РЕШЕНИЕ
№ 1132
Силистра, 10.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Силистра - I състав, в съдебно заседание на шестнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА |
При секретар като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА административно дело № 20247210700150 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 215 ЗУТ
Производството е образувано по жалба на Р. Н. Р. от гр. Силистра, подадена чрез адв. Т. С. от АК-Силистра, против Заповед №ЗК-769/25.04.2024 г. на кмета на Община гр. Силистра, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), е наредено премахване на незаконен строеж „Стопанска сграда с идентификатор 68299.501.199.2“, разположена в поземлен имот с идентификатор 68299.501.199 по КККР на [населено място], [улица].
Решаващият орган е обосновал акта си с обстоятелството, че строежът, който е шеста категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 6 от ЗУТ, е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.
Жалбоподателят счита, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Изтъква, че строежът е осъществен през осемдесетте години на миналия век, когато е действал ЗТСУ и подзаконовите актове по прилагането му, като цитираната в заповедта разпоредба на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ е очевидно неприложима. Посочва, че позоваването от органа на издадено за сградата строително разрешение № 72 / 1984 г. и на одобрения архитектурен проект от 29.11.1984 г. изключват приложението на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Акцентира, че сградата е реализирана като гараж, а начинът на фактическото ѝ ползване е без значение, при условие, че не е извършена промяна в предназначението. Счита, че от страна на ответния орган не е извършена проверка за законосъобразност на строежа не само с оглед действащия ЗУТ, но и с оглед разпоредбите, действали към момента на извършването. Изразява становище, че правомощието на кмета по чл. 223, ал. 1, т. 8 от ЗУТ не би могло да се упражнява безсрочно и следва да се счита погасено по давност с оглед извършването на строежа преди 40 години. Счита, че повод за издаването на оспорената заповед е подадена от него жалба до РДНСК, изпратена по компетентност до ответния орган, като произнасянето на последния е в разрез със забраната за влошаване на положението на жалбоподателя. Моли за отмяна на заповедта и за присъждане на направените по делото разноски.
Ответният административен орган – Кмета на Община Силистра, е призован редовно. Не взема становище по делото и не изпраща представител в съдебно заседание.
С разпореждане № 709 /18.06. 2024 г. като заинтересована страна е конституирана Т. Й. Р., която е съпруга на жалбоподателя и съсобственик на наредения за премахване обект. Същата пледира за отмяна на оспорената заповед.
Жалбата е подадена от легитимирано лице пред надлежен съд, в предвидения от закона срок, при наличие на правен интерес от оспорването, поради което производството е допустимо. Въз основа на доводите на страните и събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
По делото няма спор, че по силата на договора за покупко-продажба по нотариален акт № 80, т. II, дело № 132 / 2019 г. на нотариус с рег. № 105 на Нотариалната камара, вписан в СП под № 10, том III, дело № 347/2019 г., жалбоподателят в режим на СИО със заинтересованата страна Т. Р., е придобил собствеността върху поземлен имот с идентификатор 68299.501.199 по КККР на [населено място], [улица], идентичен с имот с кад. № 199 в кв. 11, за който по регулационния план на селото е бил отреден парцел I, както и собствеността върху съществуващото в имота застрояване – жилищна сграда и стопански сгради.
По повод подадена жалба от Р. Н. Р. пред РДНСК-Силистра относно извършено незаконно строителство в съседния му имот в [населено място], [улица], длъжностни лица от община Силистра, дирекция „Устройство на територията“ извършват проверка на място относно строителството в имота, собственост на жалбоподателя с идентификатор 68299.501.199, и в съседния поземлен имот с идентификатор 68299.501.200 .
Участвалите в проверката длъжностни лица съставили констативен протокол от 02.04.2024 г. (л. 18-20), в който относно застрояването в имота на жалбоподателя са отразени една жилищна сграда, две стопански постройки, ситуирани на уличната регулация, плътна ограда по улична регулация и басейн. За процесната стопанска постройка с идентификатор 68299.501.199.2 е описано, че е с Г-образна конфигурация и приблизителни параметри 6.90/5.50/3.20 м и височина 2.10 м. Изградена е от тухлени зидове-кухи тухли четворки, стоманобетонни колони в ъглите и стоманобетонна плоча, положена върху стените. Няма изграден дървен покрив. Северната стена с дължина от 6.90 м на стопанската сграда е разположена на уличната регулация. Използва се за склад и инвентар
На основание констативния протокол и приложената декларация от жалбоподателя относно това, че обектите са били заварени от него при покупката на имота е съставен Констативен акт № 6 / 02.04.2024 г. В него са възпроизведени констатациите от проверката, включително с дословно описание на строежа. Посочено е, че същият е шеста категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 6 от ЗУТ. В акта се съдържа изготвена окомерна скица на разположението на строежа в имота. Отчетено е, че строителството е извършено без строителни книжа и в нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, както и че в нарушение на чл. 42, ал. 2 от ЗУТ е разположен на уличната регулация.
Коментираният Констативен акт е съставен в отсъствието на жалбоподателя. Връчен му е на 11.04.2024 г., както е видно от отбелязването върху известието за доставяне. В акта се съдържат указания, че същият съставлява основание за започване на административно производство за издаване на заповед за премахване на незаконен строеж и за правото на подаване на възражение в 7- дневен срок от връчването.
Жалбоподателят се е възползвал от възможността за подаване на възражения в указания срок, с които оспорва констатацията, че за построеното липсват строителни книжа.
По повод постъпилите възражения е съставен констативен протокол от 22.04.2024 г., в който длъжностните лица са установили, че по отношение на постройка с идентификатор 68299.501.199.2 е налично строително разрешение № 72 / 1984 г. за „Гараж“, позициониран приблизително на мястото, където е стопанската сграда, но нейните параметри не отговарят на параметрите в одобрения архитектурен проект на 29.11.1984 г., според който сградата е следвало да бъде 6/8 м. Посочено е също, че сградата се използва като склад за инвентар и за отглеждане на животни, а не като гараж.
Със Заповед № 769 / 25.04.2024 г. кметът на община Силистра нарежда премахване на незаконния строеж „Стопанска сграда с идентификатор 68299.501.199.2“, възпроизвеждайки дословно описанието на обекта по констативния акт, както и мотивите по Констативния протокол от 22.04.2024 г. относно отхвърлянето на подаденото възражение, че за строежът е изграден въз основа на издадено строително разрешение и одобрен архитектурен проект. Въз основа на това органът е приел за безспорно установено, че строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, извършен в нарушение на чл. 137, ал. 3, чл. 148, ал.1 и чл. 42, ал. 2 от ЗУТ, поради което е разпоредил премахването му.
По делото е прието като доказателство заключението на съдебно-техническа експертиза. Вещото лице е установило, че независимо от начина на използване на постройката, същата е изградена като гараж със съответната гаражна врата към улицата, позволяваща безпрепятствено вкарване на автомобил. Според вещото лице първоначално разрешеното строителство е било с размери 6/8 м или общо 48 кв.м, като освен гаража е включвало и покрит навес, който не е реализиран на място и понастоящем строежът е с размери 5.50/6.9 м. Според вещото лице допуснатите отклонения от одобрения проект са несъществени и са били в необходимия толеранс, макар че не е била извършена процедура по констатирането и узаконяването им. Експертът счита, че времето на разрешаване на строителството и използваните за него материали, както и сегашното състояние на обекта навеждат на извода, че постройката е изградена в периода 1984-1987 г. и се явява търпима съгласно § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ.
Въз основа на установеното от фактическа страна и преценявайки предявените в жалбата оплаквания, съдът прави следните изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 225а, ал.1 от ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, или на части от тях. Процесният обект според заповедта е шеста категория. Изводът на органа относно категорията е опроверган от неоспореното заключение на вещото лице, според което постройката съставлява гараж, т. е. съгласно чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „а“ от ЗУТ и чл. 10, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за номенклатурата на видовете строежи обектът е пета категория. И в двата случая обаче кметът на общината се явява компетентния орган да разпореди премахването на обектите, поради което оспорената заповед не страда от порок, съставляващ основание за отмяната ѝ по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.
Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. Спазена е и процедурата по издаването ѝ, разписана в чл. 225а, ал.2 от ЗУТ - заповедта за премахване е издадена въз основа на констативен акт, съставен от длъжностни лица по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ. Констативният акт е връчен на лицето, което се е възползвало от предоставената възможност да подаде възражения. Възраженията са обсъдени и счетени за неоснователни. В тази връзка не се установяват допуснати нарушения в процедурата по издаването на оспорената заповед, съставляващи отменителни основания по смисъла на чл. 146 т. 3 АПК.
При преценка на материалната законосъобразност на заповедта обаче, се установява, че същата е постановена в нарушение на закона. От събраните по делото писмени доказателства и неоспореното заключение на вещо лице е видно, че процесният строеж, независимо, че в момента се ползва като стопанска постройка, съставлява гараж. Той е изграден като гараж и би могъл да се ползва като такъв и към настоящия момент, предвид размерите му и наличието на гаражна врата, позволяваща вкарването на автомобил. Не е установено, че е извършена промяна в предназначението на постройката, в резултат на която същата не би могла повече да се ползва по предназначението, което е имала към момента на изграждането ѝ, т. е като гараж. За изграждането на същия този гараж има влязло в сила разрешение за строеж, издадено въз основа на одобрен архитектурен проект. Същият е изпълнен с размери 5.50 / 6.90 м вместо предвидените 6 / 8 м, т. е. в отклонение от проекта, което според вещото лице е несъществено. При тези факти в заповедта е посочено, че поради несъответствие между параметрите на изградената сграда и тези по архитектурния проект и поради установения начин на ползване на постройката като склад за инвентар и за отглеждане на животни, приложеното разрешение за строеж и архитектурния проект са неотносими. Въз основа на игнорирането на тези доказателства строежът неправилно е квалифициран от административния орган като незаконен по чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ, т. е. като извършен въобще без строителни книжа, което се опровергава от доказателствата, тъй като са налични разрешение за строеж и одобрен архитектурен проект (в подобен смисъл Решение № 8121 от 31.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14339/2018 г., II о. и Решение № 8623 от 24.06.2014 г. на ВАС по адм. д. № 1676/2014 г., II о.). Не са установени и предпоставки за квалифициране на процесния строеж като незаконен на основание по чл. 225, ал. 2, т. 3 от ЗУТ, тъй като според вещото лице няма такива отклонения от одобрения инвестиционен проект, които биха могли да се счетат за съществени съгласно чл. 154, ал. 2, т. 1, 2, 3 и 4 от ЗУТ. Предвид заключението, че постройката е търпима съгласно § 16 от ПР на ЗУТ, не са налице предпоставки за осъществяването на предписаните в заповедта негативни правни последици, поради което същата, като постановена в противоречие със закона, следва да се отмени.
С оглед изхода на делото и на основание разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените разноски, които за производството пред тази инстанция възлизат на 1310. 00 лева и са формирани от платени държавна такса, адвокатско възнаграждение и разноски за експертизата.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед №ЗК-769/25.04.2024 г. на кмета на Община гр. Силистра, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от Закона за устройство на територията е наредено премахване на незаконен строеж „Стопанска сграда с идентификатор 68299.501.199.2“, разположена в поземлен имот с идентификатор 68299.501.199 по КККР на [населено място], [улица].
ОСЪЖДА Община Силистра да заплати на Р. Н. Р. с [ЕГН] от гр.Силистра разноски по делото в размер на 1310. 00 (хиляда триста и десет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |