Решение по дело №476/2019 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 13
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Борислав Любомиров Чернев
Дело: 20191820100476
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Елин Пелин, 05.02.2020г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

           ЕЛИНПЕЛИНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 1-ви състав, в публичното си заседание на седемнадесети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: БОРИСЛАВ ЧЕРНЕВ

 

           при секретаря Любка Костова, като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 476 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

  Постъпила е искова молба, с която ищецът твърди , че със Заявка-договор от 16.11.2017 г. за международен автомобилен превоз на товари "П. К. БГ" ЕООД е възложило на „К. Т." ООД, с ЕИК .., извършването на международен автомобилен транспорт от OSM WART-MILK, ПОЛША, гр. С. (Г.), ул. „В.П." № 41-45 до „Млечна промишленосг-Х." ЕООД, БЪЛГАРИЯ, гр. Х. С.И. . Предмет на превоза по заявка  бил товар означен с тегло и обем „30 еп. до 22 000 кг." Уговорената цена за транспортната услуга била в размер на 4 000,00 лв. без ДДС. (т.5 от договора).

Твърди се, че във връзка с осъществения превоз била изготвена международна товарителница с подпис и печат на получателя от 23.11.2017 г. и издадена Фактура № **********/23.11.2017 г. за транспортна услуга PL - BG/BH 8034 AA-BH0211 на стойност от 4 800,00 лв. с ДДС. Съгласно изрична уговорка по Заявка-договор от 16.11.2011 г. за международен автомобилен превоз на товари плащането следвало да се извърти30 дни след транспортни документи и фактури“. Сочи се, че товарът е получен от Млечна промишленост- Хасково'" ЕООД на 23.11.2017 г.,  и фактурата издадена на същата дата, следователно падежа на задължението  бил на дата 23.12.2017 г.

Твърди се още, че "П. К. БГ" ЕООД е извършило две частични плащания по банков път / на 07.03.2018 г. в размер на 1500,00 лв. и на 04.05.2018 г. също в размер на 1500,00 лв. /с изрично препращане като основание към фактура № **********/23.11.2017 г..Ищецът се позовава на  чл.76, ал. 2 от ЗЗД, като намира,  че ответника му дължи остатък  от главница  в размер на 1 800.00 лева и лихва за забавено плащане в общ размер на  350.36 лева.

    Твърди се, че  до ответника са отправяни многократно покани  да изплати  претендираните с исковата молба суми, на което  отговарял с обещания, но и до настоящия момент не е  извършил плащания.

    Иска се съдът да постанови решение, с което да осъди ответника да заплати на ищеца сумата от 1800,00 лв.-главница по процесната фактура  и лихва за забава от 24.12.2017 г. до 31.05.2019 г. в общ размер на 350.36 лева.

             Ищецът претендира и направените по настоящото производство разноски.

 

             В едномесечния срок  по чл.131 ГПК ответникът, комуто книжата по делото връчени при условията на чл.50, ал.4, вр. с чл.47, ал.1 ГПК,  не е депозирал отговор на исковата молба.

 

                

            Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства приема за установено следното:

 

    От Заявка-договор от 16.11.2017 г. за международен автомобилен превоз на товари е видно , че "П. К. БГ" ЕООД е възложило на ищеца извършване на международен автомобилен транспорт от република Полша до гр. Х. на стока с тегло и обем „30 еп. до 22 000 кг.", като цената на транспортната услуга е договорена в размер на 4 000,00 лева /без ДДС/.

   Във връзка с извършване на превоза е изготвена Международна товарителница, подписана и подпечатана от получатела на 23.11.2017г.. Издадена е и Фактура № **********/23.11.2017 г. за транспортна услуга извършена с превозен транспорт с ДК№  BG/BH 8034 AA-BH0211ЕК, като общата стойност отразена по фактурата е в размер на  4 800.00 лева, с включен ДДС.

   Видно от представената заявка –договор  страните са договорили извършване на плащането 30 дни след транспортни документи и фактури“. Стоката е получена на 23.11.2017 г. , като по делото не се ангажират доказателства за наличие на увреждане на транспортираната стока към момента на предаването й на получателя. Липсват  данни по делото за ангажиране в срока по чл.373, ал.5  от ТЗ отговорността на превозвача и ищец в настоящото производство, следваща се от цитираната разпоредба /След като е получен товарът, превозвачът отговаря само ако е бил уведомен за повредите не по-късно от един месец от получаването/.

  Видно от представената по делото  кореспонденция между страните,  по отношение на ответника е отправена и нарочна покана да извърши дължимите се плащания към „К. Т. ООД-В. по процесната Заявка –договор  от 11.11.2017г. и поканата е връчена  чрез  „Еконт“ на 11.03.2019 година.

    Видно от приетите по делото  преводни нареждания, последвали са от ответника две частични плащания по процесната фактура след период от време значително надвишаващ договорения срок за  плащане по Заявка –договор от 16.11.2017г. , както и след срока  по чл.737, ал.5 ТЗ, до колкото  би могло да се предполага, че търсения в настоящото производство остатък не е изплатен поради увреждане на стоката/ вж. преводно нареждане от 07.03.2018 г. в размер на 1 500,00 лв. и преводно нареждане от 04.05.2018 г. за сумата от 1 500,00 лв.. т

Тъй като в настоящия процес не се събраха правоизключващи  или правопогасяващи  претенцията на ищеца доказателства, в т.ч. извършване на плащане на процесните суми, ще следва   ответникът да бъде осъден да заплати на „КОРЕКТ ТРАНСПОРТ" ООД, с ЕИК *********, сумата  от 1 800.00 лева, представляваща дължимия остатък по процесната Фактура № **********/23.11.2017 г. за транспортна услуга извършена с превозен транспорт с ДК№  BG/BH 8034  AA - BH0211 ЕК и лихва за забавено плащане в размер на  196.00 лева за периода 05.05.2018г. до 31.05.2019 година. За разликата  до пълния размер на претендираната  мораторна лихва за периода 24.12.2017 до 31.05.19г.  молбата ще следва да се отхвърли , като неоснователна и недоказана.

  Предвид  изхода  на спора по настоящото производство и на основание чл.78, ал.1 ГПК, следва  да бъдат присъдени в полза на ищеца сторените от последния разноските  по настоящото производство, а така и направените в производството по обезпечение на иска,  които разноски са в общ размер на 1 135.02 / хиляда сто тридесет и пет лева и 02 стотинки/ лева.

           По изложените съображения, съдът

 

                                                                  Р   Е   Ш   И :

 

          ОСЪЖДА "П. К. БГ" ЕООД, с ЕИК….., да заплати на „К. Т." ООД, с ЕИК …., сумата от 1 800.00 лева, представляваща дължимия остатък по Фактура № **********/23.11.2017 г. за транспортна услуга извършена с превозен транспорт с ДК№  BG/BH 8034  AA - BH0211 ЕК по Заявка –договор от 16.11.2017г..

 

          ОСЪЖДА "П. К. БГ" ЕООД, с ЕИК., да заплати на „К. Т.Т" ООД, с ЕИК…., сумата в размер на  196.00 / ст одеветдесет и шест /лева- лихва за забавено плащане върху претендираната главница  за периода 05.05.2018г. до 31.05.2019 година, като  ОТХВЪРЛЯ претенцията за мораторна лихва за разликата  до пълния претендиран размер   от  350.36 лева за периода 24.12.2017г. до 31.05.2019г..

 

 

          ОСЪЖДА "П. К. БГ" ЕООД, с ЕИК…, да заплати на „К.Т." ООД, с ЕИК ….., разноски по делото, в т.ч. и сторените  за обзепчеваване  на настоящия иск, в общ размер на 1 135.02 / хиляда сто тридесет и пет лева и 02 стотинки/ лева.

          

          Решението подлежи на обжалване пред Софийски окръжен съд в двуседмичен срок  от връчването му.

 

             РАЙОНЕН СЪДИЯ: