О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер 261126 Година 07.12.2020 Град
С.
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ХII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ
На седми
декеМ.и Година
2020
в закрито съдебно
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
И. Р.
Секретар:
Прокурор:
като разгледа
докладваното от съдията Р. гражданско дело номер 165 по описа за 2020 година и за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е спряно по съгласие на страните с протоколно определение от 03.06.2020 г., на
основание чл. 229, ал. 1, т. 1 ГПК, а на 01.12.2020 г., в срока по чл. 231, ал. 1 ГПК, по делото е постъпила
молба от пълномощника на ищеца за възобновяването му.
След като
се запозна с тази молба, съдът намери от една страна, че със същата е отстранена
посочената пречка по чл. 229, ал. 1, т. 1 ГПК за движение на делото, поради
което следва да го възобнови (чл. 230, ал. 1 ГПК). От друга страна обаче намери, че към
момента е налице наличието на друга пречка за движение на делото, а мотивите за
този правен извод са следните:
На съдът е служебно известно, че по гр.д. № 606 по описа
за 2019 г. на Районен съд Луковит е отправено преюдициално запитване до СЕС по
следните въпроси: „Ефективната защита по чл. 12, б. „а“ от Директива
2003/88/ЕО1 изисква ли нормалната продължителност на нощния труд на полицаи и
пожарникари да е по-кратка от установената нормална продължителност на труда
през деня? Принципът на равенство, залегнал в чл. 20 и чл. 31 от Хартата за
основните права на Европейския съюз изисква ли определената в националното
право нормална продължителност на нощния труд 7 часа за работници в частния
сектор, да се прилага и за работници в публичния сектор, включително за полицаи
и пожарникари? Ефективното постигане на целта по §8 от Преамбюла на Директива
2003/88/ЕО — да се ограничи продължителността на нощния труд, изисква ли
националната правна уредба изрично да посочи каква е нормалната продължителност
на нощния труд, включително на заетите в публичния сектор?“. По това запитване
е образувано дело № C-262/20 на СЕС, което към настоящия момент е висящо.
Отговорът на запитването е от съществено значение за правилното решаване на
настоящото дело, а разпоредбата на чл. 229, ал. 1, т. 7 ГПК предвижда, че съдът
спира производството в изрично предвидените в закон случаи, какъвто е уреден в чл. 631, ал. 1 ГПК, според който, с
отравянето на преюдициално запитване съдът спира производството по делото.
Според задължителната практика на ВКС, делото следва да бъде спряно, както при
отправено преюдициално запитване от съда, пред който делото е висящо, така и
при образуване на дело пред СЕС по преюдициално запитване от друг съд (Опр.
452-2019-ІІІ г. о., Опр. 138-2019-ІV г.о., Опр. № 587-2019-ІІ т.о., Опр. №
453-2019-І т.о., Опр. 306-2011-І т.о., Опр. № 440-2019-І т.о.). Включително и
по преюдициално запитване от национален съд на друга държава-член на ЕС (Опр.
155-2017-І т. о.). Следователно. Задължението за спиране на делото е за всеки
национален съд, пред който е висящ спор, за чието решаване ще има значение
решението на СЕС по преюдициалното запитване, защото последното е задължително
за всички съдилища и учреждения в Република България, а не само за съда,
отправил това запитване (чл. 633 ГПК и Опр. 444-2019-ІV г. о.). Ето защо съдът
намери, че производството по настоящото дело следва да бъде спряно на
посоченото основание по чл. 229, ал. 1, т. 7, във вр. с чл. 631, ал. 1 и чл.633 ГПК, до приключване с влязъл в сила акт на производството по дело C-262/20 на
СЕС.
Воден от горните мотиви, Старозагорският районен съд
О П
Р Е Д
Е Л И:
ВЪЗОБНОВЯВА спряното на основание чл. 229, ал. 1, т. 1 ГПК производство по настоящото гражданско дело номер 165 по описа за 2020 г. на
Старозагорския районен съд и СПИРА същото производство до приключване с влязъл
в сила акт на производството по дело C-262/20 на Съда на ЕС.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да бъде
обжалвано само в частта му, с която се спира производството, с частна жалба
пред Старозагорския окръжен съд в едноседмичен срок от връчването му на
страните, а в останалата му част не подлежи на обжалване.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: