Решение по дело №437/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 919
Дата: 2 юли 2021 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20217050700437
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта

            РЕШЕНИЕ

 

      №.........../........2021 г.

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА       

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на втори юни две хиляди двадесет и първа година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 437/2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на К.Г.И. срещу постановения от кмета на община Аврен мълчалив отказ по нейно заявление рег. № З-ЗДОИ-3/19.01.2021 г. за предоставяне на достъп до обществена информация. С твърдения, сочещи на нарушаване на императивно изискуемата форма на дължимия по заявлението изричен административен акт и за противоречието на мълчаливия отказ с материалноправните разпоредби се иска да бъде отменен от съда с всички произтичащо от отмяната законни последици. С жалбата изрично е формулирано и искане на жалбоподателката да се присъдят сторените по делото съдебни разноски.

В проведените по делото открити съдебни заседания оспорването се поддържа чрез пълномощника на жалбоподателката адвокат П.Ч. *** чрез пълномощника му юрисконсулт Н..

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на производството: Като родово и местно компетентен правораздавателен орган съдът е сезиран с оспорване на подлежащ на съдебен контрол по реда на глава Х АПК индивидуален административен акт, предявено от процесуално легитимирано лице в срока по чл. 149 ал. 2 АПК. Относно наличието на формиран по заявлението по ЗДОИ мълчалив отказ на кмета на община Аврен, който поради това подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, съдът съобрази, че съгласно фикцията по чл. 58 ал. 1 АПК всяко непроизнасяне в срок от административния орган, в случаите, в които е бил длъжен да стори това,  се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. Съгласно чл. 28 ал. 1 ЗДОИ административният орган, до когото е отправено искането, е следвало като задължен субект по чл. 3 ал. 1 ЗДОИ да се произнесе по него не по-късно от 14 дни след датата на регистрирането му в община Аврен на 19.01.2021 г. Липсата на изрично произнасяне от негова страна към момента на изтичането на 14-дневния срок по чл. 28 ал. 1 ЗДОИ на датата 02.02.2021 г. сочи на наличието на формиран към 03.02.2021 г. мълчалив отказ, подлежащ на обжалване пред съда в преклузивния едномесечен срок по чл. 149 ал. 2 АПК вр. чл. 40 ал. 1 ЗДОИ. Като се има предвид, че жалбата е предявена чрез община Аврен на 26.02.2021 г., се налага извод, че този срок е спазен. Кумулативното наличие на обсъдените положителни процесуални предпоставки и отсъствието в случая на отрицателни такива обуславя извод за допустимост на оспорването.

За да се произнесе по основателността на жалбата съдът съобрази следното от фактическа и правна страна:

С подадено по електронен път на публикувания на интернет-страницата на община Аврен официален електронен адрес на кмета на община Аврен заявление рег. № З-ЗДОИ-3/19.01.2021 г. К.Г.И. е поискала да й се предостави по реда на ЗДОИ достъп до обществена информация за всички извършени по реда на ЗОбС и НРПУРОС продажби за отстъпено право на строеж по КККР на село Приселци, община Аврен, в периода 01.01.2015 г. – 31.12.2020 г. като информацията да съдържа копия от актовете за общинска собственост; копия от решенията на ОбС-Аврен за продажба на отстъпените права на строеж; копия от справедливата пазарна оценка на имотите, предмет на прехвърлителните сделки; копия от тръжната документация за продажба на съответните имоти; копия от протоколите за проведени търгове за продажба на имотите с отстъпено право на строеж; копия от решенията/заповедите за класиране на участниците за закупуване на отстъпено право на строеж; доказателства за кореспонденция и уведомления до участниците в тръжните процедури; счетоводни справки или копия на платежните документи, доказващи плащането в срок на спечелилия търга участник. Като предпочитана форма за предоставяне на информацията заявителката е посочила, че иска сканирани документи със заличени лични данни и заверени с гриф „вярно с оригинала“, които да й се изпратят на електронната поща.            

В посочения в чл. 28 ал. 1 ЗДОИ срок, както и до приключване на съдебното производство, кметът на община Аврен като задължен субект по чл. 3 ал. 1 ЗДОИ, респективно длъжностното лице, на което е делегирал правомощията си по ЗДОИ, съгласно приложената по делото заповед № 107/12.02.2015 г., не се е произнесъл по заявлението, с което както се посочи, е формирал мълчалив отказ по смисъла на чл. 58 ал. 1 АПК.    

По законосъобразността на този отказ съдът намира следното:

Административната преписка пред кмета на община Аврен е образувана по редовно подадено заявление по ЗДОИ, съдържащо нужните реквизити по чл. 25 ал. 1 ЗДОИ. Заявлението е подадено по електронен път на адреса на електронната поща на община Аврен по чл. 15 ал. 1 т. 4 ЗДОИ, в който случай на основание чл. 24 ал. 2 ЗДОИ то се счита за писмено заявление. На основание същата разпоредба за него не е необходим подпис съгласно изискванията на Регламент(ЕС )910/2014 на Европейския Парламент и на Съвета от 23.07.2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар  и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.      

Посочената от заявителката предпочитана форма за предоставяне на достъпа до информацията кореспондира на регламентираната в чл. 26 ал. 1 т. 4 ЗДОИ, в който случай на основание чл. 26 ал. 3 ЗДОИ следва да се определят и техническите параметри за запис на информацията.

С разпоредбата на чл. 28 ал. 2 ЗДОИ е въведено задължение за компетентния административен орган, до който е отправено заявлението по чл. 24 ЗДОИ, да се произнесе изрично по него като съответно го удовлетвори или откаже да предостави достъпа до исканата обществена информация, след което да уведоми писмено заявителя за решението си. И в двата случая по силата на чл. 28 ЗДОИ административният орган е задължен да постанови изрично решение, което в случаите на предоставен достъп до обществената информация следва да съдържа задължителните реквизити по чл. 34 ал. 1 ЗДОИ, а в случаите на отказ - да отговаря на изискванията на чл. 38 ЗДОИ като административният орган изрично посочи правното и фактическото основание за отказа си по този закон.

Анализът на чл. 28 ЗДОИ налага извод, че дори в случаите, в които задълженият субект по чл. 3 ЗДОИ прецени, че не са налице предпоставките за предоставяне на достъп до обществената информация, той е длъжен да се произнесе с изрично решение, отговарящо на изискванията на чл. 38 ЗДОИ.

Нарушаването от задължения субект по чл. 3 ЗДОИ на задължението му по чл. 28 ЗДОИ да постанови изрично решение по отправеното до него искане за достъп до обществена информация обуславя незаконосъобразността от гледна точка на императивните изисквания на специалния закон на постановения по заявлението мълчалив отказ, който поради това следва да се отмени от съда на основание чл. 172 ал. 2 предл. второ АПК като постановен в нарушение на изискуемата форма и на административнопроизводствените правила. В тази връзка следва да се посочи, че съдебната практика е константна по въпроса за незаконосъобразността на мълчаливия отказ на задължения субект по чл. 3 ЗДОИ по подадено до него заявление по чл. 24 от същия закон. В този смисъл са например решение № 6522/03.06.2015 г. на ВАС по адм. дело № 14397/2014 г.; решение № 6586/15.05.2013 г. на ВАС по адм. дело № 9309/2012 г.; решение № 5336/16.04.2013 г. на ВАС по адм. дело № 8264/2012 г.; решение № 7904/04.06.2012 г. на ВАС по адм. дело № 1767/2012 г.; решение № 13238/08.11.2010 г. на ВАС по адм. дело № 1910/2010 г.  

На основание чл. 173 ал. 2 АПК преписката следва да се върне на кмета на община Аврен, който след преценка на предпоставките по ЗДОИ да се произнесе изрично по отправеното до него искане, респективно това да стори длъжностното лице, на което кметът е делегирал правомощията си по ЗДОИ със заповед № 107/12.02.2015 г.

На основание чл. 174 АПК съдът следва да му определи срок за издаване на решението, който предвид чл. 28 ЗДОИ следва да е 7 дни от съобщаването на решението.        

Предвид крайния изход на спора, община Аврен следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателката, на основание чл. 143 ал. 1 АПК направените по делото съдебни разноски в общ размер на 510 лв., от които – 10 лв. държавна такса за завеждане на делото и 500 лв. договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, съгласно приложения на л. 23 от делото договор за правна защита и съдействие, което е договорено между страните в минималния възможен размер по чл. 8 ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет.  

Воден от изложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ по жалба на К.Г.И. мълчаливия отказ на кмета на община Аврен по нейно заявление за достъп до обществена информация с рег. № З-ЗДОИ-3/19.01.2021 г.

ВРЪЩА административната преписка на кмета на община Аврен за изрично произнасяне по заявлението в 7-дневен срок от съобщаване на съдебното решение.   

ОСЪЖДА община Аврен да заплати на К.Г.И., ЕГН **********, направените по делото съдебни разноски в общ размер на 510 /петстотин и десет/ лева. 

На основание чл. 40 ал. 3 ЗДОИ решението е окончателно. 

 

 

СЪДИЯ: