Решение по дело №1719/2015 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 декември 2016 г. (в сила от 8 март 2017 г.)
Съдия: Светлана Тодорова Кирякова
Дело: 20153100901719
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 3 ноември 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

 

№………./…………12.2016г.

 гр.Варна

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

                   

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД  ТЪРГОВСКА КОЛЕГИЯ в открито съдебно заседание, проведено на седемнадесети ноември две хиляди и шестнадесета година, в състав

                                                             СЪДИЯ : СВЕТЛАНА КИРЯКОВА

при секретар Х.Х.

Като разгледа докладваното от съдията 

Търговско дело №1719 по описа за 2015 год.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по т.д.№1719 по описа на ВОС за 2015г. е образувано по искова молба на „МИГ-МАРКЕТ” ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.Страхил войвода 15, представлявано от управителя Галин Иванов Ненов, с която срещу ОБЩИНА ДОЛНИ ЧИФЛИК ид.№ по БУЛСТАТ *********, представлявано от кмета Красимира Пенева Анастасова, е предявен осъдителен иск с правно основание чл.226, ал.1 от ЗЗД за присъждане на сумата от 36 678.43 лева, представляваща неплатена част от дължимо възнаграждение по Договор №143 от 20.09.2013г. с предмет СМР по изграждане на Център за настаняване от семеен тип в гр.Долни чифлик, общ.Долни чифлик, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на иска до окончателното й плащане.  Настоява се за присъждане на сторените съдебно-деловодни разноски.

В исковата молба се излага, че ищецът е изпълнител по договор за изпълнение на обществена поръчка  с предмет „Изграждане на Център за настаняване от семеен тип в гр.Долни Чифлик”, сключен с Община Долни Чифлик на 20.09.2013г. Ищецът е изпълнил изцяло задължението си по договора, като приемането е извършено на 06.08.2014г. с подписването на Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (Образец 15). На 01.09.2014г. с издаване на Удостоверение №14 на Община Долни Чифлик сградата е въведена в експлоатация. За дължимото окончателно възнаграждение по договора на възложителя е издадена фактура №22941 от 08.04.2014г. на обща стойност 258 126.55 лева с ДДС, от която сума до момента са платени 221 448.12 лева с ДДС. Разликата от 36 678.43 лева е дължима повече от една година въпреки отправени покани за издължаване.

С отговора на исковата молба ответникът  не оспорва, че договорът е част от проведена процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Център за настаняване от семеен тип в гр. Долни чифлик, Община Долни чифлик" по „Програма за развитие на селските райони 2007-2013 год.", мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони". Изтъква се, че с участието в процедурата и подписването му „МИГ-МАРКЕТ" ООД е информирано, че финансирането на изграждането на обекта се осъществява съгласно условията на Договор 03/321/01101 от 03.10.2012 год. и приело да носи риска от неодобряване от страна на управляващия орган - ДФ „Земеделие" на част от сторените разходи по изпълнение на възложените СМР като в този смисъл е регламента на чл.3.4, ал.2 от договор №143/20.09.2015 год. Изнася се, че в периода от 15.10.2014 год. до 03.11.2014 год. на обекта в гр. Долни чифлик е извършена проверка от служители на Дирекция „Технически инспекторат" към ДФ „Земеделие", за резултатите от която е съставен Контролен лист, в който са удостоверени несъответствия между предварително договорените параметри за обект Център за настаняване от семеен тип в гр. Долни чифлик, Община Долни чифлик и реално изпълненото от „МИГ- МАРКЕТ" ООД. С уведомително писмо с изх.№03-033-032/126 от 06.11.2014 год. е предоставена възможност на Община Долни чифлик да даде своите възражения по констатираните пропуски, съгласно приложен контролен лист. С уведомително писмо с изх.№9100-504 от 19.11.2014 год. кметът на Община Долни чифлик е изразил своите възражения по констатациите на служителите от Дирекция „Технически инспекторат" към ДФ „Земеделие" и е заявил желание за извършването на повторна проверка. С уведомително писмо 53-140/521 и писмо №854/32 от ДФ "Земеделие", Разплащателна агенция, кметът на Община Долни чифлик е уведомен, че поради несъответствия между предварително договорените параметри за обект Център за настаняване от семеен тип в гр. Долни чифлик, Община Долни чифлик и реално изпълненото от „МИГ-МАРКЕТ" ООД, окончателното плащане, което следва да бъде изплатено на изпълнителя по проекта се одобрява само в размер от 221 448, 12 лв. с ДДС. Същите са разпределени съобразно условията на Договор 03/321/01101 от 03.10.2012 год. между бюджета на програмата и бюджета на общината и правилата на „Програма за развитие на селските райони 2007-2013 год.", мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони". С платежно нареждане от 06.04.2015г. и 01.07.2015г. посочената сума е преведена по сметка на „МИГ-МАРКЕТ" ООД.

С отговора на исковата молба ответникът въвежда възражение, че не дължи плащане на сумата по исковата претенция предвид наличието на уговорка по чл.3.4, ал.2 от договор №143/20.09.2015 год. за изключване на отговорността на възложителя в случаите на неодобряване от страна на ДФ „Земеделие" на част от извършените от изпълнителя разходи. Съобразно клаузите на раздел 3 от договора, страните са приели определянето на допустимостта на плащането за извършените от изпълнителя разходи по изграждането на обект Център за настаняване от семеен тип в гр. Долни чифлик, Община Долни чифлик, да се извърши от трето лице държавен орган - ДФ „Земеделие”. Според ответника създадените правоотношения намират законово регулиране с нормите на чл.295, чл.296 и чл.299 от Търговския закон, съгласно които действията на трето лице могат да бъдат определящи за възникването и/или погасяването на права и задължения на страни по търговски договор. В случая, неодобрението от страна на ДФ „Земеделие" на извършеното приемане на изпълнените СМР от страна на Община Долни чифлик, надзора и изпълнителя е определящо за невъзникване на правото на „МИГ-МАРКЕТ" ООД да получи целия размер на уговореното възнаграждение.

С допълнителната искова молба ищецът настоява, че Община Долни Чифлик не може да изключва отговорността си по чл.266, ал.1 от ЗЗД, позовавайки се на посочената клауза от договора, защото самата Община е отговорна за неодобряването на част от извършените по договора СМР от ДФ „Земеделие". Пояснява се, че Общината има сключен договор с ДФ „Земеделие" за финансиране на строителството на процесната сграда, представляваща „Център за настаняване от семеен тип в гр. Долни Чифлик, Община Долни Чифлик". Предоставянето на уговореното финансиране се разрешава по определени правила, застъпени в този договор и когато те не са спазени, управляващият орган има право да откаже заплащането на неодобрената част от сторените разходи. В случая причината за отказа на финансиращия орган да признае и заплати част от разходите за изпълнение на строежа е несъответствието на някои от вложените в строителството материали и видове работа, с тези които първоначално са били одобрени в КСС за обекта. Необходимостта от замяната на някои от видовете работи и материали в първоначалната КСС е подробно обоснована в писмено обяснение, дадено от Управителя на „Миг- Маркет" ООД до Кмета на Община Долни Чифлик, което е съгласувано с проектанта и лицето, осъществяващо независим строителен надзор. Във връзка с тези промени, между страните е подписано Допълнително споразумение с дата 25.07.2014 г., представляващо неразделна част от договора. Замяната на едни видове работа и материали с други такива в хода на изпълнението на строежа, когато това е в интерес на Възложителя и когато не водят до увеличаване на предварително договорената за тях цена, попада в хипотезата на чл.43, ал.2, б."б" от ЗОП, която допуска изменение на договора в тази насока. Договорените между страните промени са били съгласувани и с инвеститорския контрол на обекта. За настъпилото изменение и подписаното във връзка с това допълнително споразумение, Община Долни Чифлик е била длъжна да информира ДФ „Земеделие", съгласно чл. 4.20. от сключения между тях Договор 03/321/01101/ 03.10.2012 г., което тя не е сторила. Това е станало причина за непризнаването на част от направените разходи за изграждането на обекта. При извършването на проверка от служителите на Дирекция „Технически инспекторат" към ДФ „Земеделие" е търсено съответствие на действително изпълнените от „Миг- Маркет" ООД дейности и вложени материали, с предвидените такива в първоначалната КСС, без да се вземат предвид настъпилите промени, които са били подробно описани в сключеното между страните Допълнително споразумение към договора от 25.07.2014 г.

Ищецът настоява, че виновното неизпълнение на задължението на Община Долни Чифлик да информира ДФ „Земеделие" за настъпилите промени в Договор № 143/20.09.2013г. е причина за последвалото неодобряване на част от направените от „Миг- Маркет" ООД разходи за изпълнение на договорените СМР.

Ищецът, счита че констатациите в Контролния лист за извършената проверка в периода 15.10.2014 г.- 03.11.2014 г. от служителите на Дирекция „Технически инспекторат" към ДФ „Земеделие" не подлежат на изследване в настоящото производство, тъй като Община Долни Чифлик, като заинтересована страна в инициираната от финансовия орган проверка е имала възможност да оспори констатациите, съдържащи се в съставения след проверката Контролен лист. В случай, че възраженията й не са приети от ДФ „Земеделие", както твърди Общината, тя е разполагала с възможността да обжалва изпратеното до нея Уведомително писмо за одобрение № 854/02/ от ДФ „Земеделие" по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

В случай, че въпреки посочените по- горе обстоятелства се счете, че претендираното от „Миг- Маркет" ООД възнаграждение е недължимо, поради наличието на уговорката по чл. 3.4, ал. 2 от сключения с Община Долни Чифлик Договор №143/20.09.2013 г., ищецът въвежда възражението, че посочената клауза от договора в чл.3.4 е нищожна, по смисъла на чл. 26, ал. 1 от ЗЗД, поради противоречието й със закона и поради накърняването на добрите нрави. Мотивира се, че съгласно установената съдебна практика, за да е налице противоречие със закона, е необходимо сключването или съдържанието на договора да противоречи на конкретна императивна правна норма или правен принцип. Процесният договор, въпреки че е сключен при условията на ЗОП, представлява договор за строителство, който се урежда от разпоредбите на чл. 258- 269 от ЗЗД. В случая уговорката по чл. 3.4, ал.2 от процесния договор е в противоречие с императивната разпоредба на чл. 266, ал.1, пред.1 от ЗЗД, съгласно която поръчващия трябва да заплати възнаграждението за приетата работа. Община Долни Чифлик, в качеството на Възложител в процесния договор е приела изцяло и без забележки изпълнението на „Миг-Маркет" ООД, като е подписала всички Приемо- предавателни протоколи и документи по ЗУТ, съставени във връзка приемане на строежа. Следователно за Общината възниква установеното в чл. 266, ал. 1 ЗЗД задължение да заплати уговореното възнаграждение. Уговорката, че плащане не се дължи, въпреки приетото без забележки изпълнение по договора е в противоречие с тази императивна разпоредба.

 Относно възражението за нищожност на клаузата поради накърняването на добрите нрави се настоява следното : Понятието добри нрави касае морални норми и критерии установени в обществото, на които чл. 26, ал. 1, пр. 3 ЗЗД придава правно значение. Един от тези принципи е принципът на справедливостта, който в гражданските и търговските правоотношения изисква да се закриля и защитава всеки признат от закона интерес. Разпоредбата на чл.3.4, ал.2 от договора нарушава принципа за справедливост, тъй като е налице нееквивалентност на престациите на двете страни по договора. Въпреки че Община Долни Чифлик е приела изпълнението на «Миг- Маркет» ООД по договора и вече повече от една година ползва построената от дружеството сграда, не е заплатила полагащото му се възнаграждение по договора.

          В отговора на допълнителната искова молба ответникът възразява срещу въведените от ищеца възражения за нищожност на договора от 20.09.2013г. по отношение на чл.3.4 като твърди, че съгласно т. 4.15 от Договор №03/321/01101/03.10.2012г., сключен между Община Долни чифлик и ДФ „Земеделие" ползвателят се задължава да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора, в съответствие с таблицата за одобрените инвестиционни разходи и одобрените от Фонда технически спецификации и количествено - стойностни сметки, които са приложение към и неразделна част от Договора, сключен между Бенефициента и избран след проведена обществена поръчка изпълнител. Съгласно т.4.4, буква „е" от същия договор Фондът има право да откаже изплащане на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване от ползвателя на цялата или на част от изплатената помощ, както и да претендира възстановяване от ползвателя, когато одобрения проект не е осъществен в срока или е изпълнен неточно. Затова Община Долни чифлик няма как да понесе отговорността за това, че ищецът „Миг-Маркет" ООД не е изпълнил СМР в съответствие с таблицата за одобрените инвестиционни разходи и одобрените от Фонда технически спецификации и количествени сметки и Количествено -стойностните сметки.

Община Долни чифлик е оспорила констатациите, отразени в Контролен лист, като възраженията й не са приети от ДФ „Земеделие".

 Оспорват се твърденията на ищеца за нищожност на клаузата по чл. 3.4, ал. 2 от сключения между Община Долни чифлик и „Миг-Маркет" ООД  договор с № 143/20.09.2013г. Ответникът се позовава, че при участието си в открита процедура за възлагане на обществена поръчка за строителство на „Център за настаняване от семеен тип" в община Долни чифлик ищецът е попълнил и подписал Декларация Образец №3, с която декларира, че е запознат с всички обстоятелства и условия и с документацията за участие в откритата процедура, от която документация е и част от проекта на договора за строителството, в който е вписан чл.3.4, ал.2, който текст ищецът счита за нищожен. В процедурата по възлагане на обществената поръчка ищецът е попълнил и Декларация Образец №18, в която декларира, че е извършил пълен оглед на работната площадка, запознат е с работните проекти на строежа и с всички обстоятелства и условия, които биха повлияли върху цената на внесеното предложение. Подписана от ищеца е и Декларация образец №22, в която същия заявява, че е запознат с всички клаузи и приема без възражения всички условия на проекта на договора и в случай, че бъдат определени за изпълнители на обществената поръчка ще сключат договор по приложения в документацията образец и в законоустановения срок. Освен това преди подаване на офертата си за участие в откритата процедура за строителство на „Център за настаняване от семеен тип" в община Долни чифлик ищецът на основание чл.27а от ЗОП е могъл да направи предложение за промени в документацията в 10-дневен срок от публикуването на обявлението за откриване на процедурата в случай, че счита, че определена клауза в проектодоговора за изграждане на „Център за настаняване от семеен тип" в община Долни чифлик е нищожна като противоречаща на закона и накърняваща добрите нрави. Ответникът настоява за отхвърляне на исковата претенция изцяло.

Третото лице-помагач на страната на ответника Държавен фонд „Земеделие“ счита, че иска е вероятно основателен.

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, като взе предвид доводите и съображенията на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Не се спори между страните по делото, че на 20.09.2013г. на осн.чл.41, ал.1 от Закона за обществените поръчки (Обн., ДВ, бр. 28 от 6.04.2004 г., отм., бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) и в изпълнение на Договор №03/321/01101 от 03.10.2012г. за отпускане на финансова помощ по мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони на периода 2007-2013г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), подписан от ДФ „Земеделие“ и Община Долни Чифлик (л.262), между ищеца „МИГ-МАРКЕТ” ООД ЕИК *********, в качеството му на изпълнител, и ответника ОБЩИНА ДОЛНИ ЧИФЛИК, като възложител, е сключен договор за строителство под №143 (л.4).

Договор №03/321/01101 от 03.10.2012г. е сключен въз основа на Наредба №25 от 29.07.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Основни услуги на населението и икономиката в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. (обн., ДВ бр.72 от 15.08.2008г.). По силата на договора ДФ „Земеделие“ предоставя на ползвателя Община Долни чифлик безвъзмездна финансова помощ за извършване на дейностите по проект №03/321/01101 – „Център за настаняване от семеен тип в Община Долни чифлик“ при първоначално одобрена стойност от 646 734 лева, която с два анекса, съответно от 20.01.2014г. (л.231) и от 25.09.2014г., е намалена на 587 064.87 лева. В договора подробно са посочени условията, при които се извършва паричното подпомагане в полза на ползвателя (чл.1.3) като избор на изпълнител чрез процедура по възлагане на обществена поръчка по ЗОП и сключване на договор, извършване на предварителен и последващ контрол от фонда върху процедурите на ЗОП, реализирани от ползвателя, представяне на банкова гаранция от последния в съответния размер преди предвиденото авансово плащане на част от общата сума сумата, определяне на окончателния размер на помощта след представяне на всички изискуеми документи за сторени разходи по проекта. Подробно регламентирани са условията, при които фондът може да откаже изплащането на цялата или на част от финансовата помощ (чл.4.4) 

Предмет на договора, сключен между страните по настоящото дело, е извършване на строително-монтажни работи за „Изграждане на Център за настаняване от семеен тип в гр.Долни чифлик, община Долни чифлик“. Съгласно Раздел ІІІ. чл.3.1 б.“а“ от договора стойността на СМР общо за обекта възлиза на 562 247.12 лева с вкл.ДДС, определена по предваритено уточнена количествено-стойностна сметка (КСС) – приложение №1.

Посочено е в чл.1.5/1/ от договора, че за финансиране изграждането на обекта възложителят използва безвъзмездна финансова помощ по „Програма за развитие на селските райони 2007-2013г“, мярка 321, предоставена му в съответствие с условията на  Договор №03/321/01101 от 03.10.2012г.  

Съгласно чл.3.5 от договор №143 плащането на извършените от изпълнителя СМР се извършва  след подписване на приемо-предавателни протоколи за приемане на действително извършената работа на строителния обект, предмет на договора, подписани от оторизирани представители на възложител и изпълнител, включително и от строителния надзор на обекта, както и при наличие на всички други актове и образци по ЗУТ, свързани с изпълненото строителство, включително издадено Удостоверение за въвеждане на обекта в експлоатация. Прието е окончателното плащане да се извърши в срок до 30 дни след получаване на уведомителното писмо от ДФЗ за верифициране на разходите за окончателно плащане по проекта.

Срокът за изпълнение на строителството на обекта, предмет на договора, е определен на 120 календарни дни, считано от датата на издаване на Протокол за откриване на строителна площадка и за определяне на строителна линия и ниво до подписване на Констативен акт да установяване годността за приемане на строежа Образец 15 от Наредба №3 от 2003г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (чл.2.1).  

С допълнително споразумение от 25.07.2014г., на осн.чл.43, ал.2, т.1, б.“в“ от ЗОП и чл.19.3 от договор №143/20.09.2013г. между страните по същия е подписано допълнително споразумение за изменение в Количествено-стойностната сметка, неразделна част от основния договор, което изменение е отразено в №1 от анекса. 

На 04.08.2014г. представители на възложителя, строителния надзор и изпълнителя, след извършена проверка на място съставят и разписват протокол за приемане на извършените СМР №3, които подлежат на заплащане (л.110-125) при установена стойност от 537 996.17 лева с ДДС. На същата дата между възложителя и изпълнителя е съставен приемо-предавателен протокол за предаване-приемане на подробно описани СМР, предмет на изпълнение по допълнителното споразумение от 25.07.2014г. 

 На 22.08.2014г. представителите на възложителя, строителния надзор и изпълнителя подписват протокол за приемане на извършени СМР №3 – корекции (л.94-109), според който окончателната стойност към момента възлиза на 446 259.53 лева без ДДС (535 511.43 с ДДС). Според вещото лице по назначената СТЕ, чието заключение съдът кредитира, намалението на общата стойност се дължи на това, че някои СМР не са изпълнени, както и поради наличието на намалени количества работи.

На 26.08.2014г. възложителят и изпълнителят подписват допълнително споразумение към договор №143, при което се внасят изменения в количествено-стойностната сметка с определяне на стойност от 468 539.27 лева без ДДС. На същата дата  упълномощен представител на изпълнителя предава на упълномощен представител на възложителя подробно описаните СМР, реализирани в изпълнение на Допълнителното споразумение от 26.08.2014г.

На 26.08.2014г. представители на възложителя, изпълнителя, проектанта и строителния надзор съставят протокол, с който установяват извършени на място промени спрямо проектните размери и елементи на вътрешните инсталации за обекта (напр.в размерите на врати, тип на ел.кабели, ВиК прибори), които са приети за несъществени и непопадащи в изискванията на чл.154, ал.2 от ЗУТ, при което не оказват влияние върху нормалната и безопасна експлоатация на обекта.   

Видно от Констативен акт – образец 15 за установяване годността на строежа от 06.08.2014г., изд.въз основа на Наредба №3 от 31.07.2003г., съставен от възложителя Община Долни чифлик, проектантите по всички части, строителя „Миг Маркет“ ООД гр.Варна и строителния надзор, обектът е изпълнен съгласно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна документация, изискванията към строежите по чл.169, ал.1-3 от ЗУТ, условията на договора за строителство и анексите към него, като наличната строителна документация в достатъчна степен характеризира изпълненото строителство.

За строежа е издадено разрешение за ползване №14 от 01.09.2014г. на Главния архитект на Община Долни чифлик, на осн.чл.177, ал.3 от ЗУТ.    

Представена по делото е издадена от „Миг Маркет“ ООД гр.Варна взаимно разписана данъчна фактура за сумата от 258 126.55 лева с ДДС.

Относно реализираните плащания за извършени СМР в изпълнение на задълженията по Договор №143 от 20.09.2013г. по делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза, чието заключение съдът кредитира. С оглед извършената в съдебно заседание корекция на изходящите данни, предоставени от счетоводството на ищцовото дружество след изготвяне на заключението, се установява, че за извършените СМР по договор №143 от 20.09.2013г. са съставени три фактури, съответно №21559 от 08.05.2013г., №22443 от 02.07.2014г. и №22491 от 04.08.2014г. и две кредитни известия, при което след извършено плащане е налице неиздължен остатък от 36 678.43 лева.

          Както се установи по делото налице са двустранно разписани удостоверителни документа (протоколи за приемане на СМР), които обективират надлежно изпълнение на изработеното. Независимо, че възраженията за неточно изпълнение следва да се докажат от възложителя, по искане на ищеца изпълнител, по делото са назначени две съдебно технически експертизи – с едната се установява съответствието на договорените и изпълнени от „Миг-Маркет“ ООД СМР, описани в Допълнително споразумение от 25.07.2014г., а втората СТЕ – дава заключение за съответствието на реално изпълнените СМР с тези, предвидени в одобрените строителни книжа на сградата, при съобразяване с окончателния протокол за извършени СМР от 22.08.2014г. След извършен оглед на място на 01.11.2016г., запознаване с проектната документация и в резултат на извършена в съдебно заседание корекция чрез намаляване стойността на СМР по две позиции, поради повторение в протоколите, вещото лице докладва, че общата сума на извършената и приета работа възлиза на 535 378.35 лева с ДДС.  При съпоставка с данните на вещото лице по ССчЕ, които сочат, че възложителят е издал фактури за извършените СМР на обща стойност от 535 511.43 лева (т.е. по-малка от тази, която е установена от вещото лице по СТЕ), от които реално платени са 498 833 лева, се следва извода за извършени и неплатени СМР за 36 678.43 лева.

          Община Долни чифлик депозира пред ДФЗ, РА заявление за плащане с УИН 03/300309/17622 по проект с УИН **********. В резултат на извършената проверка ДФЗ констатира несъответствия в изпълнението на някои от позициите по договор №143 от 20.09.2013г. с „Миг Маркет“ ООД гр.Варна. В хода на осъществената кореспонденция и извършени две контролни проверки на обекта от финансиращия орган, ДФЗ излиза със заключение, че поради извършени изменения в КСС на проекта, обективирани в Допълнително споразумение от 26.08.2014г. към договора с изпълнителя, за които Фонда не е бил уведомен по предвидения в договора за финансово подпомагане ред, по арг.чл.4.20, а едва към момента на подаване на заявката за плащане, т.е. след приемане на обекта, следва да се извърши редукция на финансирането по проекта. На следващо място е посочено отклонение от сроковете, указани в договора с общината за финализиране на проекта. В резултат е поставена редукция на плащанията, при което изпълнителят остава без възнаграждение за извършени СМР в размер на 36 678.43 лева.

          При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи :

           Между страните по делото е възникнало облигационно правоотношение по договор за изработка, уреден от сключения между тях Договор №143 от 20.09.2013г. и разпоредбите на чл.258-269 от ЗЗД.

По този договор ищецът „Миг Маркет“ ООД гр.Варна, в качеството на изпълнител, се е задължило да извърши строително-монтажни работи по проект  Изграждане на Център за настаняване от семеен тип в гр.Долни чифлик, общ.Долни чифлик, при обща стойност на договора 581 895.92 лева.   Съгласно чл.3.4 от договора окончателното разплащане е обусловено от одобряването на направените разходи от ДФ „Земеделие“ и следва да бъде направено в срок до 30 дни след получаване на уведомителното писмо от ДФЗ. Съгласно чл.3.4, ал.2 от договора за направените, но неодобрени от ДФЗ разходи възложителят Община Долни чифлик  не носи отговорност и не дължи плащане, независимо от подписаните протоколи, обр.19 за приемане на действително извършени СМР на обекта.

          Принципно в съгласие с разпоредбата на чл.264, ал.2 и ал.3 от ЗЗД при приемане на изработеното поръчващият е длъжен да приеме работата и да направи всички възражения за неточно изпълнение. В случай, че не направи такива възражения, работата се счита приета, при което е длъжен да заплати възнаграждението за същата (чл.266 от ЗЗД). Не се поставят ограничения в правото на страните да уговарят при какви предпоставки може да отпадне задължението за заплащане на възнаграждение. Затова клаузата на чл.3.4, ал.2 от договора е действителна, но в конкретния случай възложителят не може да се освободи от отговорност, защото причината за отказа на финансиращия орган да изплати пълния размер на помощта се основава в неизпълнението  на задължението на ползвателя на помощта и възложител на СМР, да уведоми незабавно фонда за извършени промени в КСС на обекта.

          От посочените по-горе документи, издадени по реда на специалния закон – ЗУТ и приетата по неговото прилагане Наредба №3 от 2003г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, се установява по безспорен начин, че поръчващият – възложителят Община Долни чифлик е приела, че изпълнението напълно отговаря на одобрените инвестиционни проекти, изисквания за строежите по ЗУТ, условията по договора и анексите към него и наличната документация в достатъчна степен характеризира изпълненото строителство без забележки. Липсват данни и не се и твърди възложителят да е възразявал за некачествено или неточно изпълнение. Напротив, възложителят е този, който е бил неизправен по отношение на съконтрагента си, като не е уведомявал периодично Фонда за настъпването на обстоятелства от значение за сключения между тях договор, което в последствие е довело до отказ от частично плащане по проекта.

          Действително към момента на участието на ищеца като кандидат в обществената поръчка, дружеството е било запознато с клаузата на чл.3.4, ал.2 от договор №143, както и с договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ между Общината и Фонда. Но допуснатите от ползвателя на помощта нарушения по договора за финансово подпомагане касаят страните по него и той, в качеството си на възложител по договора за изработка не може да черпи права от виновното си поведение. Независимо, че договора, с който на ищеца са възложени работи по изграждане на Центъра за настаняване, да е сключен във връзка с договора по програмата за финансиране, същият поражда самостоятелно облигационно правоотношение. След като строежът е приет от ответника без възражения, ползва се от него по предназначение, то той следва да заплати на ищеца оставащата част от уговореното възнаграждение. Искът по чл.266, ал.1 от ЗЗД е основателен и следва да се уважи изцяло за сумата от 36 678.43 лева с вкл.ДДС.            

          Към настоящия момент сумата по главницата продължава да бъде дължима, поради което основателно е искането за присъждане на законна лихва върху същата, считано от датата на подаване на исковата молба, на осн.чл.86 от ЗЗД.

При този изход на спора ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените съдебно-деловодни разноски в размер на 2467.14 лева, съгласно представения списък по чл.80 от ГПК и доказателства за реалното им извършване.

Воден от горното, ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД

Р   Е   Ш   И  :

ОСЪЖДА ОБЩИНА ДОЛНИ ЧИФЛИК ид.№ по БУЛСТАТ *********, представлявано от кмета Красимира Пенева Анастасова, ДА ЗАПЛАТИ на „МИГ-МАРКЕТ” ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.Страхил войвода 15, представлявано от управителя Галин Иванов Ненов на основание чл.226, ал.1 от ЗЗД сумата от 36 678.43 лева, представляваща неплатена част от дължимо възнаграждение по Договор №143 от 20.09.2013г. с предмет СМР по изграждане на Център за настаняване от семеен тип в гр.Долни чифлик, общ.Долни чифлик, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на иска – 02.11.2015г до окончателното й плащане.  

ОСЪЖДА ОБЩИНА ДОЛНИ ЧИФЛИК ид.№ по БУЛСТАТ *********, представлявано от кмета Красимира Пенева Анастасова, ДА ЗАПЛАТИ на „МИГ-МАРКЕТ” ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.Страхил войвода 15, представлявано от управителя Галин Иванов Ненов сторените съдебно-деловодни разноски в размер на 2467.14 лева.

РЕШЕНИЕТО е постановено при участието на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София в качеството му на трето лице-помагач на страната на ответника.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Варненски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

                           

 

СЪДИЯ В ОКРЪЖЕН СЪД :