Решение по дело №29/2020 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 април 2020 г. (в сила от 8 октомври 2020 г.)
Съдия: Силвина Дачкова Йовчева
Дело: 20203420200029
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 97

 

гр. Силистра,  01.04.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА, наказателен състав, в публично заседание на дванадесети март  през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИНА ЙОВЧЕВА

 

при участието на секретаря П. Т., като разгледа докладваното от съдията АНД № 29 по описа за 2020 г. на Районен съд – Силистра, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.

С Наказателно постановление №  468240-F504307, издадено на 10.10.2019 г. от Б. С. Г., в качеството ѝ на началник отдел „Оперативни дейности“ – В. при ЦУ на НАП е наложена административна санкция на „Ш. – Т. Н.“ ЕТ с ЕИК …, със седалище и адрес на управление: гр. С., бул. „М.“ № …, представлявано от Т. Г. Н. с ЕГН-**********, а именно имуществена санкция в размер на 800,00 (осемстотин) лева на основание чл. 185, ал. 2 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите във вр. с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС.

Срещу наказателното постановление в Районен съд – Силистра е постъпила чрез наказващия орган жалба, подписана от търговеца. Твърди се, че НП се базира на протокол, който съдържа взаимноизключващи се констатации. Посочено е, че в търговския обект има регистриран одобрен тип измервателна система, която е свързана с ЕСПФ. Навеждат се доводи, че данните за доставките са въведени ръчно, което е посочено в протокола за проверка. Моли се за отмяна на процесното НП.

Жалбата е депозирана в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН чрез наказващия орган, съгласно чл. 60 от ЗАНН, от активно легитимирано за това лице и против акт, подлежащ на съдебен контрол.

В съдебно заседание се явява упълномощения от управителя адвокат, който поддържа жалбата. Посочва, че в хода на наказателното производство са оспорили твърдението, че по мобилната връзка не е постъпвала информация от нивомерната система. Навежда доводи, че дори да се приеме като истина това твърдение, тези данни са били въвеждани през електронната клавиатура на устройството, т.е. всички данни са били налични в НАП. Твърди се, че проблема се корени в незнанието на проверяващите на материалния закон, доколкото в наредбата изрично са посочени функционалните изисквания, които допускат алтернативно, когато данните от нивомерната система не могат да бъдат разчетени и подадени по дистанционната връзка, те да бъдат въведени ръчно чрез клавиатура от фискалната памет. Преценката му е, че нарушение липсва и моли съда да отмени процесното НП. Изтъква, че не са налице никакви вредни последици за фиска, тъй като посочените количества са осчетоводени, платен е дължимия акциз. Претендира разноски в размер на заплатения адвокатски хонорар.

За въззиваемата страна се явява юрисконсулт О., който оспорва жалбата. Навежда доводи, че е налице безвиновна обективна отговорност. Посочва, че АУАН и НП са издадени в посочените от закона срокове в изискуемата за тяхната валидност форма и съдържание. Моли съда да потвърди процесното НП и да присъди в полза на въззиваемата страна юрисконсултско възнаграждение.

Редовно призовани Районна прокуратура - Силистра не изпращат представител и не заявяват становище.

СЪДЪТ с оглед събраните доказателства по приложената преписка, прие за установено следното от фактическа страна:

След проверка РІ информационния масив РЅР° РќРђРџ било установено, че РІ периода РѕС‚ 01.05.2019 Рі. – 14.05.2019 Рі. жалбоподателят Рµ получател РїРѕ девет доставки РЅР° РіРѕСЂРёРІРѕ – общо количество 39 555 литра. Тези доставки били въведени ръчно чрез клавиатурата РЅР° самата система (баркод 40), РЅРѕ нивомерната система РЅР° търговеца РЅРµ изпращала дистанционно съобщения Р·Р° доставките. След установяване РЅР° посоченото, РЅР° актосъставителя била възложена проверка, която била осъществена РЅР° място РІ търговския обект РЅР° търговеца. РќР° 01.08.2019 Рі. актосъставителят Р’., придружена РѕС‚ СЃРІРѕР№ колега, посетила бензиностанцията РЅР° жалбоподателя, находяща СЃРµ РІ РіСЂ. РЎ. РЅР° СѓР». „Б.“ в„– …. РџСЂРё проверката РЅР° разпечатаните Z-отчети РѕС‚ фискалната памет РЅР° ЕСФП Рё съхранените РІ книгата Р·Р° дневни финансови отчети, както Рё сравнението РёРј СЃ данните РѕС‚ управленската информационна система РЅР° РќРђРџ (Приложение „Справка Р·Р° постъпили Рё проточени РіРѕСЂРёРІР° РІ обекти СЃ ЕСФП“ Рё „Справка Р·Р° доставки РЅР° РіРѕСЂРёРІРѕ РѕС‚ ЕСФП РєСЉРј НАП“) Р·Р° периода 01.05.2019 Рі. – 14.05.2019 Рі., проверяващите установили разлика между доставеното количество РіРѕСЂРёРІРѕ РїРѕ документи Рё изпратените съобщения РєСЉРј РќРђРџ РѕС‚ нивомерната система РІ размер РЅР° 39 555 литра. След проверка РЅР° документите проверяващите установили, че жалбоподателят Рµ получател РЅР° общо 39 555 литра РїРѕ девет Р±СЂРѕСЏ доставки. Актосъставителят преценила,В  че Рµ налице нарушение РЅР° чл. 3, ал. 3 РѕС‚ Наредба в„– Рќ-18 РѕС‚ 13.12.2006 Рі. РЅР° Министъра РЅР° финансите РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 118, ал. 6 РѕС‚ ЗДДС. Разпоредбите предвиждали, че всеки търговец Рµ длъжен РґР° подава данни РїРѕ дистанционната РІСЂСЉР·РєР° РЅР° РќРђРџ Р·Р° получените доставки. Макар получената информация РґР° постъпвала чрез Z-отчетите, нямало постъпила информация РѕС‚ дистанционната РІСЂСЉР·РєР°. Р—Р° РґР° РЅСЏРјР° грешки било въведено РґР° СЃРµ подават данни Рё чрез Z-отчетите. Актосъставителят преценила, че именно нивомера трябва РґР° подаде данни РїРѕ дистанционната РІСЂСЉР·РєР°, защото ръчно въведените данни РЅРµ подлежали РЅР° контрол. Необходимо било отразяване Рё чрез дистанционната РІСЂСЉР·РєР°, Р·Р° РґР° РјРѕР¶Рµ РґР° СЃРµ осъществи засичане. Документите РІ търговския обект отговаряли РЅР° ръчно отразеното РѕС‚ търговеца количество.

Преценявайки горното, актосъставителят съставила протокол за извършената проверка, а на 13.08.2019 г. в присъствието на свид. А.С. упълномощеният от търговеца свид. Г. Г. бил съставен и предявен АУАН, в който актосъставителят посочила като факти гореизложеното. Преценила, че е налице нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите във вр. с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. В графата за възражения, упълномощеният посочил, че не е съгласен с констатациите за извършено нарушение.

В с.з. актосъставителят посочи пред съда, че търговците са длъжни да подават информация за доставките по два начина: нивомерът изпраща данни по дистанционна връзка и отделно търговецът декларира, въвеждайки ръчно чрез клавиатура количествата. 

От друга страна свид. Г. посочва, че не е съгласен с констатациите и е достатъчно един вид въвеждане – ръчно или автоматично. Ръчно се въвеждали, когато нивомерната система не можела да разчете постъпилата информация. Именно тогава се налагало ръчно отчитане чрез ЕСФП. Известно му било обстоятелството, че нивомерната система не разчитала информацията. По тази причина въвеждал ръчно информацията.

Въз основа на съставения АУАН е издадено оспорваното НП. В обстоятелствената част са вписани същите констатации, отразени в акта. АНО е направил извод, че е налице нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите във вр. с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. Отразено е, че нарушението е първо. Посочено е, че е разгледано възражението и е преценено като неоснователно. АНО е приел, че не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. Наказващият орган наложил имуществена санкция в размер на 800,00 (осемстотин) лева на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.

От приложените доказателства се установява, че търговецът е спазил изискванията на наредбата, тъй като има сключен договор за доставка и монтаж на ЕСФП, договор за гаранционно и сервизно обслужване на нивомерната система, договор за абонаментно поддържане на техническите средства.

Представен е констативен протокол от 03.07.2019 г., когато търговския обект била извършена проверка след подаден сигнал от НАП за липса на автоматично изпращане на информация от нивомерната система за доставени количества гориво. След извършена профилактика е установено, че всичко функционира коректно (л. 27, 28).

Протокол в същия смисъл е приложен на л. 12 и също е приет към доказателствата.

От представено платежно нареждане е видно, че на 20.06.2019 г. е внесен ДДС за м. май 2019 г. в размер на 3500,21 лева. Останалата част от сумата е начислена лихва за забава.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите и приетите доказателства на основание чл. 283 от НПК.

СЪДЪТ с оглед събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, прие за установено следното:

По същество жалбата е основателна.

По процесуалната законосъобразност на издадените АУАН и НП:

Относно компетентността на органите, издали АУАН и НП:

Съгласно чл. 60 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. контролът за спазване на наредбата се осъществява от органите на Националната агенция за приходите и БИМ. Приетата към доказателствата заповед е доказателство за наличие на компетентност на наказващия орган да издаде процесното НП, както и компетентност на актосъставителя да съставя акт за такова нарушение.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен съобразно разпоредбите на ЗАНН. Налице са задължителните реквизити, визирани в чл. 42 от ЗАНН.

В издаденото наказателно постановление въз основа на съставения акт за установяване на административно нарушение са посочени собственото, бащиното и фамилното име, длъжността на лицето, което го е издало, датата и мястото на извършване на нарушението, всички белези, чрез които може да се идентифицира търговеца, данните  относно актосъставителя,  както  и данните, визирани в т. 2, 3, 5, 6, 7 и 10 на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Посочени са законовите разпоредби, които жалбоподателя виновно е нарушил, както и вида и размера на санкцията.

С оглед горното, съдът намира, че образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита.

С оглед материално-правната законосъобразност и обоснованост на оспорваното НП:

Според чл. 185, ал. 2 РѕС‚ ЗДДС РёР·РІСЉРЅ случаите РїРѕ ал. 1 РЅР° лице, което извърши или РґРѕРїСѓСЃРЅРµ извършването РЅР° нарушение РїРѕ чл. 118 или РЅР° нормативен акт РїРѕ неговото прилагане, СЃРµ налага глоба - Р·Р° физическите лица, които РЅРµ СЃР° търговци, РІ размер РѕС‚ 300 РґРѕ 1000 лв., или имуществена санкция - Р·Р° юридическите лица Рё едноличните търговци, РІ размер РѕС‚ 3000 РґРѕ 10 000 лв. Когато нарушението РЅРµ РІРѕРґРё РґРѕ неотразяване РЅР° РїСЂРёС…РѕРґРё, СЃРµ налагат санкциите РїРѕ ал. 1. Според ал. 1 СЃРµ налага глоба - Р·Р° физическите лица, които РЅРµ СЃР° търговци, РІ размер РѕС‚ 100 РґРѕ 500 лв., или имуществена санкция - Р·Р° юридическите лица Рё едноличните търговци, РІ размер РѕС‚ 500 РґРѕ 2000 лв. Според чл. 118, ал. 6 РѕС‚ ЗДДС РІСЃСЏРєРѕ лице РїРѕ ал. 1, извършващо доставки/продажби РЅР° течни РіРѕСЂРёРІР° РѕС‚ търговски обект, СЃ изключение РЅР° лицата, извършващи доставки/продажби РЅР° течни РіРѕСЂРёРІР° РѕС‚ данъчен склад РїРѕ смисъла РЅР° Закона Р·Р° акцизите Рё данъчните складове, Рµ длъжно РґР° предава РїРѕ дистанционна РІСЂСЉР·РєР° РЅР° Националната агенция Р·Р° приходите Рё данни, които дават РІСЉР·РјРѕР¶РЅРѕСЃС‚ Р·Р° определяне РЅР° наличните количества РіРѕСЂРёРІР° РІ резервоарите Р·Р° съхранение РІ обектите Р·Р° търговия СЃ течни РіРѕСЂРёРІР°. Според чл. 3, ал. 3 РѕС‚ Наредба в„– Рќ-18 РѕС‚ 13.12.2006 Рі. РІСЃСЏРєРѕ лице РїРѕ ал. 2 Рµ длъжно РґР° предава РЅР° РќРђРџ РїРѕ установената дистанционна РІСЂСЉР·РєР° Рё данни, които дават РІСЉР·РјРѕР¶РЅРѕСЃС‚ Р·Р° определяне РЅР° наличните количества РіРѕСЂРёРІР° РІ резервоарите Р·Р° съхранение РІ обектите Р·Р° търговия РЅР° течни РіРѕСЂРёРІР°. Р—Р° тази цел като средство Р·Р° измерване РѕС‚ одобрен тип СЃРµ използва нивомерна измервателна система Р·Р° обем РЅР° течни РіРѕСЂРёРІР° СЃ информационен РёР·С…РѕРґ Р·Р° свързване РєСЉРј централно регистриращо устройство РЅР° ЕСФП Рё подлежи РЅР° метрологичен контрол. Жалбоподателят Рµ лице, посочено РІ ал. 2, тъй като извършва продажби РЅР° течни РіРѕСЂРёРІР° чрез средства Р·Р° измерване РЅР° разход. Съгласно наредбата (РІ частта Р·Р° функционалните изисквания IIIР±) дистанционна РІСЂСЉР·РєР° между ФУ Рё РќРђРџ СЃРµ осъществява чрез използване РЅР° преносна мрежа РЅР° мобилен оператор РїРѕ изградена Р·Р° целта РЅР° обслужваните РѕС‚ него ФУ VPN мрежа. Лицето РїРѕ чл. 3 РёР·Р±РёСЂР° мобилния оператор, посредством който РґР° РјСѓ Р±СЉРґРµ предоставена услугата. Мобилен оператор РѕСЃРёРіСѓСЂСЏРІР° постоянна свързаност РЅР° своята VPN мрежа СЃСЉСЃ СЃСЉСЂРІСЉСЂ РЅР° РќРђРџ посредством наземна оптична линия. Операторът РѕСЃРёРіСѓСЂСЏРІР° Рё резервна алтернативна свързаност, която СЃРµ използва РІ случай РЅР° техническа неизправност РЅР° връзката РїРѕ наземната линия. Мобилният оператор Рµ задължен РґР° предава РЅР° РќРђРџ ежедневно информация Р·Р° IMSI Рё MSISDN Рё статус РЅР° data SIM карти РїРѕ електронен РїСЉС‚. Фискалните устройства СЃР° снабдени СЃ data SIM карти, чрез които получават задачи чрез SMS-Рё Рё изграждат IP РІСЂСЉР·РєР° посредством пакетно предаване РЅР° данни РІ мрежата РЅР° мобилен оператор Р·Р° http комуникация СЃ РќРђРџ. Наред СЃ РґСЂСѓРіРё данни фискалните устройства подават РїРѕ установената дистанционна РІСЂСЉР·РєР° Рё данни РѕС‚ нивомерната измервателна система Р·Р° наличните количества РіРѕСЂРёРІР°, автоматично подавани РЅР° всеки шест часа. РџСЂРё непредаване РЅР° данни връзката СЃРµ блокира. РџРѕ тази причина търговецът Рµ знаел, че нивомерната измервателна система РЅРµ предава дистанционно информация Р·Р° наличните количества РіРѕСЂРёРІР°. РўРѕРІР° СЃРµ потвърждава Рё РѕС‚ приложените констативни протоколи, които СЃР° издадени преди проверката РѕС‚ РќРђРџ (Р». 12, Р». 27, Р». 28). Р’ тези протоколи РЅСЏРјР° РёР·РІРѕРґРё Р·Р° налична техническа неизправност. РќРµ СЃРµ СЃРїРѕСЂРё, че нивомерната измервателна система РЅРµ Рµ отчела доставка РЅР° 39 555 литра РїРѕ девет Р±СЂРѕСЏ доставки РІ периода 01.05.2019 Рі. – 14.05.2019 Рі. Количествата били отчитани ръчно чрез въвеждане чрез клавиатура РЅР° ЕСФП. РЎРїРѕСЂРё СЃРµ единствено дали Рµ достатъчно ръчно въвеждане Рё дали СЃ това жалбоподателят Рµ изпълнил изискванията РЅР° чл. 3, ал. 3 РѕС‚ Наредба в„– Рќ-18 РѕС‚ 13.12.2006 Рі. РЅР° Министъра РЅР° финансите РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 118, ал. 6 РѕС‚ ЗДДС. Действително РІ наредбата РІ частта Р·Р° ФУ Рµ посочено, че данните РѕС‚ нивомерната система могат РґР° бъдат въведени ръчно, когато РЅРµ могат РґР° бъдат прочетени РѕС‚ нивомерната система. Тези функционални изисквания СЃР° именно РІ частта, отразяващата начина РЅР° работа РЅР° дистанционната РІСЂСЉР·РєР°. Р’ този СЃРјРёСЃСЉР» СЃСЉРґСЉС‚ приема, че чрез ръчното отчитане Рё предаването РЅР° информацията отново дистанционно РґРѕ РќРђРџ, търговецът Рµ спазил изискванията РЅР° наредбата Рё РЅСЏРјР° нарушение РЅР° чл. 3, ал. 3 РѕС‚ Наредба в„– Рќ-18 РѕС‚ 13.12.2006 Рі. РЅР° Министъра РЅР° финансите РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 118, ал. 6 РѕС‚ ЗДДС.

Според чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Според чл. 143, ал. 1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. В случая е изплатено възнаграждение в размер на 300,00 (триста) лева. С оглед крайния изход на спора и направеното от процесуалният представител на жалбоподателя искане за присъждане на разноски за заплатено адвокатско възнаграждение, Националната агенция по приходите следва да бъдат осъдени на основание чл. 63, ал. 3 във вр. с чл. 143 от АПК да заплатят на жалбоподателя адвокатско възнаграждение в размер на 300 (триста) лева, което е минималното възнаграждение по Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН Районен съд - Силистра  

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №  468240-F504307, издадено на 10.10.2019 г. от Б. С. Г., в качеството ѝ на началник отдел „Оперативни дейности“ – В. при ЦУ на НАП, с което на „Ш. – Т. Н.“ ЕТ с ЕИК …, със седалище и адрес на управление: гр. С., бул. „М.“ № …, ет…., ап. …, представлявано от Т. Г. Н. с ЕГН-**********, е наложена на основание чл. 185, ал. 2 от Закона за данъка върху добавената стойност имуществена санкция в размер на 800,00 (осемстотин) лева за нарушение по чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите във вр. с чл. 118, ал. 6 от Закона за данъка върху добавената стойност.

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ – гр. С. да заплати на „Ш. – Т. Н.“ ЕТ с ЕИК …, със седалище и адрес на управление: гр. С., бул. „М.“ № …, ет. …, ап. …, представлявано от Т. Г. Н. с ЕГН-**********, сумата от 300 (триста) лева, представляващи разноски по делото във връзка със заплатено адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Силистра в 14-дневен срок от деня на връчване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ....................................................

Силвина Йовчева