Решение по адм. дело №1183/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 9477
Дата: 3 ноември 2025 г.
Съдия: Златина Бъчварова
Дело: 20247040701183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 9477

Бургас, 03.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на петнадесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20247040701183 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 25, ал. 3 от Закона за управление на агрохранителната верига /ЗУАВ/, вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „Парадайз бийч” ЕАД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Несебър, ул. „Любен Каравелов” № 15, хотел „Мариета палас”, представлявано от В. С. Т., против заповед № Бс - 6062 от 16.07.2024 г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ Бургас, с която на основание чл. 24, ал. 2, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига/ЗУАВ/ за нарушение по чл. 23, ал.1 във връзка с чл. 24, ал.1 от Закона за храните/ЗХ/ е спряна цялата дейност по дистрибуция с храни на обект - бар, находящ се в гр. Свети Влас, местност „Варницата”, стопанисван от дружеството.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата - директор на ОДБХ Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства доказателства. Не претендира разноски. Представя писмени бележки.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

На 21.02.2022 г. главният архитект на община Несебър е издал на жалбоподателя разрешение за строеж № 21 за „заведение за хранене и развлечение“, четвърта категория, находящ се в поземлен имот/ПИ/ с [идентификатор] по КККР на гр. Свети Влас, местност „Варницата“/л. 155 от делото/.

На 04.11.2022 г. главният архитект на община Несебър е издал удостоверение № 193 за въвеждане в експлоатация на строежа/л. 188 от делото/, без ограничителни условия за ползване. Същият е заснет и нанесен в КК на гр. Свети Влас с идентификатор на обекта 11538.13.949.1 и е класифициран според допуснатата и приета съдебно - техническа експертиза /л. 146 от делото/ като обект с функционално предназначение „сграда за обществено хранене“ със застроена площ 608 кв.м. Така изграденото заведение за хранене и развлечение е ситуирано в североизтичната част на ПИ с [идентификатор], с административен адрес: гр. Свети Влас, община Несебър, местност „Варницата“ № 8.

Според заключението на извършената съдебно - техническа експертиза, прието без възражение, заведението е на един етаж с използваем плосък покрив и представлявава стоманобетонова конструкция - открит навес. На първия етаж е разположен търговски обект „ресторант“ с капацитет 140 места и застроена площ от 625.50 кв.м. В западната част на заведението чрез двураменна стоманобетонова стълба е осигурен достъп до плосък покрив, проектиран с предназначение „открита тераса“, където е позициониран процесния търговски обект „бар“ с капацитет 58 човека и застроена площ от 599.00 кв.м /л. 147 от делото/ като в североизточната част на терасата има реализирано допълващо застрояване с площ от около 52 кв.м. Над площта на използваемия покрив е реализирана слънцезащитна двускатна тента, монтирана на основание разрешение № 48/14.06.2022 г. /л.157 от делото/.

Барът, предмет на процесната заповед, като част от обект „заведение за хранене и развлечение“, е въведен в експлоатация с удостоверение № 193/04.11.2022 г./л. 188 от делото/.

На 30.04.2024 г. от служители на община Несебър е съставен констативен акт/КА/ № 32 за незаконен строеж по чл. 225, ал. 2, т. 1 и т. 2 ЗУТ, представляващ настилка от щампован бетон на място, което е предвидено за озеленяване по инвестиционния проект за сграда с [идентификатор]., както и изградено стоманобетонно стълбище за връзка между отделните терасовидни нива.

На 16.05.2024 г., въз основа на установеното с КА № 32 от 30.04.2024 г. заместник - кмета на община Несебър е издал заповед № 1686 за премахването на незаконния строеж от „Парадайз бийч“ ЕАД, представляващ настилка от щампован бетон на място, където е предвидено за озеленяване и на стоманобетонното стълбище. Съгласно съдебната експертиза /л. 150 от делото/ на местата, където по проект е предвидено терасиране с озеленяване с тревни площи и залесяване с дървета има изпълнени тераси на три нива с настилка от щампован бетон, като на юг са ограничени с парапети и именно те са предмет на заповед № 1686/ 16.05.2024 г. на заместник - кмета на община Несебър /л.11 - 15 от делото/. Заповедта е оспорена пред съда. Образувано е адм. дело № 929/2024 г. по описа на Административен съд Бургас, което не е приключило с влязъл в сила акт. Според заключението на извършената съдебно - техническа експертиза терасираните настилки от щампован бетон, за които е издадена заповед № 1686/ 16.05.2024 г. за премахването им, не представляват част от обекта „бар“, чиято дейност по дистрибуция с храни е спряна със заповед № Бс - 6062/16.07.2024 г. на директора на ОБДХ Бургас.

Следователно между двете дела адм.дело № 1183/ 2024 г. по описа на АС Бургас и адм.дело № 929/ 2024 г. по описа на АС Бургас не съществува обусловена връзка/ виж определение № 7368 от 04.07.2025 г. по адм. дело № 5663/ 2025 г., ВАС/.

На 03.07.2024 г. жалбоподателят е подал заявление за регистрация на обект за производство, преработка и/или дистрибуция на храни, вх. № Бс - РЗО - 3865/л. 191 - 194 от делото/.

На 11.07.2024 г. е извършена регистрация на удостоверение № 2803 на обект „бар“ с рег. № *********, с адрес: гр. Свети Влас, местност „Варницата“ № 8, ПИ с [идентификатор] по КККР на гр. Свети Влас, с капацитет 50 места в Националния електронен регистър на обектите за производство, преработка и дистрибуция с храни/регистъра по чл. 24, ал.1 ЗХ, л. 208 от делото/.

Двата обекта - „ресторант“ и „бар“ са вписани в публичния национален регистър за обектите за производство, преработка и/или дистрибуция на храни, поддържан от Българската агенция по безопасност на храните/БАБХ/ регистъра по чл. 24, ал. 1 от Закона за храните/.

На 15.07.2024 г. до директора на ОБДХ Бургас е постъпил сигнал за извършено незаконно строителство и нарушаване на санитарно - хигиенните условия в сграда с [идентификатор] по КККР на гр. Свети Влас, местност „Варницата“/л. 184 от делото/.

На 16.07.2024 г., във връзка с постъпилите данни за незаконно спроителство, директорът на ОБДХ Бургас е издал заповед № Бс - 6062, с която за нарушение по чл. 23, ал. 1, вр. чл. 24, ал. 1 от Закона за храните/ЗХ и на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига/ЗУАВ/ е спряана цялата дейност по дистрибуция с храни на обект - бар, с адрес: гр. Свети Влас, местност „Варницата“, стопанисван от „Парадайз Бийч“ ЕАД, считано от 16.07.2025 г.

В заповедта са визирани данни, свързани с незаконно строителство на посочения обект - бар с [идентификатор], предвид некоректност на представеното към заявление за регистрация на обект с вх. № Бс - РЗО - 3865/03.07.2024 г., удостоверение за въвеждане в експлоатация № 193/04.11.2022 г. на гл. архитект на община Несебър и издадената заповед № 1686/16.05.2024 г. на зам. - кмет „Правно обслужване и общинска собственост“ на община Несебър за премахването на обекта/л. 9 от делото/.

На 01.08.2024 г. директорът на ОБДХ Бургас е издал заповед № Бс 6553, с която на основание чл. 138, §3, б. „й“ Регламент /ЕС/ 2017/625 е заличен от регистъра по чл. 24, ал. 1 ЗХ обект „ресторант“ с рег. № *********, с адрес гр. Свети Влас, местност „Варницата“ № 8, община Несебър, като от същата дата е обезсилено удостоверение за регистрация № 1714/10.07.2024 г. Заповедта е влязла в сила на 14.04.2025 г./решение № 3961 от 14.04.2025 г. по адм. дело № 1508/2025 г., ВАС/.

На 01.08.2024 г. директорът на ОБДХ Бургас е издал заповед № Бс 6554, с която на основание чл.138, §3, б. „й“ Регламент /ЕС/ 2017/625 е заличен от регистъра по чл. 24, ал. 1 ЗХ обект „бар“ с рег. № **********, с адрес гр. Свети Влас, местност „Варницата“ № 8, община Несебър, като от същата дата е обезсилено удостоверение за регистрация № 2803/11.07.2024 г. Заповедта е влязла в сила на 31.08.2024 г.

Заповед № Бс - 6062 от 16.07.2024 г. на директора на ОБДХ Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тази установеност се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед № Бс - 6062 от 16.07.2024 г. е издадена от компетентен орган, съобразно чл. чл. 24, ал. 2, т. 1, вр. с чл. 7, ал. 1, т. 4 от Закона за управление на агрохранителната верига / ЗУАХВ/ и заповед № РД 11 - 2148 от 20.09.2023 г. на изпълнителния директор на БАБХ.

На второ място, същата е в предвидената писмена форма, съдържа фактически и прани основания, и е мотивирана.

На трето място, при издаването и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват нейната отмяна.

На следващо място относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

Заповед № БС - 6062 от 16.07.2024 г. на директора на ОДБХ Бургас е издадена на основание чл. 24, ал. 2, т. 1 ЗУАВ.

Посочената разпоредба предвижда, че ръководителите на съответните ведомства по чл. 7, ал. 1, в рамките на тяхната компетентност, или оправомощени от тях длъжностни лица издават заповед за спиране на дейността на обект, в който се извършва дейност по агрохранителната верига, когато при осъществяване на официалния контрол и други официални дейности се установи, че обектът не е одобрен или регистриран по съответния ред.

Касае се за мярка по смисъла на чл. 138 § 2 от Регламент /EС/ 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година относно официалния контрол и другите официални дейности, извършвани с цел да се гарантира прилагането на законодателството в областта на храните и фуражите, правилата относно здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и продуктите за растителна защита, за изменение на регламенти /ЕО/ № 999/2001, /EО/ № 396/2005, /EО/ № 1069/2009, /EО/ № 1107/2009, /EС/ № 1151/2012, /ЕС/ № 652/2014, /EС/ 2016/429 и /EС/ 2016/2031 на Европейския парламент и на Съвета, регламенти /EО/ № 1/2005 и /EО/ № 1099/2009 на Съвета и директиви 98/58/EО, 1999/74/EО, 2007/43/EО, 2008/119/EО и 2008/120/EО на Съвета, и за отмяна на регламенти /EО/ № 854/2004 и /EО/ № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета, директиви 89/608/ЕИО, 89/662/ЕИО, 90/425/ЕИО, 91/496/ЕИО, 96/23/EО, 96/93/EО и 97/78/EО на Съвета и Решение 92/438/EИО на Съвета /Регламент относно официалния контрол, Регламента/.

Доказателствата по делото сочат, че към датата на издаване на административния акт - 16.07.2024 г. са налице данни за липса на една от предпоставките за извършване на дейност по дистрибуция и преработване на храни от оператора - неговата регистрация по см. на чл. 23, ал. 1 от Закона за храните/ЗХ/, изразяващи се в това, че представените от оператора документи в производството по чл. 26 и сл. ЗХ, инициирано със заявление за регистрация на обект вх. № Бс - РЗО - 3864/03.07.2024 г., а именно удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/, изискуемо съгласно чл. 26, ал. 1, т. 2 ЗХ, не отразява верни обстоятелства за обекта относими към датата на писмо вх. № Бс - 6043/15.07.2024 г. - относно сигнал за незаконно строителство и нарушаване на санитарно - хигиенни параметри на заведение за обществено хранене с [идентификатор]/л. 184 от делото/, като и е издадена заповед № 1686/16.05.2024 г. на зам. - кмет „Правно обслужване и общинска собственост“ на община Несебър за премахването на част от строежа.

Установява се наличие на спор относно законността на обекта като цяло, а това е относимо пряко към законосъобразността на регистрацията на същия по чл. 23, ал. 1 ЗХ.

От компетентния орган са предприети действия с цел установяване произходът и степента на несъответствието и установяване отговорността на оператора /чл. 138, § 1, б. „а“ Регламента/, при което спрямо дружеството на основание чл. 138, § 2 Регламент ЕС 2017/625 е осъществено прилагане на подходяща мярка за гарантиране на спазването на правилата, посочени в чл. 1, § 2, б. „а“ Регламента.

Подходящите мерки не са изброени изчерпателно /арг. от чл.138, § 2 Регламента /, поради което спиране дейността по дистрибуция с храни в обекта е подходяща мярка по см. на чл. 138, § 2 Регламента, предвид дейността, извършвана в него с оглед превенция спрямо здравето на физическите лица, ползващи обекта, която мярка е съответна на разрешението, възприето от законодателя в чл. 24, ал. 2, вр. ал. 1 ЗХ, защото както се посочи по - горе, данните в административното производство касаят законосъобразността на регистрацията на процесния обект.

По аргумент от чл. 137 §2 вр. чл. 138, §1 и §2 Регламента, с оглед превантивната цел на процесната мярка в тези случаи е достатъчно наличие на косвени доказателства пред административния орган, които са индикация за несъответствие, допускащо възможно неспазване направилата, посочени в чл. 1, § 2 Регламента, а не приключили с влязъл в сила акт други административни или съдебни производства, свързани с установяване на факти, релевантни за несъответствието, както неправилно е приел първоинстанционния съд.

Следва да се посочи, че директорът на ОДБХ Бургас е издал заповед № Бс 6554/01.08.2024 г., с която на основание чл. 138, § 3, б. „й“ Регламента е заличен от регистъра по чл. 24, ал. 1 ЗХ процесния обект - бар с рег. № *********, с адрес: гр. Свети Влас, местност „Варницата“ № 8, община Несебър, като от същата дата е обезсилено удостоверение за регистрация № 2803/11.07.2024 г., влязла в сила на 31.08.2024 г. Със статус „заличен“ обектът е отразен в регистъра по чл. 24, ал.1 ЗХ /л. 208 от делото/. Служебно известно е на съда, че жалбоподателят е подал последващо заявление за регистрация на обекта, за което е издадена заповед № Бс - 3631/14.05.2025 г. от директора на ОДБХ Бургас за пълен отказ за регистрация на бара. Заповедта е оспорена пред Административен съд Бургас, за което е образувано адм. дело № 1004/2025 г.

Именно влязлата в сила заповед № Бс 6554/01.08.2024 г., имаща за резултат недопустимост на извършване на дейност по дистрибуция с храни на обект - бар, с адрес: гр. Свети Влас, м - т „Варницата“, стопанисван от „Парадайз Бийч“ ЕАД, обуславя законосъобразност на заповед № БС - 6062 от 16.07.2024 г. на директора на ОДБХ Бургас.

По изложените съображения жалбата на „Парадайз бийч“ ЕАД е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат разноски се следват на администрацията. Направено е изрично изявление, че не претендира такива.

Мотивиран така и на основание чл. 171, ал. 2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Парадайз бийч” ЕАД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Несебър, ул. „Любен Каравелов” № 15, хотел „Мариета палас”, представлявано от В. С. Т., против заповед № Бс - 6062 от 16.07.2024 г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните/ОДБХ/ Бургас, с която на основание чл. 24, ал. 2, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига /ЗУАВ/ за нарушение по чл. 23, ал. 1 във връзка с чл. 24, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ е спряна цялата дейност по дистрибуция с храни на обект - бар, находящ се в гр. Свети Влас, местност „Варницата”, стопанисван от дружеството.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: