Решение по дело №8237/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2469
Дата: 4 юли 2025 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20251110208237
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2469
гр. София, 04.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание
на втори юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря ххх
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20251110208237 по описа за 2025 година
Делото е образувано след отмяна от АССС на Решение №364/29.01.2025
г. по АНД ххх г. на СРС, НО, 16 състав, с което е отменен ЕФ за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата №
**********/12.08.2021 г.
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от
Закона за пътищата №**********/12.08.2021 г., издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура” към МРРБ, на ххх, на основание чл.187а ал. 2 т.3 вр. чл.179
ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лв. за
извършено нарушение на чл.102 ал.2 ЗДвП вр. чл. 187а ал. 2 т. 3 вр. чл. 179 ал.
3б ЗП.
Жалбоподателят-ЮЛ обжалва електронния фиш с подробни доводи за
незаконосъобразност. Предлага на съда да отмени ЕФ, претендира разноски.
Редовно призовано дружеството-жалбоподател се представлява от адв. М.,
която поддържа жалбата по мотиви изложени в нея, претендира разноски за
всички инстанции.
Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител в с.з.
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество
1
същата е ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:



По делото е установена следната фактическа обстановка:



На 12.08.2021 г. в 19:19 часа е установено нарушение №
CA2A87F1BAC76FOEE053031F160A9931 с ППС влекач Скания Р 410 с рег.
№СВ 4347 АХ, с технически допустима максимална маса 19000, брой оси 2,
екологична категория ххх, в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща
технически допустима максимална маса на състава 40000, в община Столична,
за движение по път А-6 км 50+427. с посока Намаляващ километър, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от Закона за пътищата,
тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство №10182. представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-6 км 50+427.


Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:

В хода на административнонаказателното производство е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което е довело до
накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Не е спазена процедурата, предвидена в закона за ангажиране
административнонаказателната отговорност на дружеството- жалбоподател,
тъй като за така вмененото на жалбоподателя нарушение АПИ, Национално
ТОЛ управление няма процесуална възможност да издава електронни фишове
и да се отклонява от общия ред за ангажиране на
2
административнонаказателната отговорност на субектите, предвиден в ЗДвП,
респективно в ЗАНН. Единственото отклонение от общото правило за
протичане на административнонаказателното производство чрез издаване на
АУАН и НП е предвидено при констатирано нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП,
но не и при нарушение по чл. 179 ал. 3б ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 189ж ал. 1 ЗДвП, при осъществяване
състава на чл. 179 ал. 3 ЗДвП, когато нарушението е установено и заснето от
електронната система по чл. 167а ал. 3, може да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Ангажирането на отговорност за нарушение по чл. 179 ал. 3б ЗДвП с издаване
на електронен фиш при условията на чл. 189ж ЗДвП е недопустимо. Нормите
на чл. 179 ал. 3 и чл. 179 ал. 3б ЗДвП ясно се разграничават по между си,
дефинирайки различни хипотези. Първата, предвижда да се санкционира
водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10
ал. 1 т. 1 ЗП, а втората - предвижда ангажиране на отговорност на собственик
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 ЗП, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата такса чл. 10 ал. 1 т. 2 ЗП,
включително в резултат на невярно декларирани данни. Налице са същетвени
разлики относно субектите на отговорност, правно дължимото поведение и
регламентираните в съответните разпоредби санкции. Т.е., недопустимо е в
този тип производства прилагането на диференцираната процедура по чл.
189ж ал. 1 ЗДвП, по аналогия. В случая, за вмененото на жалбоподателя
нарушение не е предвидена законодателна възможност за издаване на
електронен фиш към датата на издаване на същия – 12.08.2021 г., поради
което отговорността му е следвало да бъде ангажирана по общия ред – със
съставяне на АУАН и НП по реда на чл. 189е и следващите от ЗДвП.
Налице е изменение на разпоредбата на чл. 189ж ал. 1 ЗДвП, но то е в
сила от 13.02.2024 г., като законодателят не е придал обратно действие на
изменението на тази разпоредба и същото действа за в бъдеще. Т.е., към
датата на извършване на нарушението – 12.08.2021 г . наказващият орган не е
разполагал с процесуалната възможност да издава електронни фишове, като
по този начин да се отклонява от общия ред за ангажиране на
административнонаказателната отговорност.
3
Изложените по-горе мотиви, налагат цялостна отмяна на ЕФ като
незаконосъобразен.
С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане,
въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя-
ЮЛ сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на
общо 1 600 лв., съгласно представен списък за процесуално представителство
пред СРС и АССГ.
Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10 ал.1 от Закона за пътищата № **********/12.08.2021 г., издаден от
Агенция „Пътна инфраструктура” към МРРБ, с който на ххх, на основание
чл.187а ал. 2 т.3 вр. чл.179 ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в
размер на 2 500 лв. за извършено нарушение на чл.102 ал.2 ЗДвП вр. чл. 187а
ал. 2 т. 3 вр. чл. 179 ал. 3б ЗП.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура” към МРРБ да заплати на
ххх сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на
общо 1 600 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4

Съдържание на мотивите

Делото е образувано след отмяна от АССС на Решение №364/29.01.2025
г. по АНД №12820/2024 г. на СРС, НО, 16 състав, с което е отменен ЕФ за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата №
**********/12.08.2021 г.
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от
Закона за пътищата №**********/12.08.2021 г., издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура” към МРРБ, на хххх с ЕИК *********, на основание чл.187а
ал. 2 т.3 вр. чл.179 ал.3б ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2
500 лв. за извършено нарушение на чл.102 ал.2 ЗДвП вр. чл. 187а ал. 2 т. 3 вр.
чл. 179 ал. 3б ЗП.
Жалбоподателят-ЮЛ обжалва електронния фиш с подробни доводи за
незаконосъобразност. Предлага на съда да отмени ЕФ, претендира разноски.
Редовно призовано дружеството-жалбоподател се представлява от адв. М.,
която поддържа жалбата по мотиви изложени в нея, претендира разноски за
всички инстанции.
Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител в с.з.
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество
същата е ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:



По делото е установена следната фактическа обстановка:



На 12.08.2021 г. в 19:19 часа е установено нарушение №
CA2A87F1BAC76FOEE053031F160A9931 с ППС влекач Скания Р 410 с рег.
№СВ 4347 АХ, с технически допустима максимална маса 19000, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 6А, в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща
технически допустима максимална маса на състава 40000, в община Столична,
за движение по път А-6 км 50+427. с посока Намаляващ километър, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от Закона за пътищата,
тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство №10182. представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-6 км 50+427.
1


Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:

В хода на административнонаказателното производство е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което е довело до
накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Не е спазена процедурата, предвидена в закона за ангажиране
административнонаказателната отговорност на дружеството- жалбоподател,
тъй като за така вмененото на жалбоподателя нарушение АПИ, Национално
ТОЛ управление няма процесуална възможност да издава електронни фишове
и да се отклонява от общия ред за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на субектите, предвиден в ЗДвП,
респективно в ЗАНН. Единственото отклонение от общото правило за
протичане на административнонаказателното производство чрез издаване на
АУАН и НП е предвидено при констатирано нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП,
но не и при нарушение по чл. 179 ал. 3б ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 189ж ал. 1 ЗДвП, при осъществяване
състава на чл. 179 ал. 3 ЗДвП, когато нарушението е установено и заснето от
електронната система по чл. 167а ал. 3, може да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Ангажирането на отговорност за нарушение по чл. 179 ал. 3б ЗДвП с издаване
на електронен фиш при условията на чл. 189ж ЗДвП е недопустимо. Нормите
на чл. 179 ал. 3 и чл. 179 ал. 3б ЗДвП ясно се разграничават по между си,
дефинирайки различни хипотези. Първата, предвижда да се санкционира
водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10
ал. 1 т. 1 ЗП, а втората - предвижда ангажиране на отговорност на собственик
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 ЗП, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата такса чл. 10 ал. 1 т. 2 ЗП,
включително в резултат на невярно декларирани данни. Налице са същетвени
разлики относно субектите на отговорност, правно дължимото поведение и
регламентираните в съответните разпоредби санкции. Т.е., недопустимо е в
този тип производства прилагането на диференцираната процедура по чл.
189ж ал. 1 ЗДвП, по аналогия. В случая, за вмененото на жалбоподателя
нарушение не е предвидена законодателна възможност за издаване на
електронен фиш към датата на издаване на същия – 12.08.2021 г., поради
което отговорността му е следвало да бъде ангажирана по общия ред – със
съставяне на АУАН и НП по реда на чл. 189е и следващите от ЗДвП.
Налице е изменение на разпоредбата на чл. 189ж ал. 1 ЗДвП, но то е в
сила от 13.02.2024 г., като законодателят не е придал обратно действие на
2
изменението на тази разпоредба и същото действа за в бъдеще. Т.е., към
датата на извършване на нарушението – 12.08.2021 г . наказващият орган не е
разполагал с процесуалната възможност да издава електронни фишове, като
по този начин да се отклонява от общия ред за ангажиране на
административнонаказателната отговорност.
Изложените по-горе мотиви, налагат цялостна отмяна на ЕФ като
незаконосъобразен.
С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане,
въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя-
ЮЛ сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на
общо 1 600 лв., съгласно представен списък за процесуално представителство
пред СРС и АССГ.
3