Решение по т. дело №94/2023 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 102
Дата: 27 юни 2025 г.
Съдия: Георги Янев
Дело: 20231200900094
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 102
гр. Благоевград, 27.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ЧЕТИРИНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в
публично заседание на девети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Георги Янев
при участието на секретаря Теофания Лазова
като разгледа докладваното от Георги Янев Търговско дело №
20231200900094 по описа за 2023 година
За да се произнесе в рамките на правомощията си, въз основа на доказателствената
съвкупност, формирана от събраните по делото писмени доказателства и заключенията на
експертите по приетите експертизи, съдът при самостоятелна оценка и анализ и по
вътрешно убеждение съобразно разпоредбата на чл. 12 от ГПК, приема за установено от
фактическа страна следното:

Видно от приложения по делото договор от 01.10.2018 г. между Община Сатовча, гр.
Сатовча, представлявана от д-р А.М. - кмет и Ю. С. - главен счетоводител за възложител и
определеният с Решение№ 428/25.09.2018 г. изпълнител ЕТ „***”, с. Т., представлявано от
А.А.С. е сключен договор със срок на действие 10 години (120 месеца), считано от датата на
подписването му. Договорът е подписан от страна на Община Сатовча от кмета на общината
- д-р А.М. за възложител и за съгласувал от Ю. С. - главен счетоводител, с което с спазено
изискването на чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС, като е приложена контролна процедура
„система на двоен подпис” при поетото финансово задължение.

Съгласно сключения договор възложителят възлага, а изпълнителят приема да
извършва обществена услуга за пътнически превоз по маршрути и разписания от утвърдена
общинска, областна и републиканска транспортна схема на община Сатовча. Изпълнението
на предмета на договора е съгласно действащите маршрути и разписания Приложение № 1
към Договора. Изпълнението на предмета на договора се извършва с автобусите - описани в
Приложение № 2 към договора.
1

Приложена е още документацията за участие, като е допълнена с предложенията от
офертата на участника въз основа, на който същият е избран за изпълнител в съответствие с
разпоредбата на чл. 112, ал.4 от ЗОП, договорът, съответства на проекта на договор от
документацията за участие, като е допълнен с предложенията от офертата на участника въз
основа, на който същият е избран за изпълнител.

На 31.01.2020 г. е постъпило уведомление с вх. №70-00-031/31.01.2020 г. от ЕТ „***”
с. Т., че на 30.12.2019 г. , в качеството на отчуждител на основание чл. 15, ал. 1 от Т3 е
прехвърлил правото на собственост върху търговското предприятие с фирма ЕТ „***” на
правоприемника „***” ООД с ЕИК *********, представлявано от управителя Е.Д. Към
уведомлението е приложен Договор за покупко-продажба на предприятие на ЕТ от
30.12.2019 г. от чл. 7 на който е видно, де с подписване на договора продавачът, в случая ЕТ
„***”, прекратява търговската си дейност по отношение на правата, задълженията и
фактическите отношения влизащи в състава на търговското предприятие предмет 6 на
договора.

На 19.02.2020 г. между Община Сатовча, гр. Сатовча, представлявана от д-р А.М. -
кмет и Ю. С. - главен счетоводител / възложител/ и правоприемника на ЕГ „***” - „***”
ООД, с. Т. представлявано от Е.А.Д. с сключено допълнително споразумение за изменение
на договор за възлагане на обществена поръчка, сключен на 01.10.2018 г.

Като в допълнителното споразумение се заменя изпълнителят по договор от
01.10.2018 г. с предмет: „Възлагане на обществена услуга за пътнически превоз автобусни
линии от общинска, областна и републиканска транспортна схема на община Сатовча”, а
именно: ЕТ „***” с „***” ООД, с. Т. представлявано от Е.А.Д. , като всички останали клаузи
в договора остават непроменени.

Във връзка с горепосочения договор и неговото изпълнение е изготвен доклад №
ДИД4-БЛ-10/11.10.2022 година, за извършена финансова инспекция на Община Сатовча. В
доклада са отразени резултати от проверки относно разходване на средства, предоставени от
държавния бюджет през 2020 г. за финансиране на дейности и услуги по реда на Наредба за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за
извършване на превозите /Наредбата/, както и по отношение на законосъобразното
изплащане на компенсации на превозвача „***” ООД, с. Т. за периода от 01.01.2018 г. до
2
31.12.2020 г. В констатациите по т. 1.2.2 и т. 1.3.1 от доклада е отразено, че във връзка с
осигуряването през 2018 г. и 2019 г. на безплатни превози на ветерани от войните, съгласно
чл. 19, т. 1, б. „а” от Наредбата, на ЕТ „,***” с. Т. ( с правоприемник „***” ООД. с. Т.) са
изплатени 908 лв. Посочено е , че е допуснато е средствата да се изплатят без превозвачът да
е представил документите, изисквани в чл. 22, ал. З от Наредбата.

Посочено е още, че във връзка с осигуряване през 2019 г. на безплатни превози за
деца до 7 навършени години и междуселищни превози на намалени цени за деца от 7 до 10
навършени години, съгласно чл. 19, т. 3 и т. 4 от Наредбата, е допуснато на ЕТ „***” с. Т. да
се изплатят компенсации в размер на 6382 лв., без превозвачът да е представил документите,
предвидени в чл. 28 и чл. 38, ал. 4 от Наредбата. Посоченото е отразено в констатацията по т.
1.3.2 от доклада.

В доклада се сочи още, че са направени констатации по т. 1.2.4 и т. 1.3.3, във връзка с
осигуряването през 2018 г. и 2019 г: на автомобилни превози, с намалени цени за лица,
получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване,
съгласно чл. 19, т. 6 от Наредбата е допуснато, без да са представени документи,
удостоверяващи действително извършени услуги /ил. 40, ал. 1 и чл. 29 от Наредбата/ на ЕТ
„***” да се изплатят компенсации в размер на 40 902,47 лв. Посочено е още, че за
преустановяване на извършването на нарушения и предотвратяване на вредните последици
от тях, на основание чл. 18, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция ВДФИ и
чл. 25, ал. 1 от Правилника за прилагането на ЗДФИ, е дадено следното указание, а именно
във връзка с изплатените през 2018 г. и 2019 г. компенсации за осигуряване на обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, съгласно чл. 19, т. 1, б. а, т. 3, т. 4 и т. 6 от
Наредбата, без наличие на документите предвидени, съответно в чл. 22, ал. 3; чл. 28; чл. 38,
ал: 4, чл. 40, ал. 1 и чл. 29 от същата наредба, следва да предприемете необходимите
действия за възстановяване от „***” ООД, с. Т. в бюджета на общината на средства в общ
размер на 48 192,47 лв. Същите указания са дадени и с Писмо с вх. № 12-00-03 от
03.01.2023г. изпратено до кмета Община Сатовча.

Видно от приложените Писмо с изх.№70-00-174 от 16.06.2020г., ведно с известия за
доставяне, до Управителя на „***” ООД процесният договор е развален едностранно от
страна на Община Сатовча / възложител/, считано от 17.06.2020г., като е посочено, че е
допуснато нарушение на договора, визирано в чл.4, т.6 - неизпълнение на превозите в два
последователни дни без основание.

От представените доказателства се установява, че в Областна администрация на
Област Благоевград са депозирани писмо с вх. № 08-12-2/22.06.2020 г. и писмо с вх. № 08-
12-2(4)/23.07.2020 от Кмета на Община Сатовча с искане за разрешение за възлагане на
3
превозите без конкурс по автобусните линии от общинската, областната и републиканската
транспортни схеми на Община Сатовча, за срок до провеждане на процедура. В тази връзка е
издадена Заповед №ОА-РР-155 от 24.07.2020г., с която е разрешено Кмета на Община
Сатовча да възложи превоза без конкурс за срок не повече от 6 /шест/ месеца на следните
автобусни линии:
1.Автобусни линии от републиканската транспортна схема:
-Автобусна линия София - Годешево (MP № 1101);
-Автобусна линия София - Ваклиново (MP № 1101).;
2. Автобусни линии от областната транспортна схема:
-Автобусна линия Благоевград - Ваклиново (MP № 10101);
- Автобусна линия Благоевград - Годешево (MP № 10101);
-Автобусна линия Гоце Делев - Плетена (MP № 10101);
-Автобусна линия Гоце Делчев - Долен (MP № 10101);
-Автобусна линия Гоце Делчев - Годешево (MP № 10101)
-Автобусна линия Гоце Делчев - Годешево (MP № 10201)
3. Автобусна линия от общинската транспортна схема:
- Автобусна линия Годешево - Сатовча, с час на тръгване от Годешево в 6:30 часа и от
Сатовча в 12:30 часа.

По делото е приложена още Административнонаказателна преписка Акт №11-01-
1000/13.02.2022 срещу д-р А. М. М. за нарушение на чл.128, ал.4 от ЗПФ.

Приложени са още справки за издадените билети с нулева стойност за деца до 7
години и с 50% намаление за деца от 7 до 10 навършени години за периода 01.01.2018 г. до
31.09.2018 година по транспортната схема на община Сатовча от ЕТ”***”. Приложени са
заверени копия от билети за пътуване, както и справка за 2018г. относно децата до 7 години,
на които са издавани нулеви билети за 2018г.

Приложена по настоящото дело е и Справка от регистър на издадените карти за
възрастни граждани над 57 години за жените и 62 за мъжете от Община Сатовча, пътуващи с
автобусите на ЕТ „*** - А.С.” за периода до 31.12.2018 г., както Справка относно лицата, на
които са издадени карти по реда на чл. 19, т. 8 от Наредбата към 2018 год.

Като доказателства са приложени още Справки от регистър на издадените карти за
възрастни граждани за 2019г. за с. Вълкосел, с. Плетена, с. Фъргово, с. Кочан, с. Ваклиново,
с. Долен, с. Боголин, с. Слащен, с Т..
4

От страна на ответника като доказателства са приложени - Списък на пенсионерите в
с. Ваклиново; Списък на пенсионерите в с. Ваклиново, подписан от Кмета на с. Ваклиново;
Списък на жителите пенсионери на с. Долен, изготвен от Кмета на с. Долен; Списък на
жителите пенсионери на с. Жижево; Списък на пенсионерите от с. Крибул с изх. № 32 от
05.03.2019 г.; Списък на пенсионерите на с. Боголин; Списък на пенсионерите от с. Боголин
с изх. № 019/14.03.2019 г.; Справка за издадените билети с нулева стойност за деца до 7
години и с 50% намаление за деца от 7 до 10 навършени години за периода 01.01.2018 г. до
30.09.2018 г. по транспортната схема на община Сатовча от ЕТ „*** - А.С.”; Регистър на
издадените карти за възрастни граждани над 57 години за жените и 62 години за мъжете от
община Сатовча, пътуващи с автобусите на ЕТ „*** - А.С.” за периода от 01.01. до
30.06.2018 г.; Списък на пенсионерите от с. Осина; Списък на пенсионерите и
пенсионираните лица с ТЕЛК от с. Осино с изх. № 043 от 05.03.2019 г.; 12. Списък на лицата
пенсионери от с. Фъргово с изх. № 54 от 08.03.2019 г.; Списък на пенсионерите в с. Т. с изх.
№ 60 от 05.03.2019 г.; Справка за издадените билети с нулева стойност за деца до 7 години и
с 50% намаление за деца от 7 до 10 навършени години за периода 01.01.2019 г. до 31.01.2019
г. по транспортната схема на община Сатовча от ЕТ „*** - А.С.”; Списък на пенсионерите с.
Годешево; Регистър на картите за пенсионери от с. Вълкосел; Регистър на издадените карти
за възрастни граждани за 2019 г. от ЕТ „*** - А.С.” от с. Плетена; Списък на лицата-
пенсионери от с. Плетена - 2019 г.; Списък с. Кочан; Списък пенсионери в гр. Сатовча

В хода на изпълнението на договора за периода от 01.10.2018 година до 21.07.2020
година Община Сатовча в изпълнение на задълженията си по договора за обществената
поръчка от 01.10.2018 година е изплатила на ответника в лицето на неговия праводател
сумите, както следва:

1. За 2018 година:
- суми за извършени превози на лица по чл. 19, т. 1, б.”а” и т. 2, б.”а” от Наредбата - в
размер на 453,00 лева, изплатени на два пъти, както следва: 226,50 лева на 12.10.2018
година, платена въз основа на издадена фактура № 1342/02.10,2018 година и 226,50 лева на
27.12.2018 година, пратена въз основа на издадена фактура № 1390/27.12.2018 година.
- суми за извършени превози на лица по чл. 19, т. 6 от Наредбата - в размер на
29581,95 лева, платена въз основа на издадена фактура № 1342/02.10.2018 година на обща
стойност 11470,95 лева и фактура № 1390/27.12.2018 година на обща стойност от 21509,00
лева, обхващащи компенсация за извършени превози на лица по чл. 68, ал. 1-3 от КСО по
издадени от превозвача 392 броя абонаментни карти.

