Решение по дело №1380/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260005
Дата: 24 август 2020 г. (в сила от 10 ноември 2020 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20193230201380
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Добрич, 24.08.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното заседание на четиринадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г. МИТЕВА

 

При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдията АНД № 1380 по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от М.С.К. *** против Наказателно постановление № *ТХ/*** г., издадено от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” гр. Добрич, с което на жалбоподателката за нарушения по чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето, чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс, чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс, на основание чл. 46, ал. 4, т. 1, вр. чл. 45, ал. 9 от Закона за закрила на детето, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2 000 лв.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

Самият жалбоподател също излага доводи за незаконосъобразност и необоснованост на НП.

Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление – за правилно и законосъобразно, като излага пространни доводи за това.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице, което има правен интерес и в законоустановения седемдневен срок.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установена следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

Жалбоподателката е майка на две деца – М*А*. По повод водени дела между родителите на децата и изострени отношение по между им, с Направление за ползване на социални услуги № *** г. и Направление за ползване на социални услуги № **** г., издадени от Директора на ДСП Добрич двете деца и майка им са насочени за предоставяне на социална услуга ДДД*/ДМСГД/ /л. 94 и 95 от делото/. В Направленията е посочено, че е необходимо с всяко от децата да работят специалисти психолог и логопед. Услугата била краткосрочна.

На 11.09.2018 г. между жалбоподателката и ДМСГД гр. Добрич били сключени Договори за ползване на социални услуги с № * за всяко от децата /л. 96-99 от делото/.

След приключването на срока на услугата за всяко от двете деца, с Направления № № * г. и * г., издадени от Директора на ДСП Д* двете деца и майка им отново са насочени за предоставяне на социална услуга ДДД: *** /ДМСГД/ /л. 106 и 107 от делото/. В Направленията е посочено, че услугата била дългосрочна, 12 месеца, до 03.12.2019 г. и включвала почасова работа с психолог, логопед и социален работник.

Със Заповеди № *** г. на Директора на ДСП на всяко от децата и на майка им е била предоставена дългосрочна социална услуга – индивидуална и семейна работа с психолог и социален работник в Центъра за обществена подкрепа в гр. Д*, ул. „*” № *.

На основание неизпълнение на плана за действие и въз основа на социален доклад за всяко от децата, в които се сочи, че майката М.К. не съдейства за осъществяване на социалните услуги, Директорът на ДСП е издал Задължително предписание № * г. за детето М*К. и Задължително предписание № *** г. за детето А*К., с които на майка им М.К. са дадени задължителни предписания, а именно: 1. Да спазва и изпълнява заложените в плана за действие дейности, като осигурява здравните, образователните и емоционалните потребности и подходяща социална среда на М* и А*; 2. Да сътрудничи на социалния работник в работата по случаите с двете деца за изпълнение на заложените дългосрочни цели и да проявява отговорност и ангажираност при бъдещото отглеждане и възпитание на децата; 3 Незабавно да предприеме действия по сключване на договор с доставчик на социални услуги по издадената от ДСП – Добрич заповед и да осигури регулярни посещения съобразно договора. Предписанията са дадени по отделно за всяко дете. Същите са връчени на жалбоподателката, не са обжалвани и са влезли в законна сила на 15.02.2019 г.

На 04.02.2019 г. жалбоподателката и ЦОП са сключили Договори за предоставяне на социална услуга за всяко дете /л. 208-209 и л. 214-215/, като след това бил изготвен и График за консултации с децата и майката всеки понеделник /л. 178-179/.

При работа по случаите обаче било констатирано, че майката е демонстрирала нежелание да води децата и е показвала негативно и неуважително отношение към специалистите. За последен път М.К. е посетила ЦОП на *** г. се е явила с децата, но е осуетила провеждането на консултацията и е създала конфликтна ситуация. След това за периода от 29.07.2019 г. до 13.09.2019 г. М.К. не е осигурила регулярни посещения на децата съобразно изготвения Г*.

На следващо място, било установено, че след 31.07.2019 г. М.К. е лишила бащата на децата – А*К*, от срещи с децата през първата и третата събота и неделя на м. август 2019 г.

Въз основа на гореустановеното, социалният работник при ДСП Добрич Р.С. в присъствието на свидетелите М.Е.М. и Н.В.Г. съставила на М.К. Акт за установяване на неизпълнение на издадено задължително предписание по чл. 21, ал. 1, т. 3 от Закона за закрила на детето № *** г., в който описала установеното, квалифицирала го като нарушения по:

- чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето – К. е преустановила посещенията в ЦОП при БЧК Добрич, не е изпълнила дадените й задължителни предписания и не е съдействала за изпълнението на заложените дейности в плана за действие, изготвен от ОЗД при ДСП – Добрич;

- чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс и чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс – Като не е осигурила срещи на децата с бащата съобразно определения режим от съда и възпрепятства контактите им по телефон, М.К. е нарушила личните им интереси и правото им да контактуват с бащата и да поддържат хармонични отношения и емоционална връзка с него, което води до синдром на родителско отчуждение.

Актът е съставен в присъствие на нарушителя, същият в графа „възражения” собственоръчно е посочила, че ще направи такива в писмен вид. К. е подписала лично Акта и е получила препис от същия, удостоверено с подписа й /л. 168/.

В законоустановения тридневен срок не са постъпили възражения и на 14.10.2019 г. въз основа на съставения Акт Директорът на ДСП – Добрич е издала и процесното НП № ***, в което е приела за установена описаната в Акта фактическа обстановка и е квалифицирала поведението на К. като нарушения по чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето, чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс, чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс, като на основание чл. 46, ал. 4, т. 1, вр. чл. 45, ал. 9 от Закона за закрила на детето, е наложила административно наказание ГЛОБА в размер на 2 000 лв.

НП е връчено лично на 22.10.2019 г. на М.К., удостоверено с подписа й /л. 170/.

На 28.10.2019 г. нарушителят е депозирал в РС – Добрич жалба против НП, в резултат на което било образувано настоящото производство.

Тази фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена от събраните в хода на производството гласни доказателства, събрани чрез проведените разпити на актосъставителя Р.С. и свидетелите М.Е.М., Н*В.Г., Д*М*М*, Е*И. Н*, Д*М*Я* и С*Х**Т*, както от приобщените по надлежния ред към делото писмени доказателства - Преписка № 2009/2019 г. по описа на Районна прокуратура гр. Добрич; Изпълнително дело № 2205/2019 г. по описа на Районен съд – Добрич; Наказателно постановление № * г.; писмо от Дирекция „Социално подпомагане“ с вх. № * г., ведно с протокол – 2 броя; справка от ЦОП; Доклад за развитие на случай; Доклад от проведен разговор на 16.8.19 г.; протокол; протокол от проведен разговор на 14.8.19 г.; протокол; писмо от господин К*; протокол; писмо от А*К*от 12.8.19 г.; писмо от А*К*от 12.8.2019 г.; писма от А*К*– 2 броя. Протокол; писмо от А*К*; Протокол от среща; писмо от А*К*от 07.8.19 г.; Протокол от 05.8.19 г.; Сигнал от А*К*от 04.8.19 г.; Доклад за развитие на случай от 05.8.19 г. – 2 броя; писмо от А*К*от 31.7.2019 г.; копие от решение № 277/31.7.19 г. по гр.д. № 4936/2018 г.; План за действие – 2 броя; Оценка на родителски капацитет; Доклад за развитие на случай от 07.5.19 г. – 2 броя; Задължителни предписания № * г.; Задължителни предписания № * г.; Социален доклад № * г.; Социален доклад № *; Заповед № *.; Заповед № *.; Социален доклад от 30.01.2019 г.; Социален доклад от 30.01.19 г.; Направление за ползване на социални услуги № * г. – 2 броя; Доклад за постигнати резултати на М*А*К.; Доклад за постигнати резултати на А*А* К.; Определение № 2298/11.10.18 г. по гр. д. № 3489/2018 г.; Определение от 13.9.18 г. по гр. д. № 3489/2018 г. по описа на ДРС; Договор № * г.; Договор № * г.; Направление за ползване на социални услуги № * – 2 броя; План за действие – 2 броя; писмо от ДСП – Добрич вх. № 24325/27.11.2019 г., ведно с План за действие от 21.8.2018 г.; Направление за ползване на социални услуги № * г.; Договор за ползване на социални услуги № * г.; Определение по гр. д. № * г. по описа на ДРС от 13.9.2018 г.; Определение по гр. д. № 3489/2018 г. от 11.10.2018 г.; доклад от ДМСГД вх. № * г. доклад от ДМСГД вх. № * г.; Направление за ползване на социални услуги № * г.; Заповед № * г. и социален доклад от 30.01.19 г.; задължително предписание № * г. и социален доклад от 30.01.2019 г.; Доклад за развитие на случай от ЦОП при БЧК ОТ 07.5.2019 Г. – 2 БРОЯ; Оценка на родителски капацитет от ЦОП при БЧК от 07.5.2019 г.; План за действие от 12.6.19 г.; Писмо по ел. поща от Ал. Казаков вх. № Сл/Д-Тх/651-079/01.8.2019 г.; Доклад за развитие на случай от ЦОП при БЧК ОТ 05.8.19 Г. – 2 БРОЯ; Сигнал по ел. поща от Ал. Казаков вх. № СИГ/Д-ТХ/183-184 от 05.8.2019 г.; Протокол № СГ/Д-ТХ/183-001 от 05.8.2019 г.; Писмо по ел. поща от Ал. Казаков вх. № СГ/Д-ТХ/183-003 от 07.8.2019 г.; Писмо от ДСП – Козлодуй с приложения; Протокол № СГ/Д-ТХ/183-002 от 07.08.2019 г.; писма от Ал. К* с вх. № СГ/Д-ТХ/183-008 И 009 от 12-ти и 13-ти август 2019 г.; Протокол № СГ/Д-ТХ/183-010/13.8.19 г.; Писмо от ел. поща на Ал. К* вх. № СГ/Д-ТХ/183-013/14.8.19 г.; Протокол № СГ/Д-ТХ/183-011 и 012/14.8.19 г.; Протокол № СГ/Д-ТХ/183-016/15.8.19 г.; Протокол № СГ/Д-ТХ/651-085/16.8.19 г.; Доклад за развитие на случай от ЦОП при БЧК от 16.8.19 г.; Писмо по ел. поща от Ал. К* вх. № СЛ/Д-ТХ/651-089/20.8.19 г.; Писмо от ЦОП при БЧК вх. № СЛ/Д-ТХ/651-087/20.8.2019 г.; Протокол № СЛ/Д-ТХ/651-088/20.8.2019 г.; Протокол № СЛ/Д-ТХ/651-092/26.8.2019 г.; Акт за установяване на неизпълнение на издадено задължително предписание № СЛ/Д-ТХ/651-095/13.9.19 г. и разписка за получаването му от М.К. на 13.9.2019 г.; Наказателно постановление № СЛ/Д-ТХ/650-009/14.09.19 г.; Договор № 06 за предоставяне на социални услуги от център за обществена подкрепа; уведомление за поверителност; Договор І 07 за предоставяне на социални услуги от Център за обществена подкрепа от 04.02.19 г.; 2 броя декларации; уведомление за поверителност; Заключителен доклад – 2 броя от 29.1.2020 г.; Постановление от Окръжна прокуратура – Добрич от 17.01.2020 г.; Определение № 855/07.10.19 г. по в. гр. д.№ 427/2019 г.; Определение № 890/22.10.19 г. по в. гр. д. № 727/2019 г.; въззивна жалба; Заповед от 14.12.18 г. по гр. д. № 4936/2018 г. по описа на ДРС; копие от протокол от 20.9.2018 г. по гр. д. № 3489/2018 г.

Така описаната фактическа обстановка навежда съда до следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Актът е съставен от оправомощено лице, предявен е за запознаване със съдържанието му на нарушителя и му е връчен препис срещу разписка. В 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е издадено и обжалваното НП, от материално и териториално компетентен орган.

Въпреки това настоящият съдебен състав намира, че в хода на производството по реализиране на отговорността на жалбоподателя са допуснати съществени процесуални нарушения, които не могат да бъдат санирани едва във въззивното производство и съставляват самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП.

На първо място, в процесния случай административно-наказателното производство е започнало с Акт за установяване на неизпълнение на издадено задължително предписание по чл. 21, ал. 1, т. 3 от Закона за закрила на детето № СЛ/Д-ТХ/651-095/13.09.2019 г., съставен от Р.С. – социален работник при Дирекция „СП” Добрич.

Както е известно от теорията, една от функциите на акта е обвинителната, тъй като с него се повдига обвинение на дадено лице, за извършено конкретно нарушение. В настоящия случай, със съставения Акт, на М.К. е повдигнато обвинение за извършени нарушения по чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето – К. е преустановила посещенията в ЦОП при БЧК Добрич, не е изпълнила дадените й задължителни предписания и не е съдействала за изпълнението на заложените дейности в плана за действие, изготвен от ОЗД при ДСП – Добрич; чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс и чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс – Като не е осигурила срещи на децата с бащата съобразно определения режим от съда и възпрепятства контактите им по телефон, М.К. е нарушила личните им интереси и правото им да контактуват с бащата и да поддържат хармонични отношения и емоционална връзка с него, което води до синдром на родителско отчуждение.

Въз основа на така съставения акт е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/, с което К. е санкционирана за същите нарушения, като на основание чл. 46, ал. 4, т. 1, вр. чл. 45, ал. 9 от Закона за закрила на детето й е наложена административно наказание ГЛОБА в размер на 2 000 лв.

Направеното описание в Акта и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление обаче не съответства на законовото изискване за описание на нарушението, което следва да включва посочване на елементите на състава, които са нарушени, както и на обстоятелствата, при които тези елементи са осъществени – чл. 42, т. 3 и т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

В НП са посочени факти за няколко нарушения, които са били квалифицирани от актосъставителят и АНО, като за тези няколко нарушения обаче се налага само едно наказание. Наказването на нарушителя с едно наказание за няколко нарушения нарушава правото му на защита. За него не е ясно кое от вменените му от фактическа страна общо четири нарушения, наказващият орган е приел от правна страна за нарушение и е определил за него наказание. Нарушителят не е наясно и за кое нарушение какво наказание му е наложено. Нарушена е разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, по аргумент от която за всяко нарушение трябва да има отделно наказание. Препятства се и възможността на съда да направи самостоятелна преценка както за доказаност на всяко отделно нарушение, така и за индивидуализация на съответното му наказание.

В тази насока следва да се посочи, че за да предизвика целените с издаването му правни последици, наказателното постановление, следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да се съдържат в наказателното постановление са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно – описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правните основания, от които следва постановения от административно-наказващия орган резултат. Същото се отнася и за акта за установяване на административно нарушение, с оглед разпоредбите на чл. 42, т. 3, т. 4 и т. 5 от ЗАНН.

На следващо място, доколкото в случая се касае за деяния по отношения на две лица /децата М* и А*/, то всяко от описаните в НП и Акта нарушения следва да се отнася за всяко от децата като отделно административно нарушение, за всяко от които се налага отделно административно наказание. Това е така, защото за жалбоподателката на различно основание възниква отделно задължение по спазване на визираните в НП правни норми за всяко едно от двете деца. Като е обобщил в едно описаните в Акта и в НП факти и обстоятелства относно двете деца, наказващият орган в нарушил както правото на защита на К., така и възможността на съда да прецени дали са осъществени елементите на всяко от визираните нарушения.

Ето защо може да се обобщи, че доколкото чл. 18 от ЗАНН гласи, че когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях, то АНО е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила. От съдържанието на Акта и НП се установява, че са налице няколко отделни нарушения, при което неправилно наказващият орган е наложил едно общо наказание за тях, нарушавайки императивната норма на чл. 18 от ЗАНН, изискваща за всяко отделно нарушение да се налага отделно наказание. В случая е без значение, че се касае за идентични по вид изпълнителни деяния за един и същи период. По-важното е, че по отношение на всяко дете са допуснати самостоятелни административни нарушения, които е следвало да бъдат индивидуализирани и санкционирани поотделно. Разбира се, няма пречка нарушенията да се констатират с един акт и да се издаде едно наказателно постановление, но при отделно определени наказания за всяко едно от нарушенията, което в случая не е сторено.

Този недостатък е съществен, не може да бъде преодолян в съдебната фаза на процеса и обуславя отмяната на наказателното постановление на самостоятелно правно основание. В тази насока е и константната съдебна практика: Решение № 301 от 18.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 252/2018 г., Решение № 263 от 28.06.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 253/2018 г., Решение № 266 от 28.06.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 254/2018 г., Решение № 271 от 03.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 255/2018 г., Решение № 264 от 02.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 259/2018 г., Решение № 265 от 02.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 260/2018 г., Решение № 270 от 03.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 261/2018 г., Решение № 267 от 28.06.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 262/2018 г., Решение № 262 от 28.06.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 263/2018 г., Решение № 300 от 18.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 264/2018 г., Решение № 302 от 18.07.2018 г. на АдмС – Добрич по к.а.н.д. № 255/2018 г., Решение от 21.11.2014 г. на АдмС – Добрич по к.н.а.х.д. № 540/2014 г. и Решение от 12.11.2013 г. по к.а.д. № 675/2013 г. на АдмС – Добрич.

По този начин съдът е лишен от възможността, ако установи жалбоподателят да е осъществил само едно или две от вменените му четири деяния, да отмени постановлението в частите, в които е неправилно, и да го потвърди в останалата част.

В тази връзка съдът намира, че от събраните по делото доказателствени материали се установява, че жалбоподателката действително не е изпълнила дадените задължителни предписания, доколкото видно от събраните писмени доказателства, кореспондиращи с гласните такива, след 29.07.2019 г. К. е преустановила посещенията в ЦОП при БЧК Добрич, като не е изпълнила дадените й задължителни предписания и не е съдействала за изпълнението на заложените дейности в плана за действие, изготвен от ОЗД при ДСП – Добрич.

Съгласно чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето, „Родителите, настойниците, попечителите или другите лица, които полагат грижи за дете, са длъжни да изпълняват предприетите по този закон мерки и да съдействат при осъществяването на дейностите по закрила на детето.” Доколкото задължителните предписания са издадени в изпълнение на мерките по Закона за закрила на детето и са влезли в сила, но майката на двете деца – жалбоподателката К., не е оказала съдействие при осъществяването им, което се установи по безспорен и категоричен начин от събраните гласни и писмени доказателства, то същата е осъществила нарушение по чл. 8, ал. 6 от ЗЗкД, но следва да се отбележи, че се касае за две отделни деяния по отношение на всяко от децата. А едно прецизно повдигнато обвинение би следвало да съдържа описание на конкретните дати, на които е следвало да бъдат доведени децата в ЦОП и на които такива планирани срещи не са били осъществени по вина на майката. В тази връзка съдът не приема защитната теза на майката, че поради ангажираността й за сватба в гр. Трявна, е била възпрепятствана да доведе децата в Центъра. Касае се за неосъществени общо шест планувани срещи в периода 05.08.2019 г. – 13.09.2019 г. /л. 178-179/, което е един много дълъг период от време.

Фактите, касаещи нарушенията по чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс и чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс са описани в Акта и в НП твърде лаконично и общо, което възпрепятства съда да прецени събраните доказателства в тази връзка и да заключи категоричен извод, че нарушенията са осъществени или не. Посочен е и един общ период от 31.07.2019 г. до 06.09.2019 г., в който са били осъществени трите нарушения, без обаче да бъде прецизирана датата, респ. периода на извършване на всяко едно от нарушенията по отделно.

С оглед гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно трябва да бъде отменено поради констатираните с решението си съществени процесуални нарушения, които не могат да се санират едва във въззивното производство.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № *** г., издадено от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” гр. Д*, с което на М.С.К. *** за нарушения по чл. 8, ал. 6 от Закона за закрила на детето, чл. 123, ал. 1 от Семейния кодекс, чл. 124, ал. 2 от Семейния кодекс, чл. 125, ал. 1 от Семейния кодекс, на основание чл. 46, ал. 4, т. 1, вр. чл. 45, ал. 9 от Закона за закрила на детето, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2 000 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

 

 

                                                           

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                                                                                                          /Г. Митева/