О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 18.11.2020г. гр.Ямбол
Ямболският окръжен съд, гражданско отделение, втори състав
На 18.11.2020година
В закрито заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТАГАРЕВА
ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛАЙ ИВАНОВ
ГАЛИНА ВЪЛЧАНОВА
Секретар
Прокурор
Като разгледа докладваното от
съдия ТАГАРЕВА
Възз. гр. дело №588 по
описа за 2020г.
За да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на
чл.258 и сл. ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на
ГД "Гранична полиция" при МВР - гр.София, подадена от юр.к.Я.Т.,
против Решение №260058/09.10.2020г. на Елховски районен съд, постановено по
гр.д.№178/2020г., в частта, с която ГД "Гранична полиция"МВР - гр.София
е осъдена да заплати на Е.Ж.Ж. от с.К., на
основание чл.178,ал.1,т.3, вр. с чл.187,ал.5,т.2 ЗМВР сумата 1544,48лв., представляваща
дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода 01.10.2017г.-31.12.2019г.,
получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен, ведно със
законната лихва върху сумата от подаване на исковата молба, на основание чл.86,
ал.1 ЗЗД сумата 224,92лв. - лихва за забава върху главницата от 1544,48лв. за
периода от падежа на всяко плащане до датата на предявяване на иска и разноски
в размер на 359,67лв., като ГД "Гранична полиция" при МВР - гр.София
е осъдена да заплати ДТ в размер на 70,78лв, разноски в размер на 100лв. в
полза на ЕРС и ДТ в размер на 5 лв. за служебно издаване на изпълнителен
лист.
В изпълнение на задълженията си по чл.267 ГПК ЯОС констатира, че жалбата е
редовна и допустима, при което съдът съгл.
разпоредбата на чл.268 ГПК извърши доклад на въззивната жалба и отговора, както
следва:
Оплакването на въззивника е за
неправилност на решението на първата инстанция в обжалваната му част, поради
нарушение на материалния закон и необоснованост. Излага се, че за процесния
период ищецът е изпълнявал служебните си задължения на 12-часови смени съгласно месечни графици, като отработеното
време се е изчислявало сумирано и чрез прихващане на положителните с
отрицателните разлики на отработеното време, е формиран резултат, който при
надвишаване на нормата работни часове, му е заплащан като извънреден труд на
основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР. Въззивникът изтъква, че при изчисляване на
времето, отработено от ищеца и за компенсиране на положения извънреден труд, е
приложима нормативната уредба по специалния закон - ЗМВР, като на основание
чл.187, ал.9 ЗМВР редът на организацията и разпределянето на работното време,
за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители
извън редовното работно време, се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, като за процесния
период приложими са Наредба №8121з-776/29.07.2016г. и Наредба №8121з-908
от 02.08.2018г. Това според въззивника е нормативната база, която изчерпателно
урежда основанието и реда за изплащане на възнагражденията за нощен труд на
държавните служители в МВР, КТ не намира субсидиарно приложение и неправилно
районният съд е приел, че по отношение на държавните служители в МВР са
приложими разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата (НСОРЗ), издадена на основание КТ. За неприложимостта на НСОРЗ следвало
да се има предвид, че защитата на служителите в МВР, полагащи нощен труд, се
изразява в предвиденото в ЗМВР по-високо заплащане и по- висока социална закрила от тези на
държавните служители по ЗДС и на работещите по трудово правоотношение по КТ,
като разпоредбата на ЗМВР, уреждаща формирането на основното трудово
възнаграждение на служителите на МВР отчита спецификата на тяхната дейност,
включително полагането на нощен труд и им гарантира по-високо основно
възнаграждение в сравнение с другите категории служители. Въззивникът изтъква,
че за нощния труд на служителите в МВР е неприложима разпоредбата на чл.9 от
НСОРЗ, тъй като, за да се въведе увеличение с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, са
необходими предвидените в нормата четири предпоставки, а в случая две от тези
предпоставки не са налице - продължителност на нощното работно време, по-малка
от продължителността на дневното, и трудово възнаграждение, заработено по
трудови норми, тъй като дневното и нощното работно време са с една и съща
продължителност от 8 часа и не е налице работа по трудови норми.
По тези съображения
се моли за отмяна на решението на ЕРС в обжалваната част и за постановяване на
ново решение от окръжния съд, с което предявения иск да бъде отхвърлен изцяло,
с присъждане на разноските пред двете съдебни инстанции. Направено е и
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на въззиваемата
страна, с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Въззиваемият Е.Ж., чрез
пълномощника си адв.Б., е депозирал писмен отговор, с който е оспорил
въззивната жалба и по подробно изложени съображения, споделящи мотивите на
районния съд, е настоял за потвърждаване на първоинстанционното решение, като
правилно и законосъобразно, с присъждане на разноските пред въззивната инстанция.
