на
административно-наказателна отговорност.
По делото са представени в цялост пр.пр. № 1020/2024 г. по описа на
РП Елин Пелин, актове за встъпване в длъжност на лицата-участници в
административно-наказателното производство, заповед № 8121з-
1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи удостоверяваща
компетентността на служителите да издават АУАН и НП.
В хода на проведеното съдебно производство са разпитани свидетелите
Г. Т. Т. – актосъставител, който поддържа изложената в АУАН фактическа
обстановка. Твърди, че не си спомня случая и няма какво повече да добави
освен изложените от него констатации в АУАН. Сочи, че с колегата му Г. Н. М.
са извършвали проверки в качеството на служители на РУ Елин Пелин на
посоченото място и дата в АУАН като дежурен автопатрул по утвърден
график.
В тази насока са и показанията на свидетеля Г. Н. М., който също
потвърждава изложената в АУАН фактическа обстановка, потвърждава, че
подписа положен срещу свидетел е негов и че причината за спиране на мотора
е липсата на поставени регистрационни табели. За констатираното нарушение
колегата му Т. съставил АУАН за нарушение по ЗДвП, като нарушителя не
депозирал възражения.
При така установената фактическа обстановка съдът стигна до
следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок от лице, което има право на това и срещу
акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което съдът я намира за допустима
и като такава следва да бъде разгледана по същество, като се извърши
цялостна проверка на обжалваното постановление, досежно неговата
законосъобразност.
Не е спорно между страните по делото, а и от събраните по делото
3
доказателства се установява, че на посочените в АУАН и Наказателно
постановление дата и място, жалбоподателят е управлявал мотопед марка ....
зелен на цвят с рама номер RFBB.... без регистрационна табела.
Спорен е факта допуснати ли са съществени нарушения на
процесуалните правила при издаване на обжалваното наказателно
постановление водещи до незаконосъобразност и налице ли е маловажност на
случая по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
За основателни съдът намира доводите на жалбоподателя, че при
издаване на АУАН и НП са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила изразяващи се в липсата на задължителни реквизити в
наказателното постановление. Видно от АУАН и Наказателното
постановление в същите липсва точно и пълно описание на нарушението,
обстоятелствата при които е извършено и доказателствата, които го
установяват, което представлява съществено процесуално нарушение, тъй
като са лишили наказаното лице от възможността да разбере в извършването
на точно какво нарушение е обвинено и по този начин адекватно да
организира защитата си.
Съгласно чл.140 ал.1 от ЗДвП, по пътищата отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. От съставения АУАН и наказателно
постановление, е видно, че жалбоподателят управлява мотоциклет марка ....
зелен на цвят с рама номер RFBB..., който не е регистриран по надлежния ред
и е без регистрационна табела. Описаната фактическа обстановка е
противоречива и не съответства на посочената за нарушена правна норма на
чл.140 , ал.1 предл.1 от ЗДвП. В настоящия случай и в АУАН и в наказателното
постановление, се сочи, че водача няма регистрационна, табела и мотопеда не
е регистриран, които нарушения са коренно различни от състава на чл.140,
ал.1 от ЗДвП, доколкото след като е установено, че мотопеда не е регистриран
на територията на Република България, то няма как същия да има поставени
регистрационни табели. Касае се за два различни състава на административни
нарушения – управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред
и другото – управление на МПС, което е регистрирано, но е без поставени
регистрационни табели.
4
Ето защо, съдът приема, че наличието на тази противоречива
фактическа обстановка, несъответства на посочената правна уредба, тъй като
при описание на фактическите обстоятелства са вменени нарушения, които
пречат да бъде установено какво точно деяние е прието, че е извършено от
дееца.
В този смисъл и в акта и в наказателното постановление липсва пълно,
точно и конкретно описание на нарушението, обстоятелствата, при които е
било извършено, защото текстовото описание на състава на
административното нарушение не съответства в пълен обем на правната
квалификация по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Допуснатите нарушения на чл.42, т.4
от ЗАНН, съответно и на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН съдът намира, че са от
категорията на съществените, тъй като безспорно са ограничили правото на
защита на наказаното лице, което не може по безспорен начин да разбере
какво нарушение му е вменено да е извършил.
Разпоредбите на закона са категорични - АУАН и наказателното
постановление следва да съдържат предвидените в ЗАНН реквизити, което е
условие за тяхната законосъобразност, като същите следва да са посочени по
начин, небудещ съмнение. Тези реквизити не могат да бъдат извличани по
пътя на формалната или правна логика, тъй като това би имало за последица
неопределеност на регламентацията на обществените отношения и в сериозна
степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност
лице. Ето защо наказателното постановление следва да бъде отменено
изцяло.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24-0262-000372/02.09.2024
г. издадено от Началник група към ОД на МВР София РУ Елин Пелин.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от
АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
5
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
6