Решение по дело №387/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 404
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 22 юли 2020 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20207170700387
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 404

гр. Плевен , 06.07.2020  г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - гр. Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и пети юни две хиляди и двадесета година, в състав:                                                           

                                                            Съдия:  Снежина Иванова

 

при секретар Десислава Добрева и с участието на Нанка Рачева прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен, като разгледа докладваното от съдията Иванова исково административно дело № 387 по описа на Административен съд - Плевен за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203 и сл. от Административно - процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Производството е образувано по искова молба на Н.К.  Н., ЕГН **********,*** от АК Плевен, съдебен адрес:*** срещу Областна дирекция на МВР, гр. Плевен , ул. „Сан Стефано“ № 3 с правно основание чл.1, ал. 1 вр. чл. 4 от ЗОДОВ, с който претендира заплащане на обезщетение за имуществени вреди от отменено с влязло в сила съдебно решение наказателно постановление № 19-0940-000307 от 04.04.2019 г. на началник на РУ Пордим, представляващи направени разноски по обжалване на НП в размер на 350 лева ведно със законната лихва върху сумата от 02.01.2020 година –датата на влизане в сила на решението по анд № 1414/2019 на РС Плевен, както и направените в настоящото производство разноски .

В исковата молба ищецът  посочва, че за обжалване на НП №19-0940-000307 от 04.04.2019 година на началник на РУ Пордим пред РС Плевен е ангажиран адвокат и след отмяната му е подадена касационна жалба, но АС Плевен е оставил в сила решението. Посочва, че обезщетението за имуществени вреди  е дължимо, тъй като пред РС е представляван от адвокат и платените 350 лева адвокатско възнаграждение следва да му бъдат присъдени ведно със законната лихва, считано от 02.01.2020 година – датата на постановяване на решението от Административен съд Плевен. Претендира направените в настоящото производство разноски – адвокатско възнаграждение и държавна такса.

В съдебно заседание ищецът – Н.К.  Н., ЕГН **********,*** се представлява от адв М.А. *** , който поддържа исковата молба и намира, че следва да се присъди обезщетение и направените в настоящото производство разноски.

В съдебно заседание ответникът – ОД на МВР, , гр. Плевен не се представлява. Представено е становище, в което  намира исковата молба за недопустима, тъй като е следвало разноските за РС Плевен  да бъдат поискани в съдебното заседание на 05.12.2019 година пред касационната инстанция, тъй като вече е било в сила изменението на ЗАНН. Алтернативно посочва, че в случай, че исковата молба е допустима, то същата не е доказана и следва да бъде отхвърлена като неоснователна. Прави възражение за прекомерност на обезщетението  и възражение за прекомерност на адв. възнаграждение за настоящата инстанция.

Представителят на Окръжна прокуратура-Плевен  дава заключение, че исковата молба е основателна.

Административният съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

С решение  № 622 от 24.09.2019 г. по нахд № 1414/2019 г. по описа на РС –Плевен е отменено наказателно постановление № 19-0940-000307 от 04.04.2019 г. на началник РУ – Пордим към ОД на МВР- Плевен, с което на Н.Н. на основание чл.177 ал.3 т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева за нарушение на чл.6 т.1 от ЗДвП  затова, че на 11.03.2019 г. в 16,38 часа в община Пордим, на общински път № РVN3171, управлява товарен автомобил ***с рег.№ ***, посока на движение от с.З. към с.П., като не се съобразява със знак „В18“, ограничение в знака 5 тона.

Решението е обжалвано пред Административен съд Плевен и е образувано кад № 1232 по описа за 2019 година на Административен съд-Плевен и с решение № 2/02.01.2020 година е оставено в сила решението на РС Плевен.

В развилото се пред РС Плевен съдебно производство по обжалване на издаденото наказателно постановление, лицето е упълномощило адвокат А.  с договор за правна защита  и съдействие от 21.05.2019 г. на л. 2 от н.а.х.д. № 1414/2019 г. по описа на РС Плевен  за подаване на жалбата и процесуално представителство и защита, като същият е осъществил процесуално представителството по делото в съдебно заседание. В договора за правна защита и съдействие е отразено договорено възнаграждение за адвокат в размер на 350 лева ,като е отбелязано, че същото е заплатено изцяло в брой при подписване на договора.

Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи :

Исковата молба е допустима като подадена от лице с правен интерес и разгледана по същество е основателна. Неоснователно е възражението на ответника за недопустимост на исковата претенция, тъй като претендираното обезщетение – разход за адвокатска защита,  е следвало да се претeнидра за присъждане като разноски в производството пред касационната инстанция, тъй като от към 05.12.2029 година е налице законодателна промяна на ЗАНН, предоставяща възможност за присъждане на разноски. В случая касационната инстанция присъжда направените пред нея разноски , а към датата на приключване на  съдебното производство пред РС не е налице възможност за претендиране и присъждане на разноски и единственият ред за претендирането им е по реда на ЗОДОВ.

Фактическият състав на обективната безвиновна отговорност на Държавата по чл. 4 от ЗОДОВ във връзка с член 1, ал.1 от същия закон включва следните елементи: 1. незаконосъобразен акт, действие или бездействие на ответника; 2. причинени имуществени/неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие; 3. причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и вредите. Тези предпоставки трябва да са налице кумулативно и липсата на която и да е води до отпадане отговорността на ответника.

Следователно, първата предпоставка, с оглед на която е допустимо да се ангажира отговорността на държавата, е наличието на незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие на ответника. Съгласно ТП № 2/2014 от 19 май 2015 г. по тълкувателно дело № 2 по описа за 2014 г. на ВКС, ОС на Гражданска колегия на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС,  дейността по административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тя е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление по аргумент от чл. 6 от Закона за административните нарушения и наказания и представлява санкционираща управленска дейност. Наред с другите правни форми на изпълнителна дейност - правотворческа, правоприлагаща и договорно-правна, класифицирани според предметно им съдържание и цел, тя представлява форма на административна /изпълнителна/ дейност, извършва се по административен ред чрез властнически метод, въз основа на законово предоставена административно-наказателна компетентност. Наказателното постановление, като резултат от упражнената дейност по административно наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт, той не се издава по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК. Въпреки това, основният вид на дейността по налагане на административно наказание и на извършените действия или бездействия във връзка с административното наказване не дава основание разпоредбата на чл. 1, ал.1 ЗОДОВ да се тълкува ограничително като приложното й поле да се ограничи до административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат изключени от предметния обхват на закона. За квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател. При това положение и с оглед задължителния характер на тълкувателните постановления съгласно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт, се налага извода, че при преценка основателността на предявен иск за обезщетение за вреди от категорията на процесния, с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, разглеждан по реда на чл. 203 и сл. АПК, отмененото наказателно постановление следва да се преценява като отменен незаконосъобразен административен акт.

         В настоящия случай не се спори и  се установява от приложеното нахд 1414/2019 год. на РС Плевен , че НП е отменено от РС, като решението на съда  е влязло в законна сила на 02.01.2020 г., когато е постановено решението на касационната инстанция – АС Плевен и е  налице е първият елемент от фактическия състав на иска за обезщетение по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Съгласно чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ, когато в закон или указ е предвиден специален ред на обезщетяване, този закон не се прилага. В случая към датата на осъществяване на процесуално представителство пред РС София и към дата на постановяване на решението на районния съд – 06.08.2019 г., не е налице специален закон, който да предвижда обезщетяване за вреди, представляващи разноски за осъществена адвокатска защита в рамките на воденото административно-наказателно производство. Нито ЗАНН, нито субсидиарно приложимият НПК  предвиждат ред, по който направените разноски в рамките на съдебното производство за осъществена адвокатска защита да бъдат възстановени на жалбоподателя в случай, че издаденият срещу него акт (НП) бъде отменен като незаконосъобразен. В тази връзка изрично е постановено и ТР № 2/03.06.2009 г. на ВАС - ОСС от I и II колегия на ВАС, по тълкувателно дело № 7/2008 г., според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административно-наказателни дела. Следователно, тъй като съдебните разноски не подлежат на присъждане в рамките на административно-наказателното производство към датата на провеждане на съдебно заседание 17.09.2019 година, за жалбоподателя не съществува друг правен способ да претендира същите, освен по исков ред .

Останалите елементи, които следва да са налице, за да може законосъобразно да се ангажира отговорността на държавата по този ред, е наличието на причинени имуществени/неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие и причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и вредите. 

На основание чл. 1, ал.1 и ал. 4 от ЗОДОВ обезщетение се дължи за всички имуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Под преки вреди следва да се разбират само тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от вредоностния резултат, т. е., които са адекватно следствие от увреждането. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени, т. е. да са настъпили по време и място, следващо противоправния резултат.   

В хода на нахд № 1414/2019 по описа на РС Плевен е представен договор за правна защита и съдействие, който е приложен по делото, като видно от същия е уговорено адвокатско възнаграждение в размер на 350 лв., което е изплатено.  Съгласно ТР по т. д. № 6/2012 г. на ВКС в договора за правна помощ следва да бъде указан вида на плащане, освен когато по силата но нормативен акт е задължително заплащането да се осъществи по определен начин - например по банков път. Когато възнаграждението е заплатено в брой, този факт следва да бъде отразен в договора за правна помощ, а самият договор да е приложен по делото. В този случай той има характер на разписка, с която се удостоверява, че страната не само е договорила, но и заплатила адвокатско възнаграждение . Доколкото този разход се свързва с намаление на имуществения патримониум на ищеца, то същият следва да се разглежда като имуществена вреда за лицето, по отношение на което с влязъл в сила съдебен акт е признато за установено, че незаконосъобразно е било привлечено към административно-наказателна отговорност и санкционирано с издаденото наказателно постановление. Неоснователно е възражението на ответника, че претендираното обезщетение от 350 лева е прекомерно. В случая към датата на подписване на договор за правна защита  и съдействие – 21.05.2019 година са приложими разпоредбите на  Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, преди измененията от 15.05.2020 година и съгласно чл. 18 , ал. 2 от Наредбата  За процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лв, а съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1  в редакция към май 2019 година при интерес  до 1000 лева – 300 лева. В случая делото е протекло на 2 съдебни заседания и съдът намира, че така договореното възнаграждение не е прекомерно и следва да се присъди обезщетение в размер на 350 лева.

Съдът намира, че е налице и пряка и непосредствена причинна връзка между отмененото НП и настъпилата за лицето вреда, поради което на ищеца се следва заплащане на обезщетение за причинените му имуществени вреди в резултат от отменено наказателно постановление. В случая ищецът не би заплатил адвокатско възнаграждение и респективно това не би представлявало вреда, ако при осъществяване на своята административно-наказваща дейност длъжностното лице бе съобразило материалния и процесуалния закон за налагане на административни наказания.

Ищецът претендира и законната лихва върху сумата от 350 лева от 02.01.2020 година - датата на постановяване на съдебното решение на АС Плевен, с което е оставено в сила решението на РС Плевен. Съгласно чл. 86 ЗЗД при неизпълнение на парично задължение длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата, а съгласно чл. 84, ал.3 ЗЗД при задължение от непозволено увреждане длъжникът се смята в забава и без покана. Задължението по чл. 86 ЗЗД във вр. с чл. 84, ал.3 ЗЗД има акцесорен характер и е обусловено от наличието на главно задължение, каквото безспорно е налице по делото. Законната лихва върху тази сума с оглед т.4 от ТР № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС е дължима от влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове, като в случая искането на лицето е за заплащане на законна лихва именно от тази дата и следователно се дължи върху главницата в определения от съда размер от 350 лева, считано от 02.01.2020 г..

Предвид горепосоченото съдът намира, че исковата молба следва да бъде уважена.

С оглед изхода на делото, искането на пълномощника на ищеца за присъждане на разноски  и съгласно чл. 10, ал.3 от ЗОДОВ, съгласно разпоредбата на който, ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса, като съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска, то на ищеца ще следва да бъдат присъдени направените в настоящото производство  разноски  в размер общо на  310 лева  - 300 лева адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие на л. 7 по делото и 10 лева държавна такса. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на адв. Възнаграждение, тъй като към датата на подписване на договор за правна защита и съдействие - 17.01.2020 година съгласно нормата на чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство и защита по дела с определен материален интерес при интерес до 1000 лева –възнаграждението е 300 лева  т.е. същото е към минимума и не следва да бъде намалено.

Предвид горното и на основание чл. 203 от АПК, вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, Административен съд –Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Осъжда ОД на МВР, , гр. Плевен , ул. „Сан Стефано“ № 3  да заплати на Н.К.  Н., ЕГН **********,*** сумата от 350 (триста  и петдесет ) лева,  представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, съставляващи разноски за адвокатско възнаграждение, платени по нахд № 1414 по описа за 2019 година на Районен съд -Плевен ведно със законната лихва върху обезщетението от 02.01.2020 година - датата на  постановяване на решение № 2 по кад № 1232 по описа за 2019 година на Административен съд-Плевен.

Осъжда ОД на МВР, гр. Плевен, ул. „Сан Стефано“ № 3  да заплати на Н.К.  Н., ЕГН **********,*** направените в настоящото съдебно производство  разноски  в размер на 310 лева.

Препис от решението да се изпрати на страните.

Решението може да се обжалва с касационна жалба чрез Административен  съд –Плевен пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му. 

 

 

 

Съдия:/п/