Решение по дело №160/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 460
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Мария Ангелова Ненова
Дело: 20205220200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Пазарджик, 28.07.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Районен съд – Пазарджик, XXVIII състав в открито заседание на седемнадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                            

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИЯ НЕНОВА

 

в присъствието на секретаря Мария Кузева, като разгледа докладваното от съдия Ненова АНД № 160 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

  Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** против наказателно постановление № 879 от 18.12.2019 г., издадено от кмета на Община Пазарджик, с което на основание чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление като са изложени подробни съображения за допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и нарушения на материалния закон. Ангажирани са писмени и гласни доказателства.

         В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и със своя процесуален представител адвокат П., който поддържа жалбата и излага съображения за отмяна на наказателното постановление и присъждане на разноските по делото.

Ответникът по жалбата Община Пазарджик чрез своя процесуален представител адвокат Върбев оспорва жалбата и моли за потвърждаване на наказателното постановление. Претендира присъждане на разноски.

Съдът като взе предвид становищата на страните и обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства по вътрешно убеждение и при съблюдаване разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, прие за установено от фактическа страна следното:

         С обжалваното наказателно постановление Л.Д.М.-П. е санкционирана за това, че в качеството на представляваща Коалиция БСП за България на 14.11.2019 г. около 13,00 ч. в гр. ., на бул. „А. С.“ № .., автобусна спирка „Горско стопанство“ има непремахнати в законоустановения срок агитационни материали на Коалиция БСП за България, с което е нарушила (осъществила състава) на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

         На 11.09.2019 г. в гр. Пазарджик между КП „БСП за България“, ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“ е подписано коалиционно споразумение за образуване на коалиция от партии за участие с общи листи в изборите за кмет на община, кметове на кметства и общински съветници в Община Пазарджик, насрочени за 27.10.2019 г. Съгласно т. 1.2. от коалиционното споразумение партиите издигат за кмет на Община Пазарджик Б. А. С.. Съгласно т. 4 представляващ коалицията е Л.Д.М.-П.. Същата е и лице за контакт съгласно т. 5 от коалиционното споразумение. Съгласно т. 7 пълното наименование на коалицията е БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“). Съгласно т. 9 в бюлетините за гласуване наименованието на коалицията се изписва както следва: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“).

         Между членовете на коалицията била постигната устна договорка предизборните плакати за общински съветници, включващи всички кандидати от листата на коалицията, да се разлепят от доброволци или платени наемни лица за сметка на предизборния щаб, а всеки кандидат за кмет на община, кмет на населено място или общински съветник, който желае да има самостоятелни предизборни плакати, сам да организира и финансира отпечатването, разлепянето и премахването им.

         С Решение № 43-МИ/15.09.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Пазарджик местна коалиция БСП за България, ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“, ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“ е регистрирана за участие в изборите за общински съветници на 27.10.2019 г. Наименованието на местната коалиция за отпечатване в бюлетина е: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“).

         Със Заповед № 2279/05.11.2019 г. кметът на Община Пазарджик определил длъжностни лица, които да съставят актове за нарушения по чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс, като между същите бил свидетелят П.К.В. – мл. специалист Екопатрул.

         След провеждане на местните избори през 2019 г. по заповед на кмета на Община Пазарджик били сформирани екипи от служители на общината, на които било възложено да проверят дали местата, на които обикновено се поставят предизборни материали като спирките на градския транспорт, били почистени. Свидетелите П.К.В. и Д.С.Ц. ***. На спирката след „Лидл“ и преди Горското стопанство видели, че има непремахнати предизборни плакати на кандидата за кмет от коалиция БСП – Б. С. Направили снимки на плакатите. Свързали се с представляващия коалицията – Л.Д.М.-П., и я поканили за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. На 21.11.2019 г. в присъствие на жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение № ********** за това, че на 14.11.2019 г. около 13,00 ч. в гр. П., на бул. „А. С.“ №.., автобусна спирка „Горско стопанство“ имало непремахнати в законоустановения срок агитационни материали на Коалиция БСП за България, с което бил нарушен (осъществен състава) на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс. На жалбоподателя бил връчен екземпляр от акта заедно с 2 бр. снимки. В акта жалбоподателя записал, че не е съгласен с изложеното в него. Въз основа на акта за установяване на административно нарушение кметът на Община Пазарджик издал обжалваното наказателно постановление № 879 от 18.12.2019 г., с което на основание чл. 472, ал. 1 от Изборни кодекс на Л.Д.М.-П. била наложена глоба в размер на 1 000 лв. Наказателното постановление било връчено на жалбоподателя на 15.01.2020 г., за което била съставена разписка.

         Тази фактическа обстановка съдът възприе въз основа на съвкупната преценка на показанията на разпитаните по делото свидетели П.К.В., Д.С.Ц. и Л. О. П., писмените и веществените доказателства – снимки, приети по делото, на които съдът дава вяра, тъй като са непротиворечиви и взаимно допълващи се.

         При така установените правнорелевантни факти съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е постъпила в Районен съд – Пазарджик на 20.01.2020 г., с което е спазен преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Подадена е от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя Л.Д.М.-П. е ангажирана за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс, който задължава партиите, коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след изборния ден да премахнат поставените от тях агитационни материали. При неизпълнение на това задължение съгласно чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 1 000 до 5 000 лв.

Актът за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е съставен от компетентно длъжностно лице, оправомощено съгласно чл. 472, ал. 2 от Изборния кодекс от кмета на Община Пазарджик със Заповед № 2279/05.11.2019 г., а наказателното постановление е издадено от кмета на Община Пазарджик, който е компетентният административнонаказващ орган, определен от нормата на чл. 472, ал. 3 от Изборния кодекс.

        Въпреки това съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, накърняващи правото на защита на жалбоподателя и обуславящи незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл. 42, т. 3 от ЗАНН изисква актът за установяване на административно нарушение да съдържа датата и мястото на извършване на нарушението, а чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН изисква в наказателното постановление да се съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено. За законосъобразното провеждане на административнонаказателното производство е необходимо в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление да се съдържа или точно и конкретно посочване на датата на извършване на нарушението, респективно периода от време, през който е извършено административното нарушение, или същите макар да не са конкретно посочени, поне да са определяеми с оглед посочените факти и обстоятелства. С оглед правото на защита на административнонаказаното лице административнонаказващият орган следва да се стреми към максимално прецизиране на това обстоятелство съобразно наличната по преписката доказателствена съвкупност.

В разглеждания случай нито в акта за установяване на административно нарушение, нито в наказателното постановление се съдържа датата на извършване на административното нарушение. В обстоятелствената им част е посочена единствено датата 14.11.2019 г. Тази дата съгласно установените по делото факти – показанията на свидетелите В. и Ц. и датата, отразена на направените снимки, не е датата на извършване на нарушението, а датата, на която същото е установено при извършена проверка на място от служители на общината. С оглед посочената като нарушена разпоредба на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс административното нарушение се счита за извършено с изтичане на 7-дневен срок след изборния ден. В случая от начина, по който е описано нарушението, не може да се направи конкретна преценка за датата, до която е следвало да бъдат премахнати агитационните материали. В тази връзка изобщо не става ясно за кои избори са били поставени агитационните материали и съответно в какъв срок след провеждането им е следвало да бъдат премахнати. Общоизвестен е фактът, че през 2019 г. в страната бяха проведени както избори за европейски парламент на 26.05.2019 г., така и местни избори – първи тур на 27.10.2019 г. и втори тур 03.11.2019 г. Съдът, а и жалбоподателят могат само да гадаят кои избори са имали предвид актосъставителят и административнонаказващият орган и дали изобщо същите са проведени през 2019 г., респективно до коя дата е следвало да бъдат премахнати агитационните материали. Ако се предположи, че нарушението касае местните избори през 2019 г., то задължението за премахването им е изтекло на 10.11.2019 г. за партиите и коалициите, участвали в проведения втори тур на изборите, включително за местната коалиция, издигнала кандидата Благо Солов за кмет на Община Пазарджик. В акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление, обаче, липсват каквито и да е било данни, от които да може да се изведе срокът за премахване на агитационните материали, включително чрез посочване на вида на проведените избори, датата им или поне издигнатия кандидат, за да може макар и по косвен път да се изведе тази дата. Липсата на този съществен реквизит в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление освен, че не очертава по необходимия начин предмета на доказване в производството и ограничава съществено правото на защита на административнонаказаното лице, поставя и съда в невъзможност да извърши служебна преценка за спазване на сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. По този начин опорочава административнонаказателното производство и дава основание за отмяна на наказателното постановление.

         От друга страна жалбоподателят е санкциониран в качеството на лице, което представлява Коалиция БСП за България. Както се установи от писмените доказателства по делото и по-конкретно от коалиционното споразумение от 11.09.2019 г. и от Решение № 43-МИ/15.09.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Пазарджик, такава коалиция не е учредявана и не е регистрирана при провеждане на местните избори през 2019 г. в гр. Пазарджик. Коалицията, представлявана от жалбоподателя, е с наименование: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“). С това наименование същата е регистрирана от Общинската избирателна комисия и с него е участвала в местните избори през 2019 г. Със същото наименование коалицията е следвало да бъде отразена и при описанието на нарушението в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление, което обаче не е сторено и поради това представлява съществено процесуално нарушение, накърняващо правото на защита на административнонаказаното лице.

За пълнота следва да бъде посочено, че съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че съществуващата уговорка в местната коалиция всеки от кандидатите да отговаря сам за премахване на агитационните материали след приключване на изборите изключва отговорността на жалбоподателя. Такава уговорка може да има значение единствено във вътрешните отношения между партиите, участващи в местната коалиция, но не би могла да дерогира действието на императивните законови разпоредби, указващи чие е задължението за премахване на агитационните материали и кое лице носи административнонаказателна отговорност за неизпълнението му, каквито са разпоредбите на чл. 186, ал. 3, вр. чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс.

Неоснователни са и доводите на жалбоподателя, свързани с това, че не е ангажирана административнонаказателната отговорност на другите партии и коалиции, които също не били премахнали предизборните си плакати. Това обстоятелство е неотносимо към правния спор, тъй като предмет на делото е конкретното вменено на жалбоподателя административно нарушение и евентуално извършени от други субекти административни нарушения по никакъв начин не се отразяват на настоящото административнонаказателно производство.

По изложените съдът намира обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно, което налага неговата отмяна.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН разноските по делото следва да се възложат в тежест на ответника. По делото има доказателства за сторени от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв., които с оглед основателността на жалбата следва да бъдат заплатени от ответника в пълен размер.

По изложените съображения Районен съд – Пазарджик

        

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 879 от 18.12.2019 г., издадено от кмета на Община Пазарджик, с което на основание чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание – глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

 ОСЪЖДА Община Пазарджик, ЕИК *********, адрес: гр. П., бул. „Б.“ № …, представлявана от кмета Тодор Попов, да заплати на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв.

 

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението пред Административен съд – Пазарджик.

                                              

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: