О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 107
гр. Велико Търново, 11.01.2024 г.
Административен
съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно
заседание на единадесети януари две хиляди двадесет и четвърта година, в
състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:
Мария Данаилова
като разгледа докладваното
от съдия Данаилова административно дело №
758/2023 г.
по описа на Административен съд Велико Търново, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по чл. 88, ал. 3 от АПК.
Образувано е по постъпила жалба от Е.К.К. *** против Решение № 04-РД06-0071/04.12.2023г.
на Директор на РДСП В. Търново, с което жалбата му срещу индивидуална оценка на
потребностите от 26.10.2023г. по заявление-декларация с вх. №
ЗХУ-ИО/Д-ВТ-ГО/1281/20.10.2023г., изготвена от специализирания отдел
„Индивидуална оценка на хората с увреждания и социални услуги“ е оставена без
разглеждане като процесуално недопустима.
Жалбоподателят я е оспорил като обосновава подробни доводи за наличие на административен
акт и правен интерес. Административният орган неправилно бил приел липса на
правен интерес, тъй като се спорело съдържанието на документа съгласно чл. 81,
ал. 2 АПК. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на акта, тъй като
в противен случай не подлежали на контрол служителите на ДСП и се иска неговата
отмяна.
С
разпореждане от 21.12.2023г. на съдия докладчик Диана Костова делото е делото прието за образувано срещу Решение №
04-РД06-0071/04.12.2023г. на Директор на РДСП В. Търново, с което жалбата му
срещу индивидуална оценка на потребностите от 26.10.2023г. е оставена без
разглеждане като процесуално недопустима и Заповед № ЗХУ–ИО/Д-ВТ-ГО/128/ФП/27.10.2023г.на
Директор на ДСП Г. Оряховица, потвърдена
с Решение № 04-РД06-0072/4.12.2023г. на Директор на РДСП В.Търново, с която на
жалбоподателя е отпусната месечна финансова помощ за подкрепа по чл. 70, т.2 от
ЗХУ в размер на 75,60 лева месечно за периода от 1.3.2023г. до 31.10.2024г. и насрочено в открито съдебно заседание на 08.02.2024г.
10,30ч.
С
Определение № 89 от 10.01.2024г. на съдия-докладчик Диана Костова се е отвела
от разглеждането на адм. дело № 758/2023г. и е заличила дата 08.02.2024г. за
провеждане на открито съдебно заседание. С протокол от 10.01.2024г. делото е
преразпределено на настоящия съдия-докладчик.
Настоящият
състав служебно констатира, че срещу Решение № 04-РД06-0072/4.12.2023г.на
Директор на РДСП В.Търново, с което е потвърдена Заповед № ЗХУ–ИО/Д-ВТ-ГО/128/ФП/27.10.2023г.
на Директор на ДСП Г. Оряховица за отпускане на месечна финансова помощ за
подкрепа по чл. 70, т.2 от ЗХУ в размер на 75,60 лева месечно за периода от 01.03.2023г.
до 31.10.2024г. е образувано и висящо адм. дело № 779/2023г, насрочено за
15.01.2024г. със съдия-докладчик Георги Чемширов.
Предмет на
настоящото адм. дело 758/2023г. следователно е единствено Решение №
04-РД06-0071/04.12.2023г. на Директор на РДСП В. Търново, с което жалбата на Е.К.К.
срещу индивидуална оценка на потребностите от 26.10.2023г. е оставена без
разглеждане като процесуално недопустима.
Същото,
както е отбелязано в самото него, подлежи на оспорване с частна жалба и
съгласно чл. 88, ал. 3 АПК съдът се произнася по нея с определение (т. е. в
закрито съдебно заседание), което определение не подлежи на обжалване.
Съдът, след като прецени данните по
делото, приема за установено следното:
Частната жалба е подадена в 7-дневния срок
по чл. 88, ал. 3 от АПК, от активно легитимирана страна. Същата е процесуално допустима.
Разгледана по същество частната жалба е неоснователна.
По заявление-декларация с вх. №
ЗХУ-ИО/Д-ВТ-ГО/1281/20.10.2023г. от Е.К. е изготвена от специализирания отдел
„Индивидуална оценка на хората с увреждания и социални услуги“ индивидуална
оценка на потребностите от 26.10.2023г. Впоследствие със Заповед № ЗХУ–ИО/Д-ВТ-ГО/128/ФП/27.10.2023г.
на Директор на ДСП Г. Оряховица,
потвърдена с Решение № 04-РД06-0072/4.12.2023г. на Директор на РДСП
В.Търново на Е.К. е отпусната месечна финансова помощ за подкрепа по чл. 70,
т.2 от ЗХУ в размер на 75,60 лева месечно за периода от 1.3.2023г. до
31.10.2023г.
Предмет на контрол за законосъобразност в
настоящото съдебно производство по реда на чл. 88, ал. 3 от АПК е единствено Решение № 04-РД06-0071/04.12.2023г. на Директор на РДСП В. Търново, с което
жалбата на Е.К.К. срещу индивидуална оценка на потребностите от 26.10.2023г. е
оставена без разглеждане като процесуално недопустима. Срещу Решение №
04-РД06-0072/04.12.2023г.на Директор на РДСП В.Търново, с което е потвърдена
Заповед № ЗХУ–ИО/Д-ВТ-ГО/128/ФП/27.10.2023г. на Директор на ДСП Г. Оряховица за
отпускане на месечна финансова помощ за подкрепа по чл. 70, т. 2 от ЗХУ в размер
на 75,60 лева месечно за периода от 01.03.2023г. до 31.10.2024г. е образувано и висящо адм. дело № 779/2023г., насрочено за 15.01.2024г. със съдия-докладчик
Георги Чемширов.
Оспорваният в настоящето производство акт е
издаден от компетентен административен орган, в хода на производство проведено
по реда на чл. 88 от АПК. Постановен е в изискваната от закона форма,
съобразно разпоредбата на чл. 59 от АПК.
При прилагането на посочените разпоредби следва извода, че преди да се
произнесе по основателността на жалбата, решаващият административен орган -
Директорът на РДСП Велико Търново, следва да извърши преценка за редовността и
допустимостта на оспорването, каквато в конкретния случай е осъществена.
Директорът е констатирал, че така оспорената индивидуална оценка на потребностите
от 26.10.2023г. няма
признаците на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК,
тъй като има спомагателен характер и в тази връзка не подлежи на самостоятелно
оспорване на основание чл. 21, ал. 5 АПК.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1
- 4 от АПК
индивидуален административен акт е: изричното волеизявление или изразеното с
действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг
овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи
публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се
създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или
законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се
издаде такъв акт; волеизявлението, с което се декларират или констатират вече
възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за
признаване, упражняване или погасяване на права или задължения; волеизявлението
за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване
на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ; отказът
на административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие.
В случая настоящият съдебен състав счита,
че процесната индивидуална
оценка на потребностите
не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от AПК и
не подлежи на оспорване пред съд. Видно от нейното съдържане тя е част от
производството по издаване на Заповед за отпускане или отказ на месечна
финансова подкрепа по чл. 70 ЗХУ. Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1 ЗХУ въз основа
на заключенията в индивидуалната оценка на потребностите директорът на ДСП
издава заповед за финансово подпомагане по чл. 69, т. 1 от същия закон. Атакуваната
оценка не съдържа нито изричен, нито мълчалив отказ за отпуснатата месечна
финансова подкрепа, която жалбоподателят е поискал, както и не обективира
волеизявление, с което се създават задължения или се засягат права или законни
интереси на жалбоподателя, поради което и не подлежи на самостоятелен съдебен
контрол. На такъв подлежи единствено Заповед № ЗХУ–ИО/Д-ВТ-ГО/128/ФП/27.10.2023г. на
Директор на ДСП Г. Оряховица, с която е отпусната месечна финансова помощ за
подкрепа по чл. 70, т. 2 от ЗХУ в размер на 75,60 лева месечно за периода от 01.03.2023г.
до 31.10.2024г., което жалбоподателят е направил и по повод на оспорването му е образувано и висящо адм. дело № 779/2023г., насрочено за 15.01.2024г. със
съдия-докладчик Георги Чемширов (л. 112 и 113 от делото). Именно в това
производство следва да бъдат релевирани и разгледани всички оплаквания по повод
индивидуална оценка на потребностите от 26.10.2023г., която е част от
производството по издаване на заповедта от 27.10.2023г. на Директор на ДСП Г.
Оряховица. С оглед характера на настоящото съдебно
производство – такова по чл. 88, ал. 3 от АПК, съдът проверява само предпоставките за допустимост на
обжалването пред горестоящия административен орган и правилно ли същите са
приложени от него без да се произнася по същество на спора.
Предвид изложеното, правилно и
законосъобразно административният орган е приел в оспореното Решение № 04-РД06-0071/04.12.2023г.
на Директор на РДСП В. Търново, че атакуваната оценка на потребностите от 26.10.2023г. няма признаците на
индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК,
тъй като е част от производството и не създава права и задължения на лицето,
поради което е оставил жалбата на К. без разглеждане. В този смисъл оспореното Решение,
с което жалбата е оставена без разглеждане като недопустима е законосъобразно
като съобразено с разпоредбите на АПК и ЗХУ. С оглед на изложеното жалбата
срещу цитираното определение следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Водим от горното и на основание чл. 88, ал.3 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.К.К. *** против Решение №
04-РД06-0071/04.12.2023г. на Директор на РДСП В. Търново, с което на основание чл.
88, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 3 АПК жалбата му срещу индивидуална оценка на
потребностите от 26.10.2023г. е оставена без разглеждане като процесуално
недопустима.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.
Препис от настоящото определение да се
изпрати на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: