Решение по дело №292/2019 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 44
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 22 октомври 2020 г.)
Съдия: Анна Георгиева Георгиева
Дело: 20195320200292
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ .....................

гр. Карлово, 11.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Карловският районен съд            І наказателен състав,

на четвърти февруари                 две хиляди и двадесета година

в публично заседание в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря Маргарита Тянчева

като разгледа докладваното от съдията

наказателно административен характер дело № 292 по описа за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

С наказателно постановление № 11-01-707/2018 от 12.03.2019 г. на Директора на АДФИ, гр. С., на Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, П. обл., ул. „******“ № **, в качеството му на Кмет на Община С., е наложено административно наказание на основание чл.58 ал.3 от Закона за общинския дълг /ЗОД/- глоба в размер на 1000 лв., за нарушение на чл.56 ал.1 от Закона за общинския дълг.

Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят и го обжалва, като с жалбата прави искане за отмяна на същото като неправилно и незаконосъобразно. Твърди се липса на съставомерност на вмененото във вина на жалбоподателя административно нарушение.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. Г., който поддържа жалбата и пледира за отмяна на обжалваното наказателно постановление, тъй като жалбоподателят не е извършил вмененото му нарушение. Излага доводи.

Органът, издал наказателното постановление, редовно призован, се представлява от юрисконсулт Д.-К., която оспорва жалбата и пледира за оставяне в сила на атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Счита, че са налице безспорни и категорични доказателства жалбоподателят да е осъществил вмененото му нарушение. Излага доводи в тази насока. Поради неявяване на представител на редовно призования административно- наказващ орган становище по същество не е взето.

 Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

          Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

          Разгледана от съда е основателна.  

            След като обсъди събраните по делото гласни доказателства чрез показанията на разпитаните в качеството на свидетели Л.Н. като актосъставител и Н.Т. като свидетел по акта, както и допуснатия по почин на жалбоподателя свидетел Н.Н., както и приобщените писмени доказателства- наказателно постановление № 11-01-707/2018/12.03.2019 г., издадено от директора на АДФИ; обратна разписка за връчване на наказателното постановление; акт за установяване на административно нарушение № 11-01-707 /14.09.2019 г.; заповеди № ФК-10-530/04.06.2018 г. № ФК-10-647/03.07.2018 г., № ФК-10- 752/30.07.2018 г., № ФК-10-776/06.08.2018 г., № ФК-10-798/10.08.2018 г. и № ФК-10- 904/05.09.2018 г. на директора на АДФИ; справка изх. № С-2438/5 от 25.07.2018г. за отговорните длъжностни лица в Община С.; договор за безвъзмездна финансова помощ № 58111-С074-265/12.01.2009 г. /ДБФП-1/ с номер на проекта рег.№ 58111-74-265 „Комплексно пречистване водите на гр.С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа,изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр.С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори“ - I-ви етап - изграждане на пречиствателна станция за отпадни води“; договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С030/08.08.2012 г. /ДБФП-2/ с номер на проекта рег.№ DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр. С.“; договор за безвъзмездна финансова помощ № BG161POOO1/1.1-09/2010/032 по проект Оперативна програма „Регионално развитие“ към МРРБ №BG161P0001/1.1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г.: Сградите на ПДГ „Р.“, блок Б. ЦДГ „Р.“ /ясли/; ЦЦГ „С.д.44, ОДЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.“, гр. С. - с високо ниво на енергийна ефективност-подобрено качество на живот, жизнена и работна среда на МРРБ; решение №252/16.12.2014 г. на Общински Съвет-С.; мотивирано писмено искане изх.№ПР2-2 от 23.01.2015 г. до УО на ОПОС от кмета на Община С.; писмо изх.№ПР2-2/1 от 27.01.2015 г. от Община С. до УО на ОПОС представено допълнително Приложение №1 към Искане за временен, безлихвен заем за финансови корекции; контролен лист 28.01.2015 г. № g.64; писмо изх.№08-00-603/16.02.2015 г. на УО на ОПОС до НФ към МФ; имейл от 09.03.2015 г. от УО на ОПОС до Община С.; писмо изх.№ ПР2-2/3 от 11.03.2015 г. от община С. до УО на ОПОС; извлечение от извънбюджетна сметка на община С. в банка „Р.“; писмо изх.№04-15-139/23.12.2015 г. на НФ при МФ до УО на ОПОС; писмо изх.№ 08-00-35/08.01.2016 г. на УО на ОПОС до община С.; писмо изх.№08-00-294/03.11.2017 г. на УО на ОПОС до кмета на Община С.; разпечатка на извънбюджетна сметка на община С. в ПИБ; разпечатка на извънбюджетна сметка на община С. в Р.; оборотна ведомост на ОП „Околна среда“ и ОП „Регионално развитие“ към 31.12.2015г.; платежни нареждания от 29.12.-30.12.2015 г.; обяснение от 25.07.2018 г. до финансовата инспекция на кмета на Община С. Д.Д., съдът намира за установено следното:

          В периода от 04.06.2018 г. до 14.09.2018 г. въз основа на заповеди на Директора на АДФИ, св. Н. извършила финансова инспекция на Община С. за законосъобразност, свързана с поемането и обслужването на временни безлихвени заеми, предоставени на МФ, в т.ч. тяхното целево разходване в периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2016 г., както и разходването на получените средства за държавно делегирани дейности „Детски градини“ и „Музеи“ за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2016 г.

          При извършената проверка било установено, че Кметът на Община С. бил първостепенен разпоредител с бюджет съгласно чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси /ЗПФ в сила от 01.01.2014 г./, който ръководил и представлявал общината. За периода от 09.11.2015 г. до извършване на проверката Община С. била представлявана от кмета Д.Ф.Д., който изпълнявал длъжността и към момента на извършване на финансовата инспекция.

Община С. била бенефициент по 2 бр. договори за безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/ по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.“, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейската общност, а именно- ДБФП № 58111-С074-265/12.01.2009 г. /ДБФП-1/ с номер на проекта рег.№ 58111- 74-265 „Комплексно пречистване водите на гр.С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр.С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори" - I-ви етап - изграждане на пречиствателна станция за отпадни води“ и ДБФП № DIR-51011116-С030/08.08.2012 г. /ДБФП-2/ с номер на проекта рег.№ DIR- 51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр. С.“.

Община С. била бенефициент и по 1 бр. договор по проект №BG161P0001/1.1- 09/2010/032-S-1-16.08.2013 г.: „Сградите на ЦЦГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/, ЦЦГ „С.д.ОДЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.гр. С.- с високо ниво на енергийна ефективност- подобрено качество на живот, жизнена и работна среда“ по Оперативна програма „Регионално развитие“ на МРРБ.

За периода 01.01.2015 г.- 31.12.2016 г. Министерство на финансите  предоставило на Община С. два броя безлихвени заеми, а именно- безлихвен заем в размер на 2 400 000 лв. за финансови корекции на бенефициенти- бюджетни организации за плащания по оперативни програми за проект рег.№ 58111-74-265 „Комплексно пречистване водите на гр.С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр. С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори “- I-ви етап- изграждане на пречиствателна станция за отпадни води“ и безлихвен заем в размер на 620 778 лв. по реда на указание на МФ ДДС №6/2011 г. във връзка с изпълнението на Проект № DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр. С.“ по Договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С030 от 08.08.2012 г.

Общината направила искане до МФ за отпускане на два безлихвени заема по Оперативна програма „Околна среда“, както следва- искане №1 за временен, безлихвен заем за финансови корекции по проект рег.№ 58111-74-265 „Комплексно пречистване водите на гр. С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа,изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр.С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори“- I-ви етап- изграждане на пречиствателна станция за отпадни води“.

С решение №252/16.12.2014 г. Общински Съвет- С. по докладна записка с вх.№239/15.12.2014 г. на В. Л.- кмет на Община С. било възложено на кмета на общината да отправи искане до МФ за ползване на краткосрочен, целеви, временен, безлихвен заем за покриване на задълженията на Община С., възникнали по повод на наложена финансова корекция по договор №ОС-2А от 29.04.2009 г. за възлагане на обществена поръчка с предмет „Инженеринг-работно проектиране, съгласуване и изграждане на ПОСВ с довеждащ колектор на гр. С. чрез строителство, доставка и монтаж на технологично оборудване” по проект № 58-111-74-265 „Комплексно пречистване водите на гр. С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр. С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори”- Етап I “Изграждане на пречиствателна станция за отпадни води”, финансиран от Оперативна програма „Околна среда 2007- 2013г.” на МОСВ, с параметри на заема по смисъла на чл.17 ал.1 от Закона за общинския дълг /30 Д/, при максимален размер на дълга- 6 124 000 лв., като от безлихвения заем се погасят натрупаните задължения на Община С., както следва- 5 568 000 лв.- директно по сметка на ЧСИ №758 М.О.да се разплатят задълженията по договор №ОС-2А от 29.04.2009 г. с предмет „Инженеринг- работно проектиране, съгласуване и изграждане на ПСОВ с довеждащ колектор на гр. С. чрез строителство, доставка и монтаж на технологично оборудванес изпълнител ДЗЗД „ГСМ П. И.“ и всички последващи задължения- лихви, такси, обезщетения за забавено плащане, хонорари, адвокатски задължения и разноски по наказателно дело№ 1726/2013 г. и 556 000 лв.- по сметка на община С. да се разплатят натрупаните задължения, в следствие на наложените запори върху средствата на общината, към други контрагенти /като същите не са конкретизирани, но следва да са контрагенти по проекта за ПСОВ/.

С т.3 на Решението, Общинския съвет било възложено на кмета на общината, към искането да представи на Министъра на финансите подробна справка за сумата от 5 568 000 лв., която да носи информация за различните видове задължения, формиращи сумата.

С писмо с наименование Мотивирано писмено искане изх.№ПР2-2 от 23.01.2015 г. до УО на ОПОС кметът на Община С. В. Л. поискал отпускане на краткосрочен, временен, безлихвен заем в размер на 6 124 000 лв., за изплащане на задължения на общината, възникнали по повод наложена финансова корекция за проект № 58-111-74-265- Етап I „Изграждане на ПСОВ“. Било посочено, че с искания заем общината ще се разплати с изпълнителя, след което ще бъде вдигнат запора по сметките. Всички просрочени вземания на общината в размер на 3 837 678 лв., както и текущите постъпления ще се използват за погасяване на заема, като конкретен план ще се уточнен след яснота за размера на заема. Към Мотивирано писмено искане било представено решението на Общински съвет С. и приложена справка съгласно т.3 от Решението, видно от която исканият безлихвен заем в размер на 6 124 000 лв. бил формиран от 5 568 000 лв. задължения по изп. дело №1726/2013 г./, които се превеждали по банкова сметка *** №758 М.О., включващи олихвяема сума- 3 823 043,05 лв.; законова лихва върху главница- 884 072,57 лв.; обезщетение за забавено плащане по договор- 589 238,15 лв.; разноски по гражданско дело- 36 472,19 лв.; адвокатско възнаграждение- 43 929,79 лв.; неолихвяема сума по изпълнително дело- 41 471,70 лв.; дължима такса по т.26 от ТТЗЧСИ- 134 266,92 лв.; чл.458 от ГПК- 15 228,40 лв. и 556 277,32 лв. просрочени задължения /без да е посочен източникът им/, които се превеждали по банкова сметка ***.

Горепосоченото искане не било разгледано от УО на ОПОС, тъй като не отговаряло на Механизма за предоставяне на временни безлихвени заеми на МФ.

С писмо изх.№ ПР2-2/1 от 27.01.2015 г. /вх.№08-00-603/28.01.2015 г./ от Община С. били представени на УО на ОПОС във връзка с горепосоченото мотивирано писмено искане, допълнително Приложение №1 към Искане за временен, безлихвен заем за финансови корекции /формуляр- образец съгласно Механизма за предоставяне на временни безлихвени заеми на МФ/, за изплащане на задължения на общината, възникнали по повод наложени финансови корекции по проект № 58-111-74-265- за изграждане на ПСОВ“ /Искане №1/. В Приложение №1 от общината била поискана редуцирана сума, като били посочени само задължения в общ размер на 4 367 639,65 лв., във връзка с наложени финансови корекции по договори, както следва- договор № ОС-2А/29.04.2009 г. с ДЗЗД „ГСМ П. И.“-25 % финансова корекция- 4 353 459,65 лв., сума по настоящото искане за заем- 4 353 459,65 лв.; договор № 134-4/28.05.2009 г. с „Е.П.К“ ООД- 100 % финансова корекция-10 080,00 лв., сума по настоящото искане за заем -10 080,00 лв.; договор № 12А-КО/17.06.2009 г. с ЕТ „Е.Т.-И.М.“- финансова корекция 10 % - 2 900,00 лв., сума по настоящото искане за заем- 2 900,00 лв.; договор №12А-КО/2/ 28.06.2009 г. с „МВВИ К.“ ООД- уведомление за верифицирани суми- 1 200,00 лв., сума по настоящото искане за заем- 1 200,00 лв.

Извършващият проверката служител от АДФИ установил, че в искането, сумите по посочените 4 договора не съответствали на посоченото в решение № 252/16.12.2014 г. Общински съвет- С..

Била извършена и насрещната проверка в ОПОС, от която се установило, че в Контролен лист № g.64 от 28.01.2015 г. относно проверка на искането за временен безлихвен заем за финансови корекции на общини и други бюджетни организации за плащания по проекти по ОПОС били отразени следните забележки- преизчисляване на финансовата корекция по договор № ОС-2А/29.04.2009 г. с ДЗЗД „ГСМ П. И.“ и по договор № 12А-КО/17.06.2009 г. с ЕТ „Е.Т.-И.М.“; за договор № 134-4/28.05.2009 г. с „Е.П.К“ООД и за договор №12А-КО/2/ 28.06.2009 г. с „МВВИ К.“ ООД нямало наложени финансови корекции от ръководителя на УО на ОПОС.

Към Контролния лист били  приложени съответните документи, въз връзка с наложени финансови корекции- писмо изх. № 08-00-4799/19.10.2010 г. на УО до кмета с уведомление за верифицирани и неверифицирани суми; писмо изх. № 95-00-633/23.06.2010 г. на ръководителя на УО до ръководителя на Междинното звено на ОПОС относно предложение за налагане на финансова корекция по договора за ПСОВ; писмо изх. № 08-00-57/29.08.2011 г. на ръководителя на УО до ръководителя на Междинното звено на ОПОС относно финансова корекция по договора за строителен надзор за ПСОВ; писмо изх. № 95-00-924/31.08.2010 г. на ръководителя на УО до ръководителя на Междинното звено на ОПОС относно предложение за налагане на финансова корекция по договора за строителен надзор за ПСОВ.

След извършените проверки от Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“, с писмо изх.№08-00-603/16.02.2015 г. във връзка с Искане за средства №1/23.01.2015 г. на Община С., от УО на ОПОС било поискано от Национален фонд към Министерство на финансите да бъде одобрен лимит в размер от 3 458 031,46 лв., разпределен както следва- договор № ОС-2А/29.04.2009 г.- ДЗЗД „ГСМ П. И.“- 25 % финансова корекция- 3 455 131,46 лв.; договор № 12А-КО/17.06.2009 г.- ЕТ „Е.Т.-И.М.“- финансова корекция 10 % - 2 900,00 лв.

С имейл от 09.03.2015 г. от Управляващият орган на Оперативна програма „Околна среда“ било отправено искане за предоставяне от общината на допълнителни уверения, че предоставеният заем ще бъде използван за плащания по следните договори с наложени финансови корекции, за които управляващия орган след преглед на подаденото Искане № 1/23.01.2015 г. одобрил съответната стойност на временния безлихвен заем- договор № ОС-2А/29.04.2009 г. с Консорциум „ГСМ П. И.“- 25 %- 3 455 131,46 лв. и договор №12-А- КО/17.06.2008 г. с „Тайм-Иван Митев“-10 % корекции- 2 900 лв.

В отговор с писмо изх.№ ПР2-2/3 от 11.03.2015 г. от Община С. бил представен План за погасяване на временния безлихвен заем по проекта за ПСОВ до 31.12.2015 г. като уведомили управляващия орган, че заемът ще бъде използван за погасяване на задълженията по договор № ОС-2А/29.04.2009 г. с Консорциум „ГСМ П. И.“ с предмет: Инженерно- работно проектиране и изграждане на ПСОВ, към този момент, възлизащи на 3 630 614,95 лв.

          По отношение на Искане №2 за временен, безлихвен заем за финансови корекции по проект № DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр.С.”, финансиран от ОП „Околна среда 2007-2013 г.” към МОСВ било установено, че с решение № 298/28.07.2015 г. Общински Съвет- С. по докладна записка с вх. № 282/12.06.2015 г. на Веселин Личев- Кмет на община С. било възложено на кмета на общината да отправи искане до МФ за ползване на краткосрочен, целеви, временен, безлихвен заем за покриване на задълженията на Община С., възникнали по повод на наложени финансови корекции по проект № DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр.С.”, финансиран от ОП „Околна среда 2007-2013г.” на МОСВ, с параметри на заема по смисъла на чл.17 ал.1 от Закона за общинския дълг, както следва-максимален размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност- 1 321 016,00 лв.; вид на дълга- краткосрочен, целеви, временен, безлихвен заем по смисъла на чл.З, т.5 и 6 от ЗОД; начин на обезпечаване- чрез средства, получени от плащания от УО на ОП „Околна среда 2007-2013 г.“, собствени бюджетни средства и обща изравнителна субсидия; условия на погасяване- по ред, начин и срокове, определени от министъра на финансите, по смисъла на чл.142, ал. 1 от ЗПФ.

С т.2 от Решението, Общинският съвет дал съгласие със средствата от безлихвения заем да се направят окончателни разплащания по следните три договора- 1 299 706,00 лв. по договор № ОП1-122/09.12.2013 г. с ДЗЗД „О.С.К.г.“ за дейности по изпълнение на проектиране и строителство и 20 250,00 лв. по договор № ОП-3/108 от 19.12.2013 г. с ДЗЗД „О.НТСС/И.“ за изработване на комплексен доклад за оценка на съответствие със съществените изисквания към строежите на проекта и 1 060,00 лв. по договор № ОП-2/17 от 28.02.2013 г. с „О.К.МД“ ЕООД за текущ и окончателен одит.

Общински съвет- С., с оглед кратките срокове за приключване на проекта, допуснал предварително изпълнение на решението.

С мотивирано писмено искане изх.№ПР2-9-61/04.08.2015 г. /Искане №2/ до Директора на Дирекция Оперативна програма „Околна среда кметът на Община С. В. Л. поискал отпускане на краткосрочен, временен, безлихвен заем в размер на 1 321 016,00 лв., за изплащане на задължения на общината, възникнали по повод наложени финансови корекции по проект № DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“.

Към Мотивирано писмено искане било представено решението на Общински съвет- С., Искане за безлихвен заем- Приложение №1 /формуляр- образец съгласно Механизма за предоставяне на временни безлихвени заеми на МФ/, със задълженията по горепосочените три договора в размер на 1 321 016,00 лв. и План за погасяване на заема до декември 2015 г.

При насрещната проверка в Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ били представени Контролен лист g.64 от Процедурен наръчник за ОПОС 01/2015 г., относно проверка на искане за временен безлихвен заем за финансови корекции с отбелязани бележки, че била преизчислена стойността на финансовата корекция по договор № ОП1- 122/09.12.2013 г. с ДЗЗД „О.С.К.г.“ /от 1 299 706, 00 лв. на 1 262 631,38 лв./.

След извършените проверки от УО на ОПОС, от УО било поискано с писмо изх. № 08-00- 3307/24.08.2015 г. до НФ при МФ да бъде одобрен лимит от 1 283 941,35 лв., разпределен, както следва- 1 262 631,38 лв. по договор № ОП1-122/09.12,2013 г. с ДЗЗД „О.С.К.г.“; 20 250,00 лв. по договор № ОП-3/Ю8 от 19.12.2013 г. с ДЗЗД „О.НТСС/И.“; и 1 060,00 лв. по договор № ОП-2/17 от 28.02.2013 г. с „О.К.МД“ ЕООД.

С писмо изх. № ПР9-61/2 от 01.09.2015 г. Кметът на Община С.  представил допълнителни уверения към искането за отпускане на краткосрочния безлихвен заем, че в случай на одобрение, средствата по заема ще бъдат използвани за окончателни разплащания по горецитираните три договора.

При проверката в Община С. и при насрещната проверка в УО на ОПОС не били установени документи, удостоверяващи одобрение на Искане №2 за предоставяне на временен безлихвен заем по проект ВиК от страна на НФ при МФ.

Също така при проверка на извънбюджетната сметка на Община С. било установено, че по Искане №2 нямало постъпил безлихвен заем.

При извършената проверка във връзка с отпускане на временен безлихвен заем в размер на 2 400 000 лв. за проект било установено, че съобразно извлечение от сметката на община С. в банка „Р.“, средствата по отпуснатия временен безлихвен заем в размер на 2 400 000 лв. постъпили на 28.12.2015 г. по сметката на общината.

С писмо изх. № 04-15-139/23.12.2015 г. /постъпило в ОПОС с вх.№ 08-00-603/30.12.2015 г./ от дирекция „Национален фонд“ при МФ уведомили УО на ОПОС, че във връзка с искане за средства № 1 от Община С. за предоставяне на временен безлихвен заем, МФ одобрил предоставянето на временен безлихвен заем на бенефициент Община С. в размер на 2 400 000 лв. за извършване плащания по проекти с наложени финансови корекции. Посочено било, че съгласно предоставените придружителни документи заемът е краткосрочен и може да бъде одобрен със срок на погасяване 25.12.2015 г., което било отчетено от проверяващия като фактически невъзможно. Посочено било, че в тази връзка Кметът на Община С. следвало да бъде уведомен, че в срок до един месец от получаването на заема следва да представи в МФ решение на Общинския съвет за разсрочване на поетия дълг, придружено с времеви график, отразяващ възможностите на общината за неговото възстановяване. След получаването на горните документи следвало да бъде определен срокът за погасяване на заема.

С писмо изх.№ 08-00-35/08.01.2016 г. /вх. № ПР9-3/12.01.2016 г./ УО на ОПОС уведомили Кмета на Община С., че МФ одобрило временния безлихвен заем в размер на 2 400 000 лв., за извършване на плащания по проект № DIR-51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“. Посочено било, че в срок до един месец от получаването на заема общината следвало да представи в МФ решение на Общинския съвет за разсрочване на поетия дълг, придружено с времеви график, отразяващ възможностите на общината за неговото възстановяване. След получаването на горните документи трябвало да бъде определен срокът за погасяване на заема.

С Решение № 49 от 30.05.2016 г., изменено с Решение №105 от 15.12.2016 г на Общински съвет- С. определил срок за погасяване на отпуснатия целеви, временен, безлихвен заем до 31.12.2017 г.

С Мотивирано предложение изх.№ С-5760/16.12.2016 г. до МФ Кметът на Община С. поискал от МФ удължаване срока за възстановяване на заема до 31.12.2017 г., за което нямало получен отговор.

С писмо изх.№ 08-00-294/03.11.2017 г. УО на ОПОС уведомили Кмета на Община С., че в посоченото по- горе писмо изх.№ 08-00-35/08.01.2016 г. за условията на отпуснатия заем от 2 400 000 лв. била допусната грешка и вместо проект № 58111-74-265 за ПСОВ, по който били заявени средства с Искане №1, бил записан проект № DIR-51011116-65- 149 за ВиК, по който били заявени средства с Искане №2.

При извършената проверка относно разходване на заема от 2 400 000 лв. било установено, че Община С. разполагала за периода от 05.09.2003 г. до 07.12.2016 г. с извънбюджетна сметка/ сметка за чужди средства в „ПИБ“ АД, разкрита за постъпления на средствата по оперативни програми и по проект BG05HB „Личен асистент“, финансиран чрез Агенция за социално подпомагане.

По извънбюджетната сметка/ сметка за чужди средства на Община С. в „ПИБ“ АД към 31.12.2015 г. имало налични 508 022,89 лв.

Съгласно Оборотна ведомост на ОП „Околна среда“ и ОП „Регионално развитие“ към 31.12.2015 г., средствата по извънбюджетната сметка в „ПИБ“ били  по следните проекти- 166 444,07 лв. по проект ВиК, като средствата постъпвали по ОПОС; 341 383,20 по проект ПСОВ, като средствата постъпвали по ОПОС; и 0.00 лв. по проект № BG161P0001/L1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г.- „Сградите на ЦДГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/, ЦЦГ „С.д. ОЦЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.“, гр. С. - с високо ниво на енергийна ефективност-подобрено качество на живот, жизнена и работна среда“ на МРРБ, като средствата постъпвали по ОПРР; и 195,62 лв. по проект „Личен асистент“, като средствата постъпвали от Агенция за социално подпомагане. Т.е. средствата по двата проекта по ОПОС били в общ размер на 507 827,27 лв.

На 23.12.2015 Община С. открила нова извънбюджетна сметка/сметка за чужди средства в Р. АД, клон К., със салдо 0.00 лв.

На 28.12.2015 по новооткритата сметка извънбюджетна сметка/сметка за чужди средства в Р. АД постъпили средствата по безлихвения заем в размер на 2 400 000 лв.

Извършвайки проверка и анализ на извършените плащания във връзка с предоставения безлихвен заем в размер на 2 400 000 лв., проверяващият изследвал движението на средствата в извънбюджетната сметка/сметка за чужди средства в Р. АД, като установил, че 28.12.2015 г. от посочената сметка били разходвана сумата от 1 178 820,83 лв. за ВиК; на 29.12.2015 г. от посочената сметка била разходвана сумата от 482 854,57 лв. по ОПРР; на 30.12.2015 г. от посочената сметка била разходвана сумата от 2 058,91 лв.- данъци и осигуровки ОПРР; на 07.01.2015 г. в посочената сметка постъпила от ПИБ сумата от 508 022,89 лв. и били извършени плащания на сумата от 40 000 лв. на „Е.т.ф.“ ЕООД за сметоизвозване, сумата от 25 300,34 лв. на Община К. за наем на сметище, както и сумата от 10 000 лв. на „Е.Е.Д.К.“ ЕООД- храна за детски градини; на 29.01.2016 г. по посочената сметка постъпили 15 619, 49 лв., като били разходвани на същата дата 12 207,42 лв. за заплати; на 03.02.2016 г. от посочената сметка била разходвана сумата от 1 630, 25 лв. за заплати и осигуровки на екипа по проект „Достоен живот“; на 18.02.2016 г. в сметката постъпила сумата от 25 000 лв.- възстановен заем от каса; на 29.02.2016 г. постъпила сумата от 267, 67 лв. с отбелязване- заплати; на 11.03.2016 г. била разходвана сумата от 440 000 лв. с посочено основание „ЧСИ“;  на 17.03.2016 г. по сметката постъпила сумата от 7 784,58 лв. от АСП, а била изплатена сумата от 700 000 лв. с отбелязване „ЧСИ“ и остатък  по сметката 267,67 лв.

На 28.12.2015 г. с 4 бр. платежни нареждания били извършени разплащания в общ размер на 1 178 827,27 лв. по проект № DIR -51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“, за погасяване на задължения на Община С. към изпълнители по договори, както следва- 12 720,00 лв., преведени на О.К.МД ЕООД по фактура № 1269/23.12.2015 г.; окончателно плащане 20% по договор № ОП-2/17 от 28.02.2013 г. с предмет „Извършване на текущ и окончателен одит на инвестиционен проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“; 10 747,38 лв., преведени на Е. ДЗЗД, гр. П.- фактура № 11/22.12.2015 г., окончателно плащане по договор № ОП-14/33 от 06.11.2013 г. с предмет „Изпълнение на мерки за информация и публичност“ по проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“; 1 030 553,85 лв., преведени на „С. конструкшън груп ДЗЗД“ по фактура № 9/28.08.2015 г., окончателно плащане по договор № ОП-1/122/ от 09.12.2013 г. с предмет „Избор на изпълнител за извършване на проектиране и строителство /инженеринг/ по проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“; 124 799,60 лв., преведени на Обединение С.-2013 по фактура № 5/23.12.2015 г.- окончателно плащане по договор № ОП-14/33 от 06.11.2013 г. с предмет „Избор на консултант за осъществяване на външна техническа помощ за управление и изпълнение на мерки за информация и публичност на инвестиционен проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“.

Разплащанията със средства по безлихвения заем били извършени по пpoeкт № DIR- 51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“, вместо по проект № 58-111-74- 265- Етап I „Изграждане на ПСОВ“, съобразно писмо изх. № 08-00-294/03.11.2017 г. на УО на ОПОС до кмета на Община С..

На 29.12.2015 г. от Община С. били извършени плащания в общ размер на 482 854,57 лв. по проект № BG161РООО1/1.1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г.- „Сградите на ЦЦГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/', ЦЦГ „С.д.ОЦЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.“, гр. С.- с високо ниво на енергийна ефективност- подобрено качество на живот, жизнена и работна среда“ по Оперативна програма „Регионално развитие“ към МРРБ. Плащанията били по договор за безвъзмездна помощ № BG161 РО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ към МРРБ, от които 437 027.58 лв., превод към ДЗЗД „Надекс груп инженеринг“ по фактура № 2/08.04.2014 г. по договор № ОП-12/74 по проект № BG161 РО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ; 4 400 лв., превод към „Ейт корпорейт“ ЕООД по фактура № 104/22.12.2015 г. по проект№ BG161PО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ; 16 200 лв., превод към ДЗЗД „ПРОЕКТ ЕМПОРИЯ ЕНЕФЕКТ“ по фактура № 6/22.12.2015 г. по проект № BG161 РО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ; 7 992 лв., превод към „ПИ“ АД по проект № BG161PО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ; 4 800 лв., превод към „С.Ф.“ ООД по фактура № 272/28.12.2015 г. по проект № BG161 РО00 1/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ; 12 394,99 лв., възнаграждения по граждански договори на лица и осигуровки към НАП във връзка с изпълнение на проект по проект № BG161 РО001/1.1-09/2010/032 по ОП „Регионално развитие“ /ОПРР/ към МРРБ.

На 30.12.2015 г. били извършени плащания в общ размер на 2 058,91 лв. към ТД на НАП П. за ЗОВ, ДЗПО и ДОД по проект ОПРР.

Или общо на 29.12.2015 г. и на 30.12.2015 г. били разплатени 484 913,48 лв. по проект ОПРР.

Съобразно Оборотна ведомост на ОП „Околна среда“ и ОП „Регионално развитие“ към 31.12.2015 г., средствата по извънбюджетната сметка в ПИБ АД били 166 444,07 лв. по проект № DIR -51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“ и 341 383,20 по проект № 58-111-74-265 „Комплексно пречистване водите на гр.С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр.С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори “ - I-ви етап - изграждане на пречиствателна станция за отпадни води “ по Оперативна програма „Околна среда“ към МОСВ, като средствата постъпвали по ОПОС.

Към 29.12.2015 г. и към 30.12.2015 г. по извънбюджетната сметка на Община С. в „ПИБ АД нямало средства /салдото било 0,00 лв/ по проект № BG161P0001/1.1-09/2010/032-S-l-16.08.2013 г.- „Сградите на ЦДГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/, ЦЦГ „С.д.", ОДЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.“, гр. С. - с високо ниво на енергийна ефективност-подобрено качество на живот, жизнена и работна среда “ на МРРБ, където средствата постъпват по ОПРР“.

Разплащанията със средства по безлихвения заем били извършени по пpoeкт № BG161PО001/l.l-09/2010/032-S-l-16.08.2013 г. „Сградите на ЦЦГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/, ЦДГ „С.д.“, ОДЗ „П.с.“ и НУ „Н.П.“, гр. С.- с високо ниво на енергийна ефективност-подобрено качество на живот, жизнена и работна среда“ на МРРБ по Оперативна програма „Регионално развитие“ към МРРБ, вместо по проект 58-111-74-265 - Етап I „Изграждане на ПСОВ“, по „Оперативна програма „Околна среда“ към МОСВ.

Към 30.12.2015 г. остатъкът по заема бил в размер на 736 265,69 лв.

В хода на извършената проверка било снето и обяснение на 25.07.2018 г. на Кмета на Община С. Д.Д., в което същият отбелязал, че съгласно Извлечение по сметка от 28.12.2015 г., по която  постъпило авансовото финансиране от 2 400 000 лв. от НФ на МФ, бил цитиран проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на град С.“. На същата дата било разпоредено окончателно плащане по цитирания проект. Посочил още, че в писмо на МФ до ГД на ОПОС от 30.12.2015 г. било записано, че предоставения временен безлихвен заем е за „извършване на плащания по проекти с наложени финансови корекции“. В писмо с вх.№ ПР9-3 от 12.01.2016 г., от УО на ОПОС уведомили общината, че МФ одобрило временния безлихвен заем за плащания по проект „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна система на гр. С.“.

          Въз основа на така извършената проверка бил съставен на 14.09.2018 г., в присъствие на св. Т. и жалбоподателя Д., от държавен финансов инспектор Н. процесния АУАН, с който било счетено, че Д.Д. е осъществил нарушение на разпоредбата на чл.56 ал.1 от ЗОД, тъй като в периода 29.12.2015 г.- 30.12.2015 г. в град С., в качеството си на Кмет на Община С. и на лице, носещо отговорност за използването на постъпленията от поетия общински дълг само по предназначението му, е разпоредил плащания в общ размер на 484 913,48 лв. по Оперативна програма „Регионално развитие“ /ОПРР/ към Министерство на регионалното развитие и благоустройство /МРРБ/ по проект № BG161Р0001/1.1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г.- „Сградите на ЦДГ „Р.“, блок Б, ЦЦГ „Р.“ /ясли/, ЦЦГС.д.“, ОДЗ „П.с.и НУ „Н.П.гр. С.- с високо ниво на енергийна ефективност- подобрено качество на живот, жизнена и работна средас рег. BG161Р0001/1.1-09/2010/032, вместо по Оперативна програма Околна среда “ към Министерство на околната среда и водите /МОСВ/ във връзка с предоставен временен безлихвен заем от 2 400 000 лв., по проект „Комплексно пречистване водите на гр. С. чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр.С., строителство на пречиствателни станции за питейна и битово отпадни води с довеждащи колектори“- I-ви етап- изграждане на пречиствателна станция за отпадни водипо Оперативна програма „Околна средакъм МОСВ с рег. №2 проект 58-111-74-265.

По проект с peг. № BG161P0001/1.1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г. по Оперативна програма „Регионално развитие“ към МРРБ били извършени плащания, както следва- на 29.12.2015 г. в общ размер на 482 854,57 лв. и на 30.12.2015 г. в общ размер на 2 058,91 лв.

          Въз основа на така съставения АУАН, на 12.03.2019 г. било издадено атакуваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя Д., в качеството му на Кмет на Община С., било наложено административно наказание на основание чл.58 ал.3 от Закона за общинския дълг- глоба в размер на 1000 лв., за нарушение на чл.56 ал.1 от Закона за общинския дълг.

          Атакуваното наказателно постановление било връчено на 03.04.2019 г., а жалбата срещу него- депозирана на 10.04.2019 г.

          Събраните по делото гласни и писмени доказателства съдът кредитира изцяло при постановяване на решението си като последователни, безпротиворечиви помежду си и пряко относими към предмета на доказване по делото.

          От събраните по делото гласни доказателства, съдържащи се в показанията на св. Н.-*** се установява, че встъпвайки в длъжност на 09.11.2015 г. новоизбрания кмет на Общината и неговия екип са заварили блокирани от ЧСИ сметките и имуществото на Общината. Към този период три проекта- за пречиствателна станция, за водопреносна мрежа и за енергийна ефективност на детски градини, по което била страна Община С. следвало до края на 2015 г. да бъдат разплатени, тъй като изтичал програмния период, като в противен случай щял да възникне проблем, както за общината, така и за държавата. В тази връзка новото ръководство на Общината изпратило писмо до министър- председателя. На 22.12.2015 г. била проведена среща с вицепремиера Д., министъра на околната среда и водите В. и гл. директор на ОПОС Г. На тази среща станало ясно, че новото ръководство на Община С. не било наясно, дали ако получи пари

 

това, което ще разплати е това, което трябва да се плаща, тъй като липсвала приемственост между старо и ново ръководство и част от документацията в общината липсвала, а старото ръководство отказвало да я предостави, дори и след отправена до него нотариална покана, за което била сезирана Специализирана прокуратура.

          На 23.12.2015 г. след проведен телефонен разговор с министъра на финансите и заместник- министър на финансите било уговорено отпускането на краткосрочен заем в размер на 2 400 000 лв. Тъй като сметките на общината в ПИБ били блокирани от ЧСИ, Министерство на финансите дало разрешение за откриване на сметка на общината в „Р.“ К.. На 28.12.2015 г. постъпили по новооткритата сметка 2 400 000 лв. Били проведени разговори с ОПОС какви са точно задълженията, които общината следва да разплаща, тъй като в общината липсвала документация по този въпрос. От ОПОС по отчетните форми изпращани там, била дадена информация за подлежащите на изплащане фактури, които били платени на 28.12.2015 г. След разговор с Министъра на околната среда и водите бил спрян проекта за пречиствателната станция. Бил проведен и разговор с директора на фонд „Ф.“, който настоял да бъдат заплатени задълженията на общината във връзка с детските градини, което след съгласуване с главен директор в ГД“Финанси на общините“ към МФ, било сторено на 29.12.2015 г. От показанията на св. Н. се установя, че впоследствие 80% от сумата от 2 400 000 лв. били опростени по тристранно споразумение между МФ, МОСВ и общината, като останала неопростена само 20% от посочената сума.

          Видно от материалите по делото, писмото относно начина на разплащане на получения краткосрочен, безлихвен заем в размер от 2 400 000 лв. е получено в Община С. на 12.01.2016 г. Съобразно дадените в него указания от ОПОС при МФ средствата били отпуснати за извършване на плащания по проект DIR -51011116-65-149 „Реконструкция и модернизация на канализационната мрежа, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа на гр. С.“.

          При така установената и приета фактическа обстановка, съдът направи следните изводи от правна страна:

          Вменено е във вина на жалбоподателя Д., в качеството му на Кмет на Община С. извършване на нарушение на чл.56 ал.1 от ЗОД, съгласно която норма „Кметът на общината носи отговорност за използването на постъпленията от дълга само по предназначението, за което общинският съвет е одобрил поемането на дълга“.

Събраните по делото доказателства установяват по безспорен начин, че жалбоподателят Д. в качеството си на Кмет на Община С. на 29.12.2015 г. и на 30.12.2015 г. е разпоредил плащания в размер на 484 913,48 лв. по Оперативна програма „Регионално развитие“ /ОПРР/ към Министерство на регионалното развитие и благоустройство /МРРБ/ по проект № BG161Р0001/1.1-09/2010/032-S-1-16.08.2013 г. вместо по Оперативна програма Околна среда “ към Министерство на околната среда и водите по проект 58-111-74-265, за който проект е било налице Решение № 252/16.12.2014 г. на Общински съвет С., във връзка с отпускане на краткосрочен, целеви, временен, безлихвен заем.

С посоченото жалбоподателят е осъществил формално състава на нарушението по чл.56 ал.1 от ЗОД. Съдът намира обаче, че това деяние не е общественоопасно. За да достигне до този извод, съдът взе предвид установените по делото факти, касаещи вземането на решение за изплащане на сумата от 484 913,48 лв. по проекта за енергийна ефективност на детските градини. Ръководството на Община С. в процесния период е действало в спешен порядък, за да защити, както интересите на общината, така и на Държавата, предвид угР.та от спиране на европейски проекти при неплащане на дължимите по тях суми до края на 2015 г. Д. и неговия екип са започнали да осъществява функциите си по- малко от месец преди да бъде извършено процесното разпореждане за плащане, а е липсвала документация в общината във връзка с плащанията, които е следвало да бъдат извършени по проектите за пречиствателна станция, за водопреносна мрежа и за енергийна ефективност на детски градини. От доказателствата по делото се установява, че всички действия по получаване на заема от МФ и неговото разходване са извършвани след съгласуване, поради спешния им порядък, със заместник- министър и директори на дирекции, все ръководни лица в МФ, МОСВ и МРРБ. Към момента на извършване на разпореждането за изплащане на сумата, предмет на процесното нарушение, в Община С. е липсвал писмен документ от МФ, указващ начина на разходването на средствата от получения от МФ заем от 2 400 000 лв. Именно поради тази причина, защитавайки интереса на общината и на държавата, и в изпълнение на указанията, дадени от МФ, жалбоподателя е разпоредил извършването на плащане и по проекта за енергийна ефективност на детските градини. Не се установи от доказателствата по делото да са настъпили вреди от тези действия на кмета. Изложеното обуславя извода, че жалбоподателя Д. е действал при условията на крайна необходимост, поради което липсва обществена опасност на деянието му и съобразно чл.8 от ЗАНН същото не съставлява нарушение. Ето защо атакуваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.

Мотивиран от горната и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

          ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-707/2018 от 12.03.2019 г. на Директора на АДФИ, гр. С., с което на Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, П. обл., ул. „******“ № **, в качеството му на Кмет на Община С., е наложено административно наказание на основание чл.58 ал.3 от Закона за общинския дълг - глоба в размер на 1000 лв., за нарушение на чл.56 ал.1 от Закона за общинския дълг.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване от страните в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр. П..

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

МТ