Решение по дело №1418/2023 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 122
Дата: 4 април 2024 г.
Съдия: Ангелина Бисеркова
Дело: 20231230101418
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 122
гр. П., 04.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – П., ВТОРИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети март през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Ангелина Бисеркова
при участието на секретаря Елена Пашова
като разгледа докладваното от Ангелина Бисеркова Гражданско дело №
20231230101418 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба вх. № 9509/26.10.2023 г., подадена
от „Стр. ****“ ЕООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление село Ч.,
община П., представлявано от управителя М. Г. К. и „К. ЕООД, ЕИК ****,
седалище и адрес на управление гр.С., жк „Г. Д.“, ул.“Д.Б.“ № **, ет.*, ап.**,
представлявано от управителя А.Ст.К., действащи чрез договорен
процесуален представител АД „К. И ПАРТНЬОРИ“, Булстат ****, адрес
гр.С., ул.“К.“ № **, ет.*, офис *, представлявано от управителя адв. Л. Е. К.
срещу Заповед № РД-04-468/02.10.2023 г. на Директора на ОД „Земеделие“
гр. Бл..
В жалбата се релевират подробни доводи и съображения, с които се
обосновава становище за незаконосъобразност на оспорваната заповед като
противоречаща на закона – ЗСПЗЗ и на ППЗСПЗЗ. Твърди се, че в случая
директорът на ОЗД „Земеделие“ гр. Бл. е издал атакуваната заповед, с която е
извършено служебно разпределение на масивите в землището на село К.,
община П., без да се съобрази със сключеното вече между ползвателите на
земеделските земи в посоченото землище споразумение.
Сочи се в жалбата, че на 21.08.2023 г. е постигнато споразумение с вх. №
1
ПО-09-3-150-1/24.08.2023 г. Цитира разпоредбите на чл.37 б и чл.37 в от
ЗСПЗЗ, чл.72 от ППЗСПЗЗ, с което обосновава теза, че служебно изготвеното
от административния орган разпределение на масивите в землището на село
К., община П. е в нарушение на „основни принципи на закона и в
противоречие с вече сключени споразумения за ползване на земеделски
земи“. Счита, че в случая е неприложима законовата норма за служебно
разпределение на ползването на земите от масивите в землището на село К.,
община П., тъй като е било представено доброволно споразумение, сключено
от физическите и юридически лица, занимаващи се със земеделие в
посоченото землище. В допълнение сочи, че на сайта на ОДЗ Бл. са
публикувани предварителни регистри, съгласно данните в който „СТР. ****“
ЕООД получава разпределени „обичайни“ площи от 495,87 дка, а „К.“ ЕООД
– 218, 597 дка. Твърди, че в случая, в нарушение на чл.72, ал.5 от ППЗСПЗЗ
административният орган е издал процесната заповед като е изключил от
регистрите голяма част от ползваните от жалбоподателите земеделски земи.
Сочи, че до стопанската 2022-2023 г. в землището на село К., община П. са
обработвани значително по –големи размери площи – съгласно
споразумението, сключено от ползвателите на земеделски земи в землището
на село К., община П., за стопанската 2023/2024 г. те са с площ от 2 033,8
дка, а съгласно оспорваната заповед – 380,90 дка. В тази връзка счита за
нарушена нормата на чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ.
В жалбата се навеждат доводи за извършени от административния орган
„своеволия“, във връзка с процесната заповед. Сочи, че служебното
разпределение на земеделските земи в землището на село К., община П. е
изготвено на 13.09.2023 г., извън предвидения в закона срок.
В жалбата се навеждат подробни съображения за обработването на
земеделски земи в землището на село К., община П., от жалбоподателите в
продължение на около 20 години, през който период и във връзка с която
дейност същите са вложили значителни парични средства.
Сочи, че атакуваната заповед е публикувана на 10.10.2023 г., след
започване на стопанската година, към който момент жалбоподателите са
извършили множество агростопански мероприятия.
Въз основа на гореизложеното се иска от съда да постанови решение, с
което да отмени Заповед № РД-04-468/02.10.2023 г. на Директора на ОД
2
„Земеделие“ гр. Бл. като незаконосъобразна и да разпореди издаването на
нова заповед, в която да бъдат отразени имотите съгласно доброволно
споразумение по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ.
Към жалбата са приложени писмени доказателства.
В законоустановения срок административният орган, действащ чрез ст.
юриск. А. А., депозира писмен отговор с вх. № 10135/17.11.2023 г., с който се
релевират подробни доводи за неоснователност на жалбата.
