Решение по дело №892/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 188
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 29 април 2021 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20207170700892
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

  188

         Плевен, 02.04.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Плевен, седми състав, в публично съдебно заседание на   осми март две  хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Николаев  адм. дело № 892 по описа на Административен съд - Плевен за 2020 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано  е  въз основа на жалба    от „Данели 99“ ЕООД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление гр. Ловеч, ул. ***.**, представлявано от управителя и едноличен собственик на капитала Ц. В.Г., ЕГН **********,  подадена  чрез пълномощник  адв. Г.Г. от ЛАК против Заповед №130/27.04.2020г. на кмета на Община Летница, с която е определен „Т.Ц.“***  за спечелил участник в публичният търг с явно наддаване, за отдаване на преместваем търговски обект - Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.52 по РП на с.Крушуна - публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията, за срок от пет години, с годишен наем от 18 900 /осемнадесет хиляди и деветстотин лева/ лв. без ДДС или 22680, 00/двадесет и две хиляди  и шестотин и осемдесет лева/лв. с ДДС

  Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна – издадена при  липса на компетентност, постановена при съществени нарушения на административно производствените правила, и моли за нейната отмяна. Сочи, че обжалваната заповед е издадена на основание чл.81 от Наредба №2  за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост на Община Летница, като не е посочено на коя дата е приета тази наредба и кога е публикувана, поради което административният орган не е обосновал своята компетентност. Счита, че този порок сам по себе си води до нищожност на обжалваната заповед. Сочи, че заповедта е нищожна поради липса на конкретност, което води до неясно, некоректно формулиране на права и задължения и до непокриване на определението за индивидуален административен акт – чл.21, ал.1 от АПК. Излага съображения, че при провеждането на търга е нарушен основен принцип на административното производство, а именно  принципът по чл.8, ал.1 и ал.2 от АПК- равенство.

Ответникът – Кметът на община Летница, представя административната преписка по издаване на оспорената заповед. В съдебно заседание не се явява и не се представлява.

Заинтересованите страни - “Т- Ц.“*** - П.М.“***  и  „М.- С.Л.“***, редовно и своевременно призовани за съдебно заседание, не изпращат представители по делото и не вземат становище по основателността на оспорването.

Плевенският  административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

На заседание, проведено на **.02.2020 год., Общински съвет - Летница (ОбС-Летница) е взел решение по точка четиринадесета от дневния ред, обективирано в протокол № 5 от същата дата и  на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.14, ал.2 и ал.7 от Закона за общинската собственост  и чл.30, ал.4 от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост е дал съгласие да се отдаде под наем, чрез публичен търг с явно наддаване, за срок от 5 години,  на обект за търговия, представляващ Павилион №1,  с площ от 15 кв.м. и площадка към него с площ 25 кв.м., попадащ в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по Кадастралната карта  и кадастралните регистри на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, одобрени със Заповед №РД-18-68/02.06.2008г.на Изпълнителния директор на АГКК, публична собственост. Определена е началната годишна наемна цена в размер на 3000/три хиляди лева годишен наем/ без ДДС. Със същото решение на кмета на община Летница е възложено да проведе публичен търг с явно наддаване и да сключи договор със спечелилият търга, при спазване на Наредба №2 за реда на придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост.

Със заповед № 88/30.03.2020г. на кмета на община Летница, в изпълнение на решение №60 от Протокол №5/**.02.2020г. на ОбС- Летница, прието по  четиринадесета точка от дневния ред на проведеното на **.02.2020г. заседание,  е открита процедура за провеждане на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на преместваем търговски обект - Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.5 по РП на с.Крушуна- публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията,  с начална  годишна тръжна цена 3000, 00 лева (без ДДС).

Посочен е и размер на депозита за участие в тръжната процедура – 1500, 00 лева. Със заповедта е утвърдена тръжната документация, определена е нейната цена – 15 лв., както и дата, време и място за провеждане на търга, а също така и  краен срок за закупуване на документацията и за приемане на заявления за участие в тръжната процедура и условия за оглед на обекта. Съобщение за търга е направено посредством публикуване на Заповед № 88/30.03.2020г.    в местен ежедневник и съобщение на сайта на общината, за удостоверяване на което е  представена извадка    от местен ежедневник - бр.26/02.04.2020г. на вестник „Ловеч прес“.

Тръжна документация е закупена от Данели 99“  ЕООД, ЕИК: ***, гр. Ловеч;  “Т- Ц.“ ЕООД, ***,  гр. Ловеч;   ЕТ „П.- П.М.“***  и  М.- С.Л.“ ЕООД, ЕИК: ***,  гр. Ловеч, които са подали оферти за участие в търга, в т.ч. заявления за допускането им до участие в търга на 23.04.2020г. за отдаване под наем на преместваем търговски обект- Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.5 по РП на с.Крушуна- публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти,  с приложени квитанции за внесен депозит за участие в търга и за закупени тръжни документи, копия на документи за самоличност, наддавателни предложения, декларации по образец и проекто-договори.

На 24.04.2020г.  в 13:30 часа в сградата на Община Летница, зала „Форум“  се е събрала на заседание назначената със     Заповед №88/30.03.2020г. на кмета на община Летница Комисия.   

Комисията е заседавала в състав – Председател: адв. С.Г.С.-  юрист на Община Летница и  членове: С. П.Х.- Директор на дирекция „УТОСПП“  в Община Летница, М.И.Г.– Директор на дирекция „ФСД  и АИО“  в Община Летница, И.Х.С.– Старши експерт „СКР“ при Община Летница, В.Н.С.– Кмет на с. Крушуна и резервни членове:А.И.Г.– ст. експерт „Икономически дейности“ Община Летница и Г.В.Т.– ст. експерт  „УТОСПП“  Община Летница.

На заседанието на комисията са присъствали  участници № 1„Данели 99“  ЕООД, ЕИК ***, гр. Ловеч;  №2 “Т- Ц.“ ЕООД, ЕИК ***,  гр. Ловеч; №3 ЕТ „П.- П.М.“*** МАЙ - С.Л.“ ЕООД, ЕИК ***,  гр. Ловеч.

Видно от протокола от заседанието на тръжната комисия, офертите на четирима кандидати - „Данели 99“  ЕООД, “Т- Ц.“ ЕООД, ЕТ „П.- П.М.“ и  М.- С.Л.“ ЕООД, са постъпили в срока, установен в заповедта за откриване на търга.  Комисията проверила редовността на подадените заявления,  приложените и изискуеми документи  и констатирала, че и четирите оферти съдържат изискуемите документи. Допуснала е до участие в търга и четиримата  кандидати, приемайки, че те отговарят на изискванията за това.

Председателят  на комисията е обявил началната тръжна цена от 3000 лв. и стъпка за наддаване 10%  върху началната тръжна цена или 300 лв. След покана от председателя на комисията участниците потвърдили устно началната цена от 3000 лв./без ДДС/ и стъпка на наддаването 10% върху наличната тръжна цена или 300 лв. Наддаването се извършило чрез обявяване от участниците на последователните суми, всяка от която е по- висока от предходната с една стъпка на наддаване, разграничен от председателя на  тръжната комисия със звуков сигнал. Последователността, в която участниците обявили предложенията си, се определила от реда на поддаване на заявленията за  участие в търга.

След като участник № 2 “Т. Ц.“ ЕООД обявил цена 18 900 лв. за година, участник №1 „Данели 99“ ЕООД отказал да обяви цена по- висока с една стъпка от предложената от участник №2  и обявил, че се отказва от по нататъшно участие в наддаването.

Председателят на комисията обявил трикратно обявената от участник №2 “Т. Ц.“ ЕООД сума, след което не последвало друго наддавателно предложение и определил   участник №2 -  “Т. Ц.“ ЕООД -  за спечелил търг за  отдаване под наем за срок от 5 години на преместваем търговски обект- Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.5 по РП на с.Крушуна- публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията с годишен наем от 18900 /осемнадесет хиляди и деветстотин лева (без ДДС).

 Въз основа на резултата от търга, на основание чл.81, ал.2 от   Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост е  издадена оспорената в настоящото съдебно производство заповед № 130/27.04.2020г. от кмета на община Летница, с която е определен „Т.Ц.“***  за спечелил участник в публичният търг с явно наддаване, за отдаване на преместваем търговски обект - Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.5 по РП на с.Крушуна- публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията, за срок от пет години, с годишен наем от 18 900 /осемнадесет хиляди и деветстотин лева/ лв. без ДДС или 22680, 00/двадесет и две хиляди шестотин и осемдесет лева/лв. с ДДС и срока за плащането.

  Заповедта е връчена на Ц.  В.Г.  на 04.05.2020г.. Жалбата на „Данели 99“  ЕООД, ЕИК ***, гр. Ловеч до съда против заповедта е подадена на 08.05.2020., чрез административния орган. По делото са представени и приети като доказателства документите съдържащи се в административната преписка, по издаване  на обжалваната заповед,  а именно: обява в бр.26/02.04.2020г. на вестник „Ловеч прес“,  съобщение за откриване на процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване; Акт №2235/**.08.2018г. за имот – публична общинска собственост; Условия и указания към участниците в търга; Проект на договор за отдаване под наем  на недвижим имот; списък на постъпилите в Община Летница оферти за участие, подадените от участниците в търга заявления заедно с приложените към тях документи.

При тази фактическа установеност съдът обосновава следните правни изводи:

Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от надлежно легитимирано лице, засегнато с издаването на оспорената заповед, в срока по чл.149, ал.1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

Съгласно чл.8, ал.1 от Закона за общинската собственост (ЗОбС), придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, като ал.2 предвижда, че редът за извършване на съответните действия по управление или разпореждане се определя с наредба, приета от общинския съвет.

В случая това е      Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост приета от ОбС-Летница.

Съгласно чл.14, ал.7, изр. първо от ЗОбС, свободни имоти или части от тях – публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал.2 след решение на общинския съвет. Според алинея втора на чл.14, отдаването под наем на тези имоти се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Според чл.19 от  ЗОбС  вещите - частна общинска собственост,  се предоставят под наем  при условия и по  ред, определени в Наредбата по  чл.8 ал.2.

Така и съгласно чл.19, ал.1 от Наредбата свободни имоти, или части от тях- публична общинска собственост   могат да се отдават под наем след решение на общински съвет Летница за срок от 10 години. Според ал.2 отдаването под наем на имотите по предходната алинея се осъществява след провеждането на публичен търг или публично оповестен кон­курс по реда на тази Наредба.  

Съгласно чл.80 от Наредбата след закриване на търга, комисията изготвя протокол, за резултатите от него, с оценка и класиране на офертите и го представя на кмета на общината.  Въз основа на протокола се освобождават депозитите на лицата, които не са спечелили търга, след изтичане на срока за обжалване на заповедта за определяне на спечелил участник.

 В чл.81, ал.1 от Наредбата е посочено, че в петдневен срок от датата на получаване на протокола по чл.80, Кметът на общината издава заповед, с която определя лицето, спечелило търга, цената и условията на плащането, вида, размера и други условия, ако са предвидени такива.

Предвид тази правна регламентация съдът приема, че оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен орган – кметът на община Летница, в предвидената писмена форма, след провеждане на публичен търг с тайно наддаване, въз основа на решение на ОбС Летница. възражението на жалбоподателя за липса на компетентност е неоснователно.

В заповедта е посочено правното основание за нейното издаване – чл.81 от Наредба №2  за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост на Община Летница. Фактическите обстоятелства, които са го мотивирали, са изложени и в протокола от 27.04.2020г. на комисията за провеждане на търгове, към който заповедта препраща. С оглед изложеното и предвид Тълкувателно решение № 16/31.03.1975г., ОСГК на ВС, съгласно което е възможно мотивите да предхождат издаването на акта и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт, възражението на жалбоподателя, че оспореният акт е немотивиран, е неоснователно. При провеждането на търга са били спазени относимите и приложими разпоредби от глава седма от Наредба №2 Наредба № 2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост приета от ОбС-Летница.

Процедурата по провеждане на публичен търг е открита с нарочна заповед на кмета на община Летница. Спазено е нормативно установеното в чл.69, ал.1 от Наредбата съдържание на заповедта за откриване на тръжната процедура, в която е  разпоредено  да се открие процедура за провеждане на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на преместваем търговски обект- Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.5 по РП на с.Крушуна- публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията,  с начална  годишна тръжна цена 3000 лева (без ДДС). Съгласно изискванията на  чл.69, ал.2 от Наредбата. Със заповедта е утвърдена тръжната документация, условията за оглед на обекта, съставът на комисията по провеждането на търга, крайния срок за приемане на документи. Със заповедта е определен съставът на Комисията, която да подготви публичният търг с явно наддаване  за отдаване  под наем на обекта.   В съставът на комисията, в съответствие с изискванията на чл.69, ал.3 от Наредбата са включени: юрист, икономист, кмета на кметство. Определени са двама резервни членове, като всички участници в комисията са попълнили декларации за  отсъствие на конфликт на интереси /л.л.73-76/ от делото. Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на нормативно регламентираните правила при провеждането на търга във връзка с извършената от тръжната комисия проверка на документите на подалите заявления за участие кандидати; преценката за допускане до участие  в търга и на четиримата кандидати,  като отговарящи на определените и предварително обявени изисквания и при провеждането на наддаването. Дейността на тръжната комисия е удостоверена в надлежно съставения и подписан Протокол   от 24.04.2020г.  В  раздел VI. НАДДАВАНЕ  на  Протокол   от 24.04.2020г.   се съдържат  наддавателните ценови предложения на участниците в търга.

         С       оглед на гореизложеното съдът приема, че при провеждането на търга не са допуснати твърдените от жалбоподателя или други нарушения на нормативно регламентираните процесуални правила и формални изисквания, релевиращи  незаконосъобразност на  крайния административен акт, с който тръжната процедура приключва.

         Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че  в  обжалваната Заповед,  издадена  на осн. чл. 81 от Наредба №2 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост приета от ОбС-Летница, не е посочена от коя дата е. В §4 от преходните и заключителни разпореди   на Наредба №2 на Община Летница е посочено, че  наредбата е приета  с Решение №103 от Протокол 13/29.08.2008г. на Общински Съвет Летница и влиза в сила на 01.09.2008г.

  Неоснователни са и наведените от оспорващия съображения,  че е нарушен принципът по чл.8, ал.1 и ал.2 от АПК – равенство при допускането на кандидатите до участие в процедурата. Видно от представените с преписката документи, всички участвали в класирането предложения съдържат документите, изискуеми съгласно условия и указания към участниците - за внесен депозит за участие, за закупена тръжна документация, за регистрация или ЕИК съгласно чл. 23 ЗТР, удостоверение от НАП за липса на задължения към държавата,   декларации за извършен оглед на обекта, декларации за приемане клаузите на договора .

Единният идентификационен код е задължителен за търговците, определя се от Агенцията по вписванията, начинът на формирането му се регламентира от акт на Комисията на Европейския съюз - чл. 23 от Закона за търговския регистър (ЗТР). Наред с това, с оглед на изричната разпоредба на чл. 23, ал. 6 ЗТР, ако е посочен идентификационният код на юридическото лице държавните органи и съдът нямат право да изискват доказването на обстоятелствата, вписани в търговския регистър.

Следователно, от документацията по провеждане на конкурса безспорно и еднозначно може да се установи точното наименование на участника, съответно на спечелилия търга. Спазени са изискванията на чл.75 от Наредбата относно процедурата по допускане на кандидатите за участие в търга, отваряне и обявяване на подадените от тях наддавателни предложения. Предложенията на кандидатите са разгледани и е извършена точна сравнителна оценка по предварително определените критерии, в резултат на което при правилна преценка на подадените оферти участник №2   „Т.Ц.“*** определен за спечелил търга с предложена най-висока наемна цена.

 След обявяване на спечелилият участник, председателя е обявил търга за закрит. В съответствие с  разпоредбата на чл.80 от Наредбата,  Комисията е изготвила протокол от 24.04.2020г. за резултатите от него, с оценка  и класиране на офертите и го е представил на кмета на общината.

Въз основа на констатациите и извършеното от комисията класиране на кандидатите, и в изпълнение на решението на общинския съвет за провеждане на процедура по отдаване под наем чрез търг на процесния обект, законосъобразно кметът на община Летница е издал оспорената в настоящото производство заповед, с която в съответствие с чл.81, ал.1  от Наредбата е обявил спечелилия търга участник, предложил по-високата цена, определил е месечната наемна цената и условията на плащането.

 По изложените мотиви съдът приема, че не са налице основания по чл.146 от АПК за отмяна на оспорената заповед, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Административен съд – град Плевен, седми  състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на   „Данели 99“,  ЕООД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление гр. Ловеч, ул.***.**, представлявано от управителя и едноличен собственик на капитала Ц. В.Г., ЕГН **********,  подадена  чрез пълномощник  адв. Г.Г. от ЛАК против Заповед №130/27.04.2020г. на кмета на Община Летница, с която е определен „Т.Ц.“***  за спечелил участник в публичният търг с явно наддаване, за отдаване на преместваем търговски обект - Павилион №1, монтиран в поземлен имот с идентификатор 40261.220.620 по кадастралната карта на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, УПИ  XXVI – за озеленяване, кв.52 по РП на с.Крушуна - публична общинска собственост, като пред павилиона е предвидена площадка с размери 5.00/5.00 метра, по одобрена от гл. архитект на Община Летница схема за построяване на преместваеми търговски обекти, на основание чл. 56 от Закона за устройство на територията, за срок от пет години, с годишен наем от 18 900 /осемнадесет хиляди и деветстотин лева/ лв. без ДДС или 22680, 00 /двадесет и две хиляди  и шестстотин и осемдесет лева/лв. с ДДС.

 Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред тричленен състав на Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                  СЪДИЯ: