РЕШЕНИЕ
№ 122
гр. Търговище, 25.08.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, XIV СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети август през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ТАТЯНА В. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря К. Ал. К.
като разгледа докладваното от ТАТЯНА В. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20253530200231 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е след като с решение по КАНД № 13/2025 г. на
Административен съд – Търговище (АС - Търговище) е отменено решение №
60/05.12.2024 г., постановено по АНД № 69/2022 г. на Районен съд - Омуртаг и
делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда, и след като с
определение № 154/25.03.2025 г. по ЧНД № 262/2025 г. на ВКС делото е
изпратено за разглеждане от РС - Търговище.
Постъпила е жалба от Община Омуртаг, с адрес на управление:
гр.Омуртаг, ул.„Александър Стамболийски“ № 2А, с ЕИК/БУЛСТАТ
*********, представлявана от кмета на Общината против Наказателно
постановление № НЯСС – 25/20.01.2022 г., издадено от председателя на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). В жалбата
се излагат твърдения за неправилност, незаконосъобразност и необоснованост
на обжалваното НП, а именно, че НП не е мотивирано - липсва ясно и пълно
описание на нарушението, не са посочени дата и място на нарушението,
липсват мотиви по приложението на чл.28 от ЗАНН. По изложените в жалбата
съображения се иска НП да бъде отменено като незаконосъобразно.
1
В открито съдебно заседание жалбоподателят, чрез адвокат Д. М. от АК
- Търговище, поддържа жалбата по изложените в нея съображения, като в ход
по същество допълнително посочва, че е изтекла абсолютната погасителна
давност за наказателно преследване във връзка с Тълкувателно постановление
№ 1/2015 г. на ВКС.
В открито съдебно заседание, ответната на жалбата страна - председател
на ДАМТН, редовно призован, не изпраща представител. Постъпили са две
писмени становища, чрез Е. В. З. – главен експерт – юрист към ДАМТН, в
които се излагат доводи за неоснователност на жалбата. В същите е
обективирано искане за потвърждаване на издаденото НП. Претендират се
разноски.
Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи
следното от фактическа страна:
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.
Подадена е от легитимирано лице – от кмета на Община Омуртаг, в
предвидения от закона преклузивен срок срещу акт, подлежащ на обжалване,
поради което подлежи на разглеждане по същество.
След като съобрази изложените от страните доводи и възражения, и
служебно провери законосъобразността и правилността на обжалваното
наказателно постановление, с оглед изискванията на закона, съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
На 28.10.2020 г. представители на Главна дирекция НЯСС към ДАМТН,
в присъствието на зам. кмет на Община Омуртаг – Ю. О. и С. С. - „старши
експерт ОМК и ЗКИ“ към Община Омуртаг, извършили проверка на
техническото и експлоатационно състояние на язовир „Кестеняво“, намиращ
се в ПИ № 000077, в землището на с.Кестеново, общ.Омуртаг, собственост на
Община Омуртаг, съгласно Акт за ПОС № 451/02.08.2000 г. Констатациите от
извършената проверка били отразени в Констативен протокол № 05-04-
50/29.10.2020 г., с който били дадени и предписания, които следвало да се
изпълнят от собственика на язовира, а именно – да се представи поискана с
КП документация в срок до 31.01.2021 г., актуален договор с оператор до
15.12.2020 г., както и по осъществяване на безопасна техническа експлоатация
да се извърши почистване на водния откос от влаголюбива и въздушния откос
от храстовидна растителност, вкл. да се ограничи достъпа на моторни
2
превозни средства до короната на язовирната стена – в срок до 30.04.2021 г.
На 03.06.2021 г. отново била извършена проверка на техническото и
експлоатационно състояние на язовир „Кестеняво“от старши инспектори в РО
НЯСС „Североизточна България“, офис Шумен при ДАМТН, в присъствието
на зам. кмет на Община Омуртаг и „старши експерт ОМП и ЗКИ“ към
Община Омуртаг. Резултатите от проверката били отразени в Констативен
протокол № 05-04-16/03.06.2021 г., според който протокол било установено, че
предписанията съобразно предходния КП били изпълнени частично. Предвид
така установеното от проверяващите органи, И. М. И. - старши инспектор в
РО НЯСС „Североизточна България“ офис Шумен при ДАМТН съставил на
Община Омуртаг, представлявана от кмета, АУАН № 05-162/27.07.2021 г. за
извършено на 01.05.2021 г. нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
Актът е съставен на основание чл.40, ал.2 от ЗАНН в отсъствие на
нарушителя. Съгласно разписка на л.18 по делото, АУАН е връчен на
19.08.2021 г. на М. И. М. - зам. кмет на Община Омуртаг. В АУАН е вписано
възражение: „Възразявам срещу така описаното в АУАН, предприети са
действия“. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН допълнителни възражения не са
били направени.
При аналогично описана фактология въз основа на АУАН било издадено
Наказателно постановление № НЯСС - 25/20.01.2022 г. от председателя на
ДАМТН, с което за нарушение на чл.190а, ал.2, във вр. с чл.190а, ал.1, т.3 от
Закона за водите, на Община Омуртаг, с ЕИК/БУЛСТАТ *********,
представлявана от кмета, била наложена имуществена санкция в размер на
1000 лева, на основание чл.83 от ЗАНН, във вр. с чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1,
т.39 от Закона за водите.
Описаната фактическа обстановка се доказва от събраните по делото
писмени и гласни доказателства - НП № НЯСС-25/20.01.2022 г.; писмо от ГД
„Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“ с изх. № 85-03-
55/22.02.2022 г.; известие за доставяне с № 1110013260841; АУАН № 05-
162/27.07.2021 г., ведно с разписка за получаване; писмо от РУ - Омуртаг с №
308000-5546/20.08.2021 г.; заповед № 544/06.11.2015 г.; писмо от ГД „Надзор
на язовирните стени и съоръжения към тях“, регионален отдел „Надзор на
язовирните стени и съоръжения към тях“ - СИБ с изх. № 85-02-364
(1)/05.08.2021 г.; Известие за доставяне с № 0100013993594; писмо от ГД
3
„Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“, регионален отдел
„Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“ – СИБ с изх. № 85-02-
364/28.06.2021 г.; Известие за доставяне с № 0100013993751; заповед №
А276/18.05.2021г.; КП № 05-04-16/03.06.2021 г.; КП № 05-04-50/29.10.2020 г.;
Класификация по степен на потенциална опасност съгласно чл.141б от Закона
за водите; Акт № 451/02.08.2000 г.; Скица № 0007/28.07.2000 г.; Заповед №
454/31.12.2019 г. на кмета на Община Омуртаг и др., както и от показанията на
свид. Р. К. Р. (свидетел при установяване на нарушението), която
доказателствена съвкупност настоящият съдебен състав намира за
кореспондираща помежду си, без да е констатирано наличието на
противоречие между отделните доказателства, поради което съдът я
кредитира изцяло.
Съдът констатира, че в хода на административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, като въведените от страна на Община Омуртаг възражения в тази
насока, са изцяло неоснователни.
АУАН е съставен от компетентен орган, съгласно чл.201, ал.11 във вр. с
чл.190, ал.4 от Закона за водите и представената Заповед № А-
276/18.05.2021г. на председателя на ДАМТН. Обжалваното НП също е
издадено от орган, разполагащ с материална компетентност за това, съобразно
нормата на чл.201, ал.12 от ЗВ.
Съгласно разпоредбата на чл.34, ал.1 ЗАНН, не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Няма спор, че изпълнителното деяние в случая се осъществява чрез
бездействие, а видно от АУАН и НП, че датата на извършване на нарушението
е 01.05.2021 г., доколкото дадения от контролните органи срок за изпълнение
на предписанията е бил до 30.04.2021 г. т.е. първия ден след неизпълнението –
01.05.2021 г. правилно е счетена за дата на нарушението. Тази дата безспорно
правилно е посочена, както в АУАН, така и в НП. От тази дата - 01.05.2021 г. е
започнал да тече и едногодишният срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН като същият
изтича на 01.05.2022 г. Тримесечният срок, регламентиран в същата норма е
започнал да тече от 03.06.2021 г. - датата на извършване на проверката, при
4
която е констатирано неизпълнението на даденото задължително предписание,
тъй като на тази дата компетентните длъжностни лица са установили
извършването на нарушението от страна на Община Омуртаг, респективно са
открили нарушителя по смисъла на чл.34, ал.1 от ЗАНН. При съпоставяне на
датата с упоменатия в нормата на чл.34, ал.1 от ЗАНН срок, последния изтича
на 03.09.2021 г., а АУАН е съставен на 27.07.2021 г. От изложеното следва, че
са спазени сроковете за издаване на АУАН.
Настоящият съдебен състав намира за неоснователно възражението на
процесуалния представител на Община Омуртаг, че абсолютната давност е
изтекла, доколкото абсолютната давност е от четири години и шест месеца по
смисъла на чл.81, ал.3 вр. чл.80, ал.1, т.5 от НК, която принципно е приложима
съгласно Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС по т. д №
1/2014 г. на ОСС на НК на ВКС и ОСС на II колегия на ВАС. Същата обаче
изтича 01.11.2025 г., доколкото датата на нарушението е 01.05.2021 г.
След извършване на процесните проверки, за които са били съставени
два КП - от 29.10.2020 г. и от 03.06.2021 г., на основание чл.40, ал.1 от ЗАНН е
била изпратена покана изх. № 85-02-364/28.06.2021 г. до кмета на Община
Омуртаг за съставяне на АУАН, в която е посочено изрично, че следва да се
яви лично или упълномощен представител на 27.07.2021 г. в 12.00 ч. в
регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ (РО
НЯСС) – СИБ на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“
при ДАМТН на адрес в гр.Шумен, бул.“Мадара“ № 13А. В поканата е указано,
че в случай, че не се яви представител, АУАН ще бъде съставен по реда на
чл.40, ал.2 от ЗАНН. Поканата е връчена, съгласно известие за доставяне №
0100013993751 на 19.07.2021 г. Предвид изложеното, съдът намира, че АУАН е
надлежно съставен при условията на чл.40, ал.2 от ЗАНН. АУАН е бил
предявен на зам. кмета на Община Омуртаг М. И. М., на когото е бил връчен и
съответен препис на 19.08.2021 г.
Съгласно дадените от Административен съд – Търговище указания, след
като се запозна със Заповед № 454/31.12.2019 г. на кмета на Община Омуртаг,
съдът намира, че с оглед дадените със Заповедта правомощия в т.2 от раздел
II, зам. кмета на Община Омуртаг – инж. М. И. М. е бил оправомощен вкл. да
подписва АУАН и наказателни постановления, касаещи дейността на
поверените му ресорни дирекции в общинска администрация в Омуртаг,
5
описани в т.1 от заповедта, т.е. последният е бил надлежно оправомощен,
поради което и съдът намира, че по установения начин не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото с посочената
заповед безспорно се установява кое е надлежното оправомощено лице да
получава съставените на Община Омуртаг АУАН и НП. В допълнение следва
да бъде посочено, че срокът на действие на Заповедта е за мандат 2019 – 2023
г. на кмета на Община Омуртаг. Освен това, в раздел IV от заповедта е
посочено допълнително, че същия зам. кмет има право да съставя и подписва
всякакъв вид документи, вкл. заповеди, декларации, заявления и други, и
въобще да върши всичко, което обстоятелствата за това изискват, даже и за
случаите, непредвидени в тази заповед, или за което законите биха изисквали
специално (изрично) за целта пълномощно, като правомощията по заповедта
следва да се тълкуват разширително в полза на оправомощеното лице и
изрично - за извършване на всички необходими действия в защита на
интересите на Община Омуртаг.
