Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 260155
гр. Пловдив, 11.09.2020 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
Наказателна
колегия, в открито съдебно заседание на 25.08.2020 г. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ПАНАЙОТ ВЕЛЧЕВ
при участието на секретаря Елица Колибаровска, като
разгледа докладваното от съдията АНД № 4504/2020 г. по описа на ПРС, XXVI наказателен състав, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по жалба на ,,ТК
ЕУРОТРАНС ГРУП‘‘ ЕООД против Наказателно постановление № 36-0000088/25.02.2020г., издадено
от и.д **** отдел Контрол към РД
"АА" – П., с което на ТК ЕУРОТРАНС ГРУП ЕООД с ЕИК ********* е наложена
имуществена санкция в размер на 5000
лева за нарушение на чл. 91б, ал.1, т.1 ЗАвтП.
С жалбата и в съдебно заседание се навеждат
конкретни съображения за незаконосъобразност на НП и се моли за неговата отмяна
Въззиваемата страна взема писмено становище за неоснователност на
жалбата.
Жалбата
е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против
акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради, което се явява процесуално
допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Съдът като се запозна с
приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и
служебно провери правилността на атакуваното наказателно постановление, намери,
че са налице основания за неговата отмяна по следните съображения:
Както в АУАН, така и в НП се
сочи, че допуснатото нарушение се изразява в следното: на 15.10.2019 г. около
09:31 часа в гр. П., бул. "Х.Б." № 82 в Областен отдел "Автомобилна
администрация" – П., ТК ЕУРОТРАНС ГРУП ЕООД като превозвач притежаващ
удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници №
10882/04.02.2014 г., извършва следното нарушение: 1. След изпратено писмо изх.
№ 14-00-23-998/2/09.10.2019 г. и получено на ръка на 10.10.2019 г. от
управителя, с което се уведомява за изискани документи, съгласно извършвана
комплексна проверка от 11.09.2019 г., не представя документите описани в
писмото по т. 4, отнасящо се до представянето на сключен договор с лице
извършващо предпътни технически прегледи, с което осуетява проверката.
Съдът намира, че гореописаната
фактическа обстановка отговаря на осъщественото в действителността, доколкото
изцяло съответства на приложените по делото гласни доказателства от свидетеля К.Ш.,
както и от събраните по делото писмени доказателства. Тези несъмнено установени
по делото факти, обаче не са достатъчни, за да се ангажира отговорността на жалбоподателя
по чл. 91б, ал.1 ЗАП.
Общ принцип в административно-наказателния
процес е, че административният орган може да определя срок за изпълнение на
дадено правнодължимо действие само в случай, че срокът не е определен в
нормативен акт. В случай, че административният орган незаконосъобразно е
определил по-кратък срок от този, определен в нормативен акт, изтичането на
по-краткия срок не може да бъде свързано с негативни правни последици за дееца
(в случая ангажиране на административно-наказателната му отговорност) след като
определеният в нормативния акт срок за изпълнение на задължението все още не е
бил изтекъл.
В тази връзка по конкретния
случай следва да се съобрази, че съгласно чл. 91а, ал.1 от Закона за
автомобилните превози изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" извършва контролни проверки на пътя и в предприятията.
Според ал.4 от същия член изпълнителната агенция "Автомобилна
администрация" може да изиска от предприятията представяне в определен
срок на документацията, свързана с елементите на проверките. В чл. 91б, ал.1 ЗАП
е уредено корелативното задължение на превозвача да предоставя на служителите
от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за проверка
всички документи, свързани с превозите на пътници и товари във връзка с
извършваните проверки. Съгласно изричната норма на чл. 91а, ал.11 ЗавтПр. редът
за провеждане на проверките се урежда с нарочна наредба на Министърът на
транспорта, информационните технологии и съобщенията.
В изпълнение на законовата
делегация е приета НАРЕДБА № Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата
и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за
класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена
сметка. В чл. 12, ал.4 от Наредбата е преповторено законовоуреденото в чл. 91а,
ал.4 и 91б, а.1 ЗАП положение, че при извършване на комплексните и тематичните
проверки (а в настоящия случай в НП изрично е отбелязано , че проверката е комплексна),
органите на ИААА могат да изискват от проверявания субект да представи всички
необходими за проверката документи. В чл. 12, ал.5 от Наредбата изрично е
посочено, че изисканите документи се представят в седемдневен срок от
получаване на уведомлението. От гореизложеното следва, че по нормативен ред е
определен срок за представяне на изисканите документи –а именно 7 дневен от
получаване на уведомлението и определянето на по-кратък срок от контролния орган
не може да доведе до ангажиране на административно-наказателната отговорност на
проверяваното лице.
Сведено към фактите по конкретния
казус гореизложените принципни съображения водят до следните изводи:
Поканата за представяне на
документи е отбелязана като връчена лично
на управителя на дата 10.10.2019г. нормативно определеният срок за представяне
на документите изтича на 17.10.2019г. В същото време в поканата е посочено, че
лицето следва да представи изисканите документи на дата 15.10.2019г., тоест определен
му е по-кратък срок за изпълнение на задължението от този предоставен му от
закона.
Безспорно е, че на 15.10.2019г.
изисканите документи не са представени. Именно тази дата-15.10.2019г. е
посочена в АУАН и НП като дата на извършване на нарушението. Доколкото обаче
към тази дата все още не е бил изтекъл нормативно определеният седмодневен
срок, то към нея, деянието на наказаното лице е било все още несъставомерно. Действително нарушение е извършено, но на по-късна
дата - на 18.10.2019г., когато вече е бил изтекъл законоустановения срок за
изпълнение на задължението за представяне на документи.
В случая обаче за съда не
съществува процесуална възможност да накаже дееца за дата на извършване на
нарушението, различна от тази, която е вменена с АУАН и НП.
Безспорно е, както в теорията, така и в
съдебната практика, че АУАН е акта в
административно-наказателното производство, аналогичен на обвинителния акт в
наказателния процес, който определя предмета на вмененото нарушение и предмета
на доказване по делото. АУАН очертава
нарушението, с неговите съставомерни фактически признаци от обективна и
субективна страна, връзката между инкриминираното деяние и лицето, сочено като
нарушител и надлежната правна квалификация.
Срещу тези факти и право нарушителят следва да се защитава, като
гарантирането в максимална степен на правото му на защита изисква той да бъде
запознат с тях още от началото на административно-наказателен процес, т.е. от
момента на съставяне и предявяване на АУАН.
Наказателното постановление от
своя страна е властническият правораздавателен акт, издаден от компетентен
орган, с който дееца бива санкциониран за извършеното административно
нарушение. То се явява аналога в административно наказателния процес на
ПРИСЪДАТА от общото наказателно производство. От тази му същност следва, че към
неговата форма и съдържание следва да се поставят същите завишени изисквания,
както към АУАН.
В този изричен смисъл са и
задължителните разрешения на основополагащото ППВС 1/1953, съгласно което всеки правораздавателен акт, с
който се ангажира отговорността на даден правен субект следва задължително да
съдържа пълно, точно и ясно изложение на всички съставомерни фактически
положения, които се приемат за установени, както и приложимите към тях правни
норми. Този минимум от правнорелевантна за наказания субект информация следва
да се съдържа в самия правораздавателен акт, а не да се извлича от
доказателствата по делото.
Датата /времето/ на извършване на
деянието е не само основен съставомерен признак, но и белег на деянието, който
го отграничава от всички останали действия/бездействия реализирали се в
действителността. Това следва от същността на деянието като съвкупност от телодвижения
(при действие) или липса на правнодължимо поведение (при бездействие) ,
извършени под контрола на съзнанието в дадено време, на дадено място при
единство на обстановката и в резултат на единно или подновяващо се решение.
От дадената дефиниция следва, че
ако се приеме друга, различна от тази посочена в АУАН и НП, дата на извършване
на нарушението, то деецът би се оказал наказан за съвсем различно деяние, от
това за което му е повдигнато административното нарушение, което е несъвместимо
с правото му на защита.
Следва да се отбележи
също така и че съгласно задължителната тълкувателна практика на стария върховен
съд и на ВКС, всяко установяване за първи път на етап съдебно следствие на
съставомерен факт, различен от тези, които до този момент са предявени на дееца
по надлежния процесуален ред, по своята правна същност представлява съществено
изменение на обстоятелствената част на повдигнатото обвинение.
Така изрично Тълкувателно
решение № 57 от 4.XII.1984 г. по н. д. № 13/84 г., ОСНК на ВС, Тълкувателно
решение № 61 от 13.XII.1977 г. по н. д. № 60/77 г., ОСНК на ВС.
В същото време съгласно
изричния текст на разпоредбата на чл. 287 НПК отговорността на дееца може да се
ангажира в условията на съществено изменение на обстоятелствената част, само ако е предприето надлежно изменение на
обвинението по смисъла на този член.
Съгласно трайната съдебна
практика обаче, изменение на обвинението е недопустимо пред въззивната и
касационната инстанция, а доколкото производството по реда на чл. 63 от ЗАНН
има характер на въззивно такова, то института на изменение на обвинението не
може да намери приложение при оспорване на наказателни постановления пред съда,
тоест съдът не може за първи път да установи нови съставомерни фактически
положения и да реализира отговорността на дееца въз основа на тях, щом те не са
предявени до този момент на нарушителя по надлежния процесуален ред.
Така изрично Решение
№ 250 от 23.06.2015 г. по н. д. № 657 / 2015 г. на В.касационен съд, Решение №
405 от 16.02.2015 г. по нак. д. № 1299/2014 г. на Върховен касационен съд,
От всичко гореизложено следва, че
за съда не съществува възможност да потвърди НП
въз основа на нови съставомерни фактически положения, които са разкрити
или доуточнени за първи път на етап
съдебно следствие и които не са надлежно предявени на дееца с АУАН и НП.
Да се процедира по
обратен начин означава деецът да бъде поставен в положение да разбере кои
са действителните съставомерни
фактически положения, за които се
наказва, едва от акта на въззивната инстанция, след като наказанието вече
реално му е наложено, което е изцяло несъвместимо с правото му на защита.
Не на последно място
следва да се посочи, че ако съдът служебно установи и накаже дееца за
релевантните фактически обстоятелства, при положение, че те са погрешно
индивидуализирани в АУАН и НП, то същият
би влезнал в непреодолимо противоречие с контролно- отменителните си правомощия
в производството по чл. 63 ЗАНН и напрактика недопустимо би иззел и встъпил в
правомощията на наказващия орган.
Действително в чл. 53, ал. 2 ЗАНН
е предвидена възможност с НП да се санират пороци, допуснати в административно
наказателното производство, стига да са установени по
несъмнен начин извършването на деянието, нарушителят и неговата вина. Доколкото обаче, в процесния
случай, както в АУАН, така и в НП е посочена дата, към която деянието все още е било несъставомерно, то този ред е
неприложим.
Налице е още едно самостоятелно
основание за отмяна на НП. От граматическото тълкуване на сочената като
нарушена норма на чл. 91б ЗавтПр е видно, че нарушението се осъществява чрез
бездействие като форма на изпълнителното деяние. От това следва, че независимо
колко от изискваните с една и съща покана, в рамките на една и съща проверка,
документи не са представени би се касаело за едно единно нарушение, тъй като изпълнителното деяние би се състояло в едно и
също правно значимо бездействие. Това е така, доколкото всички изисквани
документи касаят една и съща проверка, на един и същи правен субект, изискани
са с една и съща покана, като е определен общ срок за представянето им, а задължението
за това произтича от една и съща правна норма чл. 91, ал.1, т.1 ЗАвт.Пр.
Приемането, че с непредставянето
на всеки един документ, изискан с една и съща покана, в рамките на една и съща
комплексна проверка, се извършва самостоятелно нарушение, което следва да бъде отделно
санкционирано недопустимо утежнява положението на наказаното лице чрез
мултиплициране на едно единно нарушение, за което следва да се наложи единно
наказание.
Така изрично Решение № 958 от
30.04.2018 г. по к. адм. н. д. № 711 / 2018 г. на XIX състав на Административен
съд – П.,Решение № 892 от 23.04.2018 г. по к. адм. н. д. № 385 / 2018 г. на XIX
състав на Административен съд – П..
В конкретния случай видно от
приложената като доказателство по делото покана
изх. № 14-00-23-998/2/09.10.2019 г. от наказания субект са изискани цял
набор от документи, като за да е правомерно поведението му, той следва да
представи всеки един от тях. Задължението е единно и неделимо, като същото няма
да е изпълнено дори да не е представен и само един от документите.
Непредставянето на повече от един
от изисканите документи само завишава степента на обществена опасност на
извършеното, но не създава множественост на нарушенията. Това е така,
доколкото, както вече се отбеляза, става въпрос за единно фактическо поведение,
изразило се в противоправно бездействие, извършено при неизменност на
обстановката и решението. Този извод намира подкрепа и в текста на санкционната
разпоредба на чл. 97 от ЗАвт.Пр., от която е видно, че се предвижда единна
санкция и при множество на непредставените документи.
Тоест налице са всички условия да
се приеме, че с непредставяне на всички изискани с покана изх. № 14-00-23-998/2/09.10.2019 г. документи
дееца е извършил едно единно нарушение, за което е следвало да му се наложи
едно наказание по реда на чл. 97 от закона.
В същото време, видно от
приложенията към жалбата, за това единно нарушение са издадени 13 самостоятелни
НП, на обща стойност 65 000 лева.
По този начин неправилното
приложение на материалния закон е довело и до явна несправедливост на
наказанието поради неговата прекомерна тежест.
Основен принцип както на
наказателния, така и на административно-наказателния процес е, че целите на наказанието
могат да се постигнат само, ако е запазен баланса между обществената опасност
на извършеното и интензитета на употребената държавна репресия. В конкретния
случай този баланс е нарушен флагрантно, което обуславя безусловна отмяна на
НП.
В тази връзка следва да бъде
съобразено Решение № 672 от 09.04.2020 г. по к. адм. н. д. № 3994/2019 г. на
XXII състав на Административен съд – П., с което е оставено в сила решение на
настоящия състав, в което са изложени напълно идентични фактически и правни
доводи за незаконосъобразност на НП при аналогична фактическа обстановка.
С оглед всичко изложено
наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Така мотивиран и на основание чл.
63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 36-0000088/25.02.2020г.,
издадено от и.д *** отдел Контрол към РД
"АА" – П., с което на ТК ЕУРОТРАНС ГРУП ЕООД с ЕИК ********* е
наложена имуществена санкция в размер на
5000 лева за нарушение на чл. 91б, ал.1, т.1 ЗАвтП.
Решението подлежи на
обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на
съобщението до страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/
вярно с оригинала,
М.Т.