Страните не са направили искания
за събиране на нови доказателства пред въззивната инстанция.
ЯОС намира, че
е налице основание за спиране на производството по делото, като съображенията
са следните:
На съдебния състав е служебно
известен фактът, че пред Съда на Европейския съюз е висящо дело С-262/2020г.,
образувано по преюдициално запитване на основание чл.267 от Договора за
функциониране на ЕС, отправено от запитващата юрисдикция – Районен съд -
гр.Луковит от 15.06.2020 г. по гр.д.№606/2019г. по описа на същия съд със
страни: ищец – В.Б., действащ чрез процесуален представител и ответник -
ГД"ПБЗН" към МВР-гр.София, с предмет на делото, идентичен на
настоящия, като в преюдициалното запитване са включени следните въпроси, имащи
значение за проверката на въззивната инстанция, която ще извърши в настоящото
производство по оплакванията на въззивника:
1./ Ефективната защита по чл. 12,
б. ,,а" от Директива 2003/88/ЕО изисква ли нормалната продължителност на нощния труд на
полицаи и пожарникари да е по-кратка от установената нормална продължителност
на труда през деня?;
2./ Принципът на равенство,
залегнал в чл. 20 и чл. 31 от Хартата за основите права на Европейския съюз,
изисква ли определената в националното право нормална продължителност на нощния
труд от 7 часа за работници в частния сектор, да се прилага и за работници в публичния сектор, включително за полицаи и
пожарникари?;
3./ Ефективното постигане на
целта по §8
от Преамбюла на
Директива 200З/88/ЕО - да се ограничи продължителността на нощния труд, изисква
ли националната правна уредба изрично да посочи каква е нормалната
продължителност на нощния труд, включително на заетите в публичния сектор?.
Съгласно практиката
на ВКС, обективирана в Определение №138 от 21.03.2019 г. на ВКС по ч.гр.д.№631/2019
г., IV г.о., ГК, Определение №190 от 7.07.2020г. на ВКС по
гр.д. №1432/2020г., IV г. о., ГК и др., разпоредбата на чл.628 от ГПК
задължава всеки български съд да отправи запитване до СЕС в случаите, когато
тълкуването на разпоредба от правото на ЕС, е от значение за правилното
решаване на делото. С отправяне на запитването съдът спира производството по
делото /чл.631 ал.1 изр.1 от ГПК/, а след произнасянето на СЕС, то се
възобновява /чл.631 ал.2 от ГПК/. Решението на СЕС по запитването обаче е задължително
не само за съда, който го е отправил, но също така за всички съдилища и
учреждения в Република България /чл.633 от ГПК/. Това означава, че когато е
отправено преюдициално запитване от национален съд на държавата – членка и пред
друг съд на държавата – членка се поставят за разрешаване същите въпроси, за
правилното разрешаване на които е необходимо тълкуване на разпоредби от правото
на ЕС, вторият съд трябва да спре производството по делото пред себе си на
основание чл.633, вр.с чл.631, ал.1, изр.1 от ГПК, като такъв е разглежданият
случай. В този смисъл са и Определение №444 от 11.10.2019 г. на ВКС по
ч.гр.д.№3621/2019 г., IV г.о., ГК и Определение №42/21.01.2020 по
дело №94/2020 на ВКС, ГК, III г.о. Поради това и след като СЕС вече
е ангажиран с произнасяне по релевантните за делото въпроси, всеки следващ
български съд следва да спре производството пред себе си до произнасянето на
Съда на Европейския съд по преюдициалното запитване, по което е образувано дело
С-262/2020г. на СЕС.
Водим от изложеното,
ЯОС
О П Р Е
Д Е Л И :
СПИРА на основание чл.633, вр. с
чл.631, ал.1, изр.1 от ГПК производството по настоящото в.гр.д.№588/2020г. по описа на ЯОС,
до произнасянето на Съда на Европейския съюз по преюдициалното запитване,
отправено с Определение от 15.06.2020г. по гр.д.№606/2019г. на РС-Луковит, по
което е образувано дело С-262/20г. на СЕС.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за
спиране производството по делото подлежи на обжалване с частна жалба пред Апелативен
съд - гр.Бургас в едноседмичен срок от връчване на препис от същото на
страните.
След
влизане в сила на определението, делото да се докладва ежемесечно за проверка
относно приключването на производството пред СЕС по посоченото преюдициално
запитване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.