Разпореждане по дело №243/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 910
Дата: 7 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247170700243
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 910

Плевен, 07.03.2024 г.

Административният съд - Плевен - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: КАТЯ АРАБАДЖИЕВА
   

като разгледа докладваното от съдията административно дело243 по описа за 2024 година на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от Г. Т. Г. с [ЕГН] от [населено място], [улица], ет.4, ап.13, чрез адв.М. Б. от АК-Плевен с адрес [населено място], ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №24-0938-000059/21.01.2024 год. на Началника на сектор ПП при ОД на МВР Плевен, с която на Г., на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка-временно отнемане на свидетелство за управление на МПС.

Жалбата е подадена направо в съда, като в забележка е посочено следното:

„Известен ми е реда за подаване настоящата жалба чрез административния орган, издал оспорения административен акт, но тъй като се съмнявам в своевременното изпълнение на задължението му за комплектоване на обжалвания административен акт с преписката по издаването и изпращането й до съда в тридневен срок от подаването на жалбата, моля да изискате същата с определяне на срок за представяне.“

Съдът констатира, че на доклад на настоящия съдия - докладчик са разпределени още две първоинстанционни административни дела от предходната 2023 год. /за предходни години не е извършвана проверка/, по които жалбите са подадени чрез адв.Б., които също са депозирани директно в съда, а не чрез административния орган, в които е изписан текст с аналогично на цитираното съдържание- адм.дела №№676/2023 и 677/2023. Тези жалби са насочени срещу актове, издадени от друг административен орган, не от Началник сектор ПП. Което поражда основателно съмнение у съда, че жалбите се депозират не по предвидения в закона ред - чрез органа, издал акта, с оглед удобство на подателя, а не по посочените като забележка причини. До настоящия момент всички подадени чрез Началника на сектор ПП жалби са били окомплектовани и изпращани в съда по надлежния ред и не е имало причина този ред да не бъде спазен. На адв.Б. следва да се напомни, че процесуалният закон в разпоредбата на чл.152, ал.1 от АПК , изрично регламентира реда и начина за подаване на жалбата - чрез органа, издал оспорения акт. Това изискване не е самоцелно. От една страна органът окомплектова цялата преписка и я изпраща в съда, защото без административна преписка съдът не може да извършва никакви действия по движение на производството. От друга страна всички процесуални срокове започват да текат от постъпване на жалбата в съда-например чл.157, ал.1 от АПК, а не от момента, в който жалба се приведе в редовност. По този начин, с неизпълнение на задълженията на жалбоподателя да подаде жалбата по предвидения ред, се създават предпоставки за неоснователно и без наличие на обективни причини, за забавяне движение на самото производство. Следва да бъде напомнено, че при забава на органа да изпрати своевременно административната преписка по подадена чрез него жалба в съда, съдът разполага с нормативни инструменти да го задължи да изпълни задължението си - арг.чл.152, ал.4 от АПК; чл.89, т.2 от ГПК. Ето защо всички страни в производството следва да упражняват своите процесуални права добросъвестно, съобразно закона и да не стават предпоставка за неоснователно забавяне на производството.

Препис от жалбата с приложените към нея доказателства следва да се изпратят на Началник сектор Пътна полиция при ОД на МВР-Плевен, който следва да представи по делото пълната преписка по издаване на оспорената заповед, в т.ч. всички цитирани в оспорената заповед наказателни постановления с отбелязване върху същите всяко едно от тях на коя дата е влязло в законна сила; ако някое от НП е било обжалвано, да се представят доказателства за постановения съдебен акт; справка за нарушител/водач относно жалбоподателя, в която да бъде отбелязано вкл. отнемането на контролни точки и данни за възстановяване на същите , ако са били налице предпоставките затова и датата, на която са възстановени, както и основанието затова; доказателства за преминато от жалбоподателя допълнително обучение съгласно чл.157, ал.3 от ЗДП, за което има данни в масивите на сектор „ПП“ и отразило ли се е и по какъв начин на притежаваните от него контролни точки и към кой момент /ако има такова и за него има данни в сектор ПП/; доказателства за компетентност на издателя на оспорената заповед и заповед за определяне на службите за контрол; ако някое от НП е било връчено по реда на чл.58, ал.2 от ЗДП, да се представят докладните записки, в които е удостоверено търсенето и ненамирането на адрес на адресата, както и данни за постоянен и настоящ адрес на жалбоподателя в периода, в който е бил търсен; доказателства предал ли е доброволно СУМПС, респ. доказателства дали му е било отнето фактически, на какво основание и са какъв акт; всички други документа, част от преписката по издаване на оспорената заповед.

Воден от горното съдът

РАЗПОРЕДИ :

УКАЗВА на адв.Б., че при подаване на жалба против административен акт, следва да спазва предвидения в чл.152 от АПК затова ред – да подава жалба чрез административния орган, издал оспорения акт.

ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на Началник сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен преписи от жалбата с приложените към нея доказателства.

ИЗИСКВА от Началника на сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен да представи по делото в 3/три/ дневен срок от съобщението пълната преписка по издаване на оспорената заповед, в т.ч.:

- всички цитирани в оспорената заповед наказателни постановления с отбелязване върху същите всяко едно от тях на коя дата е влязло в законна сила;

- ако някое от НП е било обжалвано, да се представят доказателства за постановения съдебен акт;

- справка за нарушител/водач относно жалбоподателя, в която да бъде отбелязано вкл. отнемането на контролни точки и данни за възстановяване на същите, ако са били налице предпоставките затова и датата, на която са възстановени, както и основанието затова;

- доказателства за преминато от жалбоподателя допълнително обучение съгласно чл.157, ал.3 от ЗДП, за което има данни в масивите на сектор „ПП“ и отразило ли се е и по какъв начин на притежаваните от него контролни точки и към кой момент /ако има такова и за него има данни в сектор ПП/;

- доказателства за компетентност на издателя на оспорената заповед и заповед за определяне на службите за контрол;

- ако някое от НП е било връчено по реда на чл.58, ал.2 от ЗДП, да се представят докладните записки, в които е удостоверено търсенето и ненамирането на адрес на адресата, както и данни за постоянен и настоящ адрес на жалбоподателя в периода, в който е бил търсен;

- доказателства предал ли е жалбоподателят доброволно СУМПС, респ. доказателства дали му е било отнето фактически същото, на какво основание и са какъв акт;

- всички други документа, част от преписката по издаване на оспорената заповед.

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване, препис от същото да се изпрати на жалбоподателя чрез адв.Б. и на Началник сектор ПП.

 

Съдия: