№ 288
гр. Шумен, 27.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на четиринадесети октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й.Р.К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20253630200247 по описа за 2025 година
Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №24 – 0869 – 003469/05.12.2024г. на Началник
група в ОДМВР - Шумен , сектор ПП , с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.178Е от
ЗДвП и чл. 181, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя Н. К. Н. , ЕГН********** са наложени
административни наказания “глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева, за нарушение на чл.94,
ал.3 от ЗДвП и “глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева за нарушение на чл. 147, ал.1 от
ЗДвП.
Жалбоподателят посочва в жалбата си, че описаното от контролния орган отговаря на
действителната фактическа обстановка, като твърди, че констатираните нарушения не
попадат в обхвата на ЗДвП. Излага, че местото, на което е било паркирано собственото му
МПС, е имот частна собственост и не подлежи на контрол по ЗДВП. Моли за отмяна на
наказателното постановление, като сочи, че е съществено нарушено правото му на защита,
поради некоректно посочване на мястото на нарушението и поради отсъствие на нарушения
по ЗДвП.
В съдебно заседание, редовно призован се явява лично и с процесуален представител адв.
П. при ШАК.
Процесуалния представител на въззиваемата страна оспорва жалбата като неоснователна.
Жалбата е подадена от надлежна страна в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което е
процесуално допустима.
От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в
тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна:
На 09.09.2024г. във връзка с постъпил сигнал от тел. 112 за неправилно паркирано МПС,
свидетелите Г.И. и П. П. били изпратени на ул.»Цар Освободител „ № 64.
На место полицейските служители констатирали, че до № 64 на ул.»Цар Освободител „
срещу телевизионен сервиз, извън разрешените за това места е паркирано МПС Хонда ЦР-В
с рег. № Н6850ВС, като задната част на автомобила се намирала върху площ, отразена от
проверяващите в АУАН като тротоар.
Малко по –късно дошъл собственикът на МПС – жалбоподателят Н. К. Н., ЕГН**********.
В хода на проверката проверяващите установили, че процесното МПС не е предоставено за
годишен технически преглед от жалбоподателя.
1
Бил съставен АУАН серия GA № 1383078, в който актосъставителят е посочил, че
жалбоподателят виновно е нарушил чл. 94, ал.3 от ЗДвП и чл. 147, ал.1 от ЗДВП , а именно:
до № 64 срещу телевизионен сервиз е управлявал и паркирал върху тротоар – извън
разрешението за това места определени от администрацията или собственика на пътя,
л.а. „Хонда ЦР-В“ с рег. № Н6850ВС. След извършена проверка се установи, че Н., в
качеството си на собственик, не е представил МПС за ГТП. Н. отказва подпише фиш
серия GT 3408177.
АУАН е подписан лично от жалбоподателя без възражения.
В законоустановения срок жалбопадателят е депозирал допълнителни възражения, на
16.09.2024г.
По повод възражението била извършена проверка, в хода на същата е изготвена Докладна
записка от 11.11.2024г., съобразно която е прието, че възражението е неоснователно .
Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите, съдържащи се в
административно-наказателната преписка, наказващият орган е издал обжалваното
Наказателно постановление №24 – 0869 – 003469/05.12.2024г. на Началник група в ОДМВР
- Шумен ,сектор ПП, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.178Е от ЗДвП и чл. 181 т.1 от
ЗДвП на жалбоподателя Н. К. Н., ЕГН********** са наложени административни наказания
“глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева, за нарушение на чл.94, ал.3 от ЗДвП и “глоба” в
размер на 50 /петдесет/ лева за нарушение на чл. 147, ал.1 от ЗДвП.
Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя чрез ССЕВ на 05.01.2025г.
Така изложената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото писмени
доказателства, както и от показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели-
актосъставител, свидетел по акта и свид. Р. С. подал сигнал на тел 112 за неправилно
паркиране. Приложен е снимков материал.
Съдът кредитира напълно показанията на актосъставителя , свидетеля по акта и на свид. С. ,
като ги намира за непротиворечиви и последователни, изясняващи в пълнота фактите и
обстоятелства възприети от тях лично.
Показанията на актосъставителя и свид. по акта, кореспондират с приобщените писмени
доказателства и изготвения снимков материал, както и от заявеното от свид. С. - очевидец
на извършеното нарушение. Липсват данни по делото, които да създават съмнения относно
обективността и безпристрастността на свидетелите, или да сочат на наличието на мотив да
набедят жалбоподателя в нарушение, което не е извършил.
По делото са приобщени множество писмени доказателства по искане на жалбоподателя:
писмо от Община Шумен с извадка от Общия Устройствен план на гр. Шумен за ПИ
83510.666.56; план за регулация на ПИ 83510.666.56, становище придружено със скица от
СГКК Шумен за имота, схема за нанесени пътни занци, места за паркиране и бордюрни
линии и усотоверение за въвеждане в експлоатация на строеж; заверени копия на разпечатка
от Гугъл Мапс; Справка за собственост на лекия автомобил, изготвена на 22.05.2025г. ;
Писмо от Община Шумен с вх. № 14058/13.08.2025г., ведно с приложени на диск: Схема
16.1.3 - Пешеходно, велосипедно движение и паркиране - Проектно предложение; Схема
7.1.3 - Пешеходно, велосипедно движение и паркиране - Съществуващо положение; Схема
9.1.1 – Обобщена схема на съществуващите пътни знаци – Съществуващо положение; Схема
14.1 – Ограничения в режима на престой и паркиране - Проектно предложение; Схема 5.1 -
Ограничения в режима на престой и паркиране - Съществуващо положение; Схема 10.1 -
Класификация на уличната мрежа и обекти, които влияят върху организацията на
движението - Проектно предложение; Схема 1.1 – Класификация на уличната мрежа и
обекти, които влияят върху организацията на движението - Съществуващо положение;
Заверено копие от Решение № 424 по Протокол №21/29.05.2025г. 2 на Общински съвет –
Шумен; План за регулация на кв. 162, одобрен със Заповед № РД -25-203/18.03.1994г., с което
е приет генералният план за организацията на движението, касаеща зоната на ул. „Цар
Освободител“ в гр. Шумен, между ул. „Климент Охридски“ и ул. „П. Волов“.
В становището /стр. 106/ е посочено, че поземлен имот с идентификатор 83510.666.56 е
частна общинска собственост на осн. чл. 2 ал.1 т.2 от ЗОС във вр. §42 от ПРЗ към
ЗИДЗОС с НТП : Комплексно застрояване и площ 10195 кв .м. , като за поземления имот
няма съставен акт за общинска собственост.
Приложена е скица на поземления имот, в която е отразено трайното предназначение на
територията –урбанизирана .
Приложена е обяснителна записка на обект: Инженеринг-проектиране, строителство и
осъществяване на авторски надзор за изпълнение на Инвестиционен проект “Рехабилитация
на междублокови пространства в гр. Шумен„ , като един от подобектите е именно
междублоково пространство на ул. Цар Освободител“ № 64 и 66 в гр. Шумен.
2
По делото е приложено копие на част от дневник за получени и предадени сигнали и
разпореждания в ОДЧ на ОД на МВР Шумен / стр. 142 и 143/ .
Справка от информационна система на ОО“АА“ Шумен относно преминати прегледи за
проверка на техническа изправност на МПС Хонда ЦР В рег. № Н 6850ВС, удостоверение
за техническа изправност от извършен периодичен преглед на 03.04.2023г.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:
В хода на административно – наказателното производство не е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на правото на
защита на санкционираното лице.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са
издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им
компетентност и са били надлежно предявени и връчени на жалбоподателя. Притежават
необходимото съдържание по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
По пункт първи
Административно – наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на
основание чл.178Е от ЗДвП , за нарушение на чл.94 ал.3 от ЗДвП.
Съгласно чл. 94 ал.3 от Закона за движението по пътищата, за престой и паркиране в
населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за
движение по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Допуска се престой и
паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху
тротоарите само на определените от собствениците на пътя или администрацията места,
успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2
метра за преминаване на пешеходци.
Установява се от доказателствата по делото, а и не се спори от жалбоподателя
обстоятелството, че на посочената в АУАН и НП дата и час собственият му л.а. Хонда ЦР-
В с рег. № Н6850ВС е паркиран до № 64 на ул.“ Цар Освободител“ срещу телевизионен
сервиз на пространство, описано в АУАН и НП като тротоар- извън разрешението за това
места, определени от администрацията или от собственика на пътя. Приложен е и снимков
материал удостоверяващ конкретното обстоятелство.
В процеса се твърди от жалбоподателя и неговия представител, че местото на паркиране на
процесното МПС, тъй като е частна общинска собственост и не подлежи на контрол по
ЗДвП и за тази територия не важат разпоредбите на ЗДвП, поради което жалбоподателят
твърди, че всъщност не е извършил нарушение на ЗДвП.
Това възражение и заявено становище, съдът намира за неоснователно.
Безспорно, от приобщенвата по делото документация, междублоковото пространство на
ул.»Цар Освободител» № 64, е собственост на общината, на която територия, след извършен
ремонт от Община Шумен, са обособени паркоместа и простраството е предназначено за
обществено ползване и се използва, както от живеещите в блока, така и от граждани и гости
на Шумен.
В тази връзка не се и спори от страните, че на процесното място е изградена съответната
инфраструктура, обособени са парко места, поставени са пътни знаци съобразно ЗДвП.
Съобразно § 42 от ПРЗ на ЗОС застроените и незастроените парцели и имоти - частна
държавна собственост, отредени за жилищно строителство и за обществени и
благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите
към датата на влизането в сила на този закон подробни градоустройствени планове,
преминават в собственост на общините.
Същевременно Община Шумен е приела Наредба за организацията на движението на
територията на община Шумен /изм. заглавие с Реш. № 440 от 26.06.2025 г. на ОбС
Шумен//Приета с Реш. 507 от 13.02.2002 г., изм. и доп. с Реш. 840 от 21.11.2006 г., изм. и
доп. с Реш. № 171 от 31.07.2008 г., изм. с Реш. № 299 от 29.01.2009 г., изм. с Реш. № 584 от
31.03.2010 г., изм. и доп. с Реш. № 780 от 28.01.2011 г. , изм. с Решение № 69 от 13.7.2011 г.
на Шуменски административен съд, изм. с Решение № 262 от 29.11.2012 г., изм. и доп. с
Реш. № 811 от 25.09.2014г., изм. и доп. с Реш.№235 от 28.07.2016г., изм. с Реш.№498 от
29.06.2017г. изм. и доп. с Реш. № 349 от 27.02.2025г., изм. и доп. с Реш. № 440 от 26.06.2025
г. на Общински съвет.
Съобразно чл. 11, ал.1 от посочената наредба се забранява движение и паркиране на
превозни средства в паркове, градини, зелени площи, върху градински плочници и в
пешеходни зони.
Алинея 3 на чл. 11 от Наредбата за организацията на движението на територията на
община Шумен регламентира, че паркирането по тротоарите става при спазване на
3
ограниченията на чл.94, ал.3 от ЗДП/ закон за движение по пътищата/.
Нормата на чл. 1, ал.1 от ЗДвП регламентира, че този закон урежда правилата за движение по
пътищата, отворени за обществено ползване, изискванията към пътните превозни
средства за участие в движението по тези пътища, изискванията за правоспособност на
водачите на пътните превозни средства, правата и задълженията на участниците в
движението и на съответните служби и длъжностни лица, както и принудителните
мерки, които се прилагат, и наказанията за нарушаване на разпоредбите на този закон и
на издадените въз основа на него нормативни актове. Нормите на ЗДвП се прилагат и на
територии собственост на ЮЛ и на общината отворени за обществено ползване от
гражданите участници в движението, за което е създадена съответната организация –
маркировка, знаци, какъвто е и настоящия случай, както и паркинга пред магазин
Практикер, паркинга находящ се пред магазин Кауфланд и т.н.
Съобразно ал.2 от ЗДвП, целта на този закон е да се опазват живота и здравето на
участниците в движението по пътищата, да се улеснява тяхното придвижване, да се
опазват имуществото на юридическите и физическите лица, както и околната среда от
замърсяването от моторните превозни средства.
Не се споделя заявеното от представителя на жалбоподателя становище, че тъй като няма
представено решение на Общински съвет Шумен, с което изрично да е определено, че този
имот е за обществено ползване и доколкото имотът е общинска частна собственост, то
процесното место „не попада нито към пътя, нито към съществуващия тротоар“.
От представената документация е видно, че процесният участък е част от междублоковото
пространство, на което, след извършен ремонт, са обособени паркоместа, като конкретното
място е покрито с тротоарна настилка / посочена в представения проект за рехабилитация
стр. 132 от делото /, като е отделен от платното с бетонов бордюр, както и са обозначени
места за антипаркинг стълбове, които очевидно към момента на нарушението обаче не са
поставени.
Съобразно § 6 т.6 от ДР на ЗДвП „Тротоар" е изградена, оградена или очертана с пътна
маркировка надлъжна част от пътя, ограничаваща платното за движение и предназначена
само за движение на пешеходци.
Съдът не споделя становището, че процесният участък не е тротоар, включително и
заявеното от представителя на жалбоподателя, че процесната площ не е тротоар, защото
била поставена напречно, а не надлъжно на пътя. Напротив, в подкрепа на становището,
че процесната площ от земното пространство е обособена като такава и се явява тротоар
/разграничен по категоричен начин от платното, по което се движат МПС и от паркоместата,
находящи се в междублоковото пространство/ и се възприема като такъв, са и показанията
на свид. С. в последното с.з.по делото : „ ……там има извит тротоар. За там много
често подавам сигнали .Хората много често си паркират колите на тротоара .Преди две
години правиха ремонт Нов тротоар ,нови плочки Газят ги , трошат ги ………….рушат
тротоара с тежестта на колите ………това е тротоар неу е за паркиране на коли
…..стана по-широк ….След последния ремонт площта върху която са поставени
тротоарните плочки е доста по-голям……..“
Паркиране на тротоар е допустимо само при определени условия, а именно -допуска се
престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5
тона върху тротоарите само на определените от собствениците на пътя или администрацията
места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-
малко 2 метра за преминаване на пешеходци. При положение, че там, където е бил паркиран
автомобила от жалбоподателя не е било посочено като място за паркиране, т.е не е сред
разрешените за паркиране по смисъла на чл.178е ЗДвП, дори да са били налице другите
условия, визирани в нормата на чл.94 ал.3 ЗДвП, то паркиране не е било разрешено.
Административно – наказващият орган правилно е ангажирал отговорността на
жалбоподателя съобразно разпоредбата на чл.178 е от ЗДвП, предвиждаща налагане на
глоба от 50 лв. до 200 лв. на лице, което паркира на тротоарите в населени места извън
разрешените за това места. Наложеното наказание е в минимално предвидения размер.
По гореизложените съображения, съдът намира, че НП следва да бъде потвърдено по пункт
първи.
По пункт втори
Административно – наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на
основание чл.181 т.1 от ЗДвП , за нарушение на чл.147 ал.1 от ЗДвП , а именно за това, че в
качеството си на собственик не е представил МПС на ГТП.
Нормата на чл. 181, т.1 от ЗДвП, действаща към момента на проверката,
предвижда, че се наказва с глоба 50 лв. собственик или длъжностно лице, което без
4
уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически
преглед.
