Решение по дело №671/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 300
Дата: 23 април 2018 г. (в сила от 10 октомври 2018 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20185530200671
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:            23.04.2018 г.   гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд   VI наказателен състав

На седемнадесети април      Година: 2018

В публичното заседание в следния състав:

 

                     Председател: Златко Мазников

              Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 671 по описа за 2018 година

 

 

     и за да се произнесе, съобрази:

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 43-0000364 от 07.12.2017 год. на и. д. Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Стара Загора.

     Жалбоподателят Х.Б.И. твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

     Въззиваемата страна Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 241632 от 07.11.2017 год., жалбоподателят е санкциониран за четири нарушения, извършени на 07.11.2017 год. около 11:45 часа в гр.Стара Загора на околовръстен път при управление на товарен автомобил от категория N3, марка „МАН“, рег.№ СТ 8342 АК, собственост на „Кемпес НБ“ ЕООД.

     По т.1 от НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.93, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози – ЗАвтПр („Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със: глоба 2000 лв. - при първо нарушение”) за нарушение на чл.89, т.6 от Наредба № 33 от 03.11.1999 год. на министъра на транспорта за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България – НОППТТРБ („По време на работа водачът представя при поискване от контролните органи документите по чл.100, ал.1, т. 13 от Закона за движението по пътищата и следните документи: удостоверение за психологическа годност”), изразяващо се в това, че управлявал МПС (моторно превозно средство) от категория N3, без да притежава валидно удостоверение за психологическа годност според направена справка в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” гр.София.

     По т.2 от НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.93, ал.2 от ЗАвтПр („Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба 500 лв.”) за нарушение на чл.89, т.2 от НОППТТРБ („По време на работа водачът представя при поискване от контролните органи документите по чл.100, ал.1, т. 13 от Закона за движението по пътищата и следните документи: попълнен пътен лист по образец (приложение 11), с изключение на случаите при придвижване на превозно средство без товар на територията на Република България до товарен пункт, като част от международен превоз”), изразяващо се в това, че управлявал МПС от категория N3, без пътен лист за деня.

     По т.3 от НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.181, т.2 от Закона за движение по пътищата – ЗДвП („Наказва се с глоба 50 лв.: собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед”) за нарушение на чл.147, ал.3, т.4 от същия закон („Пътните превозни средства подлежат на периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, както следва: превозните средства от категории N2, N3, O2, O3 и О4, с изключение на къмпинг-ремаркетата, от чиято първоначална регистрация са минали не повече от 10 години – всяка година, след което – на всеки 6 месеца”), изразяващо се в това, че извършвал превоз с ППС (пътно превозно средство), което не е представено на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата изправност.

     По т.4 от НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП („Наказва се с глоба 10 лв. водач, който: не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство”) за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от същия закон („Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи: свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него”), изразяващо се в това, че не представил контролен талон към свидетелство за управление на МПС (СУМПС) № *********.

     Съгласно чл.1 от ЗАвПр този закон урежда условията и реда за обществените вътрешни и международни превози на пътници и товари с автомобили от български и чуждестранни превозвачи, превозите за собствена сметка, контрола при осъществяване на тези превози и особените правила при договорите за превоз на пътници и товари.

     Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.1, т.1 от ЗДвП, визиращ правомощията на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” по ЗДвП, относими към разглеждания случай, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” контролира спазването на правилата за извършване на обществен превоз и превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и всички документи, свързани с извършването на превоза.

     Следователно жалбоподателят трябва да е осъществявал обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари, за да би могъл да извърши нарушенията по т.1 и т.2 от НП, а от друга страна – за да е съставен АУАН и съответно издадено НП от компетентни длъжностно лице и наказващ орган по смисъла на чл.189, ал.1 и ал.12 от ЗДвП за нарушенията по т.3 и т.4 от НП.

     Според пар.1, т. 1 – 4 от ДР на ЗАвПр:

     „обществен превоз“ е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане;

     „превоз на товари“ е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, извършващо превоз на стоки срещу заплащане със собствени или собствени и наети превозни средства, включително и на лизинг, независимо дали са натоварени или не;

     „превоз на пътници“ е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално конструирани и оборудвани МПС, независимо дали са натоварени или не;

     „превоз за собствена сметка“ е: превоз на товари без заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него и превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, да се експедират негови товари, товарите да се превозят в рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън предприятието, а товарите принадлежат на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, или са били продадени, закупени, дадени под наем или наети, произведени, добити, преработени или поправени от него; превоз на пътници без заплащане с нетърговска или нестопанска цел, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него.

     В случая в НП не са изложени конкретни факти и обстоятелства, обосноваващи извършването към момента на проверката от страна на жалбоподателя на някои от посочените по-горе видове превози, т.е. НП не отговоря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), като същевременно от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели се установи, че подобен превоз не е бил извършван от него – управляваният товарен автомобил е бил без товар и е бил прибиран от ремонт, т.е. жалбоподателят не е извършил нарушенията по т.1 и т.2 от НП, а за нарушенията по т.3 и т.4 от НП АУАН е бил съставен и съответно НП е било издадено от некомпетентни длъжностно лице и наказващ орган – извън обхвата на контролните им правомощия по ЗДвП.

     По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът  

 

                  Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 43-0000364 от 07.12.2017 год. на и. д. Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Стара Загора.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: