РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПЛОВДИВ
Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 2036/12.11.2020г.
гр. Пловдив,12.11.2020год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав в открито заседание на
тринадесети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря М.Г.и с участието на прокурора Дилян Пинчев, като разгледа докладваното от съдията
Л. Несторова КАНД № 2079 по описа на съда за 2020 г., за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл.63, ал.1,
пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано
е по касационна жалба, предявена от П.Б.Х., с ЕГН **********, в качеството си
на управител на „АЛАЯ ПРОПЪРТИ-28“ с ЕИК *********, депозирана чрез адвокат Д.,
против Решение № 1054 от 06.07.2020г на Пловдивския районен съд, постановено по
АНД № 7951 по описа на същия съд за 2019г., с което е потвърден електронен фиш
за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство Серия К № ***, издаден от ОД на МВР гр. Пловдив, с което на П.Б.Х., с
ЕГН **********, за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189,
ал.4, вр. чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП, е наложена
глоба в размер на 100лв.
Касационният
жалбоподател посочва, че решението на ПРС е неправилно и незаконосъобразно, тъй
като е необосновано и е издадено в съществено нарушение на съдопроизводствените
правила като излага подробни съображения в тази посока.
Претендира се отмяната на съдебния акт, респективно на електронния фиш и
разноските по делото.
Ответникът по касационната жалба изразява писменостановище по касационната жалба. Посочва, че по
отношение на реквизитите на електронния фиш, то същите са определени с нормата
на чл. 189, ал.4 от ЗДвП. Представени са доказателства за вида и изправността
на техническото средство, с което е заснето нарушението.
Претендира се отхвърляне на касационната
жалба и потвърждаване на решението на районния съд.
Претендира се юрисконсултско възнаграждание.
Участвалият
по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава
заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е
правилно и законосъобразно.
Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния
съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в
НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът
обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.
Настоящата
съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.
Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка:
На П.Б.Х. е издаден Електронен фиш за налагане
на административно наказание глоба за нарушение, извършено на 30.03.2019г., в
12:59ч., в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург”, срещу №1, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-М № 648, за превишаване на
разрешената скорост с 25 км/ч. при управление на МПС – лек автомобил „БМВ 535 Д
ХДРАЙВ“ с рег.№ ***. Установил е, че МПС,
собственост на „АЛАЯ ПРОПЪРТИ-28“ ЕООД, се движело със 75 км/ч, при разрешена
скорост за населено място от 50 км/ч. Скоростта от 75 км/ч била с 3 км/ч
по-ниска от отчетената от автоматизираното техническо средство от 78 км/ч –
т.е. след приспаднат толеранс от минус 3 км/ч.
ПРС е обсъдил събраните доказателства и
е приел, че П.Б.Х. е осъществила от обективна и от субективна страна състава на
административното нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Приел е за доказано, че МПС е собственост на юридическото лице -„АЛАЯ
ПРОПЪРТИ-28“ ЕООД като при това положение е приложима разпоредбата на чл. 188,
ал.2 от ЗДвП. Установил е, че П.Б.Х. не
се е възползвала от възможността по чл. 189, ал.5 от ЗДвП и не е представила писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството
му за управление на моторно превозно средство. Приел е, че е изпълнена и
хипотезата на чл. 188, ал.2 от ЗДвП като посочването и на фирмата на
дружеството „АЛАЯ ПРОПЪРТИ-28“ ЕООД не създава неяснота или неопределеност
относно наказаното лице, тъй като в хипотезата на чл. 188, ал. 2 от ЗДвП
субектът на нарушението се индивидуализира чрез посочване първо на законния представител,
но и на юридическото лице, собственик или ползвател на МПС, на което наказаният
е представител, за да се разграничи от случаите, когато наказанието се налага
на лицето в качеството му на водач на МПС. Изрично е изяснил, че използваната в
конкретния случай формулировка - посочването на „АЛАЯ ПРОПЪРТИ-28“ ЕООД е
единствено, за да се индивидуализира чий законен представител е наказаната П.Б.Х.
.
ПРС е обсъдил протокол № 8-32-18 от
26.10.2018г и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835,
със срок на валидност до 24.02.2020г на автоматизираното
техническо средство – мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение тип TFR1-М № 648.
Приел е, че електронен фиш Серия К № *** е
издаден в съответствие с изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП относно
задължителните реквизити.
Районният съд е приел, че са спазени
и изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата /Наредбата/ като е отчел, че представения по
преписката протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата е коректно попълнен. Спазено е
и изискването на чл. 10, ал.3 от Наредбата, представена е снимка на мястото, на
което е бил разположен уредът.
Относно наличието на обозначителни знаци на мястото, където се намира
техническото средство отново са изложени подробни мотиви като е посочено, че законодателният
подход за премахване изискването за наличие на поставен пътен знак „Е24” за
място на контрол е продължен и с промяна на Наредбата с изм. и доп. в ДВ
бр.6/16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г., при която промяна е отменен чл.7
от същата Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
Касационният съд намира
следното: Разпоредбата
на чл. 188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна
отговорност за собственика или ползвателя на МПС, независимо от това кой е
действителният извършител на нарушението. Чл. 189, ал. 5 от ЗДвП предвижда
14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС,
с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната
териториална структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен
случай той е лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В
конкретния случай, по делото липсва декларация от касационния жалбоподател, в
която да е посочен друг водач на автомобила в деня и часа на нарушението,
поради което правилно същият е бил санкциониран с издадения електронен фиш.
Неоснователни са всички възражения
на касационния жалбоподател за допуснати съществени процесуални нарушения при
издаването на ЕФ и на съдебния акт. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г., легалната дефиниция на понятието
"електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в §
6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху
хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени
данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че
електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни
и санкционни функции. Действително с разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП е
предвидено, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила
наказателно постановление, но това приравняване е само относно последиците, с
които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове.
Ето защо, то не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата
относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление,
въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив,
съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване
на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика, на когото е
регистрирано това превозно средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволно
плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен фиш и
доколкото разпоредбата на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП е специална спрямо чл. 57 от ЗАНН, същият не е незаконосъобразен.
Неоснователни са възраженията
касаещи автоматизираното техническо средство използвано за заснемане на
скоростта на процесния автомобил. В случая са спазени изискванията на чл. 10 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (Наредбата), доколкото от представените по делото
доказателства се установява, че процесното техническото средство е одобрен тип
средство за измерване на скоростта и към момента на установяване на нарушението
е било технически изправно. В този смисъл, нарушението е установено от техническа система, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и
записът на нарушенията се извършва от система радар-камера–компютър, като
единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото
средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да
въведе ограниченията за скоростта на този участък, за което в административната
преписка се съдържа нарочен протокол. С оглед на изложеното процесната система
за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство,
с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано и
стационарно, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането
на всяко едно конкретно нарушение.
В приложения към преписката протокол за
използване на АТСС по чл. 10 от Наредбата, са отразени номерата на първото и
последното статично изображение. Действително, по делото е представена и снимка
на разположение на АТСС, в съответствие с изискванията на чл. 10, ал. 3 от
Наредбата. Протоколът съдържа цялата необходима информация, посока на движение
на контр. МПС, ограничение на скоростта, включително режим
на измерване – Д-движение, номер на служебния автомобил, в който е разположен
уреда, номерата на протоколите, установяващи годност на уреда, началото и край
на работа, номер на първото и последно статично изображение, като тази
информация съответства на информацията съдържаща се в приложените към
електронния фиш изображения на лекия автомобил собственост на касационния
жалбоподател. Също така, съдържанието на протокола, който е официален документ,
не е оспорено от санкционираното лице, поради което не е било необходимо и
допълнително събиране на доказателства относно отразените в него обстоятелства.
Вярно
е също, че мястото за контрол не е било обозначено с пътен знак "Е24"
(или знак за зона под видеонаблюдение, както
претендира касационния жалбоподател). В
тази връзка следва да се посочи, че ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018
г. е била отменена нормата на чл. 7 от Наредба 8121з-832/12.05.2015 г.,
предписваща такова задължение на контролните органи.
Предвид
изложените мотиви касационната инстанция намира решението на районния съд за
валидно, допустимо и правилно, поради което същото следва да се остави в сила.
При този изход на делото претенцията за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение на ответната страна е основателна и
следва да бъде уважена в размер на 120лв. /сто и двадесет лева/, на основание
чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК вр.
чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ.
По изложените съображения и на основание чл.
221, ал. 2 от АПК, Административен
съд – Пловдив, ХХVІ състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1054 от
06.07.2020г на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 7951 по описа на
същия съд за 2019г.
ОСЪЖДА П.Б.Х., с ЕГН **********, да заплати в
полза на Областна дирекция на МВР-Пловдив сумата в размер на 120лв. /сто и
двадесет лева/.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.