Решение по дело №163/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260013
Дата: 27 август 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Димитър Петков Чардаков
Дело: 20205220200163
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е      Н      И      Е

гр. П., 27.08.2020г.

 

В       И  М  Е  Т  О     Н  А        Н  А  Р  О  Д  А

 

ПАЗАРДЖИШКИ РАЙОНЕН СЪД, VІІ състав в публично заседание на тридесети юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: Д.Чардаков

 

При секретаря Десислава Буюклиева и в присъствието на прокурора ………….., като разгледа докладваното от съдия Чардаков АНД №163/2020г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

  Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** против наказателно постановление № 876 от 18.12.2019 г., издадено от кмета на Община П., с което на основание чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление като са изложени подробни съображения за допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и нарушения на материалния закон. Ангажирани са писмени и гласни доказателства.

         В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и със своя процесуален представител адвокат П., който поддържа жалбата и излага съображения за отмяна на наказателното постановление и присъждане на разноските по делото.

Ответникът по жалбата Община П. чрез своя процесуален представител адвокат В. оспорва жалбата и моли за потвърждаване на наказателното постановление. Претендира присъждане на разноски.

Съдът като взе предвид становищата на страните и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства по вътрешно убеждение и при съблюдаване разпоредбата на чл. 63 ЗАНН, прие за установено от фактическа и от правна страна следното:

         С обжалваното наказателно постановление Л.Д.М.-П. е санкционирана в качеството на представляваща Коалиция БСП за България за това, че на 14.11.2019 г. около 10,00 ч. в гр.П., на площад „Бесапара“ – Южна промишлена зона, ЖП гара, автобусна спирка има непремахнати в законоустановения срок агитационни материали на Коалиция БСП за България, с което е нарушил (осъществил състава) на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс.

         По делото е установена следната фактическа обстановка:

         На 11.09.2019 г. в гр.П. между КП „БСП за България“, ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“ е подписано коалиционно споразумение за образуване на коалиция от партии за участие с общи листи в изборите за кмет на община, кметове на кметства и общински съветници в Община П., насрочени за 27.10.2019 г. Съгласно т. 1.2. от коалиционното споразумение, партиите издигат за кмет на Община П. Б.А.С.. Съгласно т. 4, представляващ коалицията е Л.Д.М.-П.. Същата е и лице за контакт съгласно т. 5 от коалиционното споразумение. Съгласно т. 7, пълното наименование на коалицията е БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“). Съгласно т. 9, в бюлетините за гласуване наименованието на коалицията се изписва както следва: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“).

         Между членовете на коалицията е постигната устна договорка предизборните плакати за общински съветници, включващи всички кандидати от листата на коалицията, да се разлепят от доброволци или платени наемни лица за сметка на предизборния щаб, а всеки кандидат за кмет на община, кмет на населено място или общински съветник, който желае да има самостоятелни предизборни плакати, сам да организира и финансира отпечатването, разлепянето и премахването им.

         С Решение № 43-МИ/15.09.2019 г. на Общинска избирателна комисия – П. местна коалиция БСП за България, ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“, ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“ е регистрирана за участие в изборите за общински съветници на 27.10.2019 г. Наименованието на местната коалиция за отпечатване в бюлетина е: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“).

         Със своя заповед кметът на Община П. определил длъжностни лица, които да съставят актове за нарушения по чл.186, ал. 3 от Изборния кодекс, като между същите бил свидетелят Д.С.Ц.– мл. специалист „екопатрул“.

         След провеждане на местните избори през 2019 г. по заповед на кмета на Община П. били сформирани екипи от служители на общината, на които било възложено да направят оглед за непочистени агитационни материали. На 14.11.2019г. свидетелите С.А.Б. и Р.П.Л. ***, на площад „Бесапара“ – Южна промишлена зона, ЖП гара, автобусна спирка има плакати на кандидата за общински съветник от местната коалиция БСП за България Р.С.. Направили снимки на плакатите. Свързали се с представляващия коалицията – Л.Д.М.-П., и я поканили за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. На 21.11.2019 г. в присъствие на Л.Д.М.-П. свидетелят С.А.Б. съставил акт за установяване на административно нарушение № ********** за това, че на 14.11.2019 г. около 10,00ч. в гр.П., на площад „Бесапара“ – Южна промишлена зона, ЖП гара, автобусна спирка е констатирал непремахнати агитационни материали на Коалиция БСП за България №70, с което е нарушила чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс. На нарушителя бил връчен екземпляр от акта заедно с 2 бр. снимки. В акта нарушителят записал, че не е съгласен с изложеното в него. Въз основа на акта за установяване на административно нарушение кметът на Община П. издал обжалваното наказателно постановление № 876 от 18.12.2019 г., с което на основание чл. 472, ал. 1 от Изборни кодекс на Л.Д.М.-П. била наложена глоба в размер на 1 000 лв. НП е връчено на нарушителя на 15.01.2020 г., за което е съставена разписка.

         Тази фактическа обстановка съдът възприе въз основа на съвкупната преценка на показанията на разпитаните по делото свидетели С.А.Б., Р.П.Л. и Л.О.П., писмените и веществените доказателства – снимки, приети по делото, на които съдът дава вяра, тъй като са непротиворечиви и взаимно допълващи се.

         При така установените правнорелевантни факти съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е постъпила в Районен съд – П. на 20.01.2020 г., с което е спазен преклузивният срок по чл.59, ал.2 ЗАНН. Подадена е от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя Л.Д.М.-П. е ангажирана за нарушение на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс, който задължава партиите, коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след изборния ден да премахнат поставените от тях агитационни материали. При неизпълнение на това задължение, съгласно чл.472, ал. 1 от Изборния кодекс на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 1 000 до 5 000 лв.

Актът за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е съставен от компетентно длъжностно лице, оправомощено със заповед на кмета на Община П., съгласно чл.472, ал.2 от Изборния кодекс, а наказателното постановление е издадено от кмета на общината, който е компетентният административнонаказващ орган, определен от нормата на чл.472, ал.3 от Изборния кодекс.

        Въпреки това съдът намира, че в хода на административ-нонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, накърняващи правото на защита на жалбоподателя и обуславящи незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл.42, т.3 ЗАНН изисква актът за установяване на административно нарушение да съдържа датата и мястото на извършване на нарушението, а чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН – в наказателното постановление да се съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено. За законосъобразното провеждане на административнонаказателното производство е необходимо в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление да се съдържа или точно и конкретно посочване на датата на извършване на нарушението, респективно периода от време, през който е извършено административното нарушение, или същите макар да не са конкретно посочени, поне да са определяеми въз основа посочените факти и обстоятелства. С оглед правото на защита на наказаното лице административнонаказващият орган следва да се стреми към максимално прецизиране на това обстоятелство съобразно наличната по преписката доказателствена съвкупност.

В разглеждания случай нито в акта за установяване на административно нарушение, нито в наказателното постановление се съдържа датата на извършване на административното нарушение. В обстоятелствената им част е посочена само датата на установяване на нарушението - 14.11.2019 г. В акта за установяване на административно нарушение е уточнено, че на тази дата било констатирано, че има непремахнати агитационни материали. Тази дата следователно не е датата на извършване на нарушението, а датата, на която същото е установено при извършена проверка на място от служители на общината.

Според разпоредбата на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс, административното нарушение се счита за извършено с изтичане на 7-дневен срок след изборния ден. В случая от начина, по който е описано нарушението, не може да се направи конкретна преценка за датата, до която е следвало да бъдат премахнати агитационните материали. В тази връзка изобщо не става ясно за кои избори са били поставени агитационните материали и съответно кога е изтекъл срокът за тяхното премахване. Общоизвестен е фактът, че през 2019 г. в страната бяха проведени както избори за европейски парламент на 26.05.2019 г., така и местни избори – първи тур на 27.10.2019 г. и втори тур 03.11.2019 г. Съдът, а и жалбоподателят могат само да гадаят кои избори са имали предвид актосъставителят и административнонаказващият орган и дали изобщо същите са проведени през 2019 г., респективно до коя дата е следвало да бъдат премахнати агитационните материали. Ако се предположи, че нарушението касае местните избори през 2019 г., то срокът за премахването им е изтекъл на 10.11.2019 г., на която дата е извършено и административното нарушение. В акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление, обаче, липсват каквито и да е било данни, от които да може да се изведе срокът за премахване на агитационните материали, включително чрез посочване на вида на проведените избори, датата им или поне издигнатия кандидат, за да може макар и по косвен път да се изведе тази дата.

Допълнителна неяснота относно вида на изборите, за които се отнасят агитационните материали, респ. датата на тяхното провеждане, внася обстоятелството, че жалбоподателят е санкциониран в качеството на лице, което представлява Коалиция БСП за България. Както се установи от писмените доказателства по делото и по-конкретно от коалиционното споразумение от 11.09.2019 г. и от Решение № 43-МИ/15.09.2019 г. на Общинска избирателна комисия – П., представляваната от жалбоподателя коалиция е с наименование: БСП за България (ПП „Земеделски народен съюз“, ПП „Партия на зелените“, ПП „Социалдемократическа партия“, ПП „НФСБ“ и ПП „Движение за радикална промяна Българската пролет“). С това наименование същата е регистрирана от Общинската избирателна комисия и с него е участвала в местните избори през 2019г. Объркването се засилва от факта, че в България съществува друга коалиция, чието име е Коалиция БСП за България, която не се представлява от жалбоподателя Л.Д.М.-П..

При това положение, неточното посочване на името на коалицията в АУАН и НП, съчетано с липсата на данни за вида на изборите и датата на тяхното провеждане води до пълна неяснота относно датата на извършване на нарушението, която на всичкото отгоре отсъства и в АУАН, и в НП.  

Липсата на този съществен реквизит в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление освен, че не очертава по необходимия начин предмета на доказване в производството и ограничава съществено правото на защита на наказаното лице, поставя и съда в невъзможност да извърши служебна преценка за спазване на сроковете по чл.34, ал. 1 ЗАНН. По този начин опорочава административнонаказателното производство и дава основание за отмяна на наказателното постановление.

За пълнота следва да бъде посочено, че съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че съществуващата уговорка в местната коалиция всеки от кандидатите да отговаря сам за премахване на агитационните материали след приключване на изборите изключва отговорността на жалбоподателя. Такава уговорка може да има значение единствено във вътрешните отношения между партиите, участващи в местната коалиция, но не би могла да дерогира действието на императивните законови разпоредби, указващи чие е задължението за премахване на агитационните материали и кое лице носи административнонаказателна отговорност за неизпълнението му, каквито са разпоредбите на чл. 186, ал. 3, вр. чл. 472, ал. 1 от Изборния кодекс.

Неоснователни са и доводите на жалбоподателя, свързани с това, че не е ангажирана административнонаказателната отговорност на другите партии и коалиции, които също не били премахнали предизборните си плакати. Това обстоятелство е неотносимо към правния спор, тъй като предмет на делото е само вмененото на жалбоподателя административно нарушение и евентуално извършени от други субекти административни нарушения по никакъв начин не се отразяват на настоящото административнонаказателно производство.

По изложените съдът намира обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно, което налага неговата отмяна.

На основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН разноските по делото следва да се възложат в тежест на ответника. По делото има доказателства за сторени от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв., които с оглед основателността на жалбата следва да бъдат заплатени от ответника в пълен размер.

По изложените съображения Районен съд – П.

        

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 876 от 18.12.2019 г., издадено от кмета на Община П., с което на основание чл.472, ал.1 от Изборния кодекс на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание – глоба в размер на 1 000 лв. за това, че на 14.11.2019 г. около 10,00 ч. в гр.П., на площад „Бесапара“ – Южна промишлена зона, ЖП гара, автобусна спирка има непремахнати в законоустановения срок агитационни материали на Коалиция БСП за България - нарушение на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс,

 ОСЪЖДА Община П., ЕИК *********, адрес: гр. П., бул. „България“ № 2, представлявана от кмета Тодор Попов, да заплати на Л.Д.М.-П., ЕГН ********** *** разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението пред Административен съд – П..

                                              

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: