Решение по дело №918/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 699
Дата: 3 декември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20197170700918
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  699/03.12.2019г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, тричленен първоинстанционен състав, на петнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:          ЕЛКА БРАТОЕВА

    КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

                                                                 

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВАН ШАРКОВ

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 918/2019г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Раздел ІІІ Глава ХХ от АПК (чл. 185-196 от АПК) – оспорване на  подзаконов нормативен акт.

Образувано е по протест  на прокурор Йорданка Антонова от Окръжна прокуратура-Плевен срещу разпоредбите на чл. 33 и чл. 47 т.2, т.4, т.5, т.6, т.6а и т.7 от Наредба № 2 за опазване на околната среда в Община Плевен (приета с Решение № 518/19.05.2005г.  на Общински съвет – Плевен, посл.изм. с Решение № 993/28.06.2018г.)

         Иска отмяна на посочените текстове  от наредбата, поради противоречието им с разпоредби на Закона за управление на отпадъците. Претендира нищожност на административно-наказателните разпоредби. Иска присъждане в полза на ОП – Плевен на направените разноски за публикуване на обявление за оспорването в ДВ в размер на 20 лв.

Ответникът - Общински съвет – Плевен  не изразява становище по протеста.

Оспорването е обявено по реда на чл.181 ал.1 и ал.2 вр. чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.76/27.09.2019г.), копие от обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд – Плевен и е обявено на Интернет страницата на ВАС и на АС – Плевен. В срока по чл. 189 ал.2 от АПК – до началото на устните състезания по делото не са встъпили и не са се присъединили заинтересовани страни на страната на оспорващия или на страната на ответника.

Участващият в производството на осн. чл. 192 от АПК прокурор Шарков от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че протестът е основателен и предлага да се уважи като се отменят протестираните разпоредби, противоречащи на закона.

Като съобрази доказателствата  по делото, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка за валидност и законосъобразност на оспорената част от подзаконовия нормативен акт на всички основания по чл. 146 вр. чл.196 от АПК, настоящият съдебен състав намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Наредбата представлява подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Плевен и като такъв подлежи на оспорване по протест на прокурора без ограничение във времето пред Административен съд – Плевен, който разглежда делото в състав от трима съдии съгласно разпоредбите на чл. 186 ал.2, чл. 187 и чл. 191  ал.2 от АПК.

Оспорването е редовно и ДОПУСТИМО.

Разгледан по същество протестът е ОСНОВАТЕЛЕН.

Наредба № 2 за опазване на околната среда в Община Плевен  е  приета с Решение №518/19.05.2005г. на Общински съвет Плевен и впоследствие е претърпяла няколко изменения. Последното изменение е прието с Решение № 993/28.06.2018г.

Наредбата е приета по предложение с Вх. № ОбС-997/10.05.2005г.  на Кмета на Община Плевен – Н.З. с  Решение № 518 по Протокол № 18 от 19.05.2005г. на заседание на Общински съвет – Плевен след обсъждане и гласуване. На заседанието са присъствали 47 общински съветници, проведено е при наличието на кворум. Приета е с 39 гласа „за“ с необходимото мнозинство от присъстващите, след подлагането й на обсъждане и гласуване по всеки от разделите на наредбата, след което е гласувано приемането на цялата наредба.

В предложението е посочено, че приемането на Наредба за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства, според която решаваща роля в отстраняване на проблема с този вид отпадъци има общинската администрацията налага приемането на принципно нов вариант на Наредбата за опазване на околната среда, включващ обособяването на нов раздел, който третира дейностите по управление на отпадъците от МПС и съответните приложения към него. Изложени са по-съществените моменти и цели, които си поставя раздела. Посочват се правните основания за приемането на новата наредба – чл. 22 ал.1 от ЗМСМА и чл. 19 от Закона за управление на отпадъците (отм.) и Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от МПС. 

Проектът е придружен от мотиви на вносителя в съответствие с изискванията на чл. 28 от Закона за нормативните актове в приложимата към момента на приемане на наредбата редакция – (ДВ – бр. 55/2003г.).

Наредбата за управление на дейностите по отпадъците на територията на Община Плевен е подзаконов нормативен акт, чието приемане е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Съгласно чл. 15 ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75 ал.2 и чл. 76 ал.3 от АПК нормативните административни актове се издават по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение.

Наредбата  е приета съобразно общите правомощия на общинския съвет, произтичащи от чл. 20 вр. чл. 17 ал.1 т.8, чл. 21 ал.1 т.13 и ал.2 от ЗМСМА в областта на опазването на околната среда. Както и въз основа на законовата делегация, съдържаща се в специалния закон - чл.19 от Закона за управление на отпадъците (отм.), според който общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси. Отменената разпоредба кореспондира с чл. 22 от сега действащия Закон за управление на отпадъците.

По този начин в закона подробно, конкретно и изчерпателно са изброени обществените отношения от местно значение, които попадат в предмета на уредба с наредба на общинския съвет.

Оспорената разпоредба на чл. 33 от Наредба №2 за опазване на околната среда в Община – Плевен (изм. с Решение № 589/30.05.2013г.) предвижда, че „дейностите по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на излезли от употреба МПС и по оползотворяване и/или обезвреждане на образуваните отпадъци от МПС се извършва от лица, притежаващи разрешение, издадено по реда на чл. 67 от ЗУО или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел втори от Закона за опазване на околната среда“.

Съгласно чл. 35 ал.1 ЗУО разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел І от същия закон или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел ІІ от Закона за опазване на околната среда се изисква за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби.

Но съгласно чл. 35 ал.2 т.2 ЗУО разрешение не се изисква за дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1 т.41 и т.43 от Допълнителните разпоредби на ЗУО,  т.е. за тези дейности специалният закон не е въвел разрешителен режим. Съгласно чл. 35 ал.3 ЗУО – за извършване на дейностите по ал.2 т.2-5 се изисква регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел ІІ, а за дейностите по т.9 – дейности като търговец и/или брокер на отпадъци, когато същите не включват дейности с отпадъци на определена площадка – се изисква регистрация и издаване на регистрационен документ по реда на глава пета, раздел ІV.

Съгласно чл. 35 ал.5 от ЗУО регистрационният документ за дейностите по ал.2 т.2 – за събиране и транспортиране на отпадъци се издава самостоятелно от останалите разрешителни и регистрационни документи. Следователно специалният закон е предвидил за изброените в закона дейности по събиране и транспортиране на отпадъци режимът да е регистрационен, а не разрешителен.

Според чл.4 ал.1 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност лицензионен и регистрационен режим за извършване на стопанска дейност, както и изискване за издаване на разрешение и удостоверение или за даване на уведомление за извършване на отделна сделка или действие, се установяват само със закон.

Недопустимо е такъв режим да се установява с подзаконов нормативен акт. Специалният закон – ЗУО е въвел регистрационен режим за дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци. Не се изисква разрешение за дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци, дефинирани в §1 т.41 и т.43 от ДР на ЗУО. Затова разпоредбата на чл. 33 от Наредба № 2 за опазване на околната среда в Община Плевен, която поставя изискване и за извършване на дейности по събиране и транспортиране на излезли от употреба МПС (които представляват масово разпространени отпадъци) на територията на общината лицата да притежават разрешение по реда на чл. 67 ЗУО или комплексно разрешително по ЗООС е ограничително условие, каквото не съществува в закона и затова разпоредбата противоречи на по-висок по степен нормативен акт и следва да се отмени като незаконосъобразна.

С останалите протестирани разпоредби – чл. 47 т.2, т.4, т.5, т.6, т.6а и т.7 от Наредба №2 за опазване на околната среда в Община Плевен са предвидени административни санкции за нарушения на наредбата.

В ЗУО са предвидени административно-наказателни разпоредби за неизпълнение на произтичащите от закона и наредбите по приложението му задължения, определени са длъжностните лица, овластени да съставят  актове за административни нарушения и административно-наказващите органи по ЗАНН, като за част от нарушенията се предвижда актове да съставят длъжностни лица от общинската администрация, а наказателните постановления да се издават от кмета на общината, за други нарушения е предвидено други органи да налагат наказания. Освен това в чл. 22 ЗУО не делегира на общинските съвети правото в местната наредба да се определят санкции за неизпълнението й. С оспорените разпоредби от местната наредба е предвидена административно-наказателна отговорност за нарушения и санкции в размер, каквито ЗУО не предвижда. 

Административно-наказателната отговорност е предмет на регулиране със ЗУО и специалният закон не е предоставил възможност на общинските съвети да регулират тази материя, поради което общинският съвет е излязъл извън предоставената от ЗУО компетентност и затова протестираните санкционни разпоредби на наредбата следва да се обявят за нищожни.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на Окръжна прокуратура – Плевен следва да се присъдят направените разноски за обнародване на обявление за оспорването в размер на 20 лв., платими от бюджета на ответника.

Водим от горното и на осн. чл. 193, 194 и 195 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл. 33 от Наредба № 2 за опазване на околната среда в Община Плевен (приета с Решение № 518/19.05.2005г.  на Общински съвет – Плевен, посл.изм. с Решение № 993/28.06.2018г.).

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТ на разпоредбите на чл. 47 т.2, т.4, т.5, т.6, т.6а и т.7 от Наредба № 2 за опазване на околната среда в Община Плевен (приета с Решение № 518/19.05.2005г.  на Общински съвет – Плевен, посл.изм. с Решение № 993/28.06.2018г.).

ОСЪЖДА Община Плевен да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен разноски в размер на 20 лв., представляващи такса за публикуване на обявление за оспорването в ДВ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба или протест  пред Върховен Административен съд, подадени чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

СЛЕД ВЛИЗАНЕ В СИЛА на съдебното решение, препис от него да се изпрати на Общински съвет – Плевен за обнародване на решението по начина, по който е обнародвана наредбата. Разпоредбите се считат отменени от влизане в сила на съдебното решение, като в 3-месечен срок Общински съвет – Плевен трябва да уреди служебно правните последици, възникнали от отменените разпоредби.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   ЧЛЕНОВЕ: 1.                         2.