АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е № |
|||||||||||
гр. Видин,
10.12.2019 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Втори административен състав |
||||||||||
в закрито заседание на |
десети декември |
||||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Нели
Дончева |
||||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||||
Административно дело № |
294 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
Делото
е образувано по искова молба на Д.И.Д. и И.Д.И.
***, чрез процесуалния им представител адв.А.К., срещу
Администрацията на Министерския съвет на Република България, Министерство на икономиката,
Министерство на околната среда и водите, Регионална инспекция по околната среда
и водите – Монтана и Главна дирекция „Национална полиция“ към МВР гр.София, с правно
основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, с която се претендират обезщетения
за претърпени неимуществени вреди в размер на 150 000 лева за всеки от ищците, вследствие
на смъртта на техни близки, причинена вследствие незаконосъобразни актове, действия
и бездействия на посочените органи.
С разпореждане от
09.10.2019г. исковата молба е оставена без движение до отстраняване на
посочените в разпореждането нередовности.
С молби вх.№
2157/28.10.2019г. и вх.№2175/30.10.2019г. процесуалният представител на ищците
е отстранил част от нередовностите на исковата молба,
във връзка с които са дадени нови указания на ищците за отстраняване на недостатъците
на исковата молба, съобразно посоченото вече в разпореждане на съда от
09.10.2019г.
Във връзка с
указанията на съда в предоставения от Съда срок е постъпила молба вх.№ 2494/28.11.2019г.,
с която са отстранени част от нередовностите на
исковата молба.
1. По отношение на предявения
иск спрямо Администрацията на Министерски съвет е уточнено, че МС е следвало да
осъществи функциите си, посочени в молбата, но отново не са изложени конкретни
действия, които МС е следвало да извърши. Действително издирването на
приложимите правни норми е задължение на съда, а не условие за редовност на
исковата молба, но следва да бъдат посочени конкретни действия, произтичащи от
посочените функционалности, които МС е следвало да извърши с оглед твърдяното
бездействие, което отново не е сторено. Посочено е в ИМ, че в създадения към МС
Междуведомствен съвет са били обсъждани въпросите относно липсата на нормативна
уредба относно утилизацията, проблемите с вноса на
оръжия и боеприпаси с цел утилизация, но е било
налице бездействие да бъде инициирано решение на поставените въпроси, като
изрично се сочи, че не се касае за бездействие на МС да упражни законодателна
инициатива. Липсва конкретика относно неизвършените
от МС действия, не е ясно и дали се претендират конкретни действия, които е
следвало МС да извърши по отношение на „Видекс“АД или
като цяло касаещи решаването на проблемите с утилизацията,
проблемите с вноса и др.
2.По отношение на
указанието на съда за конкретизиране на незаконосъобразните актове, от които се
претендират вредите, и в какво се изразява тази незаконосъобразност и за
представяне на доказателства за отмяната им са конкретизирани актовете, от
които се претендират вредите. Изрично е посочено в молбата, че се иска тяхната
отмяна като незаконосъобразни, респ. прогласяването им за нищожни, поради което
се съединява оспорването ми в настоящето производство. Посочени са като
оспорени следните актове :
2.1. Издадени от
орган в системата на Министерство на икономиката решения за разрешения за
трансфер на „Видекс“АД“ :
-Решение
на междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на
оръжията за масово унищожаване/МКЕКНОМУ/ за разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол № 377/04.09.2008г.
-Решение на МКЕКНОМУ за разрешение на трансфер
на противопехотни мини, взето по протокол №
414/15.02.2010г.
-Решение на МКЕКНОМУ за разрешение на
трансфер на противопехотни мини, взето по протокол №
418/12.04.2010г.
2.2. Издадени от РИОСВ-Монтана:
-Становище № 2729/27.10.2019г., издадено
от директора на РИОСВ-Монтана/ представено по делото/
2.3. Издадени от
органи в системата на ГД“Национална полиция“:
-Разрешение № 113/06.07.2009г., издадено
от Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“,
издадено на „Видекс“АД за производство на ВВОБ
съгласно заверени списъци към разрешението на изделията на територията на завод
„Миджур“-с.Горни Лом / в молбата е посочено Разрешение №113/06.07.2019г., но
видно от исковата молба, където е посочено разрешението, се приема от съда, че се
оспорва посочения в ИМ акт като номер и дата, а не този, посочен в молбата./
-Разрешение № 153/06.10.2011г., издадено
от Началника на сектор„КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“ за
производство на ВВ в обект „взривен склад Чора“
-Решение от 23.07.2012г., издадено от
Началника на сектор „КОС“ при Главна дирекция„Охранителна полиция“ за допълване
на Разрешение №153/06.10.2011г./Решение от 23.07.2012г. на началника на служба
КОС е представено по делото/.
Посочено е по
отношение на всички посочени по-горе актове /т.2.4 и т.4.2 от молбата на ищците
с вх.№ 2497/28.11.2019г./, че предявените искове се съединяват с оспорване на
посочения ИАА, издаден от началника на служба „КОС“, като Съдът приема, че
предявените искове се съединяват с оспорване на посочените по-горе актове
/допусната е техническа грешка/. В
случай, че не са касае за допусната техническа грешка /както се приема от съда/,
следва да бъде конкретизирано от ищците дали се има предвид и друг акт на
началника на служба „КОС“ освен посочените по-горе.
Изпълнено е
указанието на Съда за изрично конкретизиране за причинени неимуществени вреди
от смъртта на конкретно кое лице е предявена исковата претенция на ищците,
както и за конкретизиране на основанието за солидарната отговорност на ответниците.
От ищците от
посочените като оспорени актове са представени преписи от Становище №
2729/27.10.2019г., издадено от директора на РИОСВ-Монтана и Решение от
23.07.2012г. на началника на служба КОС. Другите, посочени като оспорени актове,
не са представени по делото, поради което следва да бъдат задължени
административните органи, издали актовете, респ. техните правоприемници, да
представят същите на основание чл.152 от АПК, тъй като оспорването на посочените
актове е направено направо пред съда в настоящето производство , а не е
постъпило чрез административните органи.
В производството по
оспорване на индивидуални административни актове страни по делото са органите, издали
същите, наред с ЮЛ, към чиято структура са-ответник в исковото производство по
чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.
Съобразно указанията
на Съда са представени преписи от исковата молба, допълнително постъпилите
молби и доказателствата към тях за посочените първоначално ответници
по исковете за обезщетение.
С допълнително
въведеното оспорване на актовете се въвеждат и нови ответници
в производството по тяхното оспорване-органите, издали оспорените актове.
На основание чл.163,
ал.1 от АПК и чл. 131,ал.1 от ГПК преписи от исковата молба и доказателствата
към нея следва да бъдат връчени на ответниците след
проверка на допустимостта на оспорванията и
предявените искови претенции, което следва да бъде извършено от съда след
представяне на оспорените актове и изпълнение на настоящите указания.
Воден от горното
Съдът
Р А З П О Р Е Д И :
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ищците Д.И.Д. и И.Д.И. ***, чрез процесуалния
им представител адв.А.К., по отношение на предявените
искове за обезщетение спрямо Администрацията на МС да посочат конкретни
действия, произтичащи от посочените функционалности на МС, които МС е следвало
да извърши съобразно посоченото по-горе .
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ищците Д.И.Д. и И.Д.И. ***, чрез процесуалния им представител адв.А.К., да конкретизират посочения като оспорен акт на началника на служба „КОС“ в случай , че се визира различен акт от посочените вече , съобразно изложеното по-горе .
Горните нередовности следва да
бъдат отстранени в 7-дневен срок от съобщението с писмена молба с препис за ответниците.
ЗАДЪЛЖАВА Междуведомствената
комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово
унищожаване/МКЕКНОМУ/ чрез Председателя - Министъра на икономиката, да
представят по делото в 7-дневен срок от съобщението Решения за разрешения за
трансфер на „Видекс“АД“ както следва :
1.Решение на МКЕКНОМУ за разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол № 377/04.09.2008г.
2.Решение на МКЕКНОМУ за разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол № 414/15.02.2010г.
3.Решение на МКЕКНОМУ за разрешение на трансфер на противопехотни мини, взето по протокол № 418/12.04.2010г.
УКАЗВА на министъра на икономиката , че при
неизпълнение на задължението му в посочения срок на същия ще да бъде наложена
глоба по ГПК .
ЗАДЪЛЖАВА Началника на сектор „КОС“ в отдел
„Охранителна полиция“ в ГД“Национална полиция“-гр.София да представи по делото в 7-дневен срок от
съобщението , както следва:
1.Разрешение № 113/06.07.2009г., издадено от Началника
на сектор „КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“, издадено на „Видекс“АД за производство на ВВОБ съгласно заверени списъци
към разрешението на изделията на територията на завод „Миджур“-с.Горни Лом .
2. Разрешение № 153/06.10.2011г., издадено от Началника на сектор„КОС“ при Главна дирекция „Охранителна полиция“ за производство на ВВ в обект „взривен склад Чора“.
УКАЗВА на Началника на сектор „КОС“ в отдел
„Охранителна полиция“ в ГД“Национална полиция“-гр.София , че при неизпълнение на задължението му в
посочения срок на същия ще бъде наложена глоба по ГПК .
Препис от настоящото разпореждане да се връчи на
ищците, на посочения съдебен адрес, и на административните органи , задължени
да представят посочените актове- Началника
на сектор „КОС“ в отдел „Охранителна полиция“ в ГД“Национална
полиция“-гр.София и Междуведомствената комисия за експортен
контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожаване/МКЕКНОМУ/ чрез
Председателя - Министъра на икономиката.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ
: