Р Е Ш Е Н И Е
№_____/ 14.03.2013
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Хасковският окръжен съд, гражданска
колегия, в публично заседание на осемнадесети
февруари през две хиляди и тринадесета година в състав:
ОКРЪЖЕН
СЪДИЯ: ТОДОР Х.
при секретаря Д.И., като разгледа докладваното от съдията гр. д.
№ 717
по описа за
„Информационно обслужване" АД - София е предявило против община Хасково, Е.Я.Х. и С.С.Х.
искове с правно основание чл. 124, ал. 1 ГПК и по чл. 108 ЗС.
В исковата молба се твърди, че „Информационно обслужване" АД е правоприемник на ДФ "Информационно обслужване", което е преобразувано в
"Информационно обслужване" ЕАД. Като правоприемник на ДФ „Информационно обслужване” „Информационно обслужване" АД е собственик на поземлен имот с идентификатор № 77195.735.4 с площ от
Ответниците Е.Я.Х.
и С.С.Х. чрез пълномощника също оспорват предявените искове с доводи, че
„Информационно обслужване” АД не е собственик на процесния имот.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства
поотделно и в съвкупност, констатира следното от фактическа и правна страна:
Ищецът „Информационно обслужване” АД претендира
собствеността върху процесния имот с
идентификатор № 77195.735.4 с площ от
По отношение на първото обстоятелство – наличието на правоприемство между
ДФ „Информационно обслужване” и „Информационно обслужване” АД, от събраните по
делото доказателства е видно, че със Заповед № 119/ 03.09.1990 г. на министъра
на икономиката и планирането (л. 27) е образувана фирма с държавно имущество с
наименование „Информационно обслужване” със седалище в София, в чийто уставен
фонд е включено имуществото на прекратените със същата заповед Териториални
технологични комбинати „Информационни системи и технологии” със седалище в
окръжните градове, вкл. и това в гр. Хасково. От своя страна Териториално
технологичните комбинати „Информационни системи и технологии” са правоприемници
на създадените с ПМС № 23/ 23.05.1970 г. към окръжните народни съвети
Териториално изчислителни центрове (ТИЦ) като част от ДСО „Машинна обработка на
стопанската информация”, впоследствие преименувани на Териториално
информационно - изчислителни центрове
(ТИИЦ) като орган на Комитета по Единната система за социална информация
(ЕССИ), създаден с Указ на ДС № 115/ 26.01.1977 г. Данни в тази насока се
съдържат в представения по делото Анализ на правното състояние на
„Информационно обслужване” ЕАД (л.359).
С Решение от 05.10.1990 г. по ф. д. № 9029/
С Разпореждане № 23/ 23.09.1991 г. на МС (л.32) ДФ „Информационно
обслужване” е преобразувано в еднолично търговско дружество, което с Решение от
09.01.1990 г. по ф. д. № 25464/
С Решение № 11/ 16.06.1997 г. по ф. д. № 25464/
Предвид тези данни съдът намира, че ищецът „Информационно обслужване” АД
е правоприемник на ДФ „Информационно обслужване”.
Второто обстоятелство от значение
за уважаване на предявения иск за собственост е свързано с отговора на въпроса
дали процесният имот е бил включен в активите на правоприемника ДФ
„Информацинно обслужване”. Това следва
от разпоредбата на чл. 2 от Разпореждане № 23/ 23.09.1991 г. на МС, според
която новообразуваните търговски дружество поемат активите и пасивите на
предприятията и фирмите по ал. 1, с чието имущество са образувани, както и
тези, предадени им съгласно разделителния протокол.
По делото се установи, че със Заповед № 720/ 21.09.1972 г. на ОНС –
Хасково (л. 273) на основание §15, т. 4 от Правилника за държавните имоти е
извършено безвъзмездно прехвърляне от ГНС – Хасково на Териториален
изчислителен център – Хасково парцел ІІ в кв. 525 по плана на града с площ от
Възражението на защитата за нищожност на Заповед № 720/ 21.09.1972 г., с
която имотът е прехвърлен безвъзмездно от ГНС – Хасково на Териториален
изчислителен център – Хасково, поради издаването й от некомпетентен орган, е неоснователно.
На първо място следва да се отбележи, че независимо от употребения в заповедта
термин „прехвърлям”, се касае за предаване на имота за стопанисване и
управление, тъй като държавните предприятия нямат своя собственост. Според чл. 2 от Правилника за държавните имоти (отм.) управлението и стопанисването на държавните имоти се извършва съгласно законите, плана
и предназначението им от държавните учреждения и предприятия, на които са
предоставени. Начинът и редът
за предаване на държавните имоти за стопанисване и управление е уреден в чл. 15 от правилника. Цитираната
норма обаче урежда реда за предаване на държавни имоти за стопанисване и
управление между държавните учреждения или между тях и държавните предприятия. Окръжният народен съвет, който е издател на заповедта, не е държавно
учреждение, на което се предоставят държавни имоти за стопанисване и
управление. Съгласно чл. 110 от Конституцията на НРБ ( ДВ бр. 39/
Но дори и да се приеме, че имотът не е бил предоставен по съответния ред, като се има
предвид, че е бил застроен със средства на държавното предприятие, на основание чл. 81, ал. 4, изр. 2 от НДИ (ДВ бр. 79/
Допълнително доказателство, че спорният имот е преминал в собственост на
правоприемника на ищцовото дружество – ДФ „Информационно обслужване, е
включването му в баланса на териториалното поделение в гр. Хасково. От
заключението на в. л. М. Ц. е видно, че в баланса на ДФ „Информационно
обслужване” – поделение Хасково към 31.12.1990 г. в справката към дълготрайните
активи фигурира земя на стойност 30 000 лв., която по стойност съответства
на общата стойност на терена, предоставен от ГНС на Териториално изчислителен
център – Хасково от 30 023 лв. В устния си доклад вещото лице допълва, че
при проверка на сметка 201 е установило, че дружеството не притежава друга земя
освен земя на стойност 30 000 лв., от което прави извод, че именно
предоставената със Заповед № 720/ 21.09.1972 г. земя е включена в баланса на
местното поделение на ДФ „Информационно обслужване”. По изложените съображения
съдът намира, че ищецът „Информационно обслужване” АД като правоприемник на ДФ
„Информационно обслужване” е собственик на процесния имот с идентификатор № 77195.735.
4 с площ от
С оглед приетото по – горе, че спорният имот е собственост на
„Информационно обслужване” АД, основателен се явява предявеният против Е.Я.Х. и
С.С.Х. иск по чл. 108 ЗС за частта от имота, който ползват въз основа на
отстъпеното им от община Хасково право на строеж с Договор от 28.08.2001 г. (л.
176) и Договор от 20.06.2005 г. (л. 177). Община Хасково не е собственик на процесния
имот, поради което не е могла да учреди в полза на ответниците право на строеж
върху част от имота, която поради това ползват без основание.
Доводите за неоснователност на предявения ревандикационен иск поради
това, че постройката на ответниците Е. и С. Хаджиеви попада в бившия имот пл. №
4123, който не е предмет на Заповед № 720/ 21.09.1972 г., не се споделят от
съда. Видно от заключението на в. л. Д. Я., имот пл. № 4123 е включен в
границите на парцел, отреден за първоначалните предвиждания на плана от
По изложените съображения съдът намира предявения против ответниците Е.Я.Х.
и С.С.Х. иск с правно основание чл. 108
ЗС за основателен, които следва да бъдат осъдени да предадат на ищеца
„Информационно обслужване” АД неоснователно заетата от тях част от
С оглед изхода на делото ищецът има право на разноски в размер на
7 510. 37 лв., които следва да се поемат от ответниците, всеки един от
които следва да му заплати сумата от 2503. 46 лв. Следва да се остави без
уважение възражението на пълномощника на община Хасково за прекомерност на
юрисконсултското възнаграждение на пълномощника на ищцовото дружество, тъй като
в случая поисканото юрисконсултско възнаграждение от 3000 лв. дори е в по –
нисък размер от дължимото според Наредбата за минималните размери на
адвокатските възнаграждения с оглед цената на иска от 209 018. 70 лв.,
представляваща данъчната оценка на имота
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш И :
ПРИЗНАВА
за установено по отношение
на община Хасково, Е.Я.Х. с ЕГН ********** и С.С.Х. с ЕГН **********,***, че „Информационно обслужване”АД със седалище и адрес на управление гр.
София, ул. „Панайот Волов” № 2 е собственик
на следния недвижим имот: поземлен имот с идентификатор № 77195.735.4 с площ от
ОСЪЖДА Е.Я.Х. и С.С.Х. да
предадат на „Информационно обслужване”АД владението върху
ОТХВЪРЛЯ предявения от „Информационно
обслужване”АД против община Хасково иск с правно основание чл. 108 ЗС за
предаване владението върху 301.
ОСЪЖДА община Хасково, Е.Я.Х. и С.С.Х. всеки един от тях да заплати на „Информационно
обслужване”АД сумата от 2503. 46 лв.
Решението може да бъде обжалвано пред АС - Пловдив
в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия: