Решение по дело №3281/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2446
Дата: 26 ноември 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180703281
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 2446/26.11.2019г.

гр. Пловдив

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на петнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Здравка Диева     

                                                                                       Членове: Александър Митрев

                              Петър Касабов

     

          при секретаря Р.А.и с участието на прокурор М.Христев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 3281/2019г., взе предвид следното:

          Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

          С.Б.Д.,***, обжалва Решение № 1693/20.09.2019г., постановено по АНД № 4807 по описа за 2019г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 1924462 от 06.02.2018г. на ОД МВР - Пловдив за наложена на касатора глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.3 с.з.

          Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяна, като се твърди, че в оспорения електронен фиш не е отразена посоката на движение на заснетия автомобил, както и мястото на позициониране на автоматизираното техническо средство /мобилно/, вкл. местонахождение на автомобила, в който се е намирало, съгл. Т.Р. № 1/2014г. на ВАС. Счита се, че заснемането посредством мобилно автоматизирано техническо средство противоречи на цитираното тълкувателно решение и на чл.189 ал.4 ЗДв.П. В случая е следвало да бъде съставен АУАН, поради установена възможност за заснемане на нарушение само със стационарно техническо средство.

          Ответникът ОД МВР – Пловдив не се представлява, не е представил отговор по касационната жалба.

          Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Христев предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

          1. Според съдържанието на електронният фиш : на 06.02.2018г. в 11.40ч., в гр.Пловдив, бул.Марица до № 160, при ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч, с МПС БМВ**** И, вид лек автомобил, рег.№ ***, е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 – М № 546, като при разрешена стойност на скоростта 50 км/ч е установена стойност на скорост 75 км/ч и превишената стойност е 25 км/ч. В електронния фиш е отразено : „Собственик, на който е регистрирано МПС“ – С.Б.Д..

          Приложенията към преписката са описани от ответника с представянето й в ПРС: снимков материал от клип № 1490 с посочени географски координати; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 със срок на валидност 24.02.2020г., издадено от БИМ; протокол от последваща метрологична проверка № 3-33-17 от 19.05.2017г.; протокол за използване на АТСС вид TFR1 – М 546 от 06.02.2018г. по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2016г., с местоположение гр.Пловдив бул.Марица № 160, в който е отразена посоката на движение на контр. МПС – от запад към изток, рег. номер на служебното МПС - РВ *****ВС, начало на работа – 9.00ч. и край на работа – 12.30ч., с номера на първото и последното статични изображения /1469 – 1493/.

          Посочените в електронния фиш факти са приети от ПРС за установени от приложените доказателства в адм.нак.преписка - обективни и взаимно подкрепящи се. Служебно е изискана и приложена към доказателствата справка за собственост на лекия автомобил, потвърждаваща отразения собственик в електронния фиш. Изложени са мотиви относно реквизитите на електронен фиш съгл. чл.189 ал.4 ЗДв.П, както и за достоверност на приложените писмени доказателства по отношение годност на мобилното автоматизирано устройство, с което е установено нарушението със заснемане. ПРС съобразил наличието на протокол за използване на АТСС на дата на твърдяното нарушение. Изложени са съображения за отсъствие на съществено процесуално нарушение, изразяващо се в непосочени в електронния фиш ред и срок за обжалването му. В случая електронният фиш е връчен редовно и правото на оспорването му е осъществено, като редът и срокът за обжалване касаят упражняването на правото на жалба, но не са реквизити от съдържанието на електронния фиш.

          Правилни са съображенията на РС-Пловдив по отношение срока по чл.34 ал.3 ЗАНН – с арг. от нормата на чл.189 ал.11 ЗДв.П и специален ред за издаване на този вид актове. Основани на НК и ЗАНН са мотивите за неизтекъл давностен срок – нарушението е извършено на 06.02.2018г., при приложима абсолютната давност от 4 години и 6 месеца, предвидена в чл.81 ал.3 врчл.80 ал.1 т.5 НК за издаване на санкционният акт и влизането му в сила, която тече от момента на извършване на нарушението.

          2. Касационната жалба е неоснователна. ПРС е мотивирал съдебния акт обосновано и правилно.

          Според фактите е осъществен съставът на вмененото административно нарушение, законосъобразно санкционирано по реда на чл.182 ал.1 т.3 ЗДв.П – наказва се с глоба 100лв. водач, който превиши от 21 до 30 км/ч разрешената скорост в населеното място /в случая с 25 км/ч./. Електронният фиш съдържа дата и място на заснемане с отразена разрешената скорост от 50 км./ч, установената – 75 км./ч., с отчетен толеранс минус 3 км/ч, респект. превишение с 25 км./ч.; рег.номер на МПС е отразен в ел.фиш, както и качеството на водача - собственик. Посоката на движение на автомобила е отразена в клип № 1490 и в протокола за използване на автоматизирано техническо средство.

          Дефиницията за електронен фиш се съдържа в §1 т.1 ДР ЗАНН, респект. §6 т.63 ДР ЗДв.П. Според чл.189 ал.4 ЗДв.П в действаща редакция към момента на извършване на нарушението /ДВ бр. 54 от 05.07.2017г./: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…..”. Т.Р. № 1 от 2014г. на ВАС касае разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДв.П преди изменението й, с оглед извършено нарушение на 06.02.2018г. при действие на новата редакция на цитираната норма, изм. впоследствие - ДВ бр. 54 от 05.07.2017г. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П. Нормата на чл.189 ал.4 ЗДв.П касае нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, което не противоречи на §6 т. 65 ДР ЗДв.П – АТСС установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган.

          По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. Съдържанието на електронният фиш и предвидените последици от издаването му сочат на акт, неблагоприятно въздействащ на адресата, поради което с последици на НП. Съгласно чл.189 ал.11 ЗДв.П - влезлият в сила ел.фиш се смята за влязло в сила НП, което не означава конкретно предвидените последици да бъдат пренасяни в изискване за идентично съдържание на двата акта. За ел.фиш не е предвидено съдържанието по чл.57 ЗАНН, което обективно произтича от различно установените производства. Затова е предвиден ред за оспорване на ел.фиш, гарантиращ правата на автора на нарушението, за опровергаване съдържанието на фиша посредством доказателства, събирани в адм.нак.производство по процесуалните способи на ЗАНН. В тази насока е въведено и задължение по см. на чл.189 ал.8 ЗДв.П /доп., бр. 19 от 2015г./ - В 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка. Информация в тази насока се съдържа в изпратената преписка.

          Според чл.165 ал.3 ЗДв.П /нова -ДВ, бр. 19 от 2015г./ : Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Тоест, установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал.

          При осигурена процесуална възможност, санкционираното лице не е било лишено от правото да опровергае фактическата установеност във фиша. По делото не са представени конкретни доказателства, опровергаващи или поставящи под съмнение истинността на установените факти. Не е поставена под съмнение годността на техническото средство, с което е било установено нарушението, доколкото доказателства за техническа изправност и годност са налице в адм.нак.преписка. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство в 14 дн.срок от получаването му - чл.189 ал.5 ЗДв.П. В случая установената възможност няма данни да е осъществена посредством представена от собственика декларация с данни за лицето, извършило административното нарушение.

          Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIII състав

 

Р Е Ш И :

 

          Оставя в сила Решение № 1693/20.09.2019г., постановено по АНД № 4807 по описа за 2019г. на Пловдивски районен съд.

          Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                         Председател :

 

 

 

                                                                                                Членове :