2. За 2019 година
5
-суми за извършени превози на лица по чл. 19, т. 1, б.”а” и т. 2, б.”а” от Наредбата - В
размер на 455,00 лева, изплатени на два пъти, както следва: 195,01 лева на 19.04.2019
година, платена въз основа на издадена фактура № 1483/15.04.2019 година и 260,02 лева на
31.12.2019 година, пратена въз основа на издадена фактура № 1655/31.12.2019 година;
- суми за извършени превози на лица по чл. 19, т. 3 и т. 4 от Наредбата - в размер на
6382,00 лева, изплатена въз основа на издадена фактура № 1655/31:12.2019 година, в която
превозвача е посочил, че сумата за ,компенсация за безплатни и намалени цени при
пътувания - за превоз на децата до 7 навършени години и от 7 до 10 навършени години по
междуселищния автомобилен транспорт в страната сума в размер на 5321,40 лева без ДДС, а
с ДДС 6358,68 лева;
- суми за извършени превози на лица по чл. 19, т. 6 от Наредбата - в размер на
11320,52 лева, платена на два пъти, както следва: 2829,20 лева на 19.04.2019 година въз
основа на и фактура № 1483/15.04.20219 година 8487,61 лева на 16.01.2020 година въз
основа на фактура № 1655/31.12.2019 година, обхващащи компенсация за извършени
превози на лица по чл. 68, ал. 1-3 от КСО.

Видно от Писмо вх. № 70-00-061/20.02.2020 година е отправена покана от управителя
на ответника за уточняване на изплащането на полагаемите се средства за компенсиране на
изпълняваните, съгласно договора от 01.10.2018 година автобусни линии, както и за
оптимизиране на транспортната схема на община Сатовча. В изпълнение на приетия на
13.03.2020 година Закон за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на народното събрание от 13 март 2020 г. И за преодоляване на
последиците, община Сатовча е уведомила превозвача с писмо изх. № 70-00-087/20.03.2020
година, че следва да преустанови изпълнението на договора от 01.10.2018 година до
29.03.2020 година. С три броя уведомления с вх. № 70-00-081/19.03.2020 г.; № 70-00-112-
1/30.03.2020 г. и № 70-00-122/13.04.2020 година превозвача „***” ООД уведоми общината, че
поради наличието на непреодолима сила по смисъла на чл. 306 от Т3, във връзка с решение
на НС на Република България по предложение на МС и на основание чл. 84, т. 12
Конституцията на страна и във връзка с разразилата се пандемия от вируса Ковид 19
превозвача преустановява изпълнението на маршрутите и маршрутните разписания по
договора от 01.10.2018 година за времето на въведеното извънредно положение от
13.03.2020 година до 13.05.2020.

От заключителната част на изготвената съдебно-счетоводна експертиза се
установява, че Община Сатовча е изплатила на ЕТ „***“ по договора от 01,10,2018 г. за
възлагане на извършването на обществен пътнически превоз общо 57 111,35 дева въз основа
на фактурите, описани в таблица № 1. Разплащанията от страна на Община Сатовча към
Изпълнителя става въз основа на издадена фактура и предоставени документи от
Изпълнителя. Преди извършване на разплащането се извършва контрол от Финансовия
6
контрольор на Общината като се попълва Контролен лист за извършване на предварителен
контрол. В 5 от платежните нареждания в основанието за плащане са посочени ЕИК на
община Сатовча, а именно: ********* и № на фактура и дата.

Към фактура № ********** от 02,10,2018 г. На 02,10,2018 г. с Контролен лист № 350
е извършен предварителен контрол от финансовия контрольор на Общината. Първичните
счетоводни документи, отговарящи на фактура № ********** от 02,10,2018 г. са следните:
1. Получени компенсации по чл. 19, т. 1 от Наредбата от 2015 г. (Ветерана,
военоинвалиди, военопострадали)- 1 карта издадена за 12 месеца на стойност 540 лв.
2. Получени компенсации по чл. 19, т. 7 от Наредбата от 2015 г. (деца до 7 години и от
10) - 155 издадени нулеви билети, от които 89 билета * 20,00 лева на стойност 1 777,80 лв. и
66 билета × 13,00 лева на стойност 858,00 лева. ОБЩО: 2 635,20 лв.
3. Получени компенсации по чл. 19, т. 6 от Наредбата от 2015 т. (лица получаващи
пенсия)
- 143 издадена карти, над 10 км, изчислени за 5 месеца, единичната стойност на
картата с 9,15 лв., общата стойност е 6 542,25 в.,
- 61 издадена карти, до 10 км, изчислени за 5 месеца, единичната стойност на картата
е 5,75 в., общата стойност е 1 753,50 лв.

Към фактура № ********** от 27,12,2018 г. На 27,12,2018 г. с Контролен лист Ne 386
с извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината. Първичните
счетоводни документи, отговарящи на фактура № ********** от 27,12,2018 г. са следните:
1. Получени компенсации по чл. 19, т. 7 от Наредбата от 2015 г. (леда до 7 години и от
10) - 20 издадени нулеви билети на обща стойност 311,80 лв., от които 7 билета × 20,00 лв, и
13 билета × 13,00 лв.
2. Получени компенсации по чл. 19, т. 6 от Наредбата от 2015 г. (лица получаващи
пенсия)
- 143 издадена карти, над 10 км, изчислени за 7 месеца, единичната стойност на
картата е 9,15 лв.., общата стойност е 9 159,15 лв.,
- 61 издадена карти, до 10 км, изчислени за 7 месеца, единичната стойност на картата
е 5,75 лв., общата стойност с 2 455,25 ав.
- 71 издадена карти, над 10 км, изчислени за 12 месеца, единичната стойност на
картата е 9,15 лв., общата стойност е 7 806,80 лв.,
- 27 издадена карти, до 10 км, изчислени за 12 месена, единичната стойност на
картата е 5,75 лв., общата стойност е 1 863,00 лв.

Към фактура № ********** от 15,04,2019 г. На 15,04,2019 г. с Контролен лист № 420
7
е извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината. Субсидии по
нерентабилни линии са изчислени на база на предоставените от Изпълнителя справки за
НФО, до размера, който не превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от
изпълнението на задължението по Договора.

Към фактура № ********** от 15,04,2019 г. На 15,04,2019 г. с Контролен лист № 421
е извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината. Първичните
счетоводни документи, отговарящи на фактура № ********** от 15,04,2019 г. са следните:
1. Получени компенсации по чл. 19, т. 1 от Наредбата от 2015 г. (Ветерана,
военноинвалиди, военнопострадали) - 1 карта издадена за 3 месеца на стойност 195,01 лв.
2. Получени компенсации по чл. 19, т. 6 от Наредбата от 2015 г. (лица получаващи
пенсия) - 103 издадена карти, над 10 км, изчислени за 3 месеца, единичната стойност на
картата є 9,15 лв., общата стойност е 2 829,20 лв.,

Към фактура № ********** от 30,09,2019 г. На 30,09,2019 г. с Контролен лист № 465
е извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината. Субсидии по
нерентабилни линии са изчислени на база на предоставените от Изпълнителя справки за
НФО, до размера, който не превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от
изпълнението на задължението по Договора,

Към фактура № ********** от 31,12,2019 г. На 31,12,2019 г. с Контролен лист № 503
с извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината. Субсидии по
нерентабилни линии са изчислени на база на предоставените от Изпълнителя справки за
НФО, до размера, който не превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект от
изпълнението на задължението по Договора.

Ком фактура № ********** от 31,12,2019 г. На 31,12,2019 г. с Контролен лист № 502
е извършен предварителен контрол от финансовия контролъор на Общината.
Първичните счетоводни документи, отговарящи на фактура № ********** от 31,12,2019 г. са
следните:
1. Получени компенсации по чл. 19, т. 1 от Наредбата от 2015 г. (Ветерана,
военноинвалиди, военнопострадали)- 1 карта издадена за 4 месеца на стойност 260,02 лв.
2. Получени компенсации по чл. 19, т. 7 от Наредбата от 2015 г. (депа до 7 години и от
10) - издадени билети на обща стойност 6 382 лв., от които 271 билета × 20,00 лв. = 5 420,00
лв; 62 билета × 13,00 лв. = 806,00 лв. и 26 билета х 6,00 лв. = 156,00 лв. Платени от
Общината - 6 385,68 лв. Разлика 3,68 лв. фактурирани и платени повече.
3. Получени компенсации по чл. 19, т. 6 от Наредбата от 2015 г. (лица получаващи
8
пенсия)
- 103 издадена карти, над 10 км, изчислени за 9 месеца, единичната стойност на
картата е 9,15 лв., общата стойност е 8 487,61 лв.

Средствата, които са изплатени от Община Сатовча на изпълнителя са предоставени
от държавния бюджет описани подробно по пера и години в таблица № 15, а именно за 2018
са получени общо 33463лв., а са платени 32979.95лв., като разликата е 456.05лв. За 2019 г. са
получени общо 24219ля., а са платени 24131.40лв., като разликата е 87.6лв. За 2020 са
получени общо 20116лв., като не е изплатена никаква сума.

На 04,10,2022 г. Община Сатовча превежда на Министерство на финансите сума в
размер на 48 192,47 лева с основание „възстановени средства по Наредба след извършена
проверка от АДФИ“.

С писмо изх. № 12-00-093/05,07,2020 г. се удостоверява, че на превозвача „***" ООД
правоприемник на ЕТ „***-А.С." не са изплащани средства за компенсации и субсидии през
2020 година.

Получените от община Сатовча целеви трансфери от Централния бюджет чрез код
488 002 0104, § 31-28 за компенсации и субсидии за нерентабилни линии по предмета на
договора с ЕТ „***-А.С." през периода 2018 - 2020 г. е както следва:
- За 2018 г. - 33 436,00 лева;
- За 2019 г. - 24 219,00 лева;
- За 1-во шестмесечие на 2020 г. - 20 116,00 лева.
ОБЩО: 77 771,00 дева.

Изплатените от Община Сатовча на ЕТ „***-А.С." компенсации и субсидии за
нерентабилни линии по предмета на договора през периода 2018 г. - 2020 г. е както следва:
- За 2018 г. - 32 979,95 лева;
- За 2019 г. - 24 131,40 лева;
- За 1-во шестмесечие на 2020 г. - 0 лева.

По делото е допусната и изготвена и съдебно-почеркова експертиза, от която се
установява, че ръкописно изписаните текстове, с които е попълнено и отразено
съдържанието в графи „наименование на стоките и услугите/основание за издаване на
известие, мярка, количество, един. цена и стойност”, както и в графа „словом - сума за
9
плащане” в ксероксни копия на фактура №1342 от 07.10.2018 год., С „ПОЛУЧАТЕЛ” -
ОБЩИНА - САТОВЧА, ЕИК ********* и „ДОСТАВЧИК” – ЕТ „***”, ЕИК *********/лист
388 от делото, фото 1 и 2/, фактура №1483 от 15.04.2019 год. с „ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА -
САТОВЧА, ЕИК ********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”, ЕИК *********/лист 496 от
делото, фото 3 и 4/ и фактура №1482 от 15.04.2019 год. С „ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА -
САТОВЧА, ЕИК ********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”, ЕИК *********/лист 516 от
делото, фото 5 и 6/ са изпълнени Ю. И. С., ЕГН **********.

От изготвената допълнителна съдебно-почеркова експертиза се установява още, че
подписите, положени за „Съставил” върху оригиналите на фактура №1482 от 15.04.2019 год.
с „ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА - САТОВЧА, ЕИК ********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”,
ЕИК *********/лист 516 от делото, фото 1 и 2/ и фактура №1483 от 15.04.2019 ГОД. С
„ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА-САТОВЧА, ЕИК ********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”, ЕИК
*********/лист 496 от делото, фото 3 и 4/ са изписани от А.А.С., ЕГН **********.
2. Ръкописно изписаните текстове за „Съставил”, в частта „ А.С.”, върху оригиналите
на фактура №1482 от 15.04.2019 год. С „ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА – САТОВЧА“, ЕИК
********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”, ЕИК *********/лист 516 от делото, фото 1 и 2/ и
фактура №1483 от 15.04.2019 год. с „ПОЛУЧАТЕЛ” - ОБЩИНА - САТОВЧА, ЕИК
********* и „ДОСТАВЧИК” - ЕТ „***”, ЕИК *********/лист 496 от делото, фото 3 и 4/ са
изпълнени ОТ А.А.С., ЕГН **********.

По делото са събрани устни доказателства от разпита на свидетелите Б. Е. К., П. М.
Б., Е. С. Ч., В. А. М., М. М. К., Ю. И. М.,
И. Ю. Ш., С. К. Х., Р. С. К., С. А. Л., Ш. Р. Ш., В. С. К. Б. С. М..

В свидетелските си показания св. М. – кмет на с.Долен сочат, че преди години пенсионери
са отивали при нея, за да се записват за безплатни карти за пътуване. Вписвали ги в списъци,
които те идвали само имена и ЕГН и най-вероятно са ги давали на общината.

От св. показания на св. Ч.-кмет на с.Годешево се установява, че са налице деца и възрастни
по отношение, на които са съставяни списъци през периода от октомври 2018 година до
първото полугодие на 2019 година. Лично хората идвали в кметството и се записвали, като
им било разгласено, че имат право да пътуват или с намаление или безплатно. Такива
списъци са съставяни за нуждите на общината, като списъкът е бил изготвен еднократно.

От св. показания на св. М.-кмет на с. Кочан се установява, че подписът върху предявените в
производството списъци е негов, което означава, че списъкът на лица, имащи право на
безплатно пътуване - пенсионери, деца, ветерани е бил изготвен от тях.
10

От св.показания на св. Л.-кмет на с.Слащен от 13.11.2019г. се установява, че не е съставял
такива списъци.

От св.показания на св. св. Х.-кмет на с.Осина се установява, че е съствял такива списъци по
искане на община и същите са били предавани.

В св.показания на св.К. кмет от 13.11.2019 година на с.Жижево, сочи, че такъв списък не е
давал.

В св.показания на св. М. кмет на с.Жижево от 1986 година до 2019 година, до 27.10.2019
година се сочи, че такива списъци вероятно са били предавани на Общината.

В св.показания на св.К. кмет на с.Бологин от 2011г. до 2023г., че списъци са били съставяни,
но не си спомня колко пъти. Със съобщение е било обявено на хората. Те идвали и се
записвали при него. Аз той на компютъра пишел име и ЕГН.

В св.показания на св.К.-кмет на кмет на с. Фъргово до 1995 до настоящия момент, се сочи,
че списъци са изготвяни и подписът на стр.678 от делото е него.

От показанията на св. К. кмет на с. Плетена се установява, че такива списъци са правени и са
били предавани на Община Сатовча.

От св.показания на св. Ш. бивш кмет на село Т. се установява, че най-вероятно секретарката
е предоставила такъв списък, на списъка нямало подпис. Спомня си, че на жителите било
обявено, че имат право да получат карти за намаление за пътуване.

От св. показания на св. Б. кмет на с.Ваклиново се установява, че подписът върху списъка е
негов, като след изготвянето същият е предаден на община Сатовча.

От св. показания на св. Ш. кмет на с.Крибул се установява, че е изготвил списъка и е
предаден на Община Сатовча, както и че действително е имало автобус до с. Крибул, но в
момента такъв не е налице.

В показанията си св. В.К. сочи, че работи в Община Гоце Делчев. Познава А.С., бил
шофъор, когато той бил началник на автогарата, в „Динамо“ той беше водач на автобус, това
11
било 1990г. Когато подготвяли обществената поръчка техническата част я изготвил той.
Сочи, че А.А.С., като „**" спечелил процедурата на Община Сатовча и доколкото знае след
изчакване срока за обжалване се подписа договора за изпълнение на линиите, които са по
поръчката. Познава гл. счетоводител на Община Сатовча Ю. С.. Твърди, че ходили в
Министерство на транспорта и автомобилната администрация при г-жа А.а, тя се занимавала
със субсидиите и компенсациите. Той бил млад счетоводител тогава и с цел да разбере
начина на изготвяне на справки за получаването и начина да се повишат компенсациите и
субсидирането, ходили там заедно. За получаване на компенсации и субсидии от общината
на база извършен пробег по губещи и нерентабилни линии. Не може да каже коя година са
ходили, това било 2018 г -2019 г., но не е сигурен. Компенсациите и субсидиите за всички
общини при граничния район били страшно малки и те искали да завишат размера им.
Твърди още, че изготвял Справките за финансови резултат, изготвяли справки за възрастни
хора, тогава гл. счетоводител изявил желание за всички хора, които са в списъците да се
изготвят карти за намаление от 20 % за междуселищен транспорт. Доста карти написали
тогава, над 2000 карти изготвили за възрастни хора и ги предали на гл. счетоводител. С. им
предоставил списъците, това са списъци по населени места на хората над 57 г. за жените и 62
г. за мъжете, такава е Наредбата за възрастни граждани, и бяха поели ангажимент
възрастните хора да пътуват с намаление. Сочи, че картите се изготвили въз основа на
списъците, които С. им предоставил. Той лично ги занесъл в Община Сатовча и ги предал
лично на гл. счетоводител в една голяма найлонова чанта, за над 2000 и няколко човека били
картите. За всички възрастни граждани, за всички населени места в общината.
Въз основа на техните списъци били изготвени картите за възрастите граждани и изготвяне
на справките за деца до 7 г., които пътуват безплатно, и деца от 7 г. до 10 г., пак от Община
Сатовча. Редът, по който наистина трябвало да се раздават картите бил, че превозвачите
трябва да ги раздадат, но тъй като те били много карти, а те не познават всичките тези лица,
никой не познава населените места и хората, ги занесли на гл. счетоводител и той ги увери,
че ще ги даде на кметовете на населените места, да ги раздаде, и наистина щяло да стане по-
бързо. Твърди, че на база справките за финансовите резултати, които общината изисква,
дадени са такива справки на общината и там имало определен процент, до който може да се
компенсират. Сочи още, че тези справки се изготвят до края на м. 10 от всяка една община и
до 31.10, трябва да бъдат предадени в Министерство на транспорта и в Министерство на
финансите за изплатените компенсации и субсидии до момента за годината, и за исканията
за следващата година. Това се изготвяло от Общината до Министерство на транспорта, на
база пробега, категорията на населеното място, дали е граничен район, дали е под 500
жители и т.н., и всичко това отива във вид на справка в Министерство на транспорта. До
края на м. 01 имало потвърждение и определяне на сумите за тази календарна година.
Твърди, че „***" не е изчислявал сумата, а счетоводителят в общината изчислява. Правели
са проверки кои линии са били изпълнени. Ако не се изпълнявали, трябвало да има протокол,
че не се изпълнява, а ако няма такъв протокол, общината с длъжна да изплати в пълен размер
субсидиите и компенсациите. Сочи, че Единият път видял, защото и бил там, че С. оставил
12
кочана с фактури на гл.счетоводител , за да ги попълни. Гл. счетоводител определил сумата,
която „Санде-А2" трябвало да получи по субсидии и компенсации.
Твърди още, че „***“ съобразно договорите изпълняваше линиите, тъй като
доколкото зная за повечето от селата не бяха всеки ден линиите, а бяха няколко пъти в
седмицата - сутрин и след обяд, и не зная да имат някакви претенции или да са правили
протоколи за неизпълнение. „**" изпълняваше това, което бяха договорили по договорите и
разписанията, които са дали. „***“ не получавал субсидии за първо и второ тримесечие на
2020 г. и може би това е причината, поради която той се отказал. Без получаване на тези
субсидии, този транспорт не е рентабилен. Особено както са Община Сатовча, община
Хаджидимово и даже част от община Гърмен, линиите са гарантирано нерентабилни.
Повечето от селата са зле, нямат приходи и не могат да си покрият дори разходите, да не
говорим за допустимата разумна печалба от 5%. Загубите са големи, при положение, че се
изпълняват всички линии както трябва.
Сочи, че не е бил в отношения със С. по повод изпълнението на маршрутите и
изпълнението на линиите през периода 2018 г. - 2019 г. Знае, че е изпълнявал транспортната
схема, след като няма протокол от общината, а в договора си пишело, че при неизпълнение и
договорът се прекратява. Той се бил отказал, защото преди това го накарал да му направи
плен анализ на приходите и разходи за няколко години назад от транспортната дейност, това
беше 2022 г. Тъкмо почнала пандемията. На няколко пъти му е правил такива анализи на
транспортната му дейност. Сочи, че през 2018 г. есента било предаването на картите. На база
на тези списъци предал картите с имената, той му ги предадал лично. Картите били 2200-
2300, може и повече да са били, от списъци, които му предал той. Тогава пак за същите
групи се изплащали субсидии - пенсионери, възрастни граждани, многодетни майки, те
имали два пъти право в годината да пътуват до някъде, където и да е в страната, деца до 7 г.
и деца от 7 г. до 10 г. Децата до 7 г. пътували напълно безплатно, а децата от 7 г. до 10 г. са на
половин билет. За децата получили списъците от Отдел „Образование“ при Община Сатовча.
Сочи още, че не може да каже как е отразявано пътуването на лицата, които са имали
право да пътуват с намаление или безплатно, това било въпрос на проверка на контролните
листи на водача.. Не се отразявало в самата карата. Твърди, че За 2019 г. и края на 2018 г.
субсидиите са по-малко са, отколкото са издадените карти. По всички справки, които
представят общината получават от Министерство на финансите, не повече от 65 % от това,
което е предвидено като загуби. Целият автомобилен транспорт бил на ръба и с тази
Наредба за новите линии, щяло да има села, в които няма да видят автобус.

От разпита на св. А.С. се установява, че е бил управител на „***“ ООД. Фирмата
извършвала обществен превоз на пътници от 30 г. на Община Сатовча. Договорът бил
сключен м.10.2018 г. за 10 години. Сочи, че познава В.К., като ползвал всички неговите
услуги за изготвяне на каквито и да е документи, общините го наемаха за изготвяне на
обществени поръчки. Той помагал за изготвянето на справки за финансовите резултати за
общината, бил запознат относно Наредбата за обществения транспорт на пътници, всякакъв
13
вид формалности. Твърди, че Фактурите ги попълваше гл. счетоводител, даже бил оставил
кочана с печати при него. Твърди още, че към онзи момент не е знаел какво има да получа.
Те са правили справки до общината, а те подавали от своя страна тяхна информация към
министерството и не знае какво са подали те към министерството и какво трябва ние да
получим, така че те не са могли да попълнят фактурите с неща, които не са знаели. За това са
оставяли кочаните с фактури, защото към онзи момент са нямали информация какво ще
получат и вече като са готови, са взимали кочаните с фактури. Имало е случаи и до 20 дни
кочаните с фактури да останат при С.. Последно били издадени към 2430 карти, сочи по
памет. Това бил последния път, в който издали тези карти. Така и не получили компенсации.

Необсъдените писмени доказателства настоящият състав приема за неотносими.

Като взе предвид установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:

Предявен е иск с правна квалификация– чл. 55, ал. 1 пр. 3 ЗЗД относно правата,
претендирани от ищеца. Правната квалификация на възраженията на ответника – чл. 88, ал.
1, изр. 1 ЗЗД.

В чл. 55, ал. 1 от ЗЗД са уредени три фактически състава на неоснователно
обогатяване. Според първия, подлежи на връщане полученото при начална липса на
основание, според втория подлежи на връщане даденото с оглед на бъдещо основание, което
не е могло да бъде осъществено, и според третия подлежи на връщане даденото с основание,
което е отпаднало с обратна сила..

При третия фактически състав на чл.55,ал.1 ЗЗД, основанието съществува при
получаването на престацията, но след това то е отпаднало с обратна сила. Текстът намира
приложение при развалянето на договорите поради неизпълнение, освен при договорите за
продължително или периодично изпълнение, при които развалянето няма обратно действие
по арг. от чл. 88, изр. 1 ЗЗД. При фактическия състав на чл.55, ал.1 пр.3 от ЗЗД ищецът
следва да въведе като твърдение и да докаже плащането, както и фактите, обуславящи
отпадането на основанието с обратна сила, а ответникът-наличието на основание за
задържане на полученото (в този смисъл е Решение № 189/ 04.02.2014г. по дело № 141/2012г.
на I-во т.о. на ВКС). В настоящия случай не са представени доказателства, от които да е
видно, че е налице неизпълнение от страна на ответника по едностранно разваления договор
за извършване на обществен превоз на пътници, което на свой ред да обуслови връщането на
получени от ответника суми, с оглед на което искът се явява неоснователен и недоказан.

14
Съдът намира, че нито един от така изяснените фактически състави, обхванати от
нормата на чл. 55, ал. 1 от ЗЗД не е налице. Напротив, от изложеното в исковата молба и
отговора, както и от събраните по делото писмени доказателства, се установява по
безсъмнен начин, че претендираната сума представлява сбор от извършените от ищеца
плащания по валидно сключения и действащ договор за обществен превоз на пътници,
развален едностранно от страна на ищеца, считано от 21.07.2020 година, по който
ответникът действително е престирал.

3а периода 01.10.2018 г. - 18.07.2020 г. между страните по делото са били създадени
облигационни отношения, основани на договор за извършване на обществен превоз на
пътници по маршрути и разписания от утвърдената общинска, областна и републиканска
транспортна схема на Община Сатовча. По тях възложител е общината, а изпълнител -
ответното търговско дружество.

Видно от член 2, ал.1 от договора е, че срещу изключителното право да извършва
обществена услуга за пътнически превоз операторът на обществената услуга има следните
права: 1. да събира приходи от превозваните пътници срещу документ за платена
цена/превозен документ; 2. да получава средства - всички субсидии за превоза на пътниците
по нерентабилни автобусни линии в рамките на утвърдените за тази цел за Община Сатовча
средства със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година; 3.
да получава средства - всички компенсации за намалените приходи от прилагането на
ценови облекчения за обществени пътнически превози, предвидени в нормативните актове
за определени категории пътници съгласно действащото законодателство, до размера,
определен в държавния бюджет за тази цел.

Съгласно РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1370/2007 на Европейския парламент и на Съвета
относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт
и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1191/69 и (ЕИО) № 1107/70 на Съвета понастоящем
много услуги за вътрешен пътнически превоз, които са необходими от общ икономически
интерес, не могат да се предоставят на търговски начала. Компетентните власти на
държавите-членки трябва да са способни да осигурят предоставянето на такива услуги.
Механизмите, които те могат да използват за осигуряване предоставянето на обществените
услуги за пътнически превоз, включват следното: предоставянето на изключителни права на
операторите на обществени услуги, осигуряването на финансова компенсация на
операторите на обществени услуги и определянето на общи правила за извършване на
обществен превоз, приложими за всички оператори.

За да се гарантира прилагането на принципите на прозрачност, еднакво третиране на
конкуриращите се оператори и пропорционалност, при предоставяне на компенсация или
15
изключителни права е изключително важно в обществената поръчка за услуги между
компетентния орган и избрания оператор на обществена услуга да се определят естеството
на задълженията, свързани с обществената услуга, и договореното възнаграждение.
Съгласно чл.2, б. „ж“ „компенсация за обществена услуга“ означава каквато и да е облага, в
частност финансова, предоставена пряко или непряко от компетентен орган от обществени
средства по време на периода на изпълнение на задължение за извършване на обществена
услуга или във връзка с този период.

Установи се, а и между страните по делото не се спори, че през периода от 01.10.2018
г. до месец март 2020 г. ответното дружество е осъществявало превоз на пътници по
възлагане на ищеца. Ответникът не оспорва факта, че е получил плащане на сумите по
процесните фактури, но твърди, че е налице основание за плащането им - сключен договор
между него и Община Сатовча от 01.08.2018 г. Ответното дружество в периода от 01.10.2018
г. до месец март 2020 г. включително е извършвало обществен превоз на пътници по
маршрути и разписания съгласно договора от 01.10.2018 г.
Съгласно чл. 22, ал.1 и ал.2 от НАРЕДБА № 2 от 31.03.2006 г. за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени

категории пътници стоиността на безплатните и по намалени цени пътувания се компенсира
на превозвачите със средства от централния бюджет, предоставяни чрез общините. Сумите
се предоставят от централния бюджет за общините чрез системата за електронни бюджетни
разплащания (СЕБРА), като трансферът се отразява чрез компенсирана корекция по реда на

чл. 34 от Закона за устроиството на държавния бюджет. Средствата се предоставят и
разходват чрез увеличаване на съответните лимити за плащания в СЕБРА по ред и начин,
определени от министъра на финансите.
Според чл. 10 от НАРЕДБА № 3 от 4.04.2005 г. за условията и реда за предоставяне
на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във

вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други раиони Субсидии за
пътнически превози по тази наредба се предоставят на превозвачите чрез общините до

размера на отчетената загуба от деиността, установена по данни съгласно приложение №2, в
рамките на утвърдените за тази цел средства със закона за държавния бюджет на Република
България за съответната година. Субсидията не може да надвишава сумата, съответстваща

на нетния финансов ефект, които се равнява на сбора от последиците - положителни или
отрицателни - от изпълнението на задължението за обществени услуги върху приходите и
разходите на оператора на обществени услуги. Нетният финансов ефект е резултатът от
разходите, извършени във връзка със задължението за извършване на обществени услуги или
група задължения за извършване на обществени услуги, наложени от компетентния/те
орган/и и съдържащи се в обществена поръчка за услуги и/или в общо правило, намалени с
всякакви положителни финансови резултати, реализирани в рамките на мрежата,
експлоатирана съгласно въпросното/ите задължение/я за извършване на обществени услуги,
16
намалени с тарифните приходи и/или всякакви други постъпления, реализирани при
изпълнение на въпросното/ите задължение/я за извършване на обществени услуги, и
увеличени с разумна печалба.
В случая е предявен осъдителен иск за право, произтичащо от договор за извършване
на обществен превоз на пътници по маршрути и разписания от утвърдената общинска,
областна и републиканска транспортна схема на Община Сатовча, сключен между страните,
като е безспорно установено по делото, че с Писмо с изх.№70-00-174 на кмета на Община
Сатовча., процесният договор едностранно е развален /договорът е с продължително
действие и развалянето няма обратно действие- чл.88 ал.1 ЗЗД/.

Развалянето на договора има обратно действие, освен при договорите за - периодично
или продължително изпълнение. Договорът с продължително изпълнение е този, при който
длъжникът трябва непрекъснато в течение на определено време да извършва еднакви по
същество престации. При договора с периодично изпълнение длъжникът трябва през
определено време да извършва няколко еднакви повтарящи се през определен период от
време престации. Процесният договор следва да се квалифицира като договор с
продължително изпълнение съобразно естеството на престацията на изпълнителя, а именно
да извършва обществена услуга за пътнически превоз по маршрути и разписания от
утвърдената общинската, областната и републиканската транспортна схема на община
Сатовча. В случая следва да се приеме, на 16.06.2020 година и при условията на чл. 8, т. 7,
във връзка с чл. 4, т. 6 от договора от 01.10.2018 година, с писмо изх. № 70-00-174/16.06.2020
година на Кмета на общината, получено от ответното дружество на 18.06.2020 година е
връчено едномесечното предизвестие, след изтичането на което договора ще се счита за
развален. С писмо изх. № 06-01-078/19.06.2020 година Кмета на общината отправи искане до
Областен управител на област Благоевград за спешно осигуряване на превозвач по
съществуващите автобусни линии на Община Сатовча. С три писма с изх. № 06-01-
090/16.07.2020 година; № 06-01-093/22.07.2020 година и № 06-01-094/23.07.2020 година
областният управител е бил уведомен, че от страна на превозвача „***“ ООД не са
постъпвали в общинската администрация уведомления, жалби, молби или друга писмена
кореспонденция от изпълнителя „Санде - 2А" ООД по повод на едномесечното предизвестие
изх. № 70-00-174/16.06.2020 година, връчено на 18.06.2020 година. В тази връзка
сключеният между. Община Сатовча и праводателя на ответника ЕТ „*** - А.С.“ е бил
развален, считано от 21.07.2020 година.

Ищецът основава претенцията си на Доклад №ДИД4-БЛ-10/11.10.2022 г. от
извършена финансова инспекция на Община Сатовча и на развален договор за обществен
превоз на пътници на 16.07.2020 г. чрез отправено едномесечно предизвестие с писмо с изх.
№70-00-174 от 16.06.2020г. Докладът, на който се позовава ищецът, не е основание да се
направи извод за основателност на исковата претенция. В хода на производството не се
установи, че фактите и констатациите в доклада са верни. Ответното дружество е
17
предоставяло на ищеца справки за финансови резултати за процесните периоди, регистри на
лицата, на които са издадени абонаментните карти както и издадените въз основа на
предоставените му от Община Сатовча списъци, абонаментни карти на всяко едно лице.

Безспорно се установи, че ответното дружество като превозвач през периода от
01.10.2018 г. до месец март 2020 г. е извършвало обществен превоз на пътници на следните
населени места: село Сатовча, село Боголин, село Ваклиново, село Вълкосел, село Годешево,
село Долен, село Жижево, село Крибул, село Кочан, село Осина, село Плетена, село Слащен,
село Туховище и село Фъргово. Видно от показанията на разпитаните в съдебно заседание от
16.12.2024 г. свидетели е, че информацията за това на кои лица да бъдат издадени
абонаментни карти е предоставяна на ответника от Община Сатовча. Този факт се
установява и чрез приобщената по делото електронна кореспонденция. Кметовете на селата
са изпращали съставените списъци в община Сатовча, като ответникът е получавал същите
от нея и е изготвял абонаментните карти за лицата, включени в предоставените списъци.

Установи се, че Община Сатовча е изплатила на ЕТ „***“ по договора от 01,10,2018 г.
за възлагане на извършването на обществен пътнически превоз общо 57 111,35 дева въз
основа на фактурите, описани в таблица № 1. Разплащанията от страна на Община Сатовча
към Изпълнителя става въз основа на издадена фактура и предоставени документи от
Изпълнителя. Преди извършване на разплащането се е извършвал контрол от Финансовия
контрольор на Общината като се попълва Контролен лист за извършване на предварителен
контрол

По делото няма спор, че изплатените от Община Сатовча на ЕТ „***-А.С.“
компенсации и субсидии за нерентабилни линии по предмета на договора през периода от
2018 - 2020 г. са както следва: за 2018 г. - 32 979.95 лева; за 2019 г. - 24 131.40 лева и за 1-во
шестмесечие на 2020 г. - 0 лева, същото се установява и от приобщената по делото съдебно-
икономическа експертиза, както и от писмо с изх. №12-00-093 от 05.07.2020 г.

Община Сатовча е платила задълженията си по издадените от ответното
дружество/превозвач фактури, попълнени от главния счетоводител на ищеца, във връзка с
изпълнението на договора, без да е направила каквито и да било възражения, като в
платежните документи е посочено основанието за плащане. Още повече главният
счетоводител на Община Сатовча - Ю. И. С. саморъчно е попълвал съдържанието на
фактурите, които е подписвал ответникът, който факт отново се явява индиция за признание
за действително извършената услуга. Фактът, че съдържанието на фактура №1342 от
07.10.2018 г., фактура №1483 от 15.04.2019 г. и фактура №1482 от 15.04.2019 г. е изписано от
Ю. И. С., се установи чрез приобщената и неоспорена от страните съдебно-почеркова
експертиза.
18

По силата на Регламент (ЕО) № 1370/2007 на ответното дружество се дължи
заплащане на компенсации за предоставените от него обществени услуги. Във вътрешното
законодателство редът за компенсиране е уреден в посочените по- горе Наредба №
2/31.03.2006 г. и Наредба № 3/04.04.2005. Средствата се предоставят на съответната община
по реда на чл.21 от Наредба № 2 и чл. 10 от Наредба № 3, като съгласно тези разпоредби
размерът на сумите, в рамките на който общината следва да извърши плащанията, са
определени от държавата, както и правилата за разпределение на тези средства, при все че
безспорно се доказва, че ответникът е изпълнявал задълженията си по процесния договор.

Предвид факта, че става дума за договор с продължително изпълнение, както и че от
страна на ищеца са заплатените субсидии и компенсации за 2018 г. и за 2019 г. на превозвача,
поради това, че същият редовно е осъществявал обществен превоз на пътници по маршрути
и разписания, договорени с ищеца без да е налице никакво възражение за неизпълнение, то
предявеният иск на основание чл.55, ал.1, предл.3 се явява неоснователен и недоказан.
Прието е също така, че договорът е с продължително изпълнение, поради което развалянето
му няма обратно действие /съгласно чл.88, ал.1, изречение първо ЗЗД/, предвид факта, че по
делото не се доказва и неизпълнение от страна на ответника, а точно обратното. Тъй като се
касае за договор с продължително изпълнение, ищеца не може да го прекрати със задна дата,
а само за в бъдеще, ето защо връщането на сумата не може да се търси и на отпаднало
основание. От изложеното следва, че с развалянето на процесния договор няма основание за
реституция на насрещните престации.

По така изложените съображения предявеният иск на основание чл.55, ал.1, предл.3
следва да бъде отхвърлен като неоснователен и недоказан.

При този изход на спора на основание чл.78, ал.3 от ГПК ищеца дължи на ответника
заплащане на направените по делото разноски, в общ размер от 9247 /девет хиляди двеста
четиридесет и седем/ лева, от които 1265лв. разноски относно получаване на съдебно
удостоверение и заплатени депозити за експертизи, както и 7892лв. – заплатено адвокатско
възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното ОС-Благоевград,
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от Община Сатовча с ЕИК: *********, със седалище и адрес
на управление - село Сатовча, обл. Благоевградска, ул. „Тодор Шопов“ № 37, представлявана
19
от кмета д-р А. М. М. срещу „***“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление - село Т., община Сатовча, обл. Благоевградска, представлявано от управителя
Е.А.Д., иск с правно основание чл.55, ал.1, предл.3 от ЗЗД за връщане на платени на
отпаднало основание суми в размер на 48 192.47 лева по договор за договор за извършване
на обществената услуга за пътнически превоз по маршрути и разписания от утвърдената
общинска и републиканска транспортна схема на община Сатовча, ведно с мораторна лихва
върху тази сума в размер на 13 775,01 лева, за периода от 21.07.2020 година до датата на
подаване на исковата молба.

ОСЪЖДА на основание чл.78 ал.3 ГПК Община Сатовча с ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление - село Сатовча, обл. Благоевградска, ул. „Тодор Шопов“ №
37, представлявана от кмета д-р А. М. М. да заплати на ***“ ООД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление - село Т., община Сатовча, обл. Благоевградска,
представлявано от управителя Е.А.Д. направените разноски по делото в обсщ размер от
9247 /девет хиляди двеста четиридесет и седем/ лева, от които 1265лв. разноски относно
получаване на съдебно удостоверение и заплатени депозити за експертизи, както и 7892лв. –
заплатено адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок, считано от връчването, пред
Апелативен съд – София.

Съдия при Окръжен съд – Благоевград: _______________________
20