Протокол по дело №1250/2023 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1108
Дата: 29 май 2024 г. (в сила от 29 май 2024 г.)
Съдия: Цветанка Вълчева
Дело: 20235220101250
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРОТОКОЛ
№ 1108
гр. Пазарджик, 28.05.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми май през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Цветанка Вълчева
при участието на секретаря Стоянка Миладинова
Сложи за разглеждане докладваното от Цветанка Вълчева Гражданско дело
№ 20235220101250 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:
Ищецът „Йеттел България“ ЕАД, редовно призован, не изпраща
процесуален представител.
Ответницата Л. Ж. Л. не се явява. За нея се явява назначеният й особен
представител адв. Г. Б., редовно призована.
Съдът докладва постъпилата молба от ищцовото дружество, чрез
пълномощника му адв. Г. И. З., с вх. № 13261/23.05.2024 г., с която моли да се
даде ход на делото в негово отсъствие. Поддържа предявените искове.
Направил е уточнения във връзка с доклада на съда, обективиран в
Определение № 932/01.04.2024 г. В случай, че съдът счете делото за изяснено
от фактическа страна и даде ход на устните състезания, моли да постанови
решение, с което да уважи предявените искове изцяло с всички законови
последици от това, включително присъждане на разноски за заповедното
производство и настоящата инстанция. Счита исковете за основателни и
доказани като при формиране на крайния си акт моли съдът да вземе предвид
изложените в молбата подробни съображения. Към молбата са приложени и
моли да бъдат приети като доказателства следните документи: Споразумение
между Комисията за защита на потребителите и мобилния оператор от
11.01.2018 г., Списък по чл. 80 ГПК на разноските, направени от „Йеттел
България“ ЕАД по гр. дело № 1250/2023 г., по описа PC – Пазарджик,
Последна покана за доброволно плащане до ответницата, Договор за правна
помощ, Фактура за платено адвокатско възнаграждение, Удостоверение от
„Български пощи“ ЕАД и Фактури с детайлно потребление.
Съдът връчва на особения представител на ответницата адв. Б. препис
от молбата на ищцовото дружество и приложенията към нея.
АДВ. Б.: Няма пречка да се даде ход на делото.
1
Съдът счита, че не е налице процесуална пречка по хода на делото, тъй
като ищецът е редовно уведомен, а с депозираната молба е взето становище за
даване ход на делото в отсъствието на ищеца. Поради което и на основание
чл. 142, ал. 1 от ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
На основание чл. 143, ал. 1 от ГПК пристъпва към изясняване на
фактическата страна на спора.
АДВ. Б.: Поддържам подадения писмен отговор и изложените доводи в
него. Оспорвам предявения главен иск и обективно съединените с него за
различните видове разноски касещи ДТ за двете производства, адвокатски
хонорари и всякакви разноски по двете производства.
НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 146 ОТ ГПК СЪДЪТ ПРИСТЪПВА КЪМ
ДОКЛАДВАНЕ НА ДЕЛОТО:
С исковата молба е предявен установителен иск с правно основание
чл.415, ал.1 от ГПК.
В подадената искова молба се твърди, че от ищцовото дружество е
предявено заявление за издаване на заповед за изпълнение по реда на чл. 410
ГПК. Въз основна на заявлението е образувано ч.гр.д № 3530/2022 г. по описа
на PC - Пазарджик, по което е издадена заповед за изпълнение в полза на
ищеца срещу ответницата Л. Ж. Л.. Със Разпореждане № 1621 от 06.03.2023
г., постановено по ч. гр. д. № 20225220103530/2022 г. по описа на PC -
Пазарджик, съдът е указал на ищеца, че следва да предяви иск относно
вземането си, поради факта, че връчването на издадената заповед за
изпълнение при условията на чл. 47, ал. 5 ГПК.
Счита се, че за Йеттел България ЕАД е налице правен интерес да сезира
съда с положителен установителен иск по реда на чл. 422 вр. чл. 415, ал. 1, т.
2 ГПК за вземането си в размер на 438,88 лева от Л. Ж. Л..
Твърди се, че ответницата е сключила с Йеттел България ЕАД
(предходно наименование Теленор България ЕАД) договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г.
Твърди се, че ответницата е сключила с Йеттел България ЕАД
(предходно наименование Теленор България ЕАД) приложение към договор
за Мобилни услуги с 1 предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г., като
закупува NOKIA 2.3 32GB Dual Charcoal на преференциална цена.
Твърди се, че длъжникът не е изпълнил задълженията си по договорите,
в следствие на което те са прекратени едностранно от Йеттел България ЕАД
(предходно наименование Теленор България ЕАД) на 09.10.2020 г. (за
договора за лизинг - чл.11, ал. 1 от общите условия на договор за лизинг; за
договора за мобилни услуги: т. 196 от Общите условия).
Твърди се, че към 15.10.2020 г. длъжникът е имал задължения за
преходни периоди в размер на 117,48 лв.
2
Твърди се, че като последица от посоченото неизпълнение са начислени
договорени неустойки за предсрочно прекратяване на услуги в общ размер на
321,40 лв., формирани както следва:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 77,48 лв., представляваща три месечни такси.
По приложение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
****** от 29.06.2020 г. сума в размер на 77,48 лв.- три месечни такси и сума в
размер на 166,44 лв. за NOKIA 2.3 32GB Dual Charcoal, представляваща
разлика между цената на устройствата без абонаментен план и
преференциалната цена по сключения договор за закупуване на устройство на
преференциална цена.
Сочи се, че процесните клаузи за неустойка са обективирани в т. 11 от
договорите за мобилни услуги. Те предвиждат, че при предсрочно
прекратяване на договора по вина на потребителя, последният дължи за всяка
СИМ карта неустойка в размер на всички месечни абонаменти за периода от
прекратяването до изтичане на уговорения срок, като максималният размер на
неустойката не може да надвишава трикратния размер на стандартните
месечни абонаменти. В допълнение, потребителят дължи и възстановяване на
част от ползваната стойност на отстъпките от абонаментните планове,
съответстваща на оставащия срок на договора и в случаите, в които е
предоставено устройство за ползване на услуги, потребителят дължи и такава
част от разликата между стандартната цена на устройството в брой, без
абонамент, съгласно ценова листа, действаща към момента на сключване на
договора, и заплатената от него при предоставянето му /в брой или съответно
обща лизингова вноска/, каквато съответства на оставащия срок на договора.
Твърди се, че претендираните от ищеца суми за неустойка се формират
чрез кумулиране на две самостоятелни неустойки, които обезпечават две
различни лрестации на кредитора- по договор за мобилни услуги,
представляваща три месечни такси и по договор за мобилна услуга, чрез
който е закупено устройство на преференциална цена или е предоставено
устройство за ползване за време на договор за лизинг, без да е върнато
устройството при прекратяване на договора и представляващи разлика между
цената на устройствата без абонамент и преференциалната цена по сключения
договор за лизинг/договор за закупуване на устройство при сключване на
абонаментен план. Считам, че така формулирани двете неустойки не
противоречат на добрите нрави и не излизат извън обезщетителната си
функция, поради което са действителни, породили са действие и обвързват
страните.
Твърди се, че сумата, в размер на 117,48 лева, е дължима за период
29.06.2020-14.08.2020 г. и представлява сбор от дължима абонаменти такси и
потребление на мобилни услуги по: договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г.; договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г.;.
3
Твърди се, че задълженията за предходен период в общ размер на
117,48 лв. са обединени във Фактура № **********/15.07.2020 г. и Фактура
№ **********/15.08.2020 г., като във всяка фактура е посочено подробно как
е формирано вземането. Общата стойност на цитираните фактури е в размер
на 135, 91 лв. от тази сума е приспадната сума в размер на 18,43 лв., която
сума е предплатена от длъжника при подписване на договорите, надплатена е
в предходни периоди или е частично плащане след издаване на фактурите. В
следствие на което към настоящия момент длъжникът има задължение за
предходен период в размер на 117,48 лв., формирано както следва: 63,70 лв.,
дължими за период 29/06/2020-14/07/2020 г., от които: По договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г. сума в размер на
23,84 лева, представляващи частично непогасено задължение за абонаментна
такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни
услуги.
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 39,86 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги;
53,78 лв., дължими за период 15/07/2020-14/08/2020 г., от които:По
договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г. сума
в размер на 26,89 лева, представляващи частично непогасено задължение за
абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги по договор за
Мобилни услуги
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 26,89 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
Твърди се, че при сключването на договор с Йеттел България ЕАД,
всяко лице получава един или повече клиентски номера, под които Йеттел
България ЕАД обединява всички сключени и действащи към момента
договори на конкретното лице и издава една обща фактура за задълженията
по тях. Под един клиентски номер може да има един или повече мобилни
номера, но всички те получават услугите си по договор, сключен с
конкретното лице, носител на дадения клиентски номер. Във всяка издадена
от Йеттел България ЕАД фактура има подробно описване на вида услуги, на
база на които се формира задължението, индивидуализирано по вид и размер.
В случай, че към момента на издаване на фактурата клиентът има непогасени
задължения от предходен период, тази сума се включва в стойността на
новоиздадената фактура като „задължения от предходен период“. При
констатиране на неизпълнение на задълженията по един или няколко
договора, сключени от дадено лице под един клиентски номер, услугите по
всички договори под този клиентски номер се деактивират, а непогасените и
дължими към момента задължения се обединяват в една фактура като
дължими за предходни периоди, като във фактурата се начисляват и
съответните неустойки. В системата на Теленор България ЕАД длъжникът Л.
4
Ж. Л. е с клиентски номер *********.
Твърди се, че всички непогасени и изискуеми задължения на
ответницата Л. Ж. Л. в размер на 438,88 лева са обединени във Фактура №
**********/15.10.2020г. за клиентски номер *********, със срок на плащане
15 дни от дата на издаването й. Посочената сума представлява сбор от
дължими суми по следните договори/споразумения: 128,21 лева, дължими по
договор за Мобилни услуги е предпочетен номер ****** от 29.06.2020 г., от
които: 50,73 лева, дължими за месечни и еднократни такси (абонаменти, доп.
пакети) по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г., дължими за период 29/06/2020-14/08/2020 г. на основание Раздел
VI от Общите условия и чл.1, параграф 5 от сключения Договор за мобилни
услуги; 77,48 лева, дължима неустойка за предсрочно прекратяване на услуги
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г.,
представляваща три месечни такси; 310,67 лева, дължими по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.06.2020 г., от които: 66,75
лева дължими за месечни и еднократни такси (абонаменти, доп. пакети) по
договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г. за
период 20/06/2020-14/08/2020 г. на основание Раздел VI от Общите условия и
чл.1, параграф 5 от сключения Договор за мобилни услуги.; 243,92 лева
дължима неустойка за предсрочно прекратяване на услуги по договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от 29.6.2020 г., формирани
както следва: сума в размер на 77,48 лв.- три месечни такси и сума в размер
на 166,44 лв. за NOKIA 2.3 32GB Dual Charcoal, представляваща разлика
между цената на устройствата без абонаментен план и преференциалната
цена по сключения договор за закупуване на устройство на преференциална
цена.
Твърди се, че към настоящия момент посочената сума не е заплатена от
длъжника.
Искането към съда е да постанови решение, с което да признае за
установено, че Л. Ж. Л., с ЕГН ********** дължи на Йеттел България ЕАД
(предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, район Младост, ж.к. Младост 4,
Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от: Марек Слачик и Джейсън
Кристос Кинг: сумата от 438,88 лв., от които:
-117,48 лв. задължение за предходен период формирано както следва:
63,70 лв., дължими за период 29/06/2020-14/07/2020 г., от които:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 23,84 лева, представляващи частично непогасено
задължение за абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги
по договор за Мобилни услуги
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 39,86 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
5
53,78 лв., дължими за период 15/07/2020-14/08/2020 г., от които:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 26,89 лева, представляващи частично непогасено
задължение за абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги
по договор за Мобилни услуги
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 26,89 лв., представляващи абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги по договор за Мобилни услуги.
321,40 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги формирани
както следва:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер ****** от
29.6.2020 г. сума в размер на 77,48 лв., представляваща три месечни такси.
По приложение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
****** от 29.06.2020 г. сума в размер на 77,48 лв.- три месечни такси и сума в
размер на 166,44 лв. за NOKIA 2.3 32GB Dual Charcoal, представляваща
разлика между цената на устройствата без абонаментен план и
преференциалната цена по сключения договор за закупуване на устройство на
преференциална цена.
Претендира се и дължимата законова лихва от подаване на заявлението
за издаване на заповед за изпълнение до изплащане на вземането.
Претендират се разноските сторени в заповедното и в исковото
производство.
Към исковата молба са представени писмени доказателства. Направено
е искане за присъединяване към настоящото дело ч.гр.д. № 3530/2022 г. по
описа на PC - Пазарджик.
В срока по чл. 131 от ГПК по делото е постъпил писмен отговор на
исковата молба от назначения особен представител на ответницата, с който е
взето становище, че счита иска за допустим, но неоснователен.
Оспорва по основание и по размер до доказване на противното, като е
изложил съображенията си.
Твърди, че липсват данни по заповедното производство ответницата да
е била уведомена за прекратяването на договорите с оператора преди
подаване на заявление за издаване на заповед за изпълнена.
Твърди, че липсват данни по делото относно ползване на заявените
услуги от страна на ответницата Л.. .
Твърди, че липсват данни по делото, от които да е видно безсъмнено, че
Л. Л. е получила от ищеца мобилен апарат NOKIA 2=3 32G8 Dual Charkoal на
преференциална цена за лично ползване.
Като основание за прекратяване на Договора за мобилни услуги с
ответницата ищецът сочи разпоредбата на чл.19б от Общите условия на
Йеттел за взаимоотношенията му с потребителите на електронни съобщения.
6
Сочи, че самата норма съдържа 12 възможни хипотези и макар да не е
посочена конкретната такава, вероятно е тази, съдържаща се в буква „в“, а
именно: Йеттел има право да прекрати едностранно индивидуален договор с
потребител, ако същият не е платил дължими суми след изтичане не
сроковете за плащане по индивидуалния договор, съответно по Общите
условия. В този случай обаче, Йеттел има задължение да уведоми писмено
потребителя за просрочените задължения и да даде допълнителен срок за
плащане, за което обстоятелство липсват данни да се е състояло.
Твърди, че претендираното вземане е погасено по давност на основание
чл. 111 б. „в“ от ЗЗД, От датата на издаване на Фактура №
*********/15.10.2020 г. със срок на плащане 15 дни от датата на издаването й,
т.е. 30.10.2020 г. е изтекъл период по-голям от три години.
Оспорва както главния иск, така и акцесорните такива за претендирани
разноски за заповедното и настоящо производство. Моли се съдът да
постанови решение, съобразно законовия анализ на събраните доказателства
по делото.
С Определение № 932/01.04.2024 г. съдът е приел представените от
ищеца и приложени към исковата молба писмени доказателства. Произнесъл
се е по доказателствените искания на страните. Указал им е разпределението
на доказателствената тежест в производството.
АДВ. Б.: Нямам възражения по доклада. Да се приемат представените с
молбата на ищеца писмени доказателства. Ще ги обсъдя по същество.
СЪДЪТ по доказателствата счита, че следва да се приемат приложените
към молбата на ищеца с вх. 13261/23.05.2024 г. писмени доказателства като
относими, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА представените от ищеца и приложени към исковата молба
писмени доказателства, както и приложените към молбата на ищцовото
дружество, с вх. № 13261/23.05.2024 г., документи а именно: Спогодба между
Комисията за защита на потребителите и мобилния оператор от 11.01.2018 г.,
Последна покана за доброволно плащане до ответницата, Удостоверение от
„Български пощи“ ЕАД, Фактура № **********/08.05.2024 г., Договор за
правна помощ от 08.05.2024 г., Списък по чл. 80 ГПК на разноските на ищеца
Фактура № **********/15.07.2020 г., ведно с общо потребление за мобилен
номер, Фактура №**********/15.08.2020 г., ведно с общо потребление,
Фактура № **********/15.09.2020 г., ведно с общо потребление и Фактура №
**********/15.10.2020 г.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА към настоящето дело ч.гр.дело №3530/2022 г.
по описа на Пазарджишкия районен съд.
АДВ. Б.: Нямам други доказателствени искания, моля да се приключи
делото.
СЪДЪТ счита, че с оглед приключване на делото пред настоящата
7
съдебна инстанция на назначения особен представител адв. Г. Б., ще следва да
й бъде изплатено, определеното от съда и внесено от ищеца възнаграждение
за процесуално представителство на ответника по делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДА СЕ ИЗПЛАТИ на особения представител на ответника – адв. Г. Г. Б.,
възнаграждение за процесуално представителство на ответника в настоящото
дело в размер на 400.00 лв., която сума да се изплати по внесения от ищеца
депозит.
СЪДЪТ счита делото за изяснено от фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ ЗА ПРИКЛЮЧЕНО
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ:
АДВ. Б.: Уважаема госпожо Председател, както заявих по-горе
поддържам възраженията, направени с писмения отговор. Считам, че
предявеният главен иск остана недоказан по следните съображения, а
именно/: В настоящото производство ищецът не доказа по безспорен начин
уведомяването, което е задължително, на ответницата – потребителка по
договора за мобилни услуги, предходждащо прекратяването на договора,
съгласно чл. 19„б“ от ОУ. Приложената, т.нар. последна покана за
доброволно плащане от 15.09.2020 г. считам, че тя не е достигнала до
знанието на ответницата, поради следната причина: в отговор на направеното
от мен твърдение в писмения отговор на исковата молба е приложено
удостоверение от „Български пощи“, ОбПС - Благоевград за доставка на не
препоръчана кореспондентска пратка. Съдържанието на това удостоверение
или по-точно липсата на реквизити необходими, каквито следва да съдържа
това удостоверение прави съдържанието му нерелевантно относно правния
спор и относно обстоятелството, че поканата е била надлежно връчена на
ответницата. Всяка уважаваща себе си администрация следва да има дневник
за входяща и изходяща писмена кореспонденция. Тук липсва изходящ номер,
дата и в самото съдържание липсва дата на връчване, т.е. дата на узнаване
съдържанието на поканата за доброволно плащане от ответницата. Ето защо,
считам, че искът остава недоказан, поради неизпълнение на съществено
процесуално действие, което е следвало да извърши ищеца. Също така,
ищецът не установи уведомяване на ответницата за предстоящо образуване на
заповедно производство. Липсват данни по делото за това. Останалите
доказателства - тази спогодба между комисията на потребителите и мобилния
оператор касае размера на неустойките за длъжниците по договори за
мобилни услуги, но тя би имала значение, ако искът се явяваше основателен и
доказан. От друга страна считам, че ищецът не доказа реално получаване от
ответницата на описания в приложението към договора за мобилни услуги
телефонен апарат „Нокиа“ на преференциална или пълна цена. Не установи
реалното ползване на договорената телефонна услуга от страна на
ответницата. По тези съображения считам, че главния иск е неоснователен и
8
остана недоказан и следва да бъде отхвърлен като такъв, а заедно с него
обективно съединените с него искове разноски, извършени от ищеца в двете
производства. Поддържам изразеното становище в писмения отговор относно
настъпила погасителна давност на основание чл. 111„в“ от ЗЗД относно
общата фактура от 15.10.2015 г. със срок на плащане 15 дни от датата на
издаването. Считам, че падежът е изтекъл на 30.10., а оттогава е изминал три
годишен период. Моля да постановите решение, с което да отхвърлите иска.
СЪДЪТ ще обяви решението си в законоустановения срок.
Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 10:49 часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
9