Разпореждане по дело №171/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 599
Дата: 24 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247090700171
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 599

Габрово, 24.04.2024 г.

Административният съд - Габрово - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от съдията Емилия Кирова-Тодорова административно дело171 по описа за 2024 година на Административен съд - Габрово, за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба с вх. № СДА-01-139 от 23.01.2023 г., подадена от О. С. чрез кмета на същата И. Т. И. с упълномощени процесуалени представители – адвокати при АД «Ш. и Янков», против Решение № BG16RFOP001-2.003-0067-C01-M059 от 04.01.2023 г. на зам.-министъра на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 – в частта му по точки т.2 и т.3.

С оспорения ИАА административният орган в т.2 предвижда да не се верифицира и изплаща разход в размер на 57 967.33 лв., представляващи БФП, отчетена по това искане за окончателно плащане, поради липсата на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 2 и §.70 от ЗУСЕФСУ условия, във вр. с чл. 22, ал. 2 от същия договор условия и в т.3 от Решението - да не се верифицира и изплаща разход в размер на 80 392.29 лв. БФП по същото искане, поради липсата на условията за това по чл. 57, ал. 1, т. 3, във вр. с §.70 от ЗУСЕФСУ, във вр. с чл. 82, ал. 1, т. 6 и чл. 84 от ОУ на същия договор.

С Решение № 85 от 18.10.2023 г. АС – Габрово е отменил процесния ИАА в частта му по т. 2 и е отхвърлил жалбата против него в частта му по т. 3.

Въз основа на касационни жалби и на двете участващи страни е образувано адм. д. № 666 от 2024 г. по описа на ВАС, което е приключило със съдебно решение № 4834 от 17.04.2024 г., с което първоинстанционният съдебен акт е отменен в частта му, в която касае т. 2 от Решението на УО и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния съд в същата част и е потвърден в останалата му част – досежно изводите на АСГ по отношение т. 3 от ИАА. Мотивите за постановената отмяна се изразяват в следното:

При верифицирането на заявените за заплащане разходи се прави проверка за тяхната допустимост въз основа документите по чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ, представени от бенефициера и направени на място проверки за изпълнението на проекта. В процедурата по повод издаването на процесния ИАА е извършена документална проверка както на разходооправдателни документи, така и такава на място, като резултатите от нея са отразени в КП. УО е изискал от бенефициера допълнителни документи и информация за изясняване допустимостта на процесните плащания, като е извършил пълна документална проверка преди плащането и проверка на място за изпълнение на проекта за извършените и заявени като такива дейности, вкл. и за тяхната допустимост.

По отношение дейностите, относими към т. 2 от Решението в табличен вид АО е изложил извършените СМР за трите обекта и за всяка от дейностите е мотивирал становище дали и защо ги приема за допустими и подлежащи на верификация. За една група от тези СМР е посочено, че конкретните дейности надвишават заложените количества „в кв. м“, а за друга група – че е налице такова надвишение в проценти, като пози начин ИАА се явява мотивиран в тази си част. Като, въпреки това, е приел акта за немотивиран, първоинстанционният съд не е обсъдил съответствието му с материалния закон. На установяване подлежи обстоятелството дали разходите за конкретно отразените в таблицата дейности са непредвидени, като начинът на тяхното изчисляване е въпрос по съществото на спора, на който съдът е следвало да отговори. Съгласно т. 14 от Насоки за кандидатстване разходите за СМР са преки и допустими такива, като в рамките на общата стойност на СМР, финансирани от БФП, могат да се включат и непредвидени такива за този тип дейности в размер до 10% от стойността на СМР, финансирани от БФП. Допустимостта им се установява в процедурата по верификация, като УО следва да мотивира този извод, а съдът да провери установеността и материалната законосъобразност на мотивите.

По отношение т. 3 от Решението ВАС намира, че правилно АСГ е приел, че УО е подвелфактическите си установявания под относимата хипотеза на приложимата правна норма и е установил по несъмнен начин недопустимостта на разходите, поради което първоинстанционният съдебен акт е оставен в сила в тази му част.

С оглед така изложеното съдът следва да призове страните за о.с.з., като отдели спорното от безспорното и разпредели отново доказателствената тежест между страните.

Воден от изложеното Административен съд- Габрово

РАЗПОРЕДИ:

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 23.05.2024 г. от 10.30 часа, за когато на страните и вещото лице се изпратят призовки.

УКАЗВА на жалбоподателя, че следва да установи дали разходите по т. 2 от Решението са непредвидени и дали същите са в размер до допустимия такъв на база общия размер на СМР, финансирани от БФП, съгласно т. 14 от Насоки за кандидатстване;

Преписи от съдебния акт да се изпратят на страните в едно с призовките.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

Съдия: