Решение по дело №854/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 756
Дата: 8 декември 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700854
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2022 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

  756/08.12.2023 г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и третата година в състав:

 

СЪДИЯ : Г.П.

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдията докладчик П. адм. дело  № 854  по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 43, ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

 

2. Образувано е по жалба на С.Р.Ч., ЕГН: **********,***, срещу Уведомително писмо изх. №02-130-6500/502#8 от 16.08.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в частта с която спрямо С.Р.Ч. е отказано финансово подпомагане за 2020г. по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: СЕПП в размер на 1673.28 лв. ; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 421.54 лв. ; СПП в размер на 1187.55 лв.; Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна) в размер на 11400.03 лв. ; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън)  в размер на 2961.24 лв.; мярка 12/Натура 2000 в размер на 50.85 лв. ; подмярка 13.1/НР1  в размер на 2002.25 лв. или общо в размер на 19696,74лв. и са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, по Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна) в размер на 4911.48 лв.

 

3. Жалбоподателят, счита оспорения акт за неправилен и незаконосъобразен.

Поддържа се, че в уведомителното писмо, не се съдържат никакви конкретни факти и данни, които да са основание за издаване на обжалвания административен акт, като единствено в Колона № 3 е посочено намалението на субсидията, без да е указано как е формирано то. Сочи се, че в Таблица 1 към писмото, не са изброени парцелите, по отношение на които са установени недопустими за подпомагане площи, поради което от поясненията към тях, не могат да бъдат изведени фактически и правни основания за постановяването на уведомителното писмо. Счита се, че словесната и таблична част на уведомителното писмо не представляват едно цяло и затова не може да се приеме, че в обжалвания акт се съдържат и правни и фактически основания, поради което същият се явява не мотивиран и е постановен в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тоест при неспазване на изискваната от закона форма.

Жалбоподателя заявява, че за стопанската 2020 година е изпълнил всички изисквания по схемата за обвързано подпомагане за плодове (основна група) и по схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци(картофи, лук, чесън), като специализирана проверка от техническия инспекторат на ДФЗ - Разплащателна агенция не е имало и от Уведомителното писмо не е ясно защо е наложена санкция и е отказано исканото финансиране.

Възразява се, че доколкото за 2020 г. Държавен фонд „Земеделие“ не изпраща уведомителни писма за застъпвания и не приема  декларации за изясняване на принадлежността на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин, жалбоподателя не е могъл да представя документи по чл. 2а, ал. 2 от Наредба 5/2009 г., доказващи правното основание за ползване на застъпените площи и след като застъпените площи не са изяснени, ДФЗ-Разплащателна агенция не следва да прилага процедурата по член 18 от Наредба 5 от 27.02.2009 година за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания и да отказва изплащането на субсидията за застъпената площ и да налага санкции.

В представената по делото писмена защита се оспорва материалната компетентност на административния орган издал оспорения акт, като се твърди, че не се установява нему да са делегирани правомощия в тази насока. Възразява се, че в административния акт не са посочени не само фактическите, но и правните основания за неговото издаване.

Според жалбоподателя, процесното уведомително писмо не съдържа конкретен диспозитив в който да е обективирано волеизявлението на административния орган. Възразява се също така, че в писмото е посочено, че процедурата по чл. 37б ЗСПЗЗ е била спазена, но няма писмени доказателства за това, като последното следва да се приеме, че има само декларативен характер. Сочи се още, че заявлението на Емине Търпова е било подадено от трето лице, което не е имало изрично пълномощно да стори това.

Жалбоподателя възразява, че по делото не се представи пълната административна преписка по издаване на оспорения акт – не е представено заявлението на Емине Трампова.

Иска се оспореният акт да бъде отменена изцяло, като преписката се върне на административния орган и се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, София, чрез процесуалния си представител юрк. М. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се, фактическите и правни съображения изложени в оспорения административен акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като  в полза на администрацията се присъди юрисконсултско възнаграждение.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Според приложените Известие за доставяне(л.108), уведомителното писмо е връчено на неговия адресат на 19.08.2022г., а жалбата срещу му е подадена чрез куриер, с писмо носещо датно клеймо от 02.09.2022 г.

При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

6. Жалбоподателя С.Р.Ч. е подал Заявление за подпомагане от 08.05.2013г.(л. 33 и л 109), с УИН 13/260520/05355 и УРН на кандидата 222748, за  финансово подпомагане, като в землището на гр. Сърница, общ. Сърница, обл. Пазарджик са заявени следните имоти с номер на блок на парцел по ИСАК : 70648-46-3-3 с площ от 0,42ха.; 70648-46-4-1 с площ от 0,17ха.; 70648-46-5-1 с площ от 0,10ха.; 70648-46-7-1 с площ от 0,15ха.; 70648-53-3-2 с площ от 0,22ха.; 70648-56-6-1 с площ от 0,12ха.; 70648-58-9-3 с площ от 0,31ха.; 70648-58-10-2 с площ от 0,21ха.; 70648-71-4-1 с площ от 0,22ха.; 70648-74-3-4 с площ от 0,29ха.; 70648-74-4-2 с площ от 0,16ха.; 70648-113-22-1 с площ от 0,10ха.; 70648-155-17-1 с площ от 0,35ха.; 70648-155-18-1 с площ от 0,15ха.; 70648-155-19-1 с площ от 0,28ха.; 70648-155-20-1 с площ от 0,22ха.; 70648-190-10-3 с площ от 0,63ха.; 70648-192-3-1 с площ от 0,26ха.; 70648-215-8-1 с площ от 0,14ха.; 70648-216-2-3 с площ от 0,16ха.; 70648-223-9-1 с площ от 0,10ха.; 70648-223-10-1 с площ от 0,18ха.; 70648-223-11-3 с площ от 0,21ха.; 70648-230-2-1 с площ от 0,11ха.; 70648-231-5-2 с площ от 0,12ха.; 70648-231-3-2 с площ от 0,12ха.; 70648-302-1-5 с площ от 1,10ха.; 70648-717-14-6 с площ от 0,73ха.; 70648-717-15-3 с площ от 0,22ха.; 70648-717-25-1 с площ от 0,15ха.; 70648-725-8-3 с площ от 0,13ха.; 70648-725-9-3 с площ от 0,34ха.; 70648-725-12-1 с площ от 0,41ха.; 70648-725-18-1 с площ от 0,11ха.; 70648-731-4-2 с площ от 0,14ха.; 70648-733-11-1 с площ от 0,13ха.; 70648-736-4-3 с площ от 0,11ха.; 70648-740-18-1 с площ от 0,16ха.; 70648-752-1-1 с площ от 0,22ха.; 70648-766-11-1 с площ от 0,11ха.; 70648-809-1-2 с площ от 0,22ха.

Заявените площи по схеми и мерки са сладните :

 

Схема / Мярка

Декларирана площ

Схема за единно плащане на площ(СЕПП)

10,13ха.

Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар(ПНДП)

6,43ха.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания(ЗДП)

10,13ха.

Подмярка 13.1/НР 1 – планински райони

10,13ха.

Схема за обвързано подпомагане за плодове СП(основна)

5,06ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци(картофи, лук и чесън)СЗ-КЛЧ

1,37ха.

Мярка 12/Натура 2000

2,93ха.

 

7. Към заявлението са приложени разпечатки от карта на блоковете на земеделското стопанство, с подробни данни относно всеки един от заявените имоти, като заявителя е потвърдил, че регистрира за участие по схемите и мерките за директни плащания за площ, всеки един от изчертаните блокове на земеделско стопанство(л. 119 и сл.) .

 

8. Към заявлението на Ч. са приложени „Резултати от автоматични проверки на въведени данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 г.“(л.116), подписани от заявителя на 11.05.2020 г. Посочено в документа е, че при извършената на същата дата автоматична проверка, са открити следните грешки :

• Парцел с ЕНП, което не е заявено. Парцели. 70648-725-9-3 тип ЕНП:Жив плет или обрасла с дървесна растителност ивица и дървета в редица(линейни метри);

• Фермерски блокове без Физически блок. БЗС-та: 70648-302-1;

• Заявената площ или част от нея попада извън полигона с правно основание.Площи без правно основание се считат за наддекларирана площ. Парцел: 70648-752-1-1 с площ извън: 0.22 ха.

В раздел „Предупреждения“ от документа, е посочено следното :

• Заявените от Вас площи попадат във Физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“. Неземеделските площи в случай че не се установи земеделска дейност върху тях са недопустими за подпомагане - Парцели: 70648-302-1-5;

• Заявената площ или части от нея попадат извън полигоните с площи допустими за подпомагане, с размер на единичното излизане под 0.05 ха. Такива площи не подлежат на теренна проверка - БЗС/Излизаща площ(ха): 70648-53-3; 70648-74-4; 70648-302-1;  70648-74-3;  70648-231-3; 70648-223-11; 70648-717-14.

• Различно НТП. Няма съответствието на заявения вид култура с начина на трайно ползване на физическия блок, в който попада културата. Заявените площи с открито несъответствие се считат за наддекларирана площ. СП (основна): 70648-302-1-5  - 0.00ха; 70648-46-3-3 - 0.42ха; 70648-46-7-1 - 0.15ха; 70648-736-4-3 – 0.11ха.

 

9. Във връзка със заявлението е издадено Уведомително писмо изх. №02-130-6500/502 от 10.03.2022 г., което е било обжалвано от Ч. и отменено с влязло в сила Решение № 538 от 27.06.2022 г., постановено по административно дело № 338 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.

 

10 В тази хронологична последователност е издадено процесното Уведомително писмо изх. №02-130-6500/502#8 от 16.08.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в което е посочено, че Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Ч. заявление за подпомагане. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Въз основа на това е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане:

 

Схема/

Мярка

Искана сума

Намаления

Редукции

Намаления поради достигане на таван на субсидията

Оторизирана сума

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

Подмярка 13.1/НР 1

 

2575.59

2002.25

0

0

573.34

СЕПП

2152.42

1673.28

0

0

 

479.14

Мярка 12/Натура 2000

91.69

50.85

 

0

 

 

0

40.84

 

СПП

1527.6

1187.55

0

 

340.05

СП (основна)

11400.03

11400.03

0

0

 

0

ЗДП

1355.6

421.54

0

0

 

934.06

СЗ-КЛЧ

2961.24

2961.24

0

0

 

0

 

 

 

 

 

 

 

Посочено е още, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020 са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на:  СП (основна) - 4911.48 лв. 11.

 

11. В обстоятелствената част на писмото, административния орган е изложил следните приети за установени факти по отношение на отделните схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г. :

Данните относно площите с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2020, след извършени проверки за допустимост на площите по СЕПП, СПП, ЗДП, Подмярка 13.1/НР1 са изложени в следния вид :

 

 

 

Площи след извършени проверки по чл. 37 от ЗПЗП

 

 

Важи само за парцели, заявени по Подмярка 13.1/НР1 и Подмярка 13.2/НР2

 

Идентификатор на деклариран БЗС/парцел

Площ на деклариран парцел /ха/

Площ на парцела след разрешава не на двойно заявени площи /ха/

 

Площ на парцела след извършени адм. проверки /ха/

Установе на площ БЗС/ парцел

/ха/

Разлика между декларирана и установена площ на БЗС/парцел (наддекларир ана площ) /ха/

Установе на площ БЗС/ парцел (Мярка 13 ) /ха/

Разлика между декларираната площ, площта извън обхват мярка 13 и установената площ на БЗС/парцел (наддекларир ана площ) (Мярка13) /ха/

Причина за недопустим ост на площите

1

2

3

5

6

7

8

9

10

70648-155-19-1

0.28

0.18

 

0.28

0.18

0.1

0.18

0.1

1*

70648-155-20-1

0.22

0

 

0.22

0

0.22

0

0.22

1*

70648-192-3-1

0.26

0

 

0.26

0

0.26

0

0.26

1*

70648-215-8-1

0.14

0

 

0.14

0

0.14

0

0.14

1*

70648-216-2-3

0.16

0.06

 

0.16

0

0.16

0

0.16

1*

70648-223-10-1

0.18

0

 

0.18

0

0.18

0

0.18

1*

70648-223-11-3

0.21

0

 

0.21

0

0.21

0

0.21

1*

70648-223-9-1

0.1

0

 

0.1

0

0.1

0

0.1

1*

70648-230-2-1

0.11

0

 

0.11

0

0.11

0

0.11

1*

70648-231-3-2

0.12

0

 

0.12

0

0.12

0

0.12

1*

70648-231-5-2

0.12

0

 

0.12

0

0.12

0

0.12

1*

70648-302-1-5

1.1

1.1

 

1.06

1.06

0.04

1.06

                  0.04

2*

70648-71-4-1

0.22

0

0.22

0

0.22

 

0

 

0.22

1*

 

70648-717-14-6

0.73

0

0.73

0

0.73

 

0

 

0.73

1*

 

70648-717-15-3

0.22

0.11

0.22

0.11

0.11

 

0.11

 

0.11

1*

 

70648-725-12-1

0.41

0.31

0.41

0.31

0.1

 

0.31

 

0.1

1*

 

70648-733-11-1

0.13

0

0.13

0

0.13

 

0

 

0.13

1*

 

70648-74-3-4

0.29

0.19

0.29

0.19

0.1

 

0.19

 

0.1

1*

 

Общо:

1,85

3.15

3.15

 

Посочено в писмото е, че в колона № 3 на Таблицата № 1, са въведени данните относно площта на БЗС/парцел, при спазване на чл. 17, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Заявено е, че на основание чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП и чл. 17 ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г., ДФЗ-РА намалява размера на плащането или отказва плащане, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Посочено е, че информация за констатираните при кръстосана проверка двойно заявени площи е публикувана в Системата за Електронни Услуги (СЕУ) на адрес: seu.dfz.bg. Относно Колона № 10 от Таблица № 1, административния орган е посочил, че конкретната за всеки един от описаните имоти, причина за недопустимост на площите е следната :

1* - Недопустима площ поради наличие на двойно заявени площи, за които са предоставени валидни документи за правно основание за ползване от двете страни и застъпването не е отстранено

2* - Недопустима площ съгласно Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, подходящи за подпомагане“.

 

12. При това положение, като са съотнесени данните описани в Таблица № 1  към заявените от  Ч. имоти(описани в т. 6 от настоящото решение), административния орган е постановил, че при условията на  чл. 13, чл. 16, чл. 19а и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията относно заявените площи по СЕПП, оторизира сумата от 479.14 лева; при условията на чл. 13, чл. 16, чл. 19а и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията и чл. 3 от Наредба № 6 от 24.02.2015 г., относно заявените площи по Подмярка 13.1/НР1, оторизира сумата от 573,34 лева; при условията на  чл. 13, чл. 16, чл. 19а и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията и чл. 43б, ал. 1 от ЗПЗП, относно СПП, оторизира сумата от 340,05 лева и при условията на чл. 2 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, относно ЗДП, оторизира сумата от 934,06 лева.

Приетите за установени данни и решението на административния орган относно размера на финансовото подпомагане, са следните :

 

Установено

СЕПП

СПП

М 13.1

ЗДП

Декларирана площ (ха)

10.13

10.13

10.13

10.13

Установена площ (ха)

6.98

6.98

6.98

6.98

Стопанството е допустимо за подпомагане (Да/Не)

Да

Да

Да

Да

Активен земеделски стопанин (Да/Не)

Да

Да

Да

Да

Изкуствени условия

Не

Не

Не

Непр.

Наддекларирана площ(ха)

3.15

3.15

3.15

0.00

Процент на наддеклариране(%)

45.13

45.13

45.13

0.00

Преференция ..жълт картон“ (Да/Не/Непр.)

Не

Не

Не

Непр.

Санкционирана площ (ха)

4.725

4.725

4.725

0.00

Оторизирана площ (ха)

2.255

2.255

2.255

6.98

Оторизирана сума (лв.)

479.14

340.05

573.34

934,06

 

  13. Данните относно площите с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2020, след извършени проверки за допустимост на площите по СП-основна и  СЗ-КЛЧ са изложени в следния вид :

 

Идентификатор на деклариран БЗС/парцел

Площ на деклариран парцел

Деклари

рана

култура

Площи след извършени проверки по чл. 37 от ЗПЗП

Установена площ на БЗС/парцел

Разлика между деклариран и установената площ на БЗС/парцел

Култура от декларация

Културата, посочена в декларацията е допустима

 

 

 

Площ на парцела след разрешаване на двойно заявени площи

 

Площ на парцела след извършени адм проверки, вкл. проверка за допустимост на културата

 

 

 

 

 

(ха)

 

(ха)

 

(ха)

(ха)

(ха)

 

(Да/Не)

1

2

3

4

 

6

7*

8

9

10

  70648-192-3-1

0.26

Малини

0

 

0

0

0.26

Малини

Да

70648-223-10-1

0.18

Малини

0

 

0

0

0.18

Малини

Да

70648-725-12-1

0.41

Малини

0.31

 

0.31

0.31

0.1

Малини

Да

70648-223-1 1-3

0.21

Малини

0

 

0

0

0.21

Малини

Да

70648-231-5-2

0.12

Малини

0

 

0

0

0.12

Малини

Да

70648-231-3-2

0.12

Малини

0

 

0

0

0.12

Малини

Да

70648-230-2-1

0.11

Малини

0

 

0

0

0.11

Малини

Да

70648-223-9-1

0.1

Малини

0

 

0

0

0.1

Малини

Да

70648-302-1-5

1.1

Малини

1.1

 

1.06

1.06

0.04

Малини

Да

70648-74-3-4

0.29

Малини

0.19

 

0.19

0.19

0.1

 

 

Малини

Да

70648-717-15-3

0.22

Малини

0.11

 

0.11

0.11

0.11

 

Малини

Да

70648-717-14-6

0.73

Малини

0

 

0

0

0.73

 

Малини

Да

70648-155-19-1

0.28

Картофи

0.18

 

0.18

0.18

0.10

 

Картофи

Да

70648-155-20-1

0.22

Картофи

0

 

0

0

0.22

 

Картофи

Да

 

Посочено в писмото е, че в колона № 4 на Таблицата № 4 са описани данните относно площта на БЗС/парцел, при спазване на чл.17, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване па заявления по схеми и мерки за директни плащания. Пояснено е, че основание чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП и чл. 17 ап. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 е., ДФ “Земеделие“ - РА намалява размера на плащането или отказва плащане, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Отново е указано, че информация за констатираните при кръстосана проверка двойно заявени площи е публикувана в Системата за Електронни Услуги (СЕУ) на адрес: seu.dfz.bg.

Относно колана № 6 на Таблица № 4 е посочено, че съдържа данни относно площта на БЗС/парцела, установена след извършването на всички административни проверки по заявлението, включително и след прилагане на разпоредбите на чл. 17 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

 

14. Установените площи но култури за СП – основна и СЗ – КЛЧ са следните :

 

Схема, по която участва културата

Култури, за които са предоставени документи за произведена и реа-лизирана продукция

Минимален добив за култура на хектар (кг/ха)

Установен площ за култура (ха)

Изискуем мин.

добив за установените площи (кг)

Реализиран добив по предоставени документи (кг)

Обща площ, за която е доказан минимален добив (ха)

Установена площ за култура, за която е доказан минимален добив (ха)

1

2

3*

4*

5

6

7

8

СП - основна

Малини

3300

2.88

9504

16780

5.0848484

2.88

СЗ - КЛЧ

Картофи

19900

1.05

20895

28450

1.42964824

1.05

 

Относно размера на финансовото подпомагане по СП – основна и СЗ – КЛЧ, административния орган е приел следното :

- Декларирана площ – СП(основна) – 5,06ха ; СЗ – КЛЧ – 1,37ха;

- Установена площ – СП(основна) – 2,88ха ; СЗ – КЛЧ – 1,05ха;

- Допустима площ, за която е доказан минимален добив за култури – СП(основна) – 5,06ха ; СЗ – КЛЧ – 1,05ха;

- Над декларирана площ – СП(основна) – 2,18ха ; СЗ – КЛЧ – 0,32ха;

- Процент на над деклариране – СП(основна) – 75,69%; СЗ – КЛЧ – 30,48%;

- Санкционирана площ – СП(основна) – 2,88ха ; СЗ – КЛЧ – 1,05ха;

- Оторизирана площ – СП(основна) – 0,00ха ; СЗ – КЛЧ – 0,00ха;

- Оторизирана сума– СП(основна) – 0,00лв. ; СЗ – КЛЧ – 0,00лв.;

 

15. Относно площите по Мярка 12/Натура 2000, група А (Постоянни насища) е прието за установено следното:

 

 

 

 

Идентификатор на деклариран БЗС/парцел

 

 

 

Площ на декларира н парцел (ха)

Площи след извършени проверки по чл. 37 от ЗПЗП

 

 

 

Установена площ на БЗС/парцел (ха)

 

 

 

Наддеклари рана площ

(ха)

Площ на парцела след разрешаване на двойно заявени площи (ха)

 

Площ на парцела след проверка за спазени забрани за земеделски дейности (ха)

Площ на парцела след извършени адм проверки (ха)

Площ на парцела в Натура зона (ха)

Спазени

базови

изисквания

(Да/Не)

Спазени забрани, различни от посочените в чл. 7 (Да/Не)

1

2

3

 

5

6

7

8

9

10

11

70648-215-8-1

0.14

0

 

0.14

0.14

0.14

Да

Да

0

0.14

70648-216-2-3

0.16

0.06

 

0.16

0.16

0.16

Да

Да

0

0.16

70648-71-4-1

0.22

0

 

0.22

0.22

0.22

Да

Да

0

0.22

70648-733-11-1

0.13

0

 

0.13

0.13

0.13

Да

Да

0

0.13

 

Посочено е, че в колона № 3 на Таблицата № 1, са въведени данните относно площта на БЗС/парцел, при спазване на чл. 17, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Заявено е, че на основание чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП и чл. 17 ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г., ДФЗ-РА намалява размера на плащането или отказва плащане, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Посочено е, че информация за констатираните при кръстосана проверка двойно заявени площи е публикувана в Системата за Електронни Услуги (СЕУ) на адрес: seu.dfz.bg.

Относно размера на финансовото подпомагане по Мярка 12/Натура 2000 е прието следното :

- Ниво на подпомагане – 31,2928 лв./ха.;

- Декларирана площ – 2,93ха.;

- Установена площ с еднакво ниво на подпомагане– 2,93ха.;

- Над декларирана площ  – 0,65ха. или 28,51%;

- Санкционирана площ – 0,975ха.;

- Оторизирана площ – 1,305ха.;

- Оторизирана сума – 40,84 лв.;

 

16. По схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент № 640/2014 на Комисията са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер общо на 4911.48 лв.

 

17. В хода на съдебното производство се представиха договори за наем на земеделска земя от 20.03.2020 г.(л. 188 и сл.), сключени между Фатме Р. Жижовска, ЕГН **********, от гр. Сърница, респективно Мехмед Кемил Аличауш, като наемодатели и С.Р.Ч., ЕГН: **********, от гр. Сърчица, като наемател.

Уговорения между страните срок на действие на всеки един от четирите договора е от 01.10.2019. год. до 30.09.2020 г., а наемната цена е в размер на 20,00лв. за година.

Предмет на наемното правоотношение е ползването на следните имоти :

пл. № 036055, площ 3,035 дка., местност „Г. дере – 1“; пл. № 063079, площ 1,035 дка., местност „Кутлата“; пл. № 062040, площ 2,787 дка., местност „Кутлата“; пл. № 081009, площ 1,620 дка., местност „Петел“; пл. № 032051, площ 1,583 дка., местност „Г. Дере - 1“; пл. № 044055, площ 2,096 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 042058, площ 6,287 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 064037, площ 1,290 дка., местност „Кутлата“; пл. № 085002, площ 1,278 дка., местност „Петелци“; пл. № 083019, площ 0,980 дка., местност „Петелци“; пл. № 062052, площ 2,220 дка., местност „Кутлата“; пл. № 062042, площ 3,549 дка., местност „Кутлата“; пл. № 064036, площ 3,358 дка., местност „Кутлата“; пл. № 044068, площ 3,135 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 043074, площ 1,216 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 1041, кв. 41, площ 2,236 дка., местност „Лочките“; пл. № 011003, площ 1,440 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 011051, площ 1,100 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 011059, площ 2,330 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 015047, площ 1,044 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 015061, площ 2,364 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 016018, площ 2,157 дка., местност „Ст. Чардак“; пл. № 045015, площ 2,332 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 074102, площ 7,022 дка., местност „Делджилери“; пл. № 063208, площ 6,256 дка., местност „Кутлата“; пл. № 034111, площ 1,458 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 051015, площ 4,220 дка., местност „Караасан“; пл. № 045002, площ 2,060 дка., местност „Караасан“; пл. № 063071, площ 6,256 дка., местност „Кутлата“; пл. № 061031, площ 2,212 дка., местност „Кутлата“; пл. № 063072, площ 8,641 дка., местност „Кутлата“.

 

18. Със Заявление № ПО-24-379 от 06.03.2020 г. отправено до началник Служба Земеделие гр. Сърница,  Е.Р.Т.е поискала да бъдат регистрирани 4 броя договори за наем(л. 304). Въпросните договори са сключени на 06.03.2020 г., между Х. Р. Н., като наемодател и Е. Р. Т., като наемател със срок на действие 1 година, считано от 01.10.2019 г. Предмет на наемното правоотношение е ползването на следните имоти : пл. № 062040, с площ от 2,787 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 062052, с площ от площ 2,220 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 063071, с площ от площ 2,079 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 062084, с площ от площ 1,692 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 063079, с площ от площ 1,096 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 064066, с площ от площ 3,219 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 011003, с площ от площ 1,440 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 016018, с площ от площ 2,157 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 041025, с площ от площ  2,624дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 085002, с площ от площ 1,278 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 083019, с площ от площ 0,986 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 064067, с площ от площ 0,824 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 082045, с площ от площ 0,712 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 081027, с площ от площ 0,653 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 011059, с площ от площ 2,331 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 014061, с площ от площ 1,242 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 014090, с площ от площ 1,413 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 036047, с площ от площ 2,936 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 045015, с площ от площ 2,932 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 061031, с площ от площ 2,212 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 061038, с площ от площ 4,555 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 063072, с площ от площ 8,641 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 011051, с площ от площ 1,161 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 014077, с площ от площ 3,498 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 044099, с площ от площ 1,162 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 015047, с площ от площ 1,044 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 015061, с площ от площ 2,364 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 036055, с площ от площ 3,035 дка. в землището на гр. Сърница.

Всички подчертани имоти, измежду тези описани в 17. и т. 18 от настоящото решение са идентични и са предмет както на наемните договори, сключени между Ф. Р. Ж., М. К.А.и С.Р.Ч., като наемател, така и на тези сключени между Х. Р. Н. и Е. Р.Т., като наемател.

 

19. Със Заявление № ПО-24-322 от 28.10.2019 г., Ф. Н. Ч., е поискала от Служба по Земеделие гр. Сърница, да бъдат вписани 5 броя договори за наем, всички от 20.10.2019 г., сключени между С.Р.Ч., като наемодател и Ф. Н. Ч., като наемател на земеделски земи. Срока на действие на петте договора е една година, тоест до 30.09.2020 г. Предмет на въпросните пет договора е ползването на следните поземлени имоти, между които и следните : пл. № 063079, площ 1,035 дка., местност „Кутлата“; пл. № 034111, площ 1,458 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 051015, площ 4,220 дка., пл. № 036055, площ 3,035 дка., местност „Г. дере – 1“; пл. № 074102, площ 7,022 дка., местност „Делджилери“; пл. № 063071, площ 2,079 дка., местност „Кутлата“; пл. № 061031, площ 2,212 дка., местност „Кутлата“; пл. № 063072, площ 8,641 дка., местност „Кутлата“; пл. № 032051, площ 1,583 дка., местност „Г. Дере - 1“; пл. № 044055, площ 2,096 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 042058, площ 6,287 дка.; пл. № 064037, площ 1,290 дка., местност „Кутлата“; пл. № 042058, площ 6,287 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 045015, площ 2,332 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 064036, площ 3,358 дка., местност „Кутлата“; пл. № 083019, площ 0,980 дка., местност „Петелци“; пл. № 062042, площ 3,549 дка., местност „Кутлата“; пл. № 062040, площ 2,787 дка., местност „Кутлата“; пл. № 051015, площ 4,220 дка., местност „Караасан“.

 

20. Всеки един от описаните в т. 19 от настоящото решение поземлени имоти е заявен като обект на наемно правоотношение и от С.Р.Ч., но не като наемател, а вече в качеството му на наемодател на имотите пред Общинска служба по земеделие гр. Сърница. Казано с други думи от една страна С.Р. е наел от Ф. Ж. и М. А. тези имоти и въз основа на тях е Заявление за подпомагане от 08.05.2013г., но същевременно с това е отдал под наем същите тези имоти на  Ф.Н.Ч., която също е подала въз основа на тях заявление за подпомагане.

Констатира се също така, че следните имоти предмет на същия договор от 20.10.2019 г., сключен между С.Ч. и Ф. Ч.: пл. № 014090, с площ от площ 1,413 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 064066, с площ от площ 3,219 дка. в землището на гр. Сърница;  пл. № 064067, с площ от площ 0,824 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 014077, с площ от площ 3,498 дка. в землището на гр. Сърница; пл. № 014061, с площ от площ 1,242 дка. в землището на гр. Сърница, са заявени за подпомагане от Е.Р.Т.и са предмет на договорите за наем, сключени между нея и Халил Р. Николов.

Констатира се още, че поземлени имоти :  пл. № 036055, площ 3,035 дка., местност „Г. дере – 1“; пл. № 063071, площ 2,079 дка., местност „Кутлата“; пл. № 061031, площ 2,212 дка., местност „Кутлата“; пл. № 063072, площ 8,641 дка., местност „Кутлата“; пл. № 045015, площ 2,332 дка., местност „Г. Дере - 2“; пл. № 083019, площ 0,980 дка., местност „Петелци“; пл. № 062040, площ 2,787 дка., местност „Кутлата“ са предмет не само на договорите за наем сключени между Ф.Р. Ж., респективно М. К. А., като наемодатели и С.Р.Ч., но са предмет и на наемните договори сключени между С.Р.Ч., като наемодател и Ф. Н. Ч., като наемател, а освен това са предмет и на наемните договори, сключени между Х. Р. Н. и Е. Р. Т.. Тоест, тези имоти, участват като обект и на трите групи, твърдени наемни правоотношения и съответно са заявени за подпомагане, както от жалбоподателя Ч., така също от Т. и едновременно с това и от    Ф. Ч..

 

21. В контекста на прежде посочените констатации, по делото се представи справка за заявените за подпомагане от С.Ч. и трети лица поземлени имоти( л.293), както следва :

- поземлени имоти 063076;  063080; 064028; 062042; 064036; 074102; 063208; 034111; 051015; 054002; 081009; 032051; 044055; 042056; 063075; 063080; 064028; 064037, са заявени едновременно от С.Р.Ч. и Ф.Н.Ч.;

- поземлени имоти 085002; 083019; 011003; 011051; 011059; 015047; 015061; 016018; 045015; 063071; 061031; 063072; 036055; 063079; 062040; 064066; 064067; 014061; 014077; 014090; 014099; 041025; 063075,  са заявени едновременно от С.Р.Ч., Ф.Н.Ч. и Е.Р.Т.;

- 062052 е заявен едновременно от С.Р.Ч. и Е.Р.Т..

 

22. Представи се и Удостоверение за наследници №ГР-0562 от 03.08.2017 г., на Община Сърница  на А. И. Ч., починал на 14.06.1976 г., според което, негови наследници по закон са : С.  Р.Ч.(внук); Е.Р.Т.(внучка); Ф. Р. Ж.(внучка) и С.Р.Ч. (внук), четиримата деца на Р. А. Ч., починал на 20.07.2009 г. Наследник на А. И. Ч. е също така М. К. А.(внук).

 

23. В хода на производството от страна на административния орган се представиха  още:

- Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на министъра ва земеделието, храните и горите(л. 200), с която са одобрени, окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи допустими за подпомагане“ за Кампания 2020 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2020 г., чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната от самолетно и сателитно заснемане от 2020 г. Според Раздел ІІ от Заповедта, окончателните специализирани слоеве за Кампания 2020 г. се предоставят на разплащателна агенция за финална оторизация  и плащания на площ за 2020 г., съгласно чл. 43 он ЗПЗП за площите, които не са били обект на проверки по чл. 37, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП;

- Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022г.на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с която на П. С. са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията н реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания(л.171).

 

24. По делото бе изслушано и прието заключение по съдебно техническа експертиза. При направените проверки, вещото лице е констатирало, че с оглед установените площи, заявени от повече от един земеделски стопанин, С.Р.Ч. се е явил в ДФ ”Земеделие - РА за разрешаване на двойно застъпените площи и е представил документи за правно основание - договори за наем. Застъпването е било с бенефициент Е.Р.Т., която също е представила документ - договори за наем.

Според вещото лице, заявените за подпомагане земеделски имоти едновременно от С.Ч. и от Е.Т. са следните :

Бенефициент

Застъпване с бенефициент

Декларирано застъпено БЗС

Кадастрален

имот

 

Документ за правно основание за ползване

Окончателен

ползвател

 

 

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

  

   70648-155-19

площ на

застъпване 0,10ха

 

 

70648-011-059

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

 

Нито един от бенефициентите,- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

 

 

 

 

 

 70648-155-20 площ на застъпване 0,22ха

 

 

 

 

 

70648-011-059

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

 

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

  70648-192-3 площ на застъпване 0,26ха

 

 

 

70648-041-025

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

    70648-215-8

площ на застъпване 0,14ха

 

 

 

70648-011-003

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

 

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

    70648-216-2

площ на застъпване 0,10ха

 

 

 

 

70648-011-059

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

  70648-223-10 площ на застъпване 0,18ха

 

 

 

70648-015-061

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

 

 

 

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

  70648-223-11 площ на застъпване 0,21 ха

 

 

70648-016-018

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

  70648-223-9

площ на застъпване 0,10ха

 

 

70648-015-047

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

 

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

   70648-230-2

площ на застъпване 0,11 ха

 

 

 

70648-014-099

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

   70648-231-3

площ на застъпване 0,12ха

 

 

70648-014-061

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

  70648-231-5 площ на застъпване 0,12ха

 

 

 

70648-014-090

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

 

С.Р.Ч. УРН 222748

 

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

 70648-71-4

площ на застъпване 0,22ха

 

 

 

 

70648-045-015

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

 

   70648-717-14 площ на застъпване 0,73ха

 

 

70648-063-072

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

 

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

 

 

  70648-717-15 площ на застъпване 0,11ха

 

 

70648-063-079

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

   70648-725-12 площ на застъпване 0,10ха

 

 

70648-064-066

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

  70648-733-11 площ на застъпване 0,13ха

 

 

70648-085-002

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

С.Р.Ч. УРН 222748

 

Е.Р.Т.УРН 696570

 

   70648-74-3

площ на застъпване 0,10а

 

 

 

70648-036-055

 

 

 

 

 

Договор за наем - едногодишен от 20.03.2020г

Нито един от бенефициентите- и двамата са представили документи

 

Според вещото лице, в резултат на разрешаване на двойно заявените площи с други земеделски стопани, от площите за финансово подпомагане на бенефициента С.Р.Ч. е отпаднала площ, в размер на 3,05 ха.

 

25. В съдебно заседание бе разпитан свидетеля Р.С.Х., който твърди през 2020 г. да е работил в Общинска служба “Земеделие“, като началник на службата. Заявява, че познава Е. Т., като нейното заявлението е подадено от пълномощника ѝ К. Т.. Свидетеля сочи, че самото заявление се генерира автоматично, а пред него вносителите го подписвали. В случая с Е. Т., нейния пълномощник подписал заявлението.

Разпитан бе и свидетеля А. К. П., който твърди да знае, че С.Ч. обработва земеделски земи, защото и свидетеля бил в този бизнес. Ч. отглеждал картофи и малини. В гр. Сърница знаел 3-4 места, които Ч. обработва. На тези места имало картофи, имало и ливадни площи, имало и много малини. Не може да ги посочи като декари, но счита, че са много. Твърди лично да е помагал на Ч. при обработката на имотите през 2020 г. Същите имоти се поливали и се обработвали и в момента.

 

 

IV. За правото:

 

26. Уведомително писмо изх. №02-130-6500/502#8 от 16.08.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, постановено във връзка със Заявление за подпомагане от 08.05.2013г., подадено от С.Р.Ч..

С оглед поставената под съмнение действителност на процесния административен акт, следва да се съобрази наличието на материално правна компетентност за административния орган, да постановява актове от категорията на процесни такъв.

Според чл. 11а, ал. 1, т. 1 от ЗПЗП – Разплащателна агенция приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми, мерки и интервенции за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми, мерки и интервенции на Общата политика по рибарство;

Съответно според чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, Държавен фонд “Земеделие” изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация.

Акредитацията, т.е.  процедурата по признаване на статус на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз (§ 1, т. 15 от ДР ЗПЗП), в случая е налице – ноторно известна в тази насока е Заповед № РД 09-863 от 25.11.2008 г. на Министъра на земеделието и храните.

 

27. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/, като организира, ръководи нейната дейност и я представлява, а едно от правомощията му, установено в чл. 10, т. 7 от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.

Според чл. 20а, ал. 3 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за издаване на административни актове по чл. 12, ал. 7 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

 

28. Според чл. 24,  от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол - Интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Държавен фонд „Земеделие“ извършва административни проверки на подадените заявления и искания, като съпоставя включените в тях данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, на заявленията за подпомагане и на исканията за плащане, системата за идентификация на земеделските парцели, системата за идентификация и регистрация на животните, системата за мониторинг на площта и системата за геопространствени заявления и за заявления въз основа на броя на животните. Административните проверки на подадените заявления включват:  проверки за допустимост на кандидата; проверки за допустимост на земеделските площи; кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри; кръстосани проверки между данните в отделните заявления.

Според организацията и правомощията на Специализираната администрация на Централното управление на Държавен фонд “Земеделие” - Разплащателна агенция, на Отдел “Директни плащания“, с оглед разпоредбата на чл. 36 от Устройствен правилник на Държавен фонд “Земеделие”, са предоставени следните правомощия : организира и осъществява обработването на заявленията за подпомагане и извършва оторизация по схемите за преходна национална помощ, схемите за обвързано подпомагане, Мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите", Мярка 13 "Плащания за райони с природни или други специфични ограничения", Мярка 10 "Агроекология и климат", Мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020) .

Осъществяването на тези именно правомощия, включва процедурата по изготвяне и издаване на уведомителните писма от категорията на процесното такова. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

 

29. Актът е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа необходимия минимум информация, съобразно изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, включително е по чл. 59, ал.2, т.4 от АПК, доколкото описаните в уведомителното писмо факти ; основания и таблици ; посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане по всяка програма и схема, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган и позволяват да бъде осъществено впълнота правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде упражнен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.

Неоснователно в този смисъл е възражението на жалбоподателя, че уведомителното писмо не съдържа мотиви. При издаването на уведомителното писмо, административният орган е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая и е събрал в хода на административното производство служебно всички относими към случая доказателства. В уведомителното писмо ясно е посочено, че намаленията на сумите, които би следвало да се оторизират съобразно заявените от Ч. имоти е въз основа на установения от административния орган факт, че част от тези имоти с обща площ от 3,05 ха. са заявени за подпомагане и от други лица. Посочени са със съответния идентификатор всички имоти или респективно части от тях, за които административния орган е констатирал, че са „двойно заявени“ – съобразно използвания в писмото термин.

С оглед подробно описаните данни и факти в предходния раздел на настоящото решение, тези констатация на административния орган следва да се приемат за истинни. Доказателства за нещо различно от това, не се представиха в хода на настоящото производство.

В мотивите на уведомителното писмо е посочено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни проверки на данните в подаденото от земеделския производител заявление. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК. Следва да се отбележи, че под всяка една от таблиците в уведомителното писмо има словесно съдържание, което описва данните, посочени в съответната колона на таблицата.

 

30.  Според чл. 17, ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, Когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени данни за регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, или когато за никой от кандидатите не са налични такива данни, ДФЗ – РА им налага санкции съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 181 от 20.06.2014 г.).

Съобразно чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП, Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато: за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено.

Това са именно правните основания, посочени в пояснението към колана 3 от Таблица № 1 на процесното писмо, съобразно които административния орган е намалил допустимите за подпомагане площи.

 

31. С оглед поддържаното възражение от жалбоподателя, за това, че в случая не била извършена проверка по чл. 37б от ЗСПЗЗ, следва да се поясни, че Разплащателната агенция не е правораздавателен орган и не разглежда и не разрешава нито вещно правни, нито пък облигаторни, граждански спорове. Поради тази причина, в ЗПЗП и подзаконовите актове по приложението му, няма изрично изискване, Разплащателна агенция да извършва проверка относно осъществяване на процедурата по чл. 37б от ЗСПЗЗ. Според въпросния нормативен текст, всеки собственик подава в общинската служба по земеделие по местонахождение на имота декларация по образец, в която се посочват формата на стопанисване и начинът на трайно ползване на земите. Декларацията, подадена от един съсобственик, ползва всички съсобственици. Ползвателите на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба по земеделие копие от договорите за наем, аренда или съвместна обработка на земята. При представяне на два и повече невписани в службата по вписвания договори за един и същ имот регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация. Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договорите.

С оглед данните описани в предходния раздел на решенето, очевидно както жалбоподателя, така и Ф. Ч. и Е. Т. са подали заявления до общинската служба по земеделие за вписване на представените по делото договори за наем на земеделски земи. Посочи се още, че С.  Р.Ч.(внук); Е.Р.Т.(внучка); Ф. Р. Жижовска(внучка); С.Р.Ч. (внук), М. К. А.(внук) са наследници на А. И. Ч.. С оглед представените по делото договори за наем в който страни са всички изброени лица, явно е, че между тях са налице неуредени отношения относно собствеността и ползването на процесните поземлени имот. Този въпрос не може да бъде разглеждан и разрешаван, нито от Общинската служба по земеделие, нито пък от Разплащателната агенция. До уреждане на отношенията помежду им и недопустимо едни същи поземлени имоти, да бъдат заявявани за подпомагане едновременно от двама или повече от тях.

Впрочем, в процесното писмо не е заявено, че е била предприета проверка за деклариране на имотите по реда на чл. 37б от ЗСПЗЗ, както счита жалбоподателя. Административния орган се е позовал на чл. 37 от ЗПЗП, относно извършването на административни проверки,  чрез интегрираната информационна система, каквито несъмнено са били предприети, а това е нещо различно от процедурата установена в чл. 37б от ЗСПЗЗ.

 

32. Въз основа на описаните до тук приети за установени факти и посочените нормативни текстове, възприети като правни основания, административния орган е приел следното :

 

По СЕПП са декларирани площи в размер - 10.13 ха:

• Общо установените площи - 6.98 ха., след извършените административните проверки спрямо слой „Площи, допустими за подпомагане” и след приключване на процедурата за разрешаване на двойно-заявените площи ;

• Недопустима/наддекларирана площ  - 3,15 ха;

• Определен процент на наддеклариране - 45.13 %

• Санкционирана площ - 4.725 ха;

• Площ за оторизация е 2.255 ха;

• Искана сума - 2152.42 лв.;

• Сума на санкциите - 1673.28 лв.:

• Крайна сума за оторизация - 479.14 лв.

 

По СПП са декларирани площи в размер - 10,13 ха:

• Общо установените площи - 6,98 ха след извършените административните проверки спрямо слой „Площи, допустими за подпомагане” и след преминаване на процедурата за разрешаване на двойно-заявените площи ;

• Недопустима/наддекларирана площ  (представлява разликата между декларираната и установената площ) -  3.15 ха;

• Определен процент на наддеклариране е 45.13 %;

• Санкционирана площ - 4.725 ха;

• Площ за оторизация - 2.255 ха;

• Искана сума - 1527.6 лв.;

• Крайна сума за оторизация - 340.05 лв.

 

По „Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда“ (ЗДП):

• Общо установените площи по СЕПП/ЗДП - 6,98 ха;

• Площ за оторизация - 6.98 ха;

• Крайна сума за оторизация - 934.06 лв.

 

По HP 1 е декларирана площ в размер - 10,13 ха:

• Общо установените площи - 6.98 ха;

• Недопустима/наддекларирана площ - 3.15 ха:

• Определен процент на наддеклариране - 45.13 % ;

• Санкционирана площ - 4.725 ха;

•Площ за оторизация - 2.255 ха;

• Искана сума - 2575.59 лв.;

• Сума на санкциите - 2002.25 лв.:

• Крайна сума за оторизация - 573.34 лв.

 

По Мярка 12/Натура 2000 е декларирана площ - 2,93 ха:

• Общо установените площи - 2.28 ха;

• Недопустима/наддекларирана площ - 0.65 ха:

• Определен процент на наддеклариране - 28,51 %;

• Санкционирана площ - 0.975 ха:

• Площ за оторизация - 1.305 ха:

• Искана сума - 91.69 лв.;

• Сума на санкциите - 50.85 лв.;

• Крайна сума за оторизация - 40.84 лв.

 

По Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън), заявени площи - 1.37 ха.

• Общо установените площи - 1.05 ха;

• Недопустима/наддекларирана площ - 0,32 ха; 

• Определения процент на наддеклариране - 30,48 %;

• Санкционирана площ - 1.05 ха;

• Искана сума - 2961.24 лв.;

• Сума на санкциите - 2961.24 лв.

• Площ за оторизация - 0 ха;

• Крайна сума за оторизация - 0 лв.

 

По Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) заявени площи  - 5,06 ха:

• Общо установените площи - 2.88 ха.;

• Недопустима/наддекларирана площ - 2.18 ха;

• Определен процент на наддеклариране - 75.69 % ;

• Санкционирана площ - 2.88 ха.

• Площ за оторизация - 0.00 ха.

Наложена санкция подлежаща на прихващане от бъдещи плащания в размер на 4911.48 лв.

Тези констатации на административния орган се черпят от надлежно установени факти, същите са съотнесени към правилните материално правни норми. Съответните изчисления на площите и сумите за верни. Спазени са както административно производствените правила, така и целта, която закона преследва с постановяването на актове от категорията на процесния такъв.

 

V. За разноските :

 

33. С оглед констатираната неоснователност на жалбата, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсулско възнаграждение и сторените разноски по производството е основателна. В случая сумата възлиза на 400,00лв., от които 100,00лв. юрисконсулско възнаграждение и 300,00лв. възнаграждение на вещо лице.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на С.Р.Ч., ЕГН: **********,***, срещу Уведомително писмо изх. №02-130-6500/502#8 от 16.08.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в частта с която спрямо С.Р.Ч. е отказано финансово подпомагане за 2020г. по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: СЕПП в размер на 1673.28 лв. ; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 421.54 лв. ; СПП в размер на 1187.55 лв.; Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна) в размер на 11400.03 лв. ; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън)  в размер на 2961.24 лв.; мярка 12/Натура 2000 в размер на 50.85 лв. ; подмярка 13.1/НР1  в размер на 2002.25 лв. или общо в размер на 19696,74лв. и са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, по Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна) в размер на 4911.48 лв.

 

ОСЪЖДА С.Р.Ч., ЕГН: **********,***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ Разплащателна агенция, ЕИК *********, гр. София, бул. Цар Борис III, № 136, сумата от 400,00лв.(четиристотин лева), представляващи сторени от последния, разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

Административен съдия :