Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 29.04.2021г. град Стара Загора
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в
публично съдебно заседание на двадесети
април през две хиляди и двадесет
и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при
секретар Минка Петкова
и
с участието на прокурор
като
разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА
административно
дело № 124 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на Производството е административно и намира правното си основание в чл. 54, ал.6 от Закона за кадастъра и имотния
регистър /ЗКИР/ във връзка с чл. 145 и следващи от .
Административно-процесуалния кодекс /АПК./.
Образувано е по жалба на Б.И. *** против Заповед №18-1563/
09.02.2021г., издадена от началника на Служба Геодезия, Картография и Кадастър
– Стара Загора. С оспорената заповед на основание чл.
54,ал.4 и чл. 51,ал.1. т. 2 от Закона за
кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/, заявление вх. № 01-43405/27.01.2021 г. на
В.Х.И. и приложения от него проект по чл. 75 от Наредба №РД-02-20-5 от
15.12.2016 година за съдържанието , създаването и поддържането на кадастралната
карта и кадастралните регистри е одобрено изменението на кадастралната карта на
гр. Стара Загора, одобрена със заповед №РД-18-73/19.11. 2007 година на изпълнителния
директор на АГКК.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен
акт, по съображения за постановяването му при неспазване на императивните
изисквания за форма и съдържание на акта и при допуснати съществени нарушения
на административно-производствените правила, както и за издаването му в
противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят
поддържа, че бил съсобственик по наследство от дядо му и неговия син върху идеални части на недвижим
имот, а със заповедта се били засягали наследствените му права. Не било налице
непълнота и грешка в кадастралната карта и кадастралните регистри с оглед на
което административният акт бил издаден без наличието на посоченото в него
правно основание. По тези съображения е
направено искане обжалваната Заповед №18-1563/ 09.02.2021г., издадена от началника
на Служба Геодезия, Картография и Кадастър – Стара Загора да бъде отменена,
като незаконосъобразна.
Ответникът по жалбата – Началника на
СГКК – Стара Загора, чрез пълномощника си по делото, оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че оспорената заповед, като
издадена от компетентен орган, в съответствие с приложимите материално-правни
разпоредби и при спазване на нормативно регламентираните формални и процесуални
изисквания, е правилна и законосъобразна.
Заинтересуваните страни - В.Х.И. и С.И.М., редовно и своевременно
призовани за съдебно заседание, не се явяват, не се представляват и не вземат
становище по подадената жалба.
Въз основа на съвкупната преценка на
представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от
фактическа страна по административно-правния спор:
Жалбоподателят в настоящото
производство – Б.И.И. е съсобственик на поземлен имот с идентификатор
68850.519.288, видно от нотариален акт за покупко продажба № 66, том.І, дело №105/1954
година, удостоверение за наследници №1941 от 28.04.1999 г., удостоверение за
наследници № 6932 от 21.11.2017 година по силата на наследствено
правоприемство. Същият е съсобственик на втория етаж от сграда, находяща се в
същия имот видно от заявление от
25.04.1983 година по силата на което
дядо му е учредил право на строеж на
баща му на в собствения му имот
С
заявление вх.№ 01-28870/21.01.2021 година В.Х.И. е поискала нанасяне на промени в сграда с идентификатор
68850.519.288.1 гр. Стара Загора чрез обособяване на два самостоятелни обекта в
нея. Към заявлението са приложени проект за изменение на кадастралната карта и
кадастралните регистри, обяснителна записка, проект за изменение на КККР. Със
заявление вх.№ 01-43405/27.01.20221 година В.И. е поискала нанасяне на
настъпили промени в еднофамилна жилищна сграда 68850.519.288.1 и издаване на
схеми за самостоятелни обекти в сградата
Данните на новите обекти на кадастъра са показани в схема-проект № 15-127272/09.02.2021 г.
на
самостоятелен обект в сграда с идентификатор 68850.519.288.1.1, с площ от 97,40
кв. м., с предназначение жилище, апартамент на първи етаж в сградата и в схема проект
№15-127298/09.02.2021 година на СОС с идентификатор №68850.519.288.1.2, с площ 108,30 и
предназначение жилище на втория етаж.
С уведомление изх.№ 24-3874 от 09.02.2021
година на основание чл. 26 от АПК във връзка с чл. 70,ал.1 от Наредба №
РД-02-20.5/05.12.2016 година началника на Служба Геодезия, Картография и
Кадастър гр. Стара Загора е уведомил заинтересованите страни С.И.М. и Б.И.И. за
подаденото заявление от В.Х.И. и им е дадена възможност да се запознаят с
образуваната преписка и да изразят писменото си становище. Заинтересованите
страни са уведомени за образуваното административно производство /видно от
известие за доставка – лист 27—28 от делото/.
С оспорената в настоящото съдебно
производство Заповед №18-1532/ 09.02.2021г., издадена от началника
на Служба Геодезия, Картография и Кадастър – Стара Загора на основание чл. 54,ал.4
и чл. 51,ал.1. т. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/,
заявление вх. № 01-43405/27.01.2021 г. на В.Х.И. и приложения от него проект по
чл. 75 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 година за съдържанието, създаването
и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри е одобрено
изменението на кадастралната карта на гр. Стара Загора, одобрена със заповед
№РД-18-73/19.11. 2007 година на изпълнителния директор на АГКК и съгласно схема проект № 15-127298/09.02.2021г. и схема
проект 15-127272/ 09.02.2021 година, състоящо се в нанасяне на два нови самостоятелни обекти
в сграда с идентификатор 68850.519.288.1.
От фактическа страна обжалваният
административен акт е обоснован с фактът, че обектите на кадастъра – жилища не
са нанесени в одобрената кадастрална карта, поради което е налице грешка в КККР.
Изменението се състои в нанасянето на съществуващи самостоятелни обекти с
предназначение жилища. Изрично в заповедта е записано, че в кадастралния регистър
на недвижимите имоти за новообособените обекти не се вписват данни за
собствеността .
По делото са представени и приети като доказателства
документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на
оспорената Заповед № 18-1563/09.02.2021г.
Съдът, като обсъди
събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата
оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка
на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168,
ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Жалбата срещу Заповед №18-1563/09.02.2021г., издадена от началника
на Служба Геодезия, Картография и Кадастър – Стара Загора, с която заповед
на основание чл. 54,ал.4 и чл. 51,ал.1.
т. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/, заявление вх. №
01-43405/27.01.2021 г. на В.Х.И. и приложения от него проект по чл. 75 от
Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 година за съдържанието, създаването и
поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри е одобрено
изменението на кадастралната карта на гр. Стара Загора, одобрена със заповед
№РД-18-73/19.11.2007 година на изпълнителния директор на АГКК и съгласно схема проект № 15-127298/09.02.2021г. и схема
проект 15-127272/ 09.02.2021 година, състоящо
се в нанасяне на два нови самостоятелни обекти в сграда с идентификатор
68850.519.288.1. Оспорването е направено от легитимирано по см. на §1, т.13 от
ДР на ЗКИР лица – съсобственик на имот, предмет на изменението и той е
процесуално легитимиран да оспори по съдебен ред административния акт, с който
е одобрено изменението на еднофамилната сграда в многофамилна. Жалбата е
подадена в законово регламентирания преклузивен срок, считано от датата на
съобщаването на Заповед №№18-1563/09.02.2021г на заинтересованото лице.
С оглед на гореизложеното съдът
приема, че оспорването е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна.
Издадената при условията на чл. 54 ЗКИР
Заповед №18-1563/09.02.2021г , издадена от началника на Служба Геодезия,
Картография и Кадастър – Стара Загора
е акт на компетентен
административен орган по чл. 54, ал. 4
изр. първо ЗКИР.
Заповед №18-1563/09.02.2021г., издадена
от началника на Служба Геодезия, Картография и Кадастър – Стара Загора е издадена в
изискуемата писмена форма и е подписана от издателя си и съдържа съвсем ясна
мотивационна и разпоредителна част, в заповедта
е посочена изрично приложимата норма на чл. 51, ал. 1, т. 2 ЗКИР и при спазване
на административнопроизводствените правила.
Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал.1 от ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или
поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени
доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния
регистър на недвижимите имоти, а съгласно чл. 51, ал.1, т.2 от ЗКИР кадастралната
карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се
изменят при установяване на непълноти или грешки. По смисъла на § 1, т.16 от ДР
на ЗКИР "непълноти или грешки" са несъответствия в границите и
очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана
територия спрямо действителното им състояние. Измененията в КККР се извършват
по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или
въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община, като за
извършването им се изработва проект в цифров вид от правоспособно лице по
кадастър във формата по чл. 12, т.5 и в графичен вид, в който новообразуваните
имоти са индивидуализирани с граници и идентификатор, и с данни от геодезически
измервания – чл. 51, ал.3, 5 и 6 от ЗКИР.
С Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. се определят съдържанието,
условията и редът за създаване, поддържане и съхраняване на кадастралната карта
и кадастралните регистри, както и класификаторът за начина на трайно
предназначение на териториите, начина на трайно ползване и предназначение на
недвижимите имоти. Съгласно чл. 70, ал.1-3 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016
г., в случаите на непълноти или грешки службата по геодезия, картография и
кадастър уведомява по реда на АПК заинтересованите лица за започване на
административно производство, които могат да правят писмени възражения по
проекта в 7-дневен срок от получаване на уведомлението. След изтичане на този
срок, СГКК изяснява фактите и обстоятелствата от значение за установяване на
непълнотата или грешката, като преценява основателността на исканията в
заявлението и възраженията на заинтересованите лица. Началникът на СГКК по
местонахождение на имота издава заповед за изменение, придружена от
скица-проект, когато искането е основателно, и от събраните документи
еднозначно се определя местоположението и границите или очертанията на имотите
– предмет на проекта. Съобразно чл. 75, ал.1 от наредбата, проектът за
изменение на КККР се изработва и представя в цифров вид във формата по чл. 12,
т.5 от ЗКИР и в изискуемото по чл. 75, ал.1, т.1-10 от наредбата съдържание.
Проектът за изменение на кадастралната карта се проверява и приема от СГКК по
местонахождението на имотите по ред, определен с наредбата по чл. 50 от ЗКИР –
чл. 77, ал.1.
В случая началникът на СГКК-Стара Загора се
е произнесъл по заявление с искане за изменение на КККР в производство по реда
на чл. 54, ал.1, във вр. с чл. 51, ал.1, т. 2 ЗКИР, подадено от
заинтересованата страна В.И. съобразно правата й на собственост в обхвата на
нанесената в одобрената кадастрална карта сграда с идентификатор 68850.519.288.1 в
поземлен имот с идентификатор 68850.519.288 по КККР на гр.Стара Загора.
Проектът за изменение на КККР е изработен и представен в предвидения от закона
вид и формат от правоспособно лице по кадастъра, в изискуемото по чл. 51, ал.5
от ЗКИР и чл. 75, ал.1 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. съдържание.
Проектът е проверен и приет от началника на СГКК. Заинтересованите лица са
уведомени за започване на административното производство по реда на чл. 26,
ал.1 от АПК, във вр. с чл. 70, ал.1 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г., и за
възможността да направят възражения в дадения срок. Жалбоподателят е
редовно уведомен
Съдебният контрол за материална законосъобразност на
оспорения акт обхваща преценката налице ли са установените от административния
орган релевантни юридически факти, изложени като мотиви в
акта и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание
за неговото издаване норма. Предмет на съдебната проверка е не дали изобщо са
налице някакви фактически и правни основания за издаването на акт със
съдържание на разпоредените правни последици идентични с тези на оспорения акт,
а налице ли са посочените в обжалваната заповед фактически обстоятелства и
правилно ли са квалифицирани като материалноправно основание за упражняване на
регламентирано в закона административно правомощие при
прилагането на посочената в заповедта нормативна разпоредба. Следователно
материалната законосъобразност на административния акт се преценява в рамките
на неговото фактическо и юридическо формулирано съдържание.
Не се спори между страните, че кадастралната карта и кадастралните регистри
на гр. Стара Загора са одобрени със заповед № РД 18-73/19.11.2007 година на
изпълнителния директор на АГКК.
Съгласно
заявление от 25.04.1983 година Б.И. Ц. е учредил право на надстрояване на сина
си И.Б. И. на надстройка в двуфамилна жилищна сграда, на която първият етаж е
построен от него. Не се спори между страните, че правото на надстрояване е
реализирано и че И.Б. И. е построил жилище от 120 кв.м.
По силата на реализирано право на строеж в сградата
са съществували два етажа, обособени като самостоятелни жилища, които към
момента на изработване на КККР на гр.Стара Загора, одобрени с влязлата в сила
заповед № РД-18-73/19.11.2007 г. на изпълнителния директор на АГКК, не са били
нанесени в картата като самостоятелни обекти на кадастъра и не са били вписани
в кадастралния регистър съобразно документите за собственост. Следователно, по
отношение на исканите за нанасяне самостоятелни обекти в сградата се установява
непълнота в кадастралната карта и регистъра към нея по смисъла на § 1, т.16 от
ДР на ЗКИР предвид факта, че в сградата с идентификатор 68850.519.288.1
двете жилища, находящи се на първия и втория етаж не са нанесени като
самостоятелни обекти.Тези жилища са възникнали преди одобряването на КККР на
гр. Стара Загора Наличието на етаж или части на етажи, които принадлежат на различни
собственици е основание за изработване на схеми на самостоятелните Обекти.,
както е предвидено в Наредба № 3/28.04.2005 година / отм./ , която е била в
сила към момента на изработване на КККР на гр. Стара Загора Фактът, че такова
отразяване не е било направено в сградата с идентификатор 68850.519.288.1
правилно е квалифицирано като непълнота и грешка Целта на промяната е да бъде
отразено правилното функционално предназначение на сградата , като
многофамилна и да бъдат нанесени схемите
за двете жилища
Съдът
не споделя релевирания довод от жалбоподателя, че е налице спор за материално
право, основание да се откаже исканото изменение на КК Според разпоредбата на
§1, т.16 от ДР на Наредба №02-20-4 от 15.12.2016 година/ наредбата/ спор за
материално право по смисъла на чл.70 и чл.71 е налице, когато проекта за
изменение на кадастралната карта
местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на
собственост на всички заинтересовани страни Проектът за промяна, изразяващ се в
нанасяне на два самостоятелни обекти съответства на писмените доказателства, че
двата етажа от процесната сграда са принадлежали на две различни лица – дядото
и бащата на жалбоподателя. Още повече , че в заповедта изрично е записано , че
в кадастралния регистър на недвижимите имоти на новообособените имоти не се
вписват данни за собственост .
В случая не е налице и спор за материално право, преди разрешаването на
който е недопустимо изменението на КККР, тъй не се установява да е налице
конкуренция на титули за собственост, която да е индиция на наличие на спор за
материално право.
По изложените мотиви съдът
приема, че не са налице основанията по чл. 146 АПК за отмяна на оспорения
административен акт, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като
неоснователна.
|
|
|
|
Предвид изхода на спора и направеното. искане на пълномощника на ответника да присъждане на разноски се явява
основателно и, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати по АГКК гр.
София направените съдебни разноски във връзка с ползването на адвокатска защита
по делото в размер на 900 / деветстотин/ лв.
Водим от горното на основание чл. 172, ал.2, предложение
последно от АПК, Административен съд – град Стара Загора
|
|
|
|
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Б.И. *** против Заповед
№18-1563/ 09.02.2021г., издадена от началника на Служба Геодезия, Картография и
Кадастър – Стара Загора. С оспорената
заповед на основание чл. 54,ал.4 и чл.
51,ал.1. т. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/, заявление вх.
№ 01-43405/27.01.2021 г. на В.Х.И. и приложения от него проект по чл. 75 от
Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 година за съдържанието , създаването и
поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри е одобрено
изменението на кадастралната карта на гр. Стара Загора, одобрена със заповед
№РД-18-73/19.11. 2007 година на изпълнителния директор на АГКК, като неоснователна.
|
|
|
|
ОСЪЖДА Б.И. *** да заплати на Агенция по геодезия, картография
и кадастър съдебни разноски във връзка с
ползването на адвокатска защита по делото в размер на 900 /деветстотин / лв.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: