Решение по дело №1093/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1626
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 17 ноември 2021 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040701093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№1626

 

      Бургас, 28/10/2021 г.                    

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито  заседание на тринадесети октомври,  две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                               

                                                                                 

  Съдия  Златина Бъчварова                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело  номер   1093  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 23, ал. 5 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/, вр.чл.145 и сл. от  Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „Вйнс 78“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с. Пчелин, общ. Сунгурларе, представлявано от В.Б.А., против заповед № 200 от 22.04.2021 г. на кмета на община Сунгурларе, с която е обявено класирането на участниците в конкурс за продажба на стояща дървесина на корен в комплекс с маркиране на насаждения и дървета за сеч, съгласно и по реда на чл.49, ал.1, т.5 от НУРВИДГТДОСПДНГП/обн.ДВ, бр.96/2011 г., в сила от 06.12.2011 г., наредбата/ от обект № 2103/ЛФ 2021 г. на територията на община Сунгурларе и е определен за купувач ЕТ „К.Б.“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Лозарево, общ.Сунгурларе, ул. „Първи май“ №1, представлявано от К.С.Б..

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени процесната заповед. Твърди, че конкурсът е проведен и за възлагане на дейността по маркиране на насаждения и дървета за сеч, която е извън обхвата на нормативно определените дейности за възлагане в горските територии. Счита, че изискванията за техническа и кадрова обезпеченост на участниците, както и за необходима животинска тяга, установени със заповедта за откриване на конкурса, пряко ограничават конкуренцията и не са съобразени с предмета, обекта, сложността, стойността, обема и количеството на възлаганите дейности. Сочи, че е ограничително и дискриминационно въведеното условие участниците да имат сключени трудови договори с минимум десет работника на длъжност „секач“, които да са сключени и регистрирани в НАП към датата на подаване на офертите за участие в конкурса, което е в противоречие с изискванията, установени в чл.35, ал.5, т.1  и ал.6 от наредбата договорите да са валидни към датата на подписване на договора по ал.1. Счита, че изграждането на нови извозни пътища не е и не може да бъде предмет на обявените с конкурса дейности и че проектирането им след класирането на участниците представлява процесуално нарушение и отменително основание. Сочи също, че не става ясно и не може да бъде установено какъв е обемът на възлаганите дейности. Твърди, че в конкурсната документация няма данни дали процедурата е съобразена с изискванията на чл.19а от Наредбата за управление на горските територии на община Сунгурларе относно изготвянето от дирекция „Управление на общинските и горски територии“ на годишен план, одобрен от общинския съвет в срока до 1 октомври на предходната година и съответствието му с график, приет от общинския съвет и утвърден от кмета на общината, нито дали ежегодното количество - предмет на дългосрочните  договори за продажба на дървесина е в размер до една трета от годишното ползване на дървесина от горите на общината. Не ангажира доказателства. Представени са писмени бележки. Претендира разноски.

Ответникът-кмет на община Сунгурларе, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна ЕТ „К.Б.“, редовно уведомена, не се представлява и не е взела становище по жалбата.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което  има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

От представената административна преписка се установява, че със заповед №156 от 26.03.2021 г., на основание чл. 3, ал.1, т.1; чл.5, ал.1, вр.чл.10, ал.1, т.1 и т.18, вр. с ал.2; чл.46, т.1; чл.49, ал.3, вр. ал.1, т.5; чл.53; чл.15, ал.3 и ал.4 НУРВИДГТДОСПДНГП, кметът на община Сунгурларе е наредил да се проведе конкурс за продажба на стояща дървесина на корен в комплекс с маркиране на насаждения и дървета за сеч, съгласно и по реда на чл.49, ал.1, т.5 от наредбата, от обект №2103/ЛФ 2021 г. на територията на община Сунгурларе, включени в ГП 2020 г. на общината по определени цени без ДДС, количества и категории дървесина, посочени в таблица/л.10-29 от делото/.

В заповедта се сочи, че количествата дървесина за обекта са прогнозни като при разлики между действително добитата дървесина и посочените в документацията, заплащането ще се извършва по действително добитото количество, отразено в предавателния приемателен протокол по достигнати цени, посочени в договора за покупко-продажба на стояща дървесина на корен. Офертите следва да бъдат съобразени с одобрен от кмета на община Сунгурларе график за обект 2103-ЛФ2021 г.отд./подотд.109 „и“, „в“, „з“, „к“; 110 „в“, „г“, „з“; 111 „м“, находящ се на територията на община Сунгурларе и прогнозното количество дървесина, подлежащо на продажба на корен - 5586 плътни куб.м., дърв.вид - бк, гбр, здб, цр при начална цена за продажба на дървесината на корен - 255 733.00 лева без ДДС, под която участниците не могат да правят валидни предложения. В заповедта се сочи, че цената за маркиране е приспадната по категории дървесина от началната продажна цена; че приемането на маркирането става с двустранен протокол, съгласно условията на договора за покупко-продажба на стояща дървесина на корен и че крайният срок за маркиране на насажденията е преди издаването на позволителното за сеч в съответното насаждение. Крайният срок за изпълнение на възложената дейност за обект № 2103/ЛФ 2021 г. е 31.12.2021 г. В заповедта се съдържа забележка, че изграждането на проектирани нови извозни пътища и ремонт на стари извозни пътища в отделите е за сметка на община Сунгурларе като за 1 куб.м земна маса се заплаща по 1.20 лева без ДДС. Определен е размерът на гаранцията за участие; крайният срок за нейното внасяне, както и срок за депозиране на оферта за допускане до участие в конкурса и документите, които тя следва да съдържа, а именно:  заявление за участие, плик с техническо предложение, ценово предложение, декларация по образец, че кандидатът е запознат и ще спазва изискванията на Регламент(ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 20.10.2010 г.; документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по добив и преработка на дървесина, както и декларация по образец, че кандидатът отговаря на условията, посочени в т.3, б. „б“ от заповедта. Сред тях са следните технически и квалификационни изисквания за извършване на дейността: бензинов моторен трион - 15 броя; горски специализиран трактор - влекач - 3 броя; булдозер - 2 броя; колесен багер, въжена линия и животинска тяга - 6 броя, както и изисквания участниците да разполагат с човешки ресурс, както следва: десет секачи, притежаващи свидетелство за придобита правоспособност за работа  със земеделска и горска техника; три  водача на трактор - притежаващи съответната категория Твк Г; два машинисти на булдозер, притежаващи съответната правоспособност; един багерист на колесен багер, притежаващ съответната правоспособност. Въведено е и изискване, че трудовите договори с тези лица трябва да са сключени и регистрирани в НАП към датата на подаване на оферти за участие в открития конкурс.

Със заповедта е утвърдена необходимата документация за участие в конкурса, определени са дата, час и място на провеждане на конкурса; условия за допускане на участниците в конкурса; критерии и методика за оценка на офертите. В заповедта се съдържа и информация относно условията за провеждането му - депозиране, разглеждане, оценяване и класиране на офертите от назначена за целта комисия.

Заповедта е публикувана на интернет страницата на общината на 26.03.2021 г./л.75 от делото/ и е поставена на таблото в общината на 29.03.2021 г./л.74 от делото/.

На 15.04.2021 г. за участие в открития конкурс са подадени две оферти от заинтересованата страна ЕТ „К.Б.“ и от жалбоподателя „ВЙНС 78“ ЕООД, видно от регистъра на подадените оферти за обект 2103/2021 г./л.48 от делото/.

Със заповед № 196 от 16.04.2021 г., кметът на община Сунгурларе, на основание чл.21 НУРВИДГТДОСПДНГП е назначил комисия за провеждане на конкурса, членовете на която са подписали декларации по чл.21, ал.6 от наредбата/л.41 от делото/.

Заседанието на назначената комисия за разглеждане, оценяване и класиране на офертите е проведено на 16.04.2021 г. като резултатите са обективирани в протокол от 22.04.2021 г., утвърден от кмета на общината/л.45-47 от делото/.

След проверка на редовността и достоверността на документите в офертите на участниците комисията е отстранила от участие в конкурса участника „Вйнс“ ЕООД за това, че представеното техническо предложение не е поставено от участника в отделен плик; че не е представил: подписана и подпечатана декларация по образец за обстоятелствата по чл. 18, ал.1, т.3 НУРВИДГТДОСПДНГП; подписана и подпечатана декларация, че е запознат и ще спазва изискванията на Регламент(ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 20.10.2010 г. и документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по добив и преработка на дървесина, както и че не е внесъл гаранция за участие в открития конкурс в срок до 17.00 часа на 15.04.2021 г.

На първо място комисията е класирала участникът ЕТ „К.Б.“ със сто точки, представил всички изискуеми документи, според условията на конкурса, предложил 255 733 лева без ДДС, при начална цена  255 733.00 лева.

На 22.04.2021 г., кметът на община Сунгурларе е издал заповед №200 от 22.04.2021 г. на основание чл.23, ал.1, т.1 от наредбата, с която е обявил класирането на  участниците в конкурса за продажба на стояща дървесина на корен в комплекс с маркиране на насъждения и дървета за сеч в обект № 2103/ЛФ 2021, находящ се на територията на община Сунгурларе и е определил за купувач класирания на първо място ЕТ „К.Б.“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление:с.Лозарево, общ.Сунгурларе, ул. „Първи май“ №1, представлявано от К.С.Б..

Заповед №200 от 22.04.2021 г е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

         На първо място, заповедта е издадена от компетентен орган - кмет на община Сунгурларе, по арг. от чл.3, ал.1, т.1 НУРВИДГТДОСПДНГП.

        На второ място, същата е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания.

         На трето място, при издаването й и при провеждането на конкурсната процедура, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Нормата на чл.5, ал.1 НУРВИДГТДОСПДНГП сочи, два начина за осъществяване ползването на дървесина, а именно: 1. чрез продажба на стояща дървесина на корен/чл.5, ал.1, т.1 от наредбата/ и 2. чрез добив и продажба на добита дървесина/чл.5, ал.1, т.2 от наредбата/.

Съгласно чл.49, ал.1, т.5 НУРВИДГТДОСПДНГП конкурсът е един от регламентираните в чл.5 ал.1 от наредбата начини за осъществяване на продажба на стояща дървесина на корен.

В случая начинът за провеждане на продажбата на стояща дървесина на корен в горски територии общинска собственост - конкурс е определен със заповед № 156 от 26.03.2021 г. на кмета на община Сунгурларе в съответствие с изискването на чл.49, ал.2 от наредбата. Конкурсната процедура е открита и обявена по реда, предвиден в чл.15 и сл. от Раздел II „Условия и ред за провеждане процедурите за възлагане“ от НУРВИДГТДОСПДНГП. Заповед № 156 от 26.03.2021 г. на кмета на община Сунгурларе, с която е открит конкурса съдържа всички реквизити, установени в чл.15, ал.4 от наредбата. Съобразно чл.15, ал.3 от наредбата с тази заповед е утвърдена и документацията за участие в конкурсната процедурата,  чието съдържание е в съответствие с нормата на чл.16, ал.1 от с.н. Заповедта, ведно с утвърдената документация, която е неразделна нейна част - в това число условия за провеждане на конкурса, образци на изискуемите документи и проекто-договор са публикувани на страницата на община Сунгурларе на 26.03.2021 г., видно от представената по делото справка/л.75 от делото/.

В съдебно заседание процесуалният представител на ответника заявява, че извозните пътища все още не са проектирани. Липсата на технологичен план за проектирането им в утвърдената документация, обаче, не ограничава участниците в конкурса в преценката относно вида на възлаганите дейности и крайната цена на дървесината, които са ясно дефинирани в заповедта за откриване на конкурса - посочени са прогнозните количества и видове дървесина и тяхната начална цена, както и че при разлики между действително добитата дървесина от съответния обект и посочените в настоящата документация, заплащането ще се извършва по действително добитото количество, отразено в предавателния приемателен протокол по достигнати цени, отразени в договора за покупко-продажба на стояща дървесина на корен. Посочено е също, че цената за маркиране е приспадната по категории дървесина от началната продажна цена, а приемането на маркирането става с двустранен протокол, съгласно условията на договора за покупко-продажба на стояща дървесина на корен. Проектирането и изграждането на извозните пътища е само съпътстваща на дейността, възложена с конкурса. Освен това в заповедта за откриване на конкурса е посочено как ще се формира цената и за тази съпътстваща дейност и че разходите по извършването й ще са за сметка на общината.

Възражението на жалбоподателя, че конкурсът е проведен за дейност, която е извън обхвата на нормативно определените дейности за възлагане в горските територии е неоснователно и в противоречие с разпоредбата на чл. 10, ал.1, т.18 /НУРВИДГТДОСПНДГП/.

Неоснователни са и възраженията на жалбоподателя, че в условията за участие са включени технически и квалификационни условия и изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на участниците, и такива които не са съобразени с предмета, сложността и обема на дейностите откриване на процедурата. Тъй като обект на възлагане са дейности в горски територии, предвид прогнозния  обем на дървесината и доколкото е предвидено за извършването на дейностите да бъдат изградени извозни пътища,  съдът намира, че изискването за специализирана горска техника - горски специализиран трактор влекач, булдозер, колесен трактор, животинска тяга и колесен багер, както и за професионално-квалификационни изисквания на заетите за изпълнение лица, са съобразени както с предмета, така и със сложността и обема на дейностите.

Нормата на чл.15, ал.7 НУРВИДГТДОСПНДГП изрично сочи, че възложителят може да предвиди и допълнителни изисквания за изпълнението на поръчката, свързани с предпазване от увреждане на растителни и животински видове и на техните местообитания, на почвите, водните обекти и елементите на техническата инфраструктура. Такива са например изискванията за животинска тяга в конкретния случай.

Съгласно чл.16, ал. 1 НУРВИДГТДОСПНДГП  документацията за участие в открития конкурс се утвърждава със заповедта по чл. 15, ал. 3 и съдържа: 1. обект, дейности, предмет на възлагане по процедурата, срокове за изпълнение, спецификации, технологични планове на обекта и други документи, описващи възлаганите дейности; 2. изисквания, на които трябва да отговарят участниците и подизпълнителите; 3. документи, които следва да бъдат представени от участниците при участие в конкурса; показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на комплексната оценка на офертата, когато критерият за оценка е икономически най-изгодната оферта; 5. образец на офертата; 6. основания за недопускане или отстраняване на участник от участие в процедурата; 7. проект на договор, изготвен в съответствие с условията по чл. 9 г и т.8 други условия и изисквания към участниците, свързани с наличие на техническа и кадрова обезпеченост за изпълнение на предмета на конкурса

Оспорваните от жалбоподателя изисквания представляват именно други изисквания по смисъла на чл.15, ал.7 НУРВИДГТДОСПНДГП и чл.16, ал.1, т.8 с.н. чрез които се цели да се установи дали кандидатът притежава необходимата техническа и кадрова обезпеченост за да изпълни договора, в случай, че бъде избран за изпълнител. Тъй като жалбоподателят не е бил отстранен от участие в конкурса за това, че не отговаря на условията за техническа и кадрова обезпеченост, то правото му на участие не е ограничено. Освен това не са налице данни други лица, освен жалбоподателя и ЕТ „К.Б.“ да са имали желание да участват в конкурса и да са били възпрепятствани от сочените изисквания, поради което с въвеждането им не е ограничена конкуренцията.

Неоснователно е и възражението, че условието за допускане до участие, въведено със заповедта за откриване на конкурса, трудовите договори с работниците да са сключени и регистрирани в НАП към датата на подаване на офертите противоречи на разпоредбата на чл.35, ал.6  НУРВИДГТДОСПНДГП, съгласно която трудовите договори следва да са валидни към датата на сключване на договора с лицето, определено за изпълнител на дейността. Сочените изисквания касаят различен етап от процедурата по възлагане продажбата на стояща дървесина на корен чрез открит конкурс, поради което няма пречка да бъдат различни. Разпоредбата на чл.35, ал.6 НУРВИДГТДОСПНДГП се намира в раздел, който регламентира етап, последващ откриването на конкурса, а именно сключването на договор с участника, определен за изпълнител на дейността. Оспорваното от жалбоподателя изискване за допускане до участие, касаещо датата на сключване на трудовите договори с работниците не е ограничаващо, тъй като разпоредбата на чл.16, ал.1, т.8 НУРВИДГТДОСПНДГП допуска въвеждането на други условия и изисквания към участниците, свързани с наличие на кадрова обезпеченост за изпълнение на предмета на конкурса.

Обратно на твърденията в жалбата, конкурсната процедура е проведена при спазване на разпоредбите на чл.7 и чл.9 НУРВИДГТДОСПНДГП, а именно при наличие на изготвен годишен план от кмета на община Сунгурларе за ползване на дървесина от общински горски територии на общината за 2021 г., публикуван на интернет страницата на общината и одобрен с решение № 126/22.12.2020 г. на общински съвет  Сунгурларе, както и въз основа на график за продажба на стояща дървесина на корен, с включено маркиране във връзка с чл.46, ал.1 НУРВИДГТДОСПНДГП, изготвен от кмета на община Сунгурларе/л.126-130 от делото/.

В срока, определен в заповедта за откриване на конкурса, са подали документи за участие ЕТ „К.Б.“ и „Вйнс 78“ ЕООД.

Комисията е отстранила жалбоподателя от участие в конкурса, съобразно разпоредбата на чл.22, ал.4, т.1 и т. 3 от наредбата и не е разгледала ценовото му предложение, тъй като той не е спазил установените в чл.18, ал.1 от наредбата изисквания относно задължителното съдържание на офертата и предварително обявените условия на възложителя, именно: не е представил техническо предложение в отделен плик в нарушение на чл.18, ал.1, т.4 от наредбата; не е представил подписана и подпечатана декларация по образец за обстоятелствата по чл. 18, ал.1, т.3 с.н.; не е представил подписана и подпечатана декларация по образец, че е запознат и ще спазва изискванията на Регламент(ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 20.10.2010 г. в нарушение на изискването по чл.52, ал.6 от наредбата и по т.3 „д“ от заповед № 156 от 26.03.2021 г. на кмета на община Сунгурларе; не е представил и документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по добив и преработка на дървесина в нарушение на изискването по т.3 „е“ от заповед № 156 от 26.03.2021 г. на кмета на община Сунгурларе; не е внесъл и гаранция за участие в открития конкурс в срок до 17.00 часа на 15.04.2021 г. Жалбоподателят не е оспорил тези констатации, не е навел твърдения, нито е ангажирал доказателства, които да ги опровергаят. Възраженията в жалбата касаят основно въведените условията за допускане до участие в конкурса.

Участникът в конкурса ЕТ „К.Б.“ е представил всички изискуеми документи, съгласно конкурсните условия и нормативните изисквания, поради което е допуснат от комисията за участие, видно и от съставения на основание чл.22, ал.19 от наредбата протокол от 22.04.2021 г. Ето защо комисията е отворила техническото и ценовото предложение на ЕТ „К.Б.“ и като е преценила, че подадената от него оферта отговаря на условията за допускане, а предложението - изготвено според изискванията на възложителя, го е класирала на първо място със сто точки по критерий „Икономически най-изгодна оферта“, съгласно условията на конкурса и при предложена от него цена в размер на 255 733.00 лева.

В съответствие с изискванията на чл.23, ал.1, т.1 НУРВИДГТДОСПДНГП, възложителят е издал процесната заповед, с която е обявил класирането и е определил ЕТ „К.Б.“ за купувач на стояща дървесина на корен в комплекс с маркиране на насаждения и дървета за сеч в обект № 2103 на територията на община Сунгурларе, общо прогнозно количество дървесина за 2021-5586 куб.м., с предложена цена 255 733.00 лева без ДДС.

Предвид изложеното съдът приема, че конкурсът за продажба на стояща дървесина на корен в горски територии общинска собственост за обект № 2103 е бил проведен при спазване на изискванията на НУРВИДГТДОСПДНГП и че оспорената заповед № 200 от 22.04.2021 г., с която е обявено класирането и е определен за купувач ЕТ „К.Б.“ е законосъобразна.

Жалбата на „Вйнс 78“ЕООД е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на администрацията се следва юрисконсултско възнаграждение  в размер на 100.00/сто/ лева,  определено съобразно чл.78, ал.8 ГПК, във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/обн.ДВ,бр.5/2006 г./.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Вйнс 78“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с. Пчелин, общ. Сунгурларе, област Бургас, представлявано от В.Б.А., против заповед № 200 от 22.04.2021 г. на кмета на община Сунгурларе, с която е обявено класирането на участниците в конкурс за продажба на стояща дървесина на корен в комплекс с маркиране на насаждения и дървета за сеч, съгласно и по реда на чл.49, ал.1, т.5 НУРВИДГТДОСПНДГП от обект № 2103/ЛФ 2021г. на територията на община Сунгурларе и е определен за купувач ЕТ „К.Б.“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление:с.Лозарево, общ.Сунгурларе, ул. „Първи май“ №1, представлявано от К.С.Б..

ОСЪЖДА „Вйнс 78“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Пчелин, общ.Сунгурларе, представлявано от В.Б.А., да заплати на община Сунгурларе разноски в размер на 100.00/сто/ лева.

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ: