Решение по дело №17/2021 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 9
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Теодора Богомилова Стоянова Христова
Дело: 20214150200017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. гр. Свищов , 12.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СВИЩОВ в публично заседание на шестнадесети март,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Теодора Б. Стоянова Христова
при участието на секретаря Татяна С. Тотева
като разгледа докладваното от Теодора Б. Стоянова Христова
Административно наказателно дело № 20214150200017 по описа за 2021
година
Образувано е по жалба на „С.В.“ЕООД, представлявано от И.Д.К.
против НП № 544991-F567309/29.10.2020г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“ В.Търново , Главна дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП,
с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал.2 , вр. с ал.1 от ЗДДС е
наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 500
лева, за нарушение на чл.3, ал.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на
министъра на финансите, във вр. с чл. 118,ал.4 т.3 и ал.6 от ЗДДС.
Жалбоподателят сочи, че не е съгласен с така издаденото наказателно
постановление и моли същото да бъде отменено, като неправилно и
незаконосъобразно. Сочи се, че е изпълнено вмененото задължение със закона
за отчитане на доставките чрез ЕСФП, а липсата на данни в НАП се дължи на
технически неизправности в системата, за което жалбоподателят не отговаря.
Алтернативно сочи, че нарушението представлява маловажен случай, тъй
като не са настъпили вредни последици, още повече, че в АУАН и НП
изрично било посочено, че нарушението не водело до неотразяване на
приходи.
Ответник жалбата счита, че НП е законосъобразно и не са налице
предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като с нарушението се
засягат утвърдения ред за данъчна дисциплина, който осигурява пълна
1
отчетност на извършваните продажби и последваща възможност за
проследяване на реализираните обороти. Моли жалбата да бъде оставена без
уважение, а наказателното постановление потвърдено.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, прие за
установено от фактическа страна следното:
На 30.06.2020г., в 13,20ч., актосъставителят Г.Ю., съвместно с
колегата си Г.С. извършили проверка на обект -газстанция, находяща се в с.
******, общ.Свищов, ул.*********. При извършената проверка било
констатирано, че на 10.04.2020г., били въведени от клавиатурата на
наличното в обект ЕСФП доставка на 545кг. /1000 литра при 15 градуса/,
които били налични в системата под съответния номер, но липсвали данни от
нивомерната система в НАП. Съставен бил протокол за извършената
проверка № 0067915/30.06.2020г., в присъствието на служител на
дружеството -жалбоподател. С оглед установеното и така съставения
протокол, бил съставен и АУАН № F567309 от 28.08.2020г., въз основа на
който било издадено и атакуваното наказателно постановление.
Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на
приложените и приобщени към делото по реда на чл. 283 от НПК писмени
доказателства - НП № 544991-F567309/29.10.2020г., ведно с разписка за
връчване ,протокол за извършена проверка на ЕСФП ; АУАН № F567309 от
28.08.2020г.; протокол за извършена проверка № 0067915/30.06.2020г ;
справка за регистрираните съобщения за доставка на гориво за период от
6.04.2020г. до 24.06.2020г. ; отчети от фискална памет , фискални бононове;
справка за получени количества горива; Протокол № 1664492/29.07.2020г.,
ведно с Документ, удостоверяващ точния адрес на доставка, писмени
обяснения, детайлен регистър, блок-схема, приемо предавтелни протоколи,
фактури, справка за подадени количества горива от „С.В.“ ЕООД, Паспорт
качество продукции, служебен бон-22 листа, неподаване данни от нивомер-21
листа, Протокол от 28.08.2020г., Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020г. По делото
се събраха гласни доказателствени средства, посредством проведения в
съдебно заседание разпит на актосъставителя Ю. и свидетелите С. и Л..
2
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до
следните правни изводи:
Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна и в
законоустановения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, поради което същата се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.
Съдът намира, че актът за установяване на административното
нарушение е съставен от длъжностно лице по чл. 193, ал. 2, пр.1 от ЗДДС.
Обжалваното НП е издадено от компетентен орган съгласно чл. 193, ал.2, пр.2
от ЗДДС, каквото се явява и Началника на Отдел "Оперативни дейности" –
Велико Търново в Централно управление на НАП, оправомощен със Заповед
№ ЗЦУ-1149 от 25.08.2020 г. на Изпълнителния директор на НАП. Предвид
изложеното за съда няма съмнения относно компетентността на
актосъставителя и наказващия орган.
Съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, "Всяко лице по ал. 1,
извършващо доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с
изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от
данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове, е
длъжно да предава по дистанционна връзка на Националната агенция за
приходите и данни, които дават възможност за определяне на наличните
количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с
течни горива". Такова задължение е въведено и с чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-
18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, който предвижда, че "Всяко лице по, ал. 2
е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни,
които дават възможност за определяне на наличните количества горива в
резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази
цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна
измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за
свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на
метрологичен контрол". Предаването на данните чрез ЕСФП е
регламентирано в Глава девета "а" от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. В чл.
3
59а, ал. 3, т. 1 от същата, в съответствие с чл. 118, ал. 11, т. 5 от ЗДДС, е
предвидено, че получателят по доставка на течни горива подава ЕДП
(електронен документ за получаване) съгласно приложение № 23 за
потвърждаване на полученото гориво с изключение на случаите, когато
горивото се доставя в обект с ЕСФП. В тези случаи, според чл. 59а, ал. 1,
изр.трето от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., въвеждането на УКН (уникален
контролен номер) на е АДД за доставените количества горива по документ,
постъпили в обекта с ЕСФП, се извършва чрез баркод четец при
постъпването им.
Задължението на лицето по чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. е такова за поведение, а не за резултат. Търговецът е длъжен да
подаде данните за получените доставки към НАП чрез ЕСФП без за него да
съществува задължение да гарантира, че така изпратените данни са и
получени от приходната администрация. Следователно, ако те са надлежно
подадени към НАП, но не са получени поради технически причини, които не
могат да бъдат вменени във вина на лицето по чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006 г., то посоченото задължение следва да се счита изпълнено, а
редът за подаване на данните - спазен.
От приложената по делото справки, приемо-предавателни протоколи,
фактури се установява, че се касае за множество доставки на гориво, като
предмет на настоящото наказателно постановление е доставка от 10.04.2020 г.
Газ пропан –бутан 545 кг. по фактура от 10.04.2020г.
По отношение тази доставка са налице изпълнение на законовите
изисквания за изпращане на данни в НАП чрез ЕСФП, като съдържат и
уникален контролен номер (УКН). Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 2 от
Наредбата, "Данните от дневния финансов отчет с нулиране се записват в
данъчния терминал (ДТ). При ЕСФП едновременно с това се записват данни
от нивомерната измервателна система и броячите на
колонките/разходомерите/измервателните системи, като същите се отпечатват
като служебен бон". Следователно издаването на такъв служебен бон
представлява гаранция, че операцията е завършила успешно. Такъв служебен
бон е бил издаден е наличен по делото (на л.48) , които са издадени след
ръчно въвеждане в ЕСФП.
4
Това води на извод, че жалбоподателят е изпълнил задължението си за
предаване на данните, като факта на неполучаването им в НАП се дължи на
техническа причина, която не може да се вмени в негова вина и следователно
не отговаря за това. По делото е приложено писмо от „И.Г.“ ООД , фирмата
поддържаща ЕСФП в, видно от което при извършени тестове на нивомерната
система в обект Газстанция с.****** е установено, че в резултат на токов
удар вграденият часовник на нивомера се е ресетнал /започнал е от вградения
във фърмуера дата и час/ и се разминава със системния дата и час. На
конзолата няма индикация за дата и час, предвид на което въвеждащият
данни към НАП не може да установи разминаването.
Както се посочи по горе задължението на лицето е за поведение, а не за
резултат, предвид на което и с оглед установеното, съдът намира, че не е
извършено описаното в АУАН и НП нарушение. По тези съображения
жалбата следва да бъде уважена, като се отмени изцяло атакуваното
наказателно постановление.

Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 544991-F567309/29.10.2020г.
на Началник отдел „Оперативни дейности“ В.Търново , Главна дирекция
„Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с което на „С.В.“ЕООД с ЕИК
*********,с адрес за кореспонденция ***************, представлявано от
И.Д.К. на основание чл. 185, ал.2 , вр. с ал.1 от ЗДДС е наложено
административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лева, за
нарушение на чл.3, ал.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на министъра на
финансите, във вр. с чл. 118,ал.4 т.3 и ал.6 от ЗДДС, като незаконосъобразно .
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Велико
Търново в 14 дневен срок от съобщаването на страните.
Съдия при Районен съд – Свищов: _______________________
5