Решение по дело №6359/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 3080
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 2 март 2020 г.)
Съдия: Моника Гарабед Яханаджиян
Дело: 20192120106359
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 3080                                    18.11.2019 г.                                 град Бургас

В ИМЕТО НА НАРОДА

Бургаският районен съд, гражданска колегия, в публичното заседание на дванадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: Моника Яханаджиян

 

при секретаря Ж.С., като разгледа докладваното от съдия М.Яханаджиян гр.д.№6359/2019 г., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството по делото е образувано по повод искова молба  на Т.М.И., ЕГН **********, съдебен адрес ***, чрез адв.С.К., против Главна дирекция „Гранична полиция“ МВР, с адрес: ...................., за осъждане на ответника да плати на ищеца сумата от 822,00 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 137 часа за периода от 01.08.2016 г. до 02.05.2018 г., които часове са разликата между заплатен нощен труд и преизчислен такъв с коефицент 1,143, отчетен като извънреден, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й плащане.

Ищецът твърди, че в периода 01.08.2016 г. – 02.05.2018 г. е полагал труд като ............................................ при РДГП-Б., при 12-часови работни смени. Твърди се още, че в този период ищецът е положил общо 960 часа нощен труд, който преизчислен с коефицент 1.143 възлиза на 1097 часа дневен труд. Според ищеца преизчисляването на нощния към дневен труд води до извод, че същият е положил извънреден труд от 137 часа, който ответникът следва да му заплати допълнително и който възлиза на исковата сума.

В подкрепа на иска са ангажирани доказателства. Претендират се разноски.

В съдебно заседание исковата молба се поддържа от процесуалния представител на ищеца, който по реда на чл.214 от ГПК изменя иска по размер и същият се счита предявен за сумата от 960,33 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 152,16 часа за посочения в исковата молба период.

В законоустановения срок по чл.131 ГПК е постъпил писмен отговор от ответната ГД «ГП»-МВР, в който претенциите се оспорват по основание и размер, без да се оспорват твърденията на ищеца, че в периода 01.08.2016 г – 02.05.2018 г. е бил държавен служител при тях, като е полагал труд на смени по график. Счита обаче, че положеният от ищеца труд е надлежно начислен, отразен в протоколите за положен извънреден труд и в протоколите за отчитане на работното време между 22,00 и 06,00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници, както и че същият му е заплатен своевременно в съответствие с издадените от министъра на МВР заповеди с №№8121з-791/28.10.2014 г. и последващата с №8121з1429/23.11.2017 г. Ангажира доказателства.

В съдебно заседание ответникът се представлява от процесуалния си представител, който поддържа отговора и моли за отхвърляне на иска на подробно изложените в отговора аргументи, претендира разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства, доводите на страните и разпоредбите на закона, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Ответникът не оспорва, че ищецът е бил назначен на длъжност „....................................“ при при РД „ГП“ Бургас, която е на структурно подчинение към ГД „Гранична полиция“-София, както и че в периода 01.08.2016 г. – 02.05.2018 г. е полагал труд на 12-часови смени по график, включително и през нощта – за времето от 22,00 ч. до 06,00 ч., при сумирано изчисляване на работното време. В този смисъл е и приетия по делото многоброен писмен доказателствен материал.

По делото е изготвена от в.л.К. съдебно-икономическа експертиза, чието заключение не се оспорва от страните, а съдът го кредитира като обективно и компетентно изготвено въз основа данните от представени от ответника и приети като доказателства по делото платежни бележки/фишове за заплати, протоколи за положен труд от дръжавни служители, работещи на смени между 22,00 часа и 06,00 часа, график на дежурствата, и съгласно което за периода 01.08.2016 г. – 02.05.2018 г., ищецът е отработил 133 нощни смени, отчетен е нощен труд в размер на 1064 часа, които преизчислени с коефицент 1,143 съставляват 1216,16 часа дневен труд, или е налице разлика от 152,16 часа и дължимото  за този труд възнаграждение възлиза на сумата от 960,33 лева.

При така приетото за установено от фактическа страна, се налагат следните правни изводи:

Относимите към предмета на делото разпоредби са тези от ЗМВР, Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. (отм.), Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба за структурата и организацията на работната заплата. В тази връзка, съгласно разпоредбата на чл.176 от ЗМВР (в сила от 28.11.2014 г.), брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно възнаграждение и допълнителни такива. Видно от текста на чл.179, ал.1 от същия закон е и това, че на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 06,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, като в ал.2 е предвидено, че условията и редът за изплащане на тези допълнителни възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед. Същевременно нормата на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР предвижда, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд.

Според текста на чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично, при 5-дневна работна седмица, а ал.3 на същия член предвижда, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период, като при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., през което време работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В ал.5, т.2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение, съгласно ал.6. В ал.7 е предвидено, че извънредният труд не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно. Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

В допълнение към така изложената нормативна уредба следва да се посочи и това, че през процесния исков период са действали Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. (отм.) и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г., които предвиждат възможност държавните служители в МВР да полагат труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В тези две наредби не е предвидено, че при сумирано отчитане на работното време   отработените часове нощен труд следва да се преизчисляват с определен коефициент, каквато е била регламентацията на действалата до 01.04.2015 г., а впоследствие и в периода 11.07.2016 г. - 02.08.2016 г. разпоредба на чл. 31, ал. 2 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г. Липсата на такива изрични норми в Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. (отм.) и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. според съда представлява празнота в специалната правна уредба, касаеща служителите в МВР, която следва да бъде запълнена чрез прилагане на съответните норми на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Това субсидиарно прилагане се налага поради факта, че в случая се касае за полагане на труд от ищеца, макар и по служебно правоотношение и третирането му по различен начин от работещите по трудово правоотношение относно изчисляването на часовете положен труд при сумирано изчисляване на работното време, би довело до поставянето му в по-неблагоприятно положение спрямо работещите на трудов договор лица, което е недопустимо.

Съгласно чл.9, ал.2 на Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който коефициент според съда възлиза на 1,143, изчислен като съотношение между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време (8 часа към 7 часа).  

С оглед на всичко изложено до тук и като взе предвид заключението на изготвената по делото съдебно-икономическа експертиза, според което за периода 01.08.2016 г. – 02.05.2018 г. ищецът е положил общо 1064 часа нощен труд, които преизчислени с коефициент 1,143 се равняват на 1216,16 часа дневен труд, т.е. налице е разлика от 152,16 часа, за които на ищеца не е било платено допълнително възнаграждение, а по изчисления на вещото лице е в размер на 960,33 лева и при липса на доказателства това допълнително възнаграждение да е било платено от ответника на ищеца, то изводът, който се налага е че искът е основателен и следва да се уважи в предявения след изменението размер.

Основателността на главната претенция води до основателност и на акцесорната такава за присъждане на законната лихва върху главницата, считано от предявяване на иска на 01.08.2019 г. до окончателното й изплащане.

На основание чл.78, ал.1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца и направените от него разноски по делото, които са в размер на 360,00 лева за платено адвокатско възнаграждение.

Предвид обстоятелството, че ищецът е освободен от заплащане на държавна такса при завеждане на делото, на основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да заплати по сметка на БРС дължимата държавна такса за разглеждането на иска, която е в рзмер на 50,00 лева, както и изплатеното от бюджета на съда възнаграждение за вещо лице в размер на 200,00 лева.

На основание чл.242, ал.1, предл.2 от ГПК следва да бъде постановено предварително изпълнение на решението в частта относно присъденото на ищеца допълнително трудово възнаграждение и законната лихва върху него.

Мотивиран от гореизложеното, Бургаският районен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСЪЖДА Главна Дирекция „Гранична полиция“ МВР, представлявана от Директора С.К., седалище в ............................, да заплати на Т.М.И., ЕГН **********, съдебен адрес ***, чрез адв.С.К., сумата от 960,33 лева (деветстотин и шестдесет лева и тридесет и три стотинки), представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 152,16 часа за периода от 01.08.2016 г. до 02.05.2018 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба на 01.08.2019 г. до окончателното й плащане, както и сумата от 360,00 лева (триста и шестдесет лева лева), представляваща направените от ищеца разноски по делото.

ОСЪЖДА Главна Дирекция „Гранична полиция“ МВР, представлявана от Директора С.К., седалище в ........................., да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Бургас държавна такса в размер на 50,00 лева (петдесет лева лева) и сумата от 200,00 лева (двеста лева) – възнаграждение за вещо лице.

ПОСТАНОВЯВА предварително изпълнение на решението в частта относно присъденото на ищеца допълнително трудово възнаграждение и лихва върху него.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд – Бургас в двуседмичен срок от обявяването му на 20.11.2019 г.

 

      

РАЙОНЕН СЪДИЯ: / п /

 

Вярно с оригинала

Ж. С.