Решение по дело №2282/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 22
Дата: 19 януари 2022 г.
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20214430202282
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 22
гр. ***, 19.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ***, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично при
закрити врати заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Борислава Ил. Якимова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Борислава Ил. Якимова Административно
наказателно дело № 20214430202282 по описа за 2021 година


Постъпила е жалба от Г. Б. Д., от гр. *** против електронен фиш за
налагане на глоба *** за нарушение установено и заснето с АТС - №
00209D32F66C на 29.10.2021г., с което на жалбоподателя за нарушение на
чл.21 ал.1 от ЗДП и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.3 от
ЗДвП е наложено административно наказание: глоба в размер на 100/сто/
лева. Твърди се, че електронния фиш е незаконосъобразен, поради което се
моли неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не ангажира
становище по съществото на делото.
Ответникът по жалбата - ОД на МВР-***, редовно призован, не изпраща
представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирано лице,
поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество същата се явява неоснователна.
1

Електронен фиш Серия „К“ № 5394430 бил издаден на жалбоподателя
Г. Б. Д., ЕГН**********, представител на фирма *** като за нарушение на
чл.21 ал.1 от ЗДП и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т. 3 от
ЗДвП било наложено на Д. административно наказание: глоба в размер на
100/сто/ лв. Било прието, че на 29.10.2021г. в 02:50 часа на път *** км.89+2
околовръстен път ***, находящо се на път І-3 *** при ограничение на
скоростта за извън населено място -90 км/ч, МПС „СТАС 039 3 ФАК“
полуремраке с рег. *** се движел със скорост различна от допустимата 70
км/ч., а именно със 92 км/ч., като бил заснет с автоматизирано техническо
средство № 00209D32F66C.Установеното превишение е с 22км/ч.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания,
от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота че със
закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ,
бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189, като се въвежда
понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение,
установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното
средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните
реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните
правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното
средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл.189, ал 4 от
ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш
се утвърждава от министъра на вътрешните работи.”Т.е. в конкретния
случай е посочено както мястото на нарушението*** км. 89+2,
Околовръстен път гр. ***, така и подлежащото на наказване лице, което е
законния представител на когото е регистрирано превозното средство, ако не
е посочил съобразно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП, че е предоставил
2
управлението на превозното средство на друго лице, което в конкретния
случай не е сторено. В достатъчна степен, според Съда , са описани и
обстоятелствата на нарушението. Указани са начинът на уведомяване,
сроковете за уведомяване, възможността да се правят възражения и
предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде
анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване. Чрез
установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство на практика отпада възможността за субективното тълкуване и
интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението.
Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата,
ДВ, бр. 19 от 2015 г. се допълва ал.8 на чл.189 от ЗДвП като се предвижда, че
в 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с
цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо
посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както
и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на
движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Специалните
правила за налагане на глоби с електронен фиш облекчават и съкращават
бавната административна процедура по налагането и обжалването на
наказанията, свързани с нарушения на Закона за движението по пътищата.
Съгласно чл.189, ал.15 ЗДвП изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са
веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Следователно клипът от 29.10.2021г. представлява годно
доказателствено средство за констатираното нарушение.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДП Условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
3
движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В
конкретния случай това е Наредба № 8121з-1397 от 23.12.2020г. за условията
и реда за използване на технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДП/ДВ бр.19/2015г./ в който се съдържа определение за
"Автоматизирани технически средства и системи" като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
ЕФ следва да бъде потвърден като законосъобразен поради следните
съображения:
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-
1397 от 23.12.2020г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение
по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.12
от Наредбата, стационарните автоматизирани технически средства или
системи, прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:
- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените
нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена
преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с
подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при
установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано
към земята следва да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.189 ал.4 от ЗДвП, според който електронен
фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на
4
контролен орган с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДП, според която
стационарни АТСС - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на
скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.
За пълнота на изложението следва да се посочи, че чл.165, ал.2 т.8 ЗДП
(ДВ, бр. 19 от 2015 г.), предвиждащ, че се обозначава чрез поставяне на пътни
знаци, оповестява в средствата за масово осведомяване или на интернет
страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на
който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез
автоматизирани технически средства или системи, е отменен/ДВ
бр.54/2017г./.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания
електронен фиш е законосъобразен и следва да бъде потвърден.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба Серия "К" № 5394430 на
ОДМВР за нарушение установено и заснето с АТС - № 00209D32F66C на 29.10.2021г., с
който на Г. Б. Д., от гр. *** за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДП, на основание чл.189 ал.4 във
връзка с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на
100/сто/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд -гр.***
в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – ***: _______________________
5