Р Е Ш Е Н
И Е
260548/26.4.2021г.
гр.Варна, 26.04.2021 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският районен съд, първи наказателен състав, в открито съдебно заседание на осми април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВЕЛИНА ДИМОВА
при секретаря Незает Исаева, като разгледа
докладваното от председателя АНД № 777 по описа за 2021 год., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.
145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във вр. с чл.72 ал.4 от ЗМВР. Образувано
по жалба на И.И. ***, с ЕГН **********, чрез адв.А.Г., ВАК против Заповед за
задържане на лице № 365зз-56/01.02.2021 г., издадена от Н. П.Л. - командир на
отделение в Общинска полиция при ОД на МВР-Варна, с която на основание чл. 72,
ал. 1, т. 2 от ЗМВР е разпоредено задържането на жалбоподателя за срок до 24
часа.
В
жалбата се изразява становище, че обжалваната заповед е незаконосъобразна като
издадена при липса на компетентност, при неспазване на установената форма, при
съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие
с материалноправните разпоредби и несъответстваща на целта на закона. Твърди
се, че задържането е било ненужно и неоправдано; на жалбоподателя му е била
отказана адвокатска защита и не е бил уведомен за правата при задържане;
използвани са физическа сила и помощни средства в нарушение на чл.85 от ЗМВР; в
заповедта не е посочено пред кой орган подлежи на обжалване; оспорва се
наличието на правното основание на чл.72, ал.1, т.2 от ЗМВР; привеждат се
доводи за нарушения на КЗПЧОС, както и на чл.17, ал.3 от Конституцията на РБ. Отправя
се искане за отмяна на атакуваната заповед.
В
съдебно заседание жалбоподателят, лично и чрез процесуалния си представител,
поддържа жалбата и моли атакуваната заповед да бъде отменена на изложените в
нея основания.
Ответникът-
командир на отделение в Общинска полиция при ОД на МВР-Варна Н. П.Л. , редовно
уведомен, се явява лично и с процесуален представител (юрисконсулт,
представляващ го в качеството му на полицейски орган), като оспорва жалбата
и моли същата да бъде оставена без уважение.
Жалбата е подадена от легитимирано лице-адресата на заповедта, в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК
, срещу подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт и пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима.Разгледана по същество, същата е неоснователна, по
следните съображения:
Изложената фактическа обстановка съдът прие за
установена въз основа събраните по делото доказателства: от разпита на свидетелите
П. П. Д, Янко П.П., Н.Р.П., А.К.Е., Д. Г.
Р. и М.П. М. , както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.
С най-голямо значение за изясняването на фактическата
обстановка са показанията на свидетелите Н.П., А.Е. и Д.Р.. Техните показания
следва да бъдат кредитирани, тъй като са последователни, безпротиворечиви и
логични. Полицейските служители заявяват, че са се представили надлежно на
жалбоподателя, на когото били отправени множество последователни разпореждания
да изгаси двигателя, да излезе от автомобила и да представи съответните
документи, но той упорито отказвал, като представил такива едва след
пристигането на втория полицейски екип и след отправени нови покани да се
легитимира. В противоречие с твърденията на посочената група свидетели са тези
на свидетелите П.Д.и Я.П., които твърдят, че ответникът и св.Н.П. безпричинно,
без да се легитимират и без да отправят съответно предупреждение, грубо са се
нахвърлили на жалбоподателя при опита му да премести автомобила и са му
поставили белезници. Двамата заявяват, че жалбоподателят не е оказвал
съпротива, но въпреки това е бил дърпан от полицейските служители, с което била
наранена дясната му ръка. Свидетелите Н.П., А.Е. и Д.Р. са колеги на ответника,
а свидетелите П.Д., Я.П. и М.М.са в близки отношения с жалбоподателя (св.Д.е
собственик на ползвания от жалбоподателя имот и на процесния автомобил, а
останалите двама са били ангажирани от В. за извършване на ремонтни дейности в
имота). При това положение никой от разпитаните свидетели не би могло да бъде
счетен за напълно непредубеден и незаинтересуван. При анализа на достоверността
на събраните гласни доказателства съдът се основава не само на тяхната
последователност и логичност, както и на наличието или липсата на данни за
предубеденост или заинтересуваност. От решаващо значение е съответствието на
дадените показания със събраните обективни и достоверни доказателства по
делото. При наличието на две противоречащи си групи гласни доказателства следва да бъдат кредитирани тези, които се
подкрепят от други доказателства по делото, в чиято достоверност липсват
основания за съмнение. В настоящия случай такива са данните
от приобщения видеозапис, съдържащ се в мобилен телефон, ползван от св.Д.. Същият
не е приложен по делото на материален носител, но е приобщен чрез
възпроизвеждането му в съдебно заседание и чрез отразяване на съдържащите се в
записа данни в съдебния протокол. Видеозаписът не е изготвен по реда на НПК и
не представлява веществено доказателствено средство по смисъла на чл.125, ал.1
от НПК. Съдебната практика обаче приема, че случайно създадените фотоснимки,
видеозаписи и т.н., които отразяват или съдържат информация за обстоятелствата,
включени в предмета на доказване, следва да се третират като веществени
доказателства по смисъла на чл.109, ал.1 от НПК, тъй като представляват
предмети, върху които има следи от престъплението (в този смисъл изрично е
Решение №390/02.10.2009г. по н.д.№393/09г., ІІ н.о. на ВКС). Поради това съдът
счете за допустимо приобщаването по изложения начин на данните от предоставения
видеозапис. Същият обаче подкрепя не тезата на жалбоподателя, а твърденията на
разпитаните като свидетели полицейски служители. В записа ответникът казва, че отново
отправя разпореждане на жалбоподателя, но последният категорично заявява: „Не
изпълнявам полицейско разпореждане. В момента, в който бъда освободен, тогава
ще изпълнявам полицейско разпореждане“. От изложеното и от останалите разменени
реплики се установява, че ответникът е отправил процесните разпореждания на
жалбоподателя, но той действително е отказвал да ги изпълни през сравнително
продължителен период от време. Очевидно е, че данните от видеозаписа кореспондират
на показанията на свидетелите Н.П., А.Е.
и Д.Р., а не на тези на свидетелите П.Д. и Я.П., което е
решаващото основание твърденията на първата група свидетели да бъдат
кредитирани изцяло. Достоверността на показанията на полицейските служители се
потвърждава и от самата фактическа обстановка- при пристигането на свидетелите Е.
и Р. двигателят на автомобила все още е бил запален, жалбоподателят се е
намирал в него и не е бил представил исканите документи. От отправянето на
искане за съдействие от ответника до пристигането на втория полицейски екип
несъмнено е изминал известен период от време, през който очевидно дадените
разпореждания не са били изпълнени. При това положение липсват основания да не
бъдат кредитирани твърденията на полицейските служители, че жалбоподателят
упорито не е изпълнявал дадените му разпореждания, въпреки че е разполагал у
себе си с необходимите документи. Следва да се отбележи, че показанията на
посочения от жалбоподателя свидетел М.М. не опровергават показанията на
кредитираните от съда свидетели. Напротив, същият е останал с впечатление, че В.
е бил дърпан от ответника, тъй като се е съпротивлявал и не е искал да излезе
от автомобила.
Предвид изложената фактическа обстановка съдът прие от
правна страна следното:
По своята правна същност, издадената от органите на
МВР заповед за задържане за срок от 24 часа представлява принудителна
административна мярка. Нейната законосъобразност подлежи на съдебен контрол,
съгласно чл. 72, ал.4, предл.1 от ЗМВР. Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът в настоящото производство преценява законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания за оспорване, регламентирани в общата разпоредба на чл.
146 АПК. Според нормата на чл. 146 АПК проверката на
законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт обхваща компетентността
на издалия го орган и преценка спазена ли е изискваната от закона форма,
материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е
съобразен с целта на закона.
Обжалваният административен акт е издаден от
компетентен орган- ответникът е заемал длъжността командир на отделение в група
„Общинска полиция“ на сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“
към отдел „Охранителна полиция“ по допълнителния щат на ОД на МВР-Варна. Като
действащ служител при ОД на МВР ответникът се явява полицейски орган по смисъла
на чл. 57, ал. 1 ЗМВР. Компетентността на полицейския орган да издава заповеди
от вида на оспорената в настоящото производство произтича пряко от разпоредбата
на чл. 72 ЗМВР, съгласно която полицейските органи могат да задържат лица в
хипотезите, изчерпателно посочени в т. 1 до т. 7 на цитираната разпоредба. Конкретно-отв.Л. е притежавал правомощията, визирани в
чл.
72, ал. 1, т. 2 от ЗМВР –
да задържа лице, което след надлежно предупреждение съзнателно пречи на
полицейски орган да изпълни задължението си по служба. Следователно, издалият
оспорената заповед за задържане полицейски орган, притежава необходимата
материална компетентност и не е налице отменително основание по смисъла на чл.
146, т. 1 от АПК.
Съдът приема, че оспорената заповед за
задържане е издадена в предписаната в чл. 74, ал. 1 от
ЗМВР писмена форма и съдържа посочените в ал. 2 от същата
разпоредба задължителни реквизити,
като са спазени и разпоредбите на чл. 74, ал. 3 и 6 от ЗМВР. Заповедта за
задържане на лице по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР по съществото си е заповед за
прилагане на принудителна адм. мярка. Същата следва да има минимално съдържание,
предписано в чл. 74, ал. 2 ЗМВР, което в разглеждания случай е налице - посочени са името, длъжността и
местоработата на полицейския орган, издал заповедта, данни, индивидуализиращи
задържаното лице, датата и часът на задържането и т.н., като е посочено и правото
да обжалва законността на задържането. В заповедта е посочено
и правното основание за постановяването й, както и фактическите обстоятелства,
предпоставили издаването й – „съзнателно
пречи на полицейски орган да изпълни задълженията си“. Фактическите съображения в заповедта се допълват в съпътстващата я
докладна записка, приложена
към административната преписка, в
която фактическите обстоятелства, дали основание за задържането, са подробно описани,
поради което не е налице нарушение на чл. 74, ал. 2, т. 2 от ЗМВР.
Обстоятелството, че докладната записка е изготвена след издаване на заповедта
за задържане, не обосновава извод за липса на мотиви, тъй като не съществува
пречка такива да бъдат изложени след издаването на административния акт, в друг
документ към изпратената административна преписка, щом изхождат от същия орган.
Това разбиране е в съответствие с Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на
Върховния съд, съгласно което неизлагането на мотиви в самия административен
акт не съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, ако
фактическите основания и конкретните съображения за издаването му се съдържат в
документ, предхождащ издаването на акта или в последващ такъв. В този смисъл е и константната съдебна практика, установена в
Решение № 3644 от 30.03.2016 г. на ВАС по адм. д. № 3062/2015 г., V о.,
Решение № 9423 от 2.08.2016 г. на ВАС по адм. д. № 3456/2015 г., V о., Решение
№ 7486 от 22.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 7331/2015 г.,
V отд. Изложеното становище се
споделя и в практиката на ВАдмС, като в тази насока са напр. Решение
№ 2012 от 28.10.2019 г. на АдмС - Варна по к. а. д. № 2404/2019 г., Решение
№ 176 от 15.02.2021 г. на АдмС - Варна по к. а. н. д. № 2481/2020 г. и др.
Предвид изложеното съдът намира, че разглежданият
административен акт е издаден от компетентен орган и в установената форма, като
не се констатира наличие на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила при постановяването му. При това положение, с оглед разпоредбата на
чл.146 АПК, съдът следва да извърши преценка допуснати ли са противоречия с
материалноправни разпоредби и има ли несъответствие с целта на закона.
В случая безспорно са налице посочените предпоставки. Полицейският орган е изпълнявал свое задължение по служба, вменено
му с разпоредбите на ЗМВР. Чл.
6 от ЗМВР регламентира основните
дейности на органите на МВР, сред
които е и административнонаказателна дейност. От своя
страна нормата на чл.
30, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, предоставя право
на полицейските органи да
извършват проверки на документи и на място. В
конкретния случай полицейските
служители са извършвали дейност по установяване на обстоятелства около
констатирано от тях административно нарушение, като за целта са счели за
необходимо да извършат проверка на личните документи на жалбоподателя и тези на
автомобила. Жалбоподателят
обаче е възпрепятствал извършването на проверка на документи и
на място – въпреки многократните
покани същият категорично е отказал да представи исканите документи и не е
изпълнявал устно дадените му разпореждания да изгаси двигателя и да излезе от
автомобила. След надлежно предупреждение и след
отправено устно разпореждане жалбоподателят не е преустановил поведението си, а
е продължил съзнателните си действия, насочени към осуетяване изпълнението на
служебните задължения на органите на реда да извършат проверка на съответните
документи и да изяснят фактическата обстановка около констатираното от тях
административно нарушение. Така описаната обстановка наложила ограничаване на
свободното му предвижване чрез използването на помощни средства /белезници/,
без което е било затруднено изпълнение на служебните им задължения. Приложената
мярка е адекватна и навременна, доколкото е преустановила намесата и е
съответствала на упражненото въздействие по сила и противодействие. В
изложената насока е и съдебната практика- в цитираното по-горе Решение № 16507 от 4.12.2019 г. на ВАС по
адм. д. № 7097/2019 г., VIII о., се приема, че въззивният съд правилно е
приел, че полицейският орган е изпълнявал свое задължение по служба,
вменено му с разпоредбите на ЗМВР,
като е предприел извършване на проверка на документи. Изрично се приема също, че са
били налице предпоставките по
чл.
72, ал. 1, т. 2 ЗМВР за
задържането на жалбоподателя, тъй
като същият
първоначално не се е подчинил на
полицейско разпореждане да представи документ за самоличност и се е опитал
да избегне полицейската проверка,
като след като бил надлежно предупреден, не изпълнил отправеното му
предупреждение.
Предвид изложеното, правомощието на органа да наложи
мярката по чл. 72, ал. 1, т. 2 ЗМВР е упражнено законосъобразно - при
реализиране на визираните в закона предпоставки.
Следва
да се отбележи също, че при осъществяване на правомощията по чл.72 от ЗМВР
полицейските органи действат при условията на оперативна самостоятелност, при което контролът на
съда се свежда до критериите, очертани в чл. 146 от АПК (в
какъвто смисъл е напр. Решение № 462 от
7.03.2016 г. на АдмС - Варна по адм. д.
№ 3889/2015 г.). Предвид формираните изводи, че оспорената
заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на материално-правните и
процесуални разпоредби, и в съответствие с целта на закона, същата се явява
законосъобразна, което обуславя и неоснователността на подадената жалба. Без правно значение са възраженията, че са използвани
физическа сила и помощни средства, без това да е абсолютно необходимо, че
ответникът неправомерно е навлязъл в автомобила, както и че не е била осигурена
възможност на жалбоподателя да се консултира с адвоката си, тъй като те не
касаят законността на издадената заповед, а евентуално могат да бъдат
предмет на различно производство.
В цитираното Решение
№ 462 от 7.03.2016 г. на АдмС - Варна по адм. д. № 3889/2015 г. се посочва изрично, че подобни възражения касаят не законосъобразността
на издадения административен акт за задържане на лицето, а действията по неговото изпълнение. След като сочените нарушения
са такива, свързани с изпълнението на заповедта, а не със нейното издаване,
съдът не следва да ги обсъжда в настоящото производство. Действията,
извършени в изпълнение на заповедта не могат да бъдат преценявани при
проверката на нейната законосъобразност. (В тази насока са цитирани
Решение № 7594/2007 г. на ВАС, Решение № 4570/2010 г. на ВАС, Решение №
4763/2007 г. на ВАС и др.).
От данните по делото се установява, че жалбоподателят
е считал действията на полицейските служители за незаконосъобразни (видно от
докладната записка, същият е заявил, че служителите на „Общинска полиция“ нямат
право да проверяват документи за самоличност; в приобщения запис той ясно
заявява, че ще изпълнява полицейските разпореждания след като бъде освободен и
след като „му пуснат колата“). Според разпоредбата на чл.64, ал.4 от ЗМВР обаче
разпорежданията на полицейския орган са задължителни за изпълнение, освен ако
налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или
застрашават живота или здравето му. Жалбоподателят е възприел ответника като
служител на „Общинска полиция“, като същевременно разпорежданията да представи
документите си, да изгаси двигателя и да излезе от автомобила по никакъв начин
не попадат в хипотезите по чл.64, ал.4 от ЗМВР, при които разпорежданията могат
да не бъдат изпълнявани. Поради това той е бил задължен да изпълни дадените му
разпореждания, като при несъгласие е следвало да оспори тяхната
законосъобразност по установения за това ред. Несъгласието с извършваните от
полицейските органи действия поради определени лични разбирания по никакъв
начин не освобождава гражданите от задължението по чл.64, ал.4 от ЗМВР и не
обуславя правомерност на действията на жалбоподателя.
По изложените съображения и на основание чл.
172, ал.
2, пр.
последно
от АПК, Районен съд – Варна,
ОТХВЪРЛЯ жалба на И.И.В. ***, с
ЕГН **********, против Заповед за задържане на лице № 365зз-56/01.02.2021 г.,
издадена от Н. Петков Л.- командир на отделение в Общинска полиция при ОД на
МВР-Варна, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 2 от ЗМВР му е наложена
принудителна административна мярка „задържане за срок до 24 часа“.