Съдът намира за неоснователни възраженията на процесуалния
представител на Община Омуртаг касателно датата и мястото на извършване
на нарушението. Така, в АУАН и НП е посочена датата на извършване на
нарушението – 01.05.2021 г., която съответства на датата на извършване на
нарушението предвид посочения в КП срок за изпълнение на предписанията –
30.04.2021 г. Освен това правилно е посочено и мястото на нарушението,
видно както от КП № 05-04-16/03.06.2021 г. и КП № 05-04-50/29.10.2020 г.,
така и от АПОС № 451/02.08.2000 г., а именно – язовир „Кестеняво“,
представляващ имот № 000077, находящ се в землището на с.Кестеново,
собственост на Община Омуртаг. Предвид естеството на посоченото като
неизпълнено предписание, което е дадено по отношение на язовир
„Кестеняво“, а именно, че „по въздушния откос са налични единични храсти и
млади дървета, т.е., че не е изпълнено от собственика на язовира
задължителното предписание, дадено в КП № 05-04-50/29.10.2020 г…“, а
именно „да се извърши почистване на въздушния откос от храстовидна
растителност със срок за изпълнение – 30.04.2021 г.“ е напълно ясно и
мястото, и вида на нарушението.
Изрично в АУАН и НП е посочена и нарушената законова разпоредба –
чл.190а, ал.2 от ЗВ, според която собствениците на язовирни стени и
съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал.1, т.3 и
6
по чл.138а, ал.3, т.5.
Предвид изложеното по-горе, съдът намира, че в хода на
административнонаказателното производство не са допуснати процесуални
нарушения, нарушаващи правото на защита на наказаното лице.
Разгледано по същество обжалваното НП също се явява
законосъобразно и правилно, поради което и жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Както беше посочено по-горе, разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ
задължава собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да
изпълняват предписанията, дадени им от председателя на ДАМТН или
упълномощените от него длъжностни лица. От приложените по делото
писмени доказателства се установява, че при извършената на 29.10.2020 г.
проверка на яз.“Кестеняво“ контролните органи от Главна дирекция НЯСС
към ДАМТН са дали на собственика на язовира предписания, които е следвало
да бъдат изпълнени до 30.04.2021 г. в т.ч. да се почисти въздушния откос от
храстовидна растителност. Посоченото предписание е дадено с Констативен
протокол № 05-04-50/29.10.2020 г. от надлежно упълномощени лица, видно от
представената Заповед № А- 276/18.05.2021 г. на председателя на ДАМТН.
Няма спор, а и видно от поставения върху екземпляра на КП рег. № 91-00-
651/09.11.2020 г. на Община Омуртаг, че същият е входиран в Община
Омуртаг, т.е. последната е била уведомена за констатираното от
проверяващите.
От приобщения към доказателствената съвкупност АПОС №
451/02.08.2000 г. е видно, че язовир „Кестеняво“, представляващ имот №
000077, находящ се в землището на с.Кестеново е собственост на Община
Омуртаг. Така, от събраните по делото писмени доказателства, включително
КП № 05-04-16/03.06.2021 г. се установява, че при извършената на 03.06.2021
г. повторна проверка на място - на язовир „Кестеняво“ е било констатирано, че
дадените предписания са изпълнени частично. Видно е, че този КП също е
получен от Община Омуртаг и е входиран под № 91-00-124/2/14.06.2021 г.,
поради което се счита, че Общината е била уведомена за констатираното от
проверката.
Предвид гореизложеното, за съда няма съмнение, че жалбоподателят е
извършил констатираното от контролните органи административно
нарушение, за което е санкциониран с обжалваното НП.
7
Съдът не споделя направеното в жалбата възражение, че е налице
хипотезата на чл.28 от ЗАНН. В случая е ангажирана отговорността на
юридическо лице и в тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че
предвидената в чл.83 от ЗАНН имуществена отговорност на юридическо лице
за неизпълнение на законови задължения е обективна безвиновна отговорност.
За налагане на имуществена санкция е необходимо да се установи само
неизпълнение на задължението от юридическото лице, без да се търси
виновно поведение на конкретно физическо лице. Относно въведените в
жалбата съображения за липсата на мотиви по приложението на чл.28 от
ЗАНН, съгласно ТР № 1/12.12.2007 г. на ВКС по н. д. № 1/2005 г., ОСНК
преценката за маловажност по случая подлежи на съдебен контрол.
Следователно, ако съдът стигне до извод, че случаят е маловажен, то следва да
отмени НП само на това основание, поради незаконосъобразност на
преценката на наказващия орган относно приложението на чл.28 от ЗАНН.
Ако обаче при извършената преценка относно маловажността на случая съдът
прецени, че същият не е маловажен, то следва да потвърди НП, независимо от
това дали наказващия орган е изложил или не мотиви относно липсата на
предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН.
В конкретния случай, жалбоподателят е санкциониран за нарушение,
което безспорно засяга обществените отношения, свързани с техническото
състояние и безопасната експлоатация на язовирите, язовирните стени и
съоръженията към тях, като поддържането на тези съоръжения в изправно
състояние, съобразно нормативните изисквания е предпоставка, която касае в
голяма степен не само опазване на живота и здравето на хората, но и
опазването на околната среда. Обратното, техническата неизправност крие
рискове за хората и за околната среда. Така, видно от Приложение № 1 към
чл.10, ал.2 – класифициране по степен на потенциална опасност съгласно
чл.141б от Закона за водите, че комисия в състав от проверяващия орган и от
страна на Община Омуртаг е заключило, че язовир „Кестеняво“ е с втора
степен на потенциална опасност, поради което предвид гореизложеното
настоящият съдебен състав намира, че се изключват твърденията на
жалбоподателя, че обществената опасност е явно незначителна. Водим от
горното, случаят не може да бъде приет за маловажен по смисъла на чл.28 от
ЗАНН. В допълнение, съгласно разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ за
извършеното нарушение се предвижда имуществена санкция в размер от 1 000
8
до 20 000 лева, а видно от НП, в конкретния случай на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в минимален размер от 1000 лева.
Предвид гореизложеното, съдът намира подадената жалба за
неоснователна, а обжалваното НП за законосъобразно, поради което съдът
намира, че НП следва да бъде потвърдено.
По искането за разноски:
Предвид изхода от спора, право на разноски има ответника по жалбата.
Предвид обстоятелството, че искането за присъждане на разноски на
процесуалния представител на ДАМТН е направено своевременно, с оглед
фактическата и правна сложност на делото, и това, че ответната страна е била
представлявана от служител – главен експерт с юридическо образование,
съдът намира, че за всяка една от трите съдебни инстанции в полза на ДАМТН
следва да бъде определено юрисконсултско възнаграждение в размер от по 80
лв., на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН във вр. с чл.37 от ЗПП във вр. с чл.27е
от Наредбата за заплащане на правната помощ. Или, жалбоподателят следва
да бъде осъден да заплати на ДАМТН сумата от 240 лв., представляваща
разноски за юрисконсултско възнаграждение по АНД № 69/2022 г. на РС -
Омуртаг, КАНД № 13/2025г. на АС - Търговище и АНД № 231/2025 г. на РС -
Търговище.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.9 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС – 25/20.01.2022
г., издадено от председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, с което на Община Омуртаг, ЕИК/БУЛСТАТ *********, с
адрес на управление: гр.Омуртаг, ул.„Александър Стамболийски“ № 2А,
представлявана от кмета, за нарушение чл.190а, ал.2 от Закона за водите и на
основание чл.83 от ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от
Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв., като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Община Омуртаг, ЕИК/БУЛСТАТ *********, с адрес на
управление: гр.Омуртаг, ул.„Александър Стамболийски“ № 2а ДА ЗАПЛАТИ
на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, сумата от 240
9
(двеста и четиридесет) лв., представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение по АНД № 69/2022 г. на РС - Омуртаг, КАНД № 13/2025 г. на
АС - Търговище и АНД № 231/2025 г. на РС - Търговище.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - Търговище в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
10