Р Е Ш Е Н И Е № 84
гр. Габрово, 15.09.2023
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно
заседание на петнадесети септември
................. през две хиляди двадесет и трета година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ
при секретаря …..…РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА............. и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. Д № 191 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството
е по реда на чл. 8, ал. 4 във вр. с чл. 90, ал. 4 от Изборния кодекс.
Образувано е
по жалба на Г.М.М. *** против заповед №РД-03-03-144/11.09.2023г. на Областен
управител на област с административен център гр. Габрово, с която е отхвърлена
подадената жалба от Г.М. срещу заповед №1800/07.09.2023г. на Кмет на Община
Габрово.
С оспорената
Заповед на Кмет на Община Габрово населеното място, където е адресно
регистриран и живее Г.М.-*** е извън обхвата на секцията на Кметство Чарково,
въпреки, че същото населено място е включено с Решение на ОС Габрово
№58/31.03.2016г., обн. В ДВ бр. 32 от 216г. в резултат от проведена процедура
по ЗТСУ на Р България към Кметство Чарково.
Според
жалбоподателя обжалваната заповед е незаконосъобразна и нецелесъобразна,
издадена в противоречие с влезли в сила административни актове, както и на
Хартата за местното самоуправление, ПЗР на ЗИД на ИК и др. нормативни актове.
По този начин, постановявайки процесната
Заповед, с която е потвърдена заповедта на Кмет на Община Габрово
жалбоподателят, като гласоподавател, както и другите живущи в същото населено
място били лишени от правото да участват в изборния процес касаещ избор на Кмет
в общината, където живеят.
Поради това
моли съдът да отмени оспорената заповед, с която е потвърдена Заповедта на Кмет
на Община Габрово.
В съдебно заседание
жалбоподателят редовно призован, не се явява.
Ответникът, редовно
призован не се явява в съдебно заседание.
Представителят на Окръжна
прокуратура Габрово изразява становище за неоснователност на жалбата.
Административен
съд Габрово след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема от фактическа и правна страна следното:
Оспорва се в
настоящото производство против заповед №РД-03-03-144/11.09.2023г. на Областен
управител на област с административен център гр. Габрово, с която е отхвърлена
подадената жалба от Г.М. срещу заповед №1800/07.09.2023г. на Кмет на Община
Габрово.
Жалбата е процесуално
допустима – подадена е в срока по чл. 8, ал. 4
от ИК от заинтересовано лице за участие в изборите за Кмет и общински съветници
на 29.10.2023г.
Разгледана по същество
жалбата е неоснователна.
В изпълнение на
задълженията си по чл. 146 от АПК и след извършена
служебна проверка съдът приема, че е налице валиден административен акт,
издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен орган, при
спазване на административнопроцесуалните правила и съобразно материалноправните
разпоредби на Закона.
Неоснователни
са твърденията в жалбата, че в оспорената заповед не са изложени мотиви за
издаването й, както и че чрез същата се ограничават изборните му права.
Съдът приема,
че административният орган е изложил фактически и правни съображения, които
позволяват да бъде разбрана волята му и да се упражни съдебен контрол за
законосъобразност на акта. Следва да се отбележи, че след проведена
административна процедура населено място, където живее и е адресно регистриран
жалбоподателя Г.М. *** е включено с Решение на ОС Габрово №58/31.03.2016г.,
обн. В ДВ бр. 32 от 216г. в резултат от проведена процедура по ЗТСУ на Р
България към Кметство Чарково. Към момента на обнародване на Указа на
Президента на Р България за насрочване на избори за Кмет и общински съветници
на 29.10.2023г. съгласно адресно регистрираните жители на Кметство Чарково за
това населено място следва да бъде избран кмет, за разлика от предходни избори,
при които същото населено място е било управлявано от Кметски наместник.
Налице са
законови промени в ЗТСУ въз основа на които АО, в лицето на Кмет на Община
Габрово е приел, че населеното място на жалбоподателя следва да бъде приобщено
към друга секция, а именно №80, а не секцията в Кметство Чарково, тъй като
видно от списъците за населението на живущите в населеното място с. Езерото,
както и други три селища посочени в жалбата живеещите там са общо 8 души и не
може да бъде обособена избирателна секция за тях. В тази насока са и изложените
мотиви в заповедта на областен управител на Област Габрово, които съобразявайки
се със законовите разпоредби на ИК и настъпилите изменения в ЗТСУ са
възпроизвели мотивирано решението на Кмет на Община Габрово, обективирано в
оспорената Заповед №1800/07.09.2023г. Настоящият съдебен състав споделя така
изложените доводи, като споделя и изложеното по отношение и на оперативната
самостоятелност при преценката на АО в лицето на Кмет на Община Габрово при
определяне на броя и териториалния обхват на избирателните секции.
Освен това при
подобно определяне на броя и териториалния обхват на
избирателните секции с процесната Заповед на Кмет на Община Габрово не става
ясно как са засегнати избирателните права на жалбоподателя М.. Същият има право
на по- късен етап, при определяне на избирателните списъци и узнаване по този
начин чрез тях къде и за кого има право да гласува, да оспори същите по реда
предвиден в ИК. Не съществува законова разпоредба или забрана, която да регламентира
обособяване на самостоятелни секции, в които да гласуват само избирателите, които имат избирателни права в изборите за кмет на кметство и за
избирателите, които имат избирателни права само за общински съветници и кмет на
община Габрово. Въпросът относно това дали лицата, притежаващи активно
избирателно право с постоянен адрес ***, с. Поток, с. Бойчета и с. Червена
локва, имат или нямат право да гласуват за кмет на кметство Чарково, както
и дали в последствие ще бъдат
административно обслужвани от кмета на кметство Чарково, не е предмет на заповед № 1800/ 07.09.2023 г. на кмета
на община Габрово.
Областният
управител е възприел изцяло констатациите и становището на Кмет на Община
Габрово в оспорената Заповед №1800/07.09.2023г. и с обжалваната заповед е
отхвърлил жалбата на Г.М.М.. Изложените мотиви налагат извод за неоснователност
на жалбата, поради което същата следва да бъде отхвърлена.
Извън всичко
казано по-горе следва да се има предвид, че Конституцията на Р България
с чл. 42 гарантира правото на българските граждани - с посочените изключения -
да избират държавни и местни органи и да участват в допитвания до народа. Това
избирателно право, възпроизведено в чл. 3, ал. 1 от ИК, е
всеобщо, равно и пряко с тайно гласуване, осигурява свободно изразяване на
волята на избирателите и е недопустимо неговото ограничаване, още по-малко -
под предтекст, че по този начин се защитават правата и интересите на
българските граждани, в какъвто смисъл са наведени доводи в жалбата.
По изложените
съображения и на основание чл. 8, ал. 4 от ИК
Административен съд Габрово
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на Г.М.М. против заповед
№РД-03-03-144/11.09.2023г. на Областен управител на област с административен
център гр. Габрово, с която е отхвърлена подадената жалба от Г.М. срещу заповед
№1800/07.09.2023г. на Кмет на Община Габрово.
Решението не
подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: