Решение по дело №249/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 135
Дата: 27 май 2021 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Николай Борисов Борисов
Дело: 20213330200249
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 135
гр. Разград , 27.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и седми май,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ
при участието на секретаря ПЕНКА В. ТОЦЕВА
в присъствието на прокурора Недка Петрова Георгиева (РП-Разград)
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ Административно
наказателно дело № 20213330200249 по описа за 2021 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия К. Й. А., ЕГН ********** от гр. Русе за ВИНОВЕН в това,
че на 26.09.2020 г., по път 1-2 /гр.Русе-гр.Варна/, на км.42+200, в землището на гр. Цар
Калоян, обл. Разград, при управляване на моторно превозно средство - л. а. „Грейт Уол
Ховър“ с per. № ************, е нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в:
- чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства, които управляват“
- чл. 16, ал. 1,т. 1 от ЗДвП и чл. 68, ал. 1 от ППЗДвП: „На пътно платно с двупосочно
движение на водача на пътно превозно средство е забранено, когато платното за движение
има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при
изпреварване или заобикаляне“
- чл. 63, ал. 2 от ППЗДвП: „Надлъжната пътна маркировка има следните
изображения, наименования и значения: 1."Единична непрекъсната линия" - Ml. На пътните
превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат ...“,като по непредпазливост
причинил средна телесна повреда на Н. А. Т. от гр. Разград, изразяваща се в
многофрагментна фрактура на капачката на дясното коляно, което увреждане е довело до
трайно затрудняване на движението на десния долен крайник на пострадалия за срок повече
от един месец - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. “б“, пр. 2 във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК,
поради което на основание чл. 78а от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и
1
му НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на 1000,00 (хиляда) лева, а на
основание чл. 343г във връзка с чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 във връзка с чл. 78а, ал. 4 от НК
му НАЛАГА наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ТРИ
МЕСЕЦА.
ОСЪЖДА обв. К. Й. А., ЕГН ********** да заплати в полза на Държавата по сметка
на ОД МВР гр. Разград сумата 949.46 лева (деветстотин четиридесет и девет лева и 46 ст.),
представляваща разноски на досъдебното производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протестиране в 15 дневен срок от днес пред
Окръжен съд гр. Разград.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Решение № 135 постановено по АНД № 249/ 2021г. по описа на РС -
Разград

Постъпило е в съда Постановление на РРП, с което се предлага обвиняемият К. Й. А.,
ЕГН **********, да бъде освободен от наказателна отговорност, за това, че на 26.09.2020 г.,
по път 1-2 /гр.Русе-гр.Варна/, на км.42+200, в землището на гр. Цар Калоян, обл. Разград,
при управляване на моторно превозно средство - л. а. „Грейт Уол Ховър“ с per. №
************, е нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в: чл. 20, ал. 1 от
ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които
управляват“; чл. 16, ал. 1,т. 1 от ЗДвП и чл. 68, ал. 1 от ППЗДвП: „На пътно платно с
двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено, когато платното за
движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение,
освен при изпреварване или заобикаляне“; чл. 63, ал. 2 от ППЗДвП: „Надлъжната пътна
маркировка има следните изображения, наименования и значения: 1."Единична
непрекъсната линия" - Ml. На пътните превозни средства е забранено да я застъпват и
пресичат ...“, като по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Н. А. Т. от гр.
Разград, изразяваща се в многофрагментна фрактура на капачката на дясното коляно, което
увреждане е довело до трайно затрудняване на движението на десния долен крайник на
пострадалия за срок повече от един месец - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. “б“, пр. 2 във
връзка с чл. 342, ал. 1 от НК, като бъде реализирана адм. наказдателната му отговрност по
реда на чл. 78а от НК с налагане на адм. накадание „глоба „.
В съдебно заседание обв. А., редовно призован се явява лично и с упълномощен
защитник. Не оспорва фактите и обстоятелствата описани в Постановлението н РРП,
признава вината си моли за минимално наказание.
Защитникът също счита, че са налице предпоставките на чл. 78а от НК, моли за
наказание в минимален размер.
Прокурорът счита обвинението за безспорно доказано и предлага на съда, поради
наличие на предпоставките на чл. 78а от НК, да освободи подсъсдимия от наказателна
отговорност, като му наложи адм. наказание „глоба „ в минимален размер, както и
наказание „ лишаване от свобода „ в размер на една година.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, ценени в съвкупност и
поотделно, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа
страна следното:
Обвиняемият К. Й. А. е правоспособен водач на МПС с категории А В С М АМ и
ТКТ.
На 26.09.2020г.,около 13.00ч., обв. К. А. потеглил с л.а. „Грейт Уол Ховър“ с per. №
************ от гр.Търговище към гр. Русе. По време на пътуването му валял дъжд и
асфалтовата настилка била мокра и хлъзгава. Около 13.50ч. той излязъл от гр. Цар Калоян,
след което преминал покрай предупредителни пътни знаци за наличие на завой, за опасност
от хлъзгане и въведено ограничение на максималната скорост до 50 км/ч. На около 400м.
след гр. Цар Калоян, при навлизане в ляв завой, обв. К. А. загубил управлението над
автомобила, поради занасяне на задната му част, блъснал се в мантинелата в дясно от пътя,
след което, в продължение на около 150м., управляваният от него автомобил се движел
неконтролируемо по цялото пътно платно, като се завъртял обратно на часовниковата
1
стрелка около вертикалната си ос.
По същото време, в обратна посока /гр.Русе-гр.Разград/ се движел л.а.“ Рено Меган
Сценик“ с рег.№ ************, управляван от св. Н. А. Т.. Виждайки завъртането и
неконтролируемото движение на насрещно движещият се автомобил, управляван от
обвиняемия, св. Н. Т. незабавно спрял автомобила си. В момента на установяване на място
на управляваният от него автомобил, той бил ударен челно от задната дясна част на
навлезлия в неговата лента насрещно движещ се л.а. „Грейт Уол Ховър“.
В резултат на възникналото пътно-транспортно произшествие /ПТП/ били причинени
травматични увреждания на св. Н. А. Т.. Той бил транспортиран с линейка до „Спешен
център“ към МБАЛ “Св. Ив. Рилски“ - гр. Разград, където бил прегледан и последствие
настанен за лечение в Отделение по ортопедия и травматология на МБАЛ-Разград.
Изпратените във връзка с подадените сигнали за възникналото ПТП св. Д.А.В. и св.
С.Х.Ц., двамата мл. автоконтрольори в сектор „ПП“ при ОД МВР - Разград, изпробвали обв.
К. А. и св. Н.Т. с техническо средство. При извършената проверка на двамата водачи не
било установено наличие на алкохол в издишвания от тях въздух. От двамата водачи били
иззети проби кръв, предоставени за изследване.
Същият ден разследващ полицай от ОД МВР - Разград извършил оглед на
местопроизшествието. Видно от заключенията по назначените по делото две химически
експертизи, в изпратените за изследване проби кръв, иззети от обв. К. А. и от св. Н. Т., не е
установен етилов алкохол.
Видно от заключението на вещото лица по назначената по делото авто-техническа
експертиза се установява:
1 . Мястото на удара е на около 2,60 метра преди ориентира (ОР1) - по дължината на
пътното платно, в лента за движение към гр. Разград, на около 5,50 метра в ляво от дясната
крайна ограничителна линия на платното за движение (БЛ) по широчината на пътното
платно.
2. Скоростта на движение на лек автомобил „Грейт Уол Ховър“ с рег. № ************,
в момента на удара, е била около 64 км/час, а непосредствено преди настъпване на
ПТП (преди занасянето), е била около 71 км/час.
Скоростта на лек автомобил „Рено Меган Сценик“ с рег. № ************, в момента
на удара, е била 0 км/час, а непосредствено преди настъпване на ПТП, е била около 68
км/час.
2. Водачът на лек автомобил „Меган Сценик“ с рег. № ************ - Н. А. Т. в момента
на възприемане на опасността, незабавно е предприел мерки за спиране на
автомобила, като в момента на установяване на място е ударен от навлезлия в
неговата лента насрещно движещ се автомобил. За водача на л.а.“Меган Сценик“ с
рег.№ ************ ударът е бил неизбежен въпреки, че действията му са били
технически правилни.
Водачът на лек автомобил „Грейт Уол Ховър“ с рег. № ************ - К. Й. А. е
2
имал техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП в случай, че при
навлизането в завоя е контролирал управлението на автомобила по реалната траектория на
завоя. Също така водачът не се е съобразил с предупреждението на пътен знак А15
„Опасност от хлъзгане“, движил се е с по- висока скорост от разрешената за участъка - 50
км/ч. и при управлението на автомобила не се е съобразил с конкретните пътни условия
(мокра и хлъзгава асфалтова настилка).
2. На 26.09.2020г., около 14,00ч., на първокласен път 1-2 (Е-70), в близост до гр. Цар
Калоян, лек автомобил „Грейт Уол Ховър“ с рег.№ ************, с водач К. Й. А., се
е движил в дясната лента в посока от гр.Цар Калоян към гр. Русе, със скорост 71 км/ч.
В участъка на ПТП пътят е хоризонтален, пътното платно е с две ленти за движение,
разделени с непрекъсната линия. Асфалтовата настилка е била мокра (по време на
дъжд), с добре видима пътна маркировка. Времето е било облачно, с добра видимост
през светлата част на денонощието. Пътят е сигнализиран с предупредителни пътни
знаци за наличие на завой, за опасност от хлъзгане и е въведено ограничение на
максималната скорост до 50 км/ч. Дясната страна на пътя е ограничена от стоманена
еластична ограда (мантинела), а от лявата страна е стръмен висок скат, обрасъл с
дървета и храсти. На км.42+350, на около 400 м. след гр. Цар Калоян и на около 180 м.
преди мястото на удара, навлизайки в ляв завой с последващ прав участък, поради
занасяне на задната част на автомобила, водачът на л.а.“Грейт Уол Ховър“ загубва
управлението. От този момент автомобилът е продължил да се движи
неконтролируемо напред около 150м. по цялото пътно платно и да се завърта обратно
на часовниковата стрелка около вертикалната си ос.
По същото време, със скорост 68 км/ч., в посока към гр.Цар Калоян, се е движел л.а.“
Рено Меган Сценик“, с рег. № ************, управляван от Н. А. Т., който от около 150м. е
видял завъртането и неконтролируемото движение на насрещния автомобил. В момента на
възприемане на опасността, водачът своевременно е предприел мерки за спиране на
автомобила, но в момента на установяването му на място е ударен отпред от задната част на
навлезлия в неговата лента насрещно движещ се автомобил „Грейт Уол Ховър“. За водача
на л.а “Меган Сценик“ с рег.№ ************ ударът е бил неизбежен, независимо от
технически правилните му действия.
Ударът между двата автомобила по характер е кос, челен - при сблъсък на задна
дясна част на л.а.“Грейт Уол Ховър“ с предна лява част на л.а.“Рено Меган Сценик“. Ударът
е настъпил в лявата лента на платното за движение (по посока на огледа), предназначена за
движение на ППС в посока от гр.Русе към гр.Цар Калоян.
След удара л.а.“Рено Меган Сценик“ се е завъртял на около 45 градуса спрямо оста
на пътя, преместил се е на 6м. от мястото на удара и се установил в покой в насрещната
лента за движение (за гр. Русе) до еластичната ограда. След удара л.а. “Грейт Уол Ховър“ се
е преместил на 1,6 м. от мястото на удара, завъртял се е на около 45 градуса спрямо оста на
пътя и се установил в покой в крайната лява част на платното за движение и левия банкет
(по посока на огледа), с предна част насочена към гр.Цар Калоян.
В резултат на удара силно е деформирана предната част на л.а.“Рено Меган Сценик“,
както и задната част на л.а.“Грейт Уол Ховър“ и е причинена средна телесна повреда на
водача на л.а.“Рено Меган Сценик“ - Н. А. Т..
3
Настъпването на ПТП от техническа гледна точка се дължи на неправилните
действия на водача на л.а.“Грейт Уол Ховър“ с рег.№ ************. Водачът на л.а.“Грейт
Уол Ховър“ е имал техническа възможност да избегне удара, като контролирал
непрекъснато движението на автомобила по реалната траектория на завоя. Също така
водачът не се е съобразил с предупреждението на пътен знак А15 - „Опасност от хлъзгане“,
движил се е с по-висока скорост от разрешената за участъка 50 км/ч. и не се е съобразил с
конкретните пътни условия (мокра и хлъзгава асфалтова настилка).
Видно от заключението на вещото лице по назначената по делото допълнителна
авто- техническа експертиза, се установява:
1. Водачът на л.а.“Грейт Уол Ховър“ с рег. № ************ - К. Й. А. е имал техническа
възможност да предотврати занасянето на автомобила и загубата на контрол на
управлението,с което да предотврати ПТП, при условие,че при навлизането в завоя е
контролирал управлението на автомобила по реалната геометрична траектория на
завоя. Превишаването на допустимата в този участък скорост от страна на водача на
л.а.“Грейт Уол Ховър“ с рег. № ************ не е в пряка причинно-следствена
връзка с настъпилото ПТП.
2. Водачът на л.а.“Рено Меган Сценик“ с рег.№ ************ - Н. А. Т., е нямал
техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП, ако непосредствено
преди настъпването му се е движил със скорост не по-висока от 50 км/ч. (спазвайки
поставените в района на местопроизшествието пътни знаци), тъй като движението на
отсрещният автомобил е било неконтролируемо и непредвидимо по дължината и
ширината на пътя. Неспазването на допустимата за участъка скорост от страна на
водача на л.а.“Рено Меган Сценик“ с рег.№ ************ няма пряка връзка с
настъпилото ПТП.
Видно от заключението на вещото лице по назначената по делото съдебно-
медицинска експертиза, в резултат на възникналото на 26.09.2019г. ПТП, пострадалият Н.
Т. е получил:
-многофрагментна фрактура на дясна капачка, последвано от оперативна
интервенция за налагане на метална остеосинтеза;
-кръвонасядания под лявата половина на брадичкова област, по външностраничната
част на дясна лакътна област и към предмишницата, долната половина на външната
половина на ляво бедро и
-мънички охлузвания в долната част на увреждането;
-изразен оток и мораво кръвонасядане по гръбната страна на дланно- пръстовата ос
на палеца на дясна ръка с ограничено движение по осите на ставата;
-разлята спонтанна и палпаторна болка по гръдната стена, видимо - б.о.;
По своята медико-биологична характеристика:
-счупването на капачката на дясно коляно обуславя трайно затруднение в
движението на десния долен крайник, за срок повече от един месец;
4
-травмата на десния палец - временно разстройство на здравето, неопасно за живота
на пострадалия;
-кръвонасяданията и охлузванията - болка и страдание.
Многофрагментното счупване на дясна капачка е получено по пряк механизъм -
високоенергиен удар на коляното в деформираното табло за управление на автомобила след
сблъсъка с другия автомобил.
След извършената оперативна интервенция и при липса на усложнения
възстановяването продължава около 4-5 месеца.
Подс. К. А. е неосъждан.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира
следното: Деянието на обвиняемия е съставомерно по чл. 343, ал. 1, б. “б“, пр. 2 във връзка
с чл. 342, ал. 1 от НК.
От обективна страна - на инкриминираната дата подс. К А., при управление на лек
автомобил “Грейт Уол Ховър“ с рег. № ************, е нарушил правилата за движение по
пътищата - чл. 20, ал. 1, чл. 16, ал. 1,т. 1 от ЗДвП, чл. 68, ал. 1 и чл. 63, ал. 2 от ППЗДвП, по
непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Н. А. Т. от гр. Разград, изразяваща
се в многофрагментна фрактура на капачката на дясното коляно, което увреждане е довело
до трайно затрудняване на движението на десния долен крайник на пострадалия за срок
повече от един месец.
От субективна страна – подс. К. А. като правоспособен водач на МПС, придобил
съответната квалификация и умения, като не е предвиждал и целял настъпването на
обществено опасните последици – причиняването на средна телесна повреда на
пострадалото лице, но като е бил длъжен да ги предвиди, защото е управлявал процесното
МПС, нарушавайки посочените разпоредби от ЗДвП, което нарушение неминуемо е довело
до настъпването на вредоносния резултат, е осъществил по непредпазливост процесното
деяние.
По този начин същият е осъществил от обективна и субективна страна състава на
цитираното по-горе престъпление.
В подкрепа изводите на съда са всички събрани и проверени по реда на НПК
доказателства по делото – от показанията на свидетелите Н. Т., Н. А., Д. Д., Св. Д., Д. В., Н.
Н., от заключенията на вещите лица по назначените и извършени в хода на ДП :
съдебномедицинска експертиза, автотехническа експертиза, допълнителна автотехническа
експертиза, химически експертизи, от писмените доказателства по ДП, приобщени по реда
на чл.283 от НПК – Протокол за оглед на местопроизшествие, протоколи за оглед на
веществени доказателства, справка за нарушител; биографична справка, справка за
съдимост и декларация.
С оглед предвиденото в този текст наказание, чистото съдебно минало на обв. К. А.,
съдът намери, че са налице предпоставките на чл.78а от НК, поради което освободи от
наказателна отговорност подсъдимия и му наложи адм. наказание „ глоба „ в размер на
1000,00лв., а на аснование чл. 343г от НК, наложи наказание „ лишаване от право да
управлява МПС „ за срок от три месеца. Съдът намира, че така определеното по вид и
размер наказание се явява съответно на извършеното престъпно деяние, като са взети
5
предвид всички отекчаващи и смекчаващи отговорността обстоятелства и ще осъществи
целите на наказанието.
На основание чл. 189, ал. 3 във връзка с ал. 1 НПК съдът осъди обв. К. А., да
заплати по сметка на ОДМВР гр. Разград сумата 949,46 лв., представляваща разноски на
досъдебното производство.
По изложените съображения съдът постанови решението си.
6