Твърди се, че постигнатото и представено на административния орган
доброволно споразумение за разпределение на имоти в с.К. е било върнато от
комисия по чл.37в ЗСПЗЗ, тъй като било установено некоректно отразени и
регистрирани правни основания. Споразумението било върнато с указания за
отстраняване на посочените нередовности, в срок до 11.09.2023 г. Твърди се,
че участниците в процедурата по чл.37в ЗСПЗЗ поискали отсрочка до
25.09.2023 г. за предоставяне на коригирани доброволни споразумения, което
искане било уважено от комисията. Сочи, че в проведеното на 27.09.2023 г.
заседание на комисията е установено, че няма входирано коригирано
споразумение в указания срок, поради което комисията е пристъпила към
изготвяне на служебно разпределение. С оглед на това счита, че процесната
заповед е издадена в пълно съответствие със закона, поради което жалбата
следва да се остави без уважение като недоказана и неоснователна, а
атакуваната заповед да се потвърди като правилна и законосъобразна.
В законоустановения срок конституираните от съда като заинтересованите
страни в процеса И. Г. К. от село К. и Пл. И. Б. от село М. не депозират
писмен отговор, не изразяват становище по жалбата, не представят
доказателства.
В открито с.з. за жалбоподателите се явява договорен процесуален
представител, който поддържа жалбата. Не прави нови доказателствения
искания. Заявява, че оспорва отговора на жалбата, подаден от
административния орган, без да прави конкретни твърдения за релевантни
обстоятелства /различни от изложените в жалбата/, не релевира допълнителни
правни доводи. Не прави възражения относно доклада по делото. Пледира за
уважаване на жалбата като доказана и основателна.
За административния орган се явява юрисконсулт, който поддържа
подадения писмен отговор. Не прави доказателствени искания. Не прави
3
възражения по доклада. По същество на делото пледира за отхвърляне на
жалбата като недоказана и неоснователна.
От заинтересованите страни – редовно призовани, в съдебно заседание се
явява лично И. К.. Заявява, че представеното пред административния орган
споразумение е „редовно“, а за промени в него „нямаше как да се реагира“.
Не сочи доказателства. Не изразява становище по същество на спора.
Като доказателства по делото са събрани материалите, съдържащи се в
административната преписка по издаване на оспорената заповед.
Съдът, като разгледа събраните по делото доказателства, обсъди
становищата на страните, приема за установено от фактическа страна
следното:
От материалите по представената от административния орган/ответника
преписка се установи, че съобразно чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ Директорът на ОД
„Земеделие“ гр. Бл. е издал Заповед № РД -07-177/03.08.2023 г., с която са
определени съставите на комисиите по по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ за землищата
на територията на община П. за стопанската 2023/2024 г. с поименно
посочване на лицата – членове на комисиите за съответното землище и
заеманите от тях длъжности. В Заповедта са посочени и задачите на
комисиите: 1. Да ръководят сключването на споразумения между
собствениците и/или ползвателите за създаване на масиви за ползване на
земеделски земи в съответните землища за стопанската 2023/2024 г. и в
случай, че не се постигне доброволно такова да съставят проект за служебно
разпределение на ползването на земите по определения в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ
ред; 2. Да осъществяват правомощията си по ЗСПЗЗ съгласно чл.37в, ал.1-3 и
съответните текстове от ППЗСПЗЗ, уреждащи условията и реда за определяне
на масивите за ползване на земеделските земи; за работата си да изготвя
доклад до директора на ОДЗ със съдържание по чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ.
На 16.08.2023 г. е проведено заседание на назначената комисия, за което е
изготвен протокол. Видно от същия комисията е констатирала, че за
стопанската 2023/2024 г. в срока по чл.37б ЗСПЗЗ за землището на село К.,
община П. са подадени общо 12 бр. декларации по чл.69, ал.1 и общо 9 броя
заявления по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ регистрирани във входящия регистър на
общинската служба по земеделие. При извършената проверка комисията не е
констатирала некоректни данни относно правното основание за ползване на
4
земеделските земи от участниците в процедурата. В същото заседание
комисията е взела следните решения: 1. В срок до 19.08.2023 г. комисията да
определи на основание чл.72, ал.7 от ППЗСПЗЗ: - територията, в която се
създават масивите за ползване по реда на § 2ж от ДР на ЗСПЗЗ; - границите на
масивите за ползване върху копие от картата на възстановената собственост
/кадастралната карта/; - изготви карта на масивите за ползване и регистър,
който съдържа данни за имотите, заявени за участие в споразумението и за
имотите по чл.37в, ал.3, т.2 ЗСПЗЗ. 2. В срок до 19.08.2023 г. да предаде с
приемо-предавателен протокол на участниците в процедурата изходни данни
за изготвяне на споразумение за създаване на масиви за ползване в землището
на село К., община П., обл.Бл., за стопанската 2023/2024 г., както и
дължимото средно годишно рентно плащане; 3. Участниците в процедурата
да представят изготвено споразумение за създаване на масиви за ползване в
землището на село К., община П., област Бл. за стопанската 2023/2024 г. в
срок до 25.08.2023 г.; 4. Комисията да оповести проект на картата на масивите
за ползване и регистър към нея, изготвени въз основа на изготвеното
споразумение за създаване на масиви за ползване в землището на село К.,
община П., обл.Бл. за стопанската 2023/2024 г., в срок до 25.08.2023 г.; 5.
Комисията да определи както територията, в която се създават масивите за
ползване по реда на §2ж от ДР на ЗСПЗЗ, така и границите на масивите за
ползване върху копие от КВС /кадастрална карта/, като при уточняването им
се ползва информация от ЦОФК.
На 23.08.2023 г. в ОСЗ гр. П. са депозирани с вх. № ПО – 09-3-150-
1/24.08.2023 г.: Споразумение на масиви за ползване на земеделските земи,
изготвено на основание чл.37в, ал.2 от ЗСПЗЗ, за стопанска година 2023/2024
г. за землището на село К., община П., област Бл., сключено между „Н. ****“
ЕООД, „СТР. ****“ ЕООД, И. Г. К., „К.“ ЕООД и Пл. И. Б.; регистър и 1 брой
карта за разпределение на масивите за ползване /на оптичен и хартиен
носител/, подписани от всички участници.
На 05.09.2023 г. е проведено заседание на назначената по чл.37в от ЗСПЗЗ
комисия, за което е съставен протокол. Съгласно протокола комисията е
констатирала, че : Споразумението за разпределение на масиви за ползване на
земеделски земи за стопанската 2023/2024 г. за землището на село К., община
П., област Бл. е изготвено по образец, утвърден от Министъра на
земеделието, храните и горите; Споразумението и картите са подписани от
5
всички участници; в Приложението, което е неразделна част от
споразумението, в описа на разпределените масиви за ползване и имотите на
ползватели не са разпределени имоти от държавния и общинския поземлен
фонд като имоти по чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ и няма включени имоти с НТП
„трайни насаждения“, „пасища, мери“ и „ливади“; участниците в
споразумението некоректно са разпределили ползване на имоти по реда на
чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ, т.нар. „бели петна“ в масиви, за които няма правни
основания, а именно: масив 72, масив 71, масив 23, масив 46, масив 58, масив
41, масив 22, масив 56, масив 45, масив 54 и масив 12, всички в землището на
село К., ЕКАТТЕ *****, община П., област Бл. за стопанската 2023/2024 г., за
които липсват предоставени и регистрирани правни основания от
участниците. В тази връзка комисията е приела, че представеното доброволно
споразумение /с вх. № ПО – 09-3-150-1/24.08.2023 г./ не е съобразено с
изискванията на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ за формиране и разпределение на
масивите за ползване в землището на село К., община П., област Бл., поради
което е постановила решение за връщането му / на представеното доброволно
споразумение/ с указания до участниците в процедурата да внесат в срок до
11.09.2023 г. ново споразумение за землището на село К., ЕКАТТЕ *****,
община П., област Бл. за стопанска 2023/2024 г. при съобразяване на § 2ж от
ДР на ЗСПЗЗ за формиране на масив за ползване на земеделски земи и
указанията на комисията, дадени към участниците с Протокол № 1 от
16.08.2023 г. участниците в споразумението да представят доброволни
споразумения само в масивите за ползване, в които са налични правни
основания, а именно – декларации по чл.69 от ППЗСПЗЗ и/или заявления по
чл.70 от ППЗСПЗЗ. До участниците в споразумението е изготвено нарочно
писмо изх. № РД – 12-05-01-1992/09.09.2023 г., съдържащо информация за
проведеното от комисията на 05.09.2023 г. заседание, взетото решение и
дадените на участниците в споразумението указания. Писмото е връчено
лично на И. Г. К..
Във връзка с искане /писмо вх. № РД-11-05-01-2061/14.09.2023 г./ от
участниците в процедурата по чл.37в от ЗСПЗЗ за разпределение на
земеделски земи за стопанската 2023/2024 г. в землищата на с.Ст., гр.П. –
трайни насаждения; гр. П. – ниви; с.К., с.Г. Т., с.К., с.К., с.К., с.Ч., с.Р. и с.М.,
общ. П., относно дадените от комисията указания в проведените на 05.09.2023
г. заседания, комисията по чл.37 в от ЗСПЗЗ е провела на 14.09.2023 г.
6
заседание /Протокол № 3/14.09.2023 г./, в което след като е констатирала, че
искането е съобразено с нормативните и поднормативни изисквания, е
постановила решение, с което е определен срок до 25.09.2023 г. участниците в
процедурата да представят ново, коригирано споразумение за землището на
село К., ЕКАТТЕ *****, община П., област Бл. за стопанската 2023/2024 г.
при съобразяване разпоредбата на § 2ж от ЗСПЗЗ за формирането на масив за
ползване на земеделски земи и указанията на комисията, дадени с Протокол
№ 1/16.08.2023 г. и Протокол № 2/05.09.2023 г., с които се указва, че следва
да се представят доброволни споразумения само в масивите за ползване, в
които са налице правни основания на участниците. Участниците в
процедурата са уведомени, че при неспазването на указания срок комисията
ще пристъпи към изготвяне на доклад до Директора на ОД „Земеделие“
гр.Бл., с предложение и изготвен проект на служебно разпределение.
Обявена е дата на следващото заседание на комисията – 27.09.2023 г. от
10:00 ч. в сградата на ОС „Земеделие“ П..
Видно от протокол № 4/27.09.2023 г. комисията по чл.37в от ЗСПЗЗ е
пристъпила към изготвяне на проект на служебно разпределение на масиви за
ползване на земеделски земи поради това, че в дадения срок /съгласно
указания в Протокол № 3/14.09.2023 г./ - 25.09.2023 г., участниците в
процедурата – ползватели и собственици на земеделски земи, подали
декларации по чл.69, ал.1 и заявления по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ за
землището на село К., община П., област Бл. за стопанската 2023/2024 г. не са
представили ново, коригирано споразумение за землището на село К.,
ЕКАТТЕ *****, община П., област Бл., за стопанска година 2023/2024 г.
Съгласно служебно изготвения от комисията проект разпределението на
имотите е извършено само в определените масиви при наличие на правно
основание от страна на ползвателите. В същото заседание комисията е взела
решение да се оповести проекта на картата на масивите за ползване на
земеделски земи и регистър към нея въз основа на извършеното служебно
разпределение на масиви за ползване на земеделски земи за землището на
село К., община П., област Бл. в срок до 28.09.2023 г.
На 28.09.2023 г. комисията по чл.37в от ЗСПЗЗ е обявила /на интернет
страницата на ОД „Земеделия“ гр. Бл./ и в ОСЗ гр. П., че на основание чл.74,
ал.3 от ППЗСПЗЗ, са изготвени проекти на картите на масивите за ползване и
7
регистри към тях въз основа на изготвени служебни разпределения за
землищата на гр. П. – трайни насаждения и село К. –ниви, община П., област
Бл., като на основание чл.74, ал.4 от ППЗСПЗЗ промени в проектите на
картата на масивите за ползване и регистъра към нея могат да се правят в
срок до 29.09.2023 г. по инициатива на комисията или на заинтересованите
лица.
От материалите по делото се установи, че на 28.09.2023 г. в ОСЗ гр. П. е
постъпил Проект за разпределение на масивите за ползване на земеделските
земи, изготвен на основание чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ за стопанска година 2023
/2024 г. за землището на село К., ЕКАТТЕ *****, община П., област Бл..
На 29.09.2023 г. комисията по чл.37в от ЗСПЗЗ е изготвила доклад до
директора на ОДЗ гр. Бл., на основание чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ и чл.72 в от
ППЗСПЗЗ, в който се сочи, че неразделна част от проектите за разпределение
на масивите за ползване на земеделските земи, изготвени на на основание
чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024 г. е опис на разпределените
масиви за ползване и включените в тях имоти, данни заземите по чл.37в, ал.3,
т.2 от ЗСПЗЗ, за техните собственици и дължимото рентно плащане. В
доклада се сочи, че за землището на село К., ЕКАТТЕ *****, община П.,
област Бл. е било представено в срок /на 24.08.2023 г./ споразумение за
разпределение на масиви за ползване на земеделски земи за землището на
село К., община П., което не е било съобразено с изискванията на ЗСПЗЗ и
ППЗСПЗЗ – участниците в споразумението незаконосъобразно са
разпределили имоти по реда на чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ, т.нар.“бели петна“
в масиви, за които нямат правни основания, а именно масив 72, масив 71,
масив 73, масив 23, масив 46, масив 48, масив 41, масив 22, масив 56, масив
45, масив 54 и масив 12, в землището на село К., ЕКАТТЕ *****, община П.,
област Бл. за стопанската 2023/2024 г. В тази връзка комисията е взела
решение за връщане на споразумението на участниците в процедурата, с
казания до последните за представяне на коригирано споразумение в срок до
11.09.2023 г. /първоначално/, а впоследствие в срок до 25.09.2023 г. Тъй като
такова не е постъпило до 25.09.2023 г. /вкл./ в проведеното четвърто
заседание комисията по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ /на 27.09.2023 г./ е изготвила
служебно проект за разпределение на масивите за ползване в землището на
село К.. Комисията е определила срок до 29.09.2023 г., в който по инициатива
на комисията и на заинтересованите лица могат да се правят промени в
8
проектите на картата на масивите за ползване на земеделски земи и регистъра
към нея въз основа на служебно извършеното служебно разпределение на
масиви за ползване на земеделски земи за землището на село К., община П..
Сочи се в доклада, че проектът за служебно разпределение ползването на
масивите в землището на село К., ЕКАТТЕ *****, община П., област Бл. за
стопанската 2023/2024 г. отговаря на изискванията на чл.37в, ал.1 и ал.2 от
ЗСПЗЗ. Неразделна част от него /проекта/ е Приложението с опис на
разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти, както и
картите за разпределение на масивите за ползване на земеделски земи за
землището на село К., община П., област Бл.. В Приложението, неразделна
част от разпределението, в описа на разпределените масиви за ползване и
имотите по ползватели не са разпределени имоти от държавния и общински
поземлен фонд като имоти по чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ и няма включени
имоти с НТП „трайни насаждения“, „пасища, мери“ и „ливади“. Определено е
средно годишно рентно плащане за землището на село К., община П., област
Бл. в размер на 14 лв/дка. С оглед на това в доклада комисията предлага да
бъде издадена заповед по реда на чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ, за разпределение на
масивите за ползване на земеделски земи за землището на село К., ЕКАТТЕ
*****, община П., област Бл. за стопанската 2023/2024 г., изготвен по реда на
чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ.
В преписката се съдържат регистър по реда на чл.74, ал.1 от ППЗСПЗЗ за
землището на село К., община П., област Бл., както и работни карти на
земеделските масиви.
Въз основа на посочения по-горе доклад на комисията и на основание
чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ, е издадена Заповед № РД – 04-468/02.10.2023 г. на
директора на ОДЗ гр. Бл. за разпределение на ползването на масивите в
землището на село К., община П., област Бл., с която е одобрено
разпределението на масивите за ползване на земеделски земи, на основание
чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024 г. за землището на село К.,
община П., област Бл. представено с доклад от 29.09.2023 г. на комисията по
чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД -07-177/03.08.2023 г. на
директора на ОДЗ гр.Бл., ведно с представените приложения – проект за
разпределение на масивите за ползване и включените в тях имоти за
стопанската 2023/2024 г., окончателен регистър и карта на масивите за
9
ползване, с посочване в заповедта, че описа за разпределените масиви за
ползване и включените в тях имоти по ползватели, представен в Приложение
№ 1 и картата на масивите за ползване на землището на село К., община П. са
неразделна част от заповедта.
При така установеното от фактическа страна съдът приема от правна
страна следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.37 в, ал.5 вр. с
ал.3 и ал.4 от ЗСПЗЗ.
Жалбата е допустима – подадена е в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от
АПК, заповедта е обявена на 12.10.2023 г., а жалбата е подадена в съда / не
чрез административния орган –ответника / на 24.10.2023 г. чрез куриер, видно
от пощенско клеймо /пощенски плик с № 33 в кориците на делото/. Жалбата
изхожда от активно легитимирани лица, насочена е срещу подлежащ на
съдебен контрол индивидуален административен акт и удовлетворява
формалните и съдържателни изисквания за редовност по чл.150 от АПК.
Налице е правен интерес за жалбоподателите да атакуват заповедта, тъй
като са подали заявление за участие в споразумение за ползване по чл.70, ал.1
от ППЗСПЗЗ във връзка с чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ, с което са заявили ползвани
от тях през стопанската 2023 -2024 г. земеделски земи в землището на село К.,
община П., област Бл. и са страни в производството, приключило с
оспорваната заповед. Жалбоподателите са включени в разпределението на
масиви за ползване на земеделски земи в землището на село К., община П.,
одобрено с оспорената заповед, като същите твърдят, че с оспорения акт не са
получили всички земи/масиви за ползване, които са ползвали в предходни
стопански години, с което са нарушени техни права и законни интереси. В
тази връзка съдът счита, че жалбоподателите имат правен интерес/право на
жалба съгласно чл.147, ал.1 от АПК.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
С чл.37 в от ЗСПЗЗ се регулират обществени отношения във връзка с
ползването на обработваемите земеделски земи като се създават облекчения и
подходящи условия за тяхното окрупняване. Фактическият състав е сложен и
съдържа няколко етапа. Първият етап: до 31.07. всеки собственик, лично или
чрез пълномощник, подава в ОСЗ по местонахождение на имота декларация
по образец, в която се посочват формата на стопанисване и начинът на трайно
10
ползване на земите – чл.37б, ал.1 и ал.2 от ЗСПЗЗ. В същия срок ползвателите
могат да подадат в ОСЗ заявление за участие в споразумение по чл.37 в от
ЗСПЗЗ с приложен към заявлението опис на имоти за участие в масиви за
ползване, съгласно регистрираните в общинската служба по земеделие
договори и/или документи за собственост – чл.37б, ал.3 от ЗСПЗЗ. Етапът е
подготвителен и цели да бъдат набавени необходимата информация и
документи относно волята и правата на собствениците и ползвателите на
земеделските земи, предмет на окрупняването. Следващият етап е насочен
към постигане на споразумение между собствениците и/или ползвателите за
определяне на масиви за ползване на земеделски земи. Сключването на
споразумението се ръководи от комисия за всяко землище на територията на
общината, определена със заповед на директора на ОСЗ в срок до 05.08. на
съответната стопанска година. Законодателят императивно е наложил забрана
в споразумението да се включват имоти, декларирани за обработване в
реалните им граници, както и имоти с начин на трайно ползване пасища, мери
и ливади /чл.37 в, ал.2, изр. шесто от ЗСПЗЗ/. Ако между ползвателите не
бъде постигнато споразумение при условията на чл.37 в, ал.1 от ЗСПЗЗ, както
и за земите, които споразумението не обхваща, комисията съставя проект за
служебно разпределение на ползването на земите по масиви до 15.09. на
съответната година – чл.37 в, ал.3 от ЗСПЗЗ. Разпределението се извършва по
следния начин: 1. Правото за ползване на отделния масив се предоставя на
ползвателя с най- голям дял собствена и/или арендувана /наета земеделска
земя в масива; 2. Площта на земеделските земи, за които няма сключени
договори и не са подадени декларации от собствениците им по чл.37б, се
разпределя между ползвателите пропорционално на площта и съобразно
начина на трайно ползване на собствената и/или арендуваната/наетата
земеделска земя в съответното землище. Последният етап от процедурата
предписва комисията да изготви доклад до директора на ОДЗ, който да
съдържа сключеното споразумение, а при липса на такова – проект на
разпределение на масивите за ползване, данни за земите по чл.37 в, ал.3, т.2
от ЗСПЗЗ, за техните собственици и дължимото рентно плащане. Въз основа
на този доклад директорът на ОДЗ издава заповед за разпределение на
масивите в землището в срок до 01.10. на съответната година – чл.37 в, ал.4 от
ЗПСЗЗ.
Съгласно разпоредбата на чл.168 във връзка с чл.142 от АПК, съдът
11
проверява законосъобразността на обжалвания административен акт към
момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да се
ограничава само с тези, посочени от оспорващия. В чл.146 от АПК са
посочени основанията за оспорване на административните актове – липса на
компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на
административно-производствени правила, противоречие с
материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В
производството пред съда последният е длъжен въз основа на представените
от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения
административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, като по
аргумент на ал.2 от същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да
липсва искане за това.
В случая съдът намира, че оспорената заповед е издадена от
административен орган, разполагащ със съответната материална и
териториална компетентност. Правомощията на директора на ОДЗ по
местонахождението на имотите да издава заповед за разпределение на
масивите в землището, следват директно от разпоредбата на чл.37в, ал.4 от
ЗСПЗЗ, като землището на село К., община П., за което се отнася
разпределението на ползването на масивите попада в териториалния обхват
на ОДЗ Бл.. Заповедта е издадена на 02.10.2023 г. /първият присъствен ден
след 01.10.2023 г./ в съответствие и съгласно чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ. Съгласно
разпоредбата на чл.37 в, ал.5 ЗСПЗЗ заповедта по ал.4 се обявява в кметството
и в сградата на общинската служба на общината и на съответната областна
дирекция „Земеделие“ в срок до 10.10., като в случая, нормата на чл.37в, ал.5
от ЗСПЗЗ е спазена – обжалваната заповед е обявена по всички описани в
текста начини. В закона кумулативно са посочени начините за обявяване на
заповедта на директора на ОДЗ. Следва, че е издадена от компетентен орган
по чл.37 в, ал.4 от ЗСПЗЗ, в кръга на неговите правомощия и на основание
изрична законова разпоредба – чл.37 в, ал.4 от ЗСПЗЗ, в предвидената от
закона форма.
Съдът не констатира допуснати в производството по издаване на
оспорената заповед съществени нарушения на административно-
производствените правила. Издаването на оспорената заповед е предшествано
от назначаване на комисия, съгласно изискванията на чл.37 в, ал.1 от ЗСПЗЗ.
Персоналният състав на комисията се установява от заповедта за
12
конституирането й, както и от доклада, където са описани длъжностите на
лицата, при което съдът прави извод, че в състава на комисията са включени
лица, отговарящи на критериите по чл.37 в, ал.1 от ЗСПЗЗ. Комисията е
назначена в срока по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ, като съгласно обявения график е
провела заседание и се е произнесла с доклад съгласно чл.37 в, ал.4 от ЗСПЗЗ.
Въз основа на доклада директорът на ОДЗ Бл. е издал оспорената заповед в
предписаната от закона писмена форма. В съответствие с разпоредбата на
чл.37в, ал.5 ЗСПЗЗ заповедта е надлежно обявена на заинтересованите лица,
чрез поставянето й на информационното табло в ОДЗ Бл. и в ОСЗ П., както и
чрез публикуването й на интернет страницата на ОДЗ Бл.. Самата заповед не
противоречи на материално правните разпоредби на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ,
които да са основания за отмяна по чл.146, т.3 и т.4 от АПК. Комисията по
чл.37в от ЗСПЗЗ функционира при стриктно регламентирани правила,
спазването на които е предпоставка за законосъобразността на издаваните от
нея актове и в крайна сметка на финализиращия производството по чл.37в от
ЗСПЗЗ административен акт – заповедта на директора на ОДЗ. Едно от
задълженията на комисията, регламентирано в чл.72в, ал.2 от ППЗСПЗЗ, е да
посочи в доклада си включени ли са в споразумението всички заинтересувани
лица по данните от декларациите по чл.69 и от заявленията по чл.70 от
ППЗСПЗЗ, независимо дали участват в споразумението. Това е необходимо,
както за да бъде установено дали споразумението обхваща не по-малко от 2/3
от общата площ на масивите за ползване в съответното землище /чл.37в, ал.2,
изр.последно от ЗСПЗЗ/, така и за да бъдат установени земите, необхванати
от сключеното споразумение, които подлежат на служебно разпределение /
чл.37в, ал.3, пр.2 от ЗСПЗЗ, респ. чл.72 в, ал.3 от ППЗСПЗЗ/.
С оспорената заповед е извършено предписаното от закона разпределение
на ползването на масивите в землището на село К., община П.. Задължение на
комисията, регламентирано в чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ, е да състави проект за
разпределение на ползването на земите по масиви, когато между ползвателите
не се постигне споразумение при условията на ал.1, както и за земите, които
споразумението не обхваща. Съгласно чл.72в, ал.3 от ППЗСПЗЗ, комисията
изготвя и прилага към доклада проект за служебно разпределение на
масивите за ползване в следните случаи: когато не се постигне споразумение
или постигнатото споразумение е за площ, по-малка от 2/3 от общата площ на
масивите в землището; за остатъка от масивите за ползване в землището,
13
когато споразумението е сключено при условията на чл.37в, ал.2, изр.7 от
ЗСПЗЗ; когато споразумението не обхваща имотите по чл.37в, ал.3, т.2 от
ЗСПЗЗ, включени в масивите за ползване. В настоящият казус се установи, че
в определения срок – 25.09.2023 г. участниците в процедурата за
разпределение на ползването на масивите в землището на село К., община П.
не са представили такова в съответствие с чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ и в
изпълнение на дадените от комисията указания за отстраняване пороците на
депозираното на 23.08.2023 г. споразумение. Т.е. в случая е налице
предвидена в закона хипотеза, предпоставяща упражняването правомощието
на административния орган за служебно разпределение ползването на
масивите в землището на село К., община П..
По същество основното възражение в жалбата е, че извършеното служебно
разпределение на масиви за ползване от страна на жалбоподателите ощетява
последните тъй като в масивите, определени за всеки един от тях
/жалбоподателите/ не са включени земеделски земи, които те са ползвали в
предходни стопански години. Същевременно жалбоподателите не оспорват
твърдението на административния орган, че в служебното разпределение на
масивите в землището на село К., община П. не следва да бъдат включени
земи, за които жалбоподателите като участници в конкретната процедура
нямат регистрирани годни правни основания – декларации по чл.69, ал.1 и
заявления по чл.70 от ППЗСПЗЗ. Нещо повече, жалбоподателите не твърдят,
че за изключените от служебното разпределение земи/масиви
те/жалбоподателите и останалите участници в процедурата имат
регистрирани правни основания. В тази връзка съдът счита за несъстоятелен
основния довод на жалбоподателите, с които аргументират тезата за
незаконосъобразност на оспорената заповед. В допълнение следва да се
посочи, че в случая административният орган правилно е приложил нормата
на чл.37в, ал.3 от ЗСПЗЗ във връзка с целта и принципите на процедурата по
чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ за разпределяне на масивите между всички собственици
и/или ползватели. Изискването по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ се прилага при
спазване на ограничението за пропорционално разпределение на
земеделските земи, включени в масивите, тъй като целта на закона е
гарантиране законосъборазното разпределение на ползването на земите, в
случаите при които не е налице споразумение между собствениците и/или
ползвателите. При служебно разпределение на ползването на масивите
14
основния принцип е за спазване на пропорцията по отношение на доказаните
права на собствениците и/или ползвателите на земеделки земи в землището,
регистрирани по чл.37б от ЗСПЗЗ. В случая по делото няма спор между
страните, че невключените в служебното разпределение земи са такива, за
които собствениците/ползвателите нямат доказани годни правни основания.
Съгласно §2ж от ДР на ЗСПЗЗ „масив за ползване“ по смисъла на този
закон е непрекъсната земеделска площ, ограничена от съществуващи на
терена трайни елементи, съгласно картата на възстановената собственост или
кадастралната карта, и/или цифрова орто карта, с еднакъв начин на трайно
ползване.
Неоснователно съдът намира и възражението на жалбоподателите за
допуснато от административния орган нарушение – неспазване на
предвидените в чл.37в от ЗСПЗЗ срокове. Съгласно константната съдебна
практика сроковете в чл.37 в от ЗСПЗЗ не са преклузвини, а инструктивни,
имащи за цел да стимулират администрацията към проява на активност в
процедурата по чл.37 от ЗСПЗЗ и постигане на бързина и ефективност на
производството. В тази връзка дори и да е налице такова неспазване, то
същото не води представлява съществено нарушение на
административнопроцесуалните правила.
Недоказани останаха и твърденията на жалбоподателите за неправомерни
действия на администрацията в процедурата по разпределение на масивите за
ползване.
Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е издадена в
установената от закона форма, съдържа в пълнота изискуемите фактически и
правни основания, при издаването й не са допуснати съществени нарушения
на административнопроизводствените правила, липсва противоречие с
материалноправните разпоредби, същата съответства на целта на закона,
поради което подадената жалба като неоснователна следва да се отхвърли.
По разноските:
Страните не претендират разноски по делото, поради което съдът не дължи
произнасяне по присъждане на такива.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
15
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ като НЕОСНОВАТЕЛНА жалба вх. №
9509/26.10.2023 г., подадена от „Стр. ****“ ЕООД, ЕИК ****, седалище и
адрес на управление село Ч., община П., предсталявано от управителя М. Г. К.
и „К. ЕООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление гр.С., жк „Г. Д.“,
ул.“Д.Б.“ № **, ет.*, ап.**, представлявано от управителя А.Ст.К., действащи
чрез договорен процесуален представител АД „К. И ПАРТНЬОРИ“, Булстат
****, адрес гр.С., ул.“К.“ № **, ет.*, офис *, представлявано от управителя
адв. Л. Е. К., срещу Заповед № РД-04-468/02.10.2023 г. на Директора на ОД
„Земеделие“ гр. Бл. за одобряване на служебно разпределение на масивите за
ползване на земеделските земи за стопанската 2023-2024 г. в землището на
село К., община П., област Бл..
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Бл. в
двуседмичен /14-дневен/ срок от връчването му на страните по делото.
Съдия при Районен съд – П.: _______________________
16