Действително, в АУАН е посочено, че е нарушил чл. 147, ал.1 от ЗДвП, като водач
управлява ППС, което не е представено на технически преглед. От събраните по делото
доказателства/ показанията на актосъставителя и свидетеля по акта / безспорно се
установява, че по време на проверката всъщност жалбоподателя не е управлявал
процесното МПС, т.е. не е бил водач в момента на установяване на нарушението.
Нередовността на АУАН е изправена в НП , доколкото съобразно чл. 53, ал.1 от ЗАНН
наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност на АУАН, стига да е
установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на
нарушителя и неговата вина,поради което в конкретната ситуация съдът намира, че
правилно е санкциониран жалбоподателят, че в качеството на собственик не е представил
МПС на ГТП.
От приложената по делото справка от информационна система на ОО“АА“ Шумен за
преминати прегледи за проверка на техническа изправност на МПС Хонда ЦР В рег. № Н
6850ВС, се установи, че на МПС - собственост на жалбоподателя, последно е извършен
периодичен преглед на 03.04.2023г. Следвало е МПС да бъде представено за преглед до
03.04.2024г., или към датата на проверката МПС не е било представено за ГТП, т.е.
нарушението е действително осъществено.
Съдът категорично не споделя заявеното от адв. П., че МПС в момента на проверката не е
било в движение, намирало се е в имот частна общинска собственост, не е било на път,
предназначен за обществено ползване, поради което не е осъществено нарушението по чл.
147 от ЗДвП.
По отношение местото, на което се е намирало процесното МПС, съдът е изложил по–горе
своите виждания, че макар и частна общинска собственост, процесното междублоково
пространство е предназначено за обществено ползване, доколкото е създадена /и то именно
от собственика –Община Шумен/ съответната организация за движение на процесното
междублоково пространство чрез изграждане на инфраструктура, обозначаване със
съответни знаци и маркировка, на която територия се прилагат правилата на ЗДвП, поради
което гореизложеното становище се намира за неоснователно. Приемането на противното
становище е нелогично и абсурдно.
Цитираните решения на състави на ШРС от представителя на жалбоподателя касаят площ,
частна собственост на Църковно настоятелство на Храм „Свети три Светители“ и са
неотносими към настоящия казус. Неотносимо към настоящия казус е и цитираното
решение от представителя на жалбоподателя, постановено от настоящия състав.
В този смисъл съдът намира, че НП следва да бъде потвърдено и по този пункт .
Предвид гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е
обосновано, правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата
като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.
Предвид изхода на делото и обстоятелството, че от страна на административно- наказващия
орган е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът съобрази
обстоятелството, че съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в съдебните
производства по обжалване на наказателно постановление страните имат право на разноски
по реда на АПК. Според нормата на чл.143, ал.3 от АПК, когато съдът отхвърли
оспорването, както е в процесния случай, тези разноски следва да се възложат в тежест на
подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на чл.63д, ал.3 от ЗАНН
предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт
/какъвто е настоящия случай/, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер,
който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда
на чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/. В тази връзка съдът намира, че размерът на
юрисконсултското възнаграждение следва да бъде в размер на 130 лева, съобразно чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ . Сумата следва да се присъди в тежест на
жалбоподателя и да се заплати от последния по сметка на ОД МВР гр. Шумен.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №24-0869-003469/ 05.12.2024г. на
5
Началник група в ОДМВР - Шумен , сектор ПП, с което на основание чл.53 от ЗАНН и
чл.178Е от ЗДвП и чл. 181, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя Н. К. Н., ЕГН********** са
наложени административни наказания “глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева, за нарушение
на чл.94, ал.3 от ЗДвП и “глоба” в размер на 50 /петдесет/ лева за нарушение на чл. 147, ал.1
от ЗДвП.
ОСЪЖДА на Н. К. Н. , ЕГН********** да заплати по сметка на ОДМВР – Шумен,
сумата от 130 лева - юрисконсултско възнаграждение, на осн. чл. 37, ал.1 от ЗПП, вр. чл. 27е
от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.Шумен на
основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6