Решение по дело №1577/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1440
Дата: 10 ноември 2022 г.
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20227050701577
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№........................................... 2022г.,  гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Десети състав,

в публично заседание на пети октомври 2022г.,

в състав:

                                                     Административен съдия: М. Ширванян

                                                           

            при секретаря Светла Великова

като разгледа докладваното от съдия М. Ширванян

адм. дело № 1577 по описа на съда за 2022г.,

за да се произнесе взе предвид следното: 

 

 

Производството е по реда на чл.58 вр. чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството е образувано по жалба на М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. срещу мълчаливият отказ на кмета на Община Варна да изпълни искането на жалбоподателите за повторно физическо отстраняване на контейнерите за битови отпадъци, разположени по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № ///, както и да издаде заповед за премахване на тези контейнери – отправено с подадена молба рег.№ РД 22004758ВН_003ВН/23.05.2022г.

В изпълнение на разпореждането за оставяне на жалбата без движение жалбоподателите са представили молба с приложени към нея доказателства за собственост върху имотите, в близост, до които са разположени контейнерите за смет, както и доказателства за внесена държавна такса.  В допълнение към жалба вх. № 10883/12.07.2022г.  жалбоподателят И.А.Я. със с.д № 14096/23.09.22г. добавя към основанията посочени в процесната жалба, нови такива и моли да се приемат като неразделна част от изложените от жалбоподателите доводи по делото. Представени са и доказателства – снимков материал на местоположението на контейнерите НОРД. Допълнително е постъпила молба с.д № 14095/23.09.2022г. от жалбоподателя И.А.Я., в която излага съображения за премахване на двата процесни контейнера от община Варна разположени между двете сгради, представляващи недвижима културна ценност. Към молбата има приложени цветни снимки. В допълнение е постъпила и молба с.д № 14442/28.09.2022г. на жалбоподателя И.А.Я., с която представя допълнителни доказателства, за които сочи че доказват твърдените от жалбоподателите обстоятелства в съдържанието на процесната жалба вх. № 10883/12.07.2022г. по адм. дело № 1577/2022г., в която излагат твърдения, че процесните по делото два контейнера за битови отпадъци се обслужват два пъти на ден – веднъж през деня  и втори път през нощта и то по всяко време на нощта, например в 23.00 часа, в 24.00 часа , в 2.00 часа след полунощ, в 5.00 часа призори и т.н. Като доказателство прилагат цветно копие / с приложено черно бяло фотокопие за ответната страна/ на 2 снимки направени на 26.09.22г. малко преди 3.00 часа преди разсъмване. На снимките е видно, как контейнера се повдига автоматично и боклукът се изсипва в камион, който извозва битовите отпадъци. Сочи че се вдига силен шум в областта на инфразвуковия честотен спектър. Приложени са и две фотокопия от снимки, направени на 26.09.22г. малко преди 20.00 часа вечерта и на 27.09.2022г. около 7.00 часа рано сутринта, от които е видно, че разпилени боклуци на тротоара пред контейнерите има по всяко време на денонощието. 

Жалбоподателят Я. изразява становище и по представеният от ответника График - схема за събиране на отпадъци. Сочи, че най- горе в график – схемата в ляво е вписано - нощна смяна до 21. 00 часа, и прави извод, че това е потвърждение на твърдението им, че се работи по всяко време на нощта, след 21.00 вечерта. Сочи че, жалбоподателите са  подчертали точките, които са посочили като евентуални места, на които искат да се разположат съдовете за събиране на отпадъци, напримр на т.21 по таблицата, това е бул. „///“ № // , № //, ул. „///“  с ул. ///, това е в ляво от бившите хали „///,“, третата е т. 45, това е бул. „//“ с улица „//“, това е срещу Дом народен флот. Искат да се премести т.126 - ул. ///,, с ул. //, това е от дясната страна на бившите хали „///,“. Сочи че, тяхната точка е т.165 до бл.29, от долу е ул. //  // там има разположени контейнери. Сочи че, тяхната точка също се повтаря - т.255 пише улица диагонал № // и ул. „///“ // това е до бл.29 / сгрешено е / това е неговият блок. Релевира довод, че съществено е съгласно чл.13 от Наредбата местата за изхвърляне на битови отпадъци подземни и наземни кофи да се обслужват по схема утвърдена от кмета. Прави извод, че това, което е представено по делото не е таблица за разполагане на контейнерите, а таблица за обслужване на контейнерите.  Сочи че разполагането на контейнерите се извършва по съвсем други правила и, че тези правила се съдаржат в Наредбата за преместваемите обекти, т.к контейнерите представлявали безсъмнено - преместваем обект по смисъла на чл.56 на ЗУТ и чл.21, ал.1, т.3 от Наредбата за разполагане на преместваеми обекти. Сочи че , основното при тях е, че трябва да има схема по ЗУТ, която се одобрява от главния архитект на община Варна. Прави извод, че такава схема не е представена по делото. Намира че, освен вече посоченото, разполагането на контейнерите трябва да бъде съгласувано с пожарна безопасност, с министъра на културата.   

 

Жалбоподателят И.А.Я. в писмени бележки и лично, и жалбоподателките М.В.К., В.Я.Р., чрез адвокат И.а – ВАК, в открито съдебно заседание поддържат жалбата. Жалбоподателят Я. моли за присъждане на сторените за воденето на делото разноски.

 

Ответникът, Кметът на Община Варна, чрез процесуален представител оспорва жалбата.

 

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.170, ал.2[1] вр. чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на проверка е мълчаливият отказ на кмета на Община Варна да изпълни искането на М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. за повторно физическо отстраняване на контейнерите за битови отпадъци, разположени по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № ///, както и да издаде заповед за премахване на тези контейнери – отправено с подадена молба рег.№ РД 22004758ВН_003ВН/23.05.2022г.

 

     Между страните не се спори, а и се установява от изявленията на последните направени в откритото съдебно заседание и от следните представени доказателства:

от жалбоподателите - цветна фотоснимка на процесните два контейнера пред сградата на първите две жалбоподателки, / с оцветена в жълто фасада/ и до сградата на третия жалбоподател / с оцветена в червено фасада/, с разпиления по тротоара боклук пред първата сграда, цветна снимка на същият боклук по тротоара погледнат от третия етаж, цветна фотоснимка на разпилени износени дрехи и други боклуци по тротоара пред първата сграда, дневна цветна фотоснимка с поставените до контейнерите едрогабаритни отпадъци, две цветни фотоснимки с подобни отпадъци, цветна фотоснимка с навлизащ вътре в контейнера несретник, ровещ в контейнерите за отпадъци, снимка с трите контейнера по ул. „//“, снимка с двата контейнера срещу Дома на флота,  снимка с контейнера по бул. „//“ до кръстовището на ул. ///,“, снимка с двата контейнера в ляво от бившите хали „///,“ до ул. „///,“, снимка с контейнера в дясно от бившите хали, снимка със съградите по ул. „//“ с възможни места за разполагане на контейнери за битови отпадъци, карта на района около процесното място в гр. Варна с описаните в настоящата жалба цветни означения;

от Община Варна - Заповед № 3446/15.10.2021г. на кмета на община Варна – 7 листа и договор с рег. № Д21000985ВН/05.07.21г.- 19 листа; 

от Община Варна в с.д № 14548/30.09.2022г. „График и схема за Събиране и транспортиране на битови отпадъци от контейнери НОРД – до съоръжение за третиране на район „Одесос“ за периода от 01.09.2022г.до 30.09.2022г.“, утвърдени от директора на дирекция „Екология и опазване на околната среда“ Т. Т съгласно оправомощаваща заповед № 1945/07.07.2021г. на кмета на община Варна, публикуван на интернет страницата на община Варна, както и на интернет страницата на район „Одесос“;

 че:

1.      М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. са собственици на недвижими имоти на адреси в близост до контейнерите за битови отпадъци, разположени по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № ///.

2.      местоположението на посочените контейнери за битови отпадъци е по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № ///.

3.      Сградите на посочените адреси са недвижими културни ценности.

4.      Собствениците на имотите, явяващи се жалбоподатели живеят на посочените от тях адреси.

5.      Последните, като собственици на посочените имоти са подали искане от 04.03.2022г. до Кмета на Община Варна за издаване на заповед за премахване на контейнерите за битови отпадъци разположени по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № /// и да издаде заповед за в бъдеще да не се поставят между двуту срещулежащи сгради.

6.      В молба на г-н И.А.Я. до директора на дирекция „ЕООС“ при Община Варна от 01.04.2022г. се сочи за издаден констативен протокол от 21.03.2022г., в който е разпоредено премахването на точката за сметосъбиране и сметоизвозване находяща се на ул. „//“ № /// и ул.“///“№ ///

7.      Съгласно Изх.№ УСКОР22000634ОД-001ОД/14.04.2022г. Кмета на Район Одесос е изпратил до г-жа Т, живущи на УЛ./// № /// и до Директора на дирекция „ЕООС“ Община Варна жалба от живущите в района на „Адвокатска градинка“ относно премахването на съдовете за смет на ул.“///“ и ул.“// “. От съдържанието на приложената жалба с вх. № от дата 08.04.2022г. се констатира недоволство от преместването на съдовете за битови отпадъци от предишното им разположение. Положени са подписи от 25 лица, но не са посочени адресите им и в какво качество се подписват – като собственици на имоти и на кои адреси са имотите им или като лица, ползващи имоти.

8.      Съгласно писмо с изх.№ от 12.04.2022г. на Кмета на Район Одесос при Община варна с адресати г-жа Г и Директора на Дирекция „ЕООС“, премахването на съдовете за събиране на отпадъци от тип НОРД на ул. „///“ и ул. „// “ е инициирано от Община Варна, след постъпили сигнали на граждани.

9.      На 23.05.2022г. е подадена до Кмета на Община Варна молба от М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. с искане за издаване на писмена заповед за премахване на контейнерите за битови отпадъци и заличаването на точката пред сградата на ул. „///“/ и ул.“// “/.

10.  На 15.06.2022г. от директора на дирекция „ЕООС“ при Община Варна до жалбоподателите  и до Кмета на район Одесос при Община Варна е изпратено писмо, с указания за предприемане на действия по компетентност.

11.  Жалбата до Административен съд Варна срещу мълчаливият отказ на Кмета на Община Варна за повторно премахване на контейнерите за смет разположени на ул.“///“ и ул.“// “ е подадена на 05.07.2022г. чрез кмета на Община Варна.

12.  От директора на дирекция „Екология и опазване на околната среда“ са утвърдени, съгласно заповед за оправомощаване № 1945/07.07.2022г. на Кмета на Община Варна, график и схема за Събиране и транспортиране на битови отпадъци от контейнери НОРД – до съоръжение за третиране на район „Одесос“ за периода 01.09.2022г. – 30.09.2022г.

13.  Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна е приета с Решение № 790-6-1, взето с Протокол № 22 от 10.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Варна (Наредбата). Съгласно чл.13 от Наредбата „Местата и съдовете за събиране на битови отпадъци – подземни и надземни контейнери, кофи и други се обслужват само по графици и схеми, утвърдени от кмета на община Варна или упълномощени от него длъжностни лица.“ Съгласно чл.14 от Наредбата „Информация по чл. 13 от Наредбата се оповестява на интернет страницата на община Варна и на интернет страниците на районните администрации, като се актуализира при всяка промяна.“ В Наредбата не е поставен срок на Кмета на Община Варна за утвърждаването на схемата по чл.13 и обявяването й по чл.14 от Наредбата.

14.  Кметът на Община Варна не е утвърдил Схема по чл.13 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

 

Жалбата е подадена в законоустановения срок по арг. от чл. 149, ал.2 от АПК, от легитимирани лица и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.

В настоящото производство в тежест на жалбоподателите е установят, че са налице  фактическите основания за издаването на искания от тях административен акт. Жалбоподателите не са изпълнили визираното задължение.

След приемане на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна с Решение № 790-6-1, взето с Протокол № 22 от 10.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Варна с императивна разпоредба е възложено на Кмета на Община Варна да утвърди схема по чл.13 от Наредбата  за управление на отпадъците на територията на община Варна, в която да бъдат определени местата и вида на съдовете за събиране на битовите отпадъци, както и графиците на обслужването им. В Наредбата не е поставен срок за утвърждаването на Схемата и графиците по чл.13 от същата.

Кметът не е изпълнил задълженията по чл.13 от Наредбата  за управление на отпадъците на територията на община Варна и не е утвърдил нито схемата по чл.13 от Наредбата, нито графиците за обслужване на съдовете за събиране на отпадъците.

Схемата и графиците по чл.13 от Наредбата  за управление на отпадъците на територията на община Варна са административните актове, в които следва да бъдат посочени местата и вида на контейнерите за събиране на битови отпадъци, както и часовете на обслужването им. При утвърждаването им, компетентния орган има оперативна самостоятелност. Тези административни актове подлежат на оспорване при несъгласие на засегнатите собственици на обслужваните имоти с местата на разположение на съдовете за събиране на битови отпадъци или с часовете на обслужването им.

Компетентността за утвърждаването на схемата и графиците по чл.13 от Наредбата е само на Кмета на Община Варна и не е предвидена възможност за делегирането й. Предвид горното, а и с оглед датата на заповедта за оправомощаване, предхождаща значително (07.07.2021г.) датата на приемане на наредбата (10.12.2021г.), представените, утвърдени от директора на дирекция „Екология и опазване на околната среда“, съгласно заповед за оправомощаване № 1945/07.07.2022г. на Кмета на Община Варна, график и схема за Събиране и транспортиране на битови отпадъци от контейнери НОРД – до съоръжение за третиране на район „Одесос“ за периода 01.09.2022г. – 30.09.2022г. се явяват издадени от некомпетентен орган. Налага се извод, че не е издаден валиден административен акт, в изпълнението, на който съдовете за събиране на битови отпадъци да са поставени на местата им на територията на град Варна, включително и за имотите на улиците „///“ и „// “.

При липсата на издаден предходен акт ( заповед, с графична част към нея - схема) не е налице възможност за изменението му и в този аспект – изменението на схемата относно обслужването на имотите на жалбоподателите.

Направеното до кмета на Община Варна искане на жалбоподателите за изменението на акт, който не е издаден, в частта му за поставянето на съдовете за събиране на битови отпадъци до техните имоти се явява неоснователно, т.е. не са били налице основанията за издаването на акт в искания от тях смисъл, доколкото по арг. от чл.58, ал.1 от АПК мълчалив отказ се формира само при непроизнасяне в срок от страна на компетентен административен орган и то по такова искане, по което се дължи произнасяне.

Мълчаливият отказ е правна фигура създадена с оглед гаранцията за правото на защита на гражданите и организациите от бездействието на администрацията, поради което от значение за преценката за наличието на мълчалив отказ е възможността на административния орган да се произнесе по отправеното до него искане. Както вече беше посочено констатираното бездействие е относно изпълнението от кмета на Община Варна на задълженията му по чл.13 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

Жалбата срещу мълчаливият отказ за издаването на такъв акт е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Пътят за защитата на правата на жалбоподателите е чрез искане за утвърждаването на схемата по чл.13 от Наредбата  за управление на отпадъците на територията на община Варна от кмета на Община Варна, в частта свързана с обслужването на техните имоти.

Доводът относно шумът, който се произвежда при събирането на битовите отпадъци е от значение в административното производство по утвърждаването на схемата и графиците по чл.13 от Наредбата, като следва да бъдат съобразени относимите разпоредби на Закона за за защита от шума в околната среда.

 

По постъпилото искане с.д.11654/27.07.2022г. за издаване на обезпечителна заповед, съдът намира следното: Иска се на основание чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК издаването на обезпечителна заповед с адресати Кметът на район „Одесос“, Кметът на Община Варна и изпълнителният директор на „ЗМБГ“АД, с която да бъде забранено на дружеството – изпълнител да осъществява каквито и да са действия по прибирането и извозването на битовите отпадъци от двата контейнера за битови отпадъци, разположени по протежение на ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул.“//“№ // и ул.“// “ № // и в близост до срещуположната сграда на ъгъла на ул.“///“ №// и ул.“// “№// в часовия интервал от 22.00часа вечерта до 8.00 часа сутринта на следващия ден.

Съгласно цитираните в искането разпоредби на чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК „Във всяко положение на делото до приключване на съдебното дирене във въззивното производство ищецът може да иска от съда, пред който делото е висящо, да допусне обезпечение на иска.“ и „Обезпечение се допуска по всички видове искове.“ Анализът на цитираните разпоредби налага извод, че налагането на обезпечение по ГПК и конкретно регламентираното в чл.389 от с.к. е приложимо само към искови производства. Настоящото производство не е такова. Първо – не е исково, а е обжалване на мълчалив отказ за издаване на административен акт (т.е. е приравнено на оспорване на административен акт) и второ - развива се по реда на АПК. В този аспект искането се явява недопустимо.

В АПК са регламентирани сходни правни институти – предварително изпълнение (чл.60 от АПК) и спирането на изпълнението на административен акт (чл.166 от АПК). Направеното от г-н Я. искане може да бъде разгледано като такова по чл.60 от АПК, т.е. за предварително изпълнение на административен акт, който не е издаден от административния орган. Разгледано в този аспект е недопустимо, предвид посоченият в закона орган пред който се развива производството, а именно – административният орган и липсата на възможност, съдът да издаде административен акт с исканото от г-н Я. съдържание или да задължи административния орган да издаде акт с конкретно съдържание, доколкото (както вече беше посочено) при утвърждаването на схемите и графиците по чл.13 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, кметът на Община Варна има оперативна самостоятелност.

Производството по искането за издаване на обезпечителна заповед с посоченото от г-н Я. съдържание, като недопустимо следва да бъде прекратено.

            Направеното искане от г-н Я. за присъждане на разноските по делото, с оглед изхода на спора се явява неоснователно.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. срещу мълчаливият отказ на кмета на Община Варна да изпълни искането на жалбоподателите за повторно физическо отстраняване на контейнерите за битови отпадъци, разположени по ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул. „///“// И УЛ.“///“ № // и в непосредствена близост до сградата на ъгъла на ул. „///“№ // И УЛ.“//“ № ///, както и да издаде заповед за премахване на тези контейнери – отправено с подадена молба рег.№ РД 22004758ВН_003ВН/23.05.2022г.

ПРЕКРАТЯВА производството по искане с.д.11654/27.07.2022г. на г-н И.А.Я., в което на основание чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК се иска издаването на обезпечителна заповед с адресати: Кметът на район „Одесос“, Кметът на Община Варна и изпълнителният директор на „ЗМБГ“АД, с която да бъде забранено на дружеството – изпълнител да осъществява каквито и да са действия по прибирането и извозването на битовите отпадъци от двата контейнера за битови отпадъци, разположени по протежение на ул.“///“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул.“//“№ // и ул.“// “ № // и в близост до срещуположната сграда на ъгъла на ул.“///“ №// и ул.“// “№// в часовия интервал от 22.00часа вечерта до 8.00 часа сутринта на следващия ден.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните. Решението, в частта с характер на определение подлежи на оспорване пред Върховния административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ:

 

 

 

 



[1] Когато се оспорва отказ за издаване на административен акт, оспорващият трябва да установи, че са били налице условията за издаването му.