Определение по дело №90/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 280
Дата: 5 март 2024 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20247090700090
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2024 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 280

В ИМЕТО НА НАРОДА

гр. Габрово, 05.03.2024 г.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО, в закрито заседание на пети март, две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 90 по описа на съда за 2024 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Делото е образувано по жалба с вх. № СДА-01-559 от 01.03.2024 г., подадена от «СТС Принт» АД, със седалище гр. Габрово, ЕИК: *********, чрез адв. Е.Г.В. ***, против Решение № РД-02-16-54 от 16.02.2024 г. за определяне на финансова корекция на и.д. главен директор на Главна дирекция /ГД/ ЕФК /Европейски фондове и конкурентноспособност/, определена за Управляващ орган /УО/ на Оперативна програма «Иновации и конкурентноспособност» /ОПИК/ при Министерство на иновациите и растежа, по сигнал № 2322, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в ГД «Стратегическо планиране и програми за регионално развитие».

С обжалвания административен акт /АА/ е приключен сигнал за нередност № 90-03-463-1 от 11.12.2023 г., на Изпълнителна агенция «Одит на средства от ЕС». Извършена е била реверификация на девета счетоводна година за удостоверяване верността на сертифицираните разходи и законосъобразността на свързаните с тях транзакции. По конкретни операции в тази връзка са установени идентични нарушения на чл. 4, §. 8 от Регламент 1303/2013 за спазване принципите на добро финансово управление, във вр. с чл. 33 от Регламент 2018/1046.

Нарушението е извършено във връзка с провеждане и възлагане изпълнението на обществена поръчка /ОП/ с предмет «Доставка и монтаж на системи за хибридна вентилация, с изпълнител «Айриус България» ЕООД, оферта № 31 от 13.10.2022 г. на същия на обща стойност 271 200.00 лв. без ДДС. В регистъра на сигналите процесният такъв е под № 866. Според него при проведения избор на изпълнител са представени две оферти – на така посочения изпълнител и на «Еко Галакси БГ» ООД. В Приложение № 18.2 към Условия за кандидатстване «Възстановяване на МСП чрез подобряване на енергийната ефективност», Управляващият орган е посочил допустими за закупуване активи и референтните им цени. Прагът за доставка и монтаж на хибридна вентилационна система е 271 200.00 лв. без ДДС и едната подадена оферта е над тази стойност /на неспечелилото дружество/. Двете оферти не могат да се приемат за независими и съпоставими поради това, че са подадени от свързани лица по смисъла на §.1, ал. 2 от ДР на ТЗ. Управителите на двете дружества – участващи в процедурата с оферти, притежават повече от 50% дялово участие в трето дружество – «Нютон Фуудс» ООД, като са били и негови управители към момента на оферирането. Според т. 1 от Условия за изпълнение на проекти по ОПИК изискването е да се приложат поне две съпоставими оферти, който съответстват на оповестените условия. Това условие в случая не е спазено поради стойността на втората, който не е следвало да се допусне до разглеждане като валидна и съпоставима.

Не е спазено изискването за икономичност по така цитирания по-горе чл. 33 от Регламент 2018/1046. Бенефициентът  е извършил разход, финансиран с БФС от ОПИК, без да е гарантирал, че разходът се извършва при най-доброто съотношение цена:качество, като по този начин не е спазен принципът за добро финансово управление и икономичност. Не е спазен подхода, указан от УО при закупуването на активи без провеждане на процедура за избор на изпълнител.

Нарушението е такова на чл. 3.8.1 от ДБФП, чл. 1.2 от Общите условия, т. 1 от Условията за изпълнение напроекти, чл. 4, §. 8 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013 и чл. 33 от Регламент /ЕС/ 2018/1046 и съставлява нередност по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции ипроцентни показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда за ЗУСЕФСУ /накратко – Наредба за посочване на нередности/, за което нормативният акт предвижда ФК в размер на 100%. Този размер може да бъде намален на 25, 10 или 5%, когато естеството и тежестта на индивидуалното или системното нарушение не оправдава определянето на по-висок процент. В тази връзка УО е отчел, че доставката наактива е под определената максимално допустима стойност, като не са засегнати всички аспекти на проявление на принципа за добро финансово управление и нарушението не обосновава прилагането на максималния размер на ФК от 100%. Определени са 25% върху поисканите за възстановяване разходи по два броя фактури - № 120 от 07.11.2022 г. и № 141 от 27.03.2023 г. или ФК е изчислена на база 25% от 135 600 лв., което прави 33 900.00 лв.

 

Жалбата е депозирана в деловодството на АСГ на 01.03.2024 г. – в рамките на 14-дневен срок от издаването на ИАА, поради което връчването на последния не е от съществено значение за определяне допустимостта й поради просрочие. Основните твърдения и мотиви на жалбоподателя се изразяват в следното: Заотпускането на сума от 135 600.00 лв. дружеството е приложило опростена процедура по представяне на две съпоставими оферти с предмет едни и същи активи и при едни и същи технически показатели. Финансирането е одобрено при стойност от 135 200 лв. без ДДС. Цялата документация е преминала последващ контрол в ОПИКи нарушения не са установени. Верифицирана е сума от 271 200.00 лв., от който 135 600.00 лв. съставлява БФП.  Едва при извършването на последващ одит е установена съмнение за процесната нередност е и изготвен и регистриран сигнал за нея. Изразява се несъгласие с наложената ФК от 25% върху БФП. Не е налице нарушение от вида на посоченото. Осигурени са две съпоставими оферти, като в Условията за кандидатстване, Условията за изпълнение и Ръководството за изпълнение липсва дефиниция на понятието «съпоставимост». В случая те могат да се съпоставят /сравнят/ една с друга, по едни и същи показатели. И двете оферти са валидни, т.к. съдържат параметри и описание на актива, дата, цена, гаранционен срок. По-високата от пределно допустимата цена не прави офертата недопустима /невалидна/, като такова определение също липсва като легална дефиниция. Определена е първоначално прогнозна стойност, която не винаги може и съвпада с оферираните такива. В случай, че участник представи оферта, която надвишава максимално допустимата предварително посочена като такава стойност, офертата се отстранява от участие на основание чл. 107 от ЗОП, но не е налице забрана такава да бъде подавана. Освен това бенефициентът не е длъжен да провежда проучване за свързаност на кандидатите. В случая управителите надвете дружества не са едни и същи. При полагане на обичайната грижа от страна на жалбоподателя – проверка в ТР, не може да се очаква и изисква от него да прави подробно изследване за свързаност  на лицата, още повече, че в Условията за изпълнение на програмата не епредвидено офериращите да декларират конфликт на интереси с други участници или със самия бенефициент. Спазен е и принципът за икономичност. ОПШК изначално е преценил, че офертите, които не надвишават сумата от 20 куб м/час вентилиран обем са икономични. Такава е представената от участника оферта. Не е налице конкретно нарушена правна норма. Възразява се и срещу определения размер на ФК – същият не е мотивиран от УО, като жалбоподателят намира, че същият следва да се изчисли при ставка 5%, т.к. не може да се установи наличието на вреда и не е взето предвид, че бенефициентът е положил всички усилия да спази правилата за участие и подбор на кандидатите.

 

В заключение съдът намира, че спор по фактите между страните не е налице. Спорни са тълкуването на дефиниции и приложението на релевантни правни норми.

 

С оглед изясняване на делото от фактическа страна съдът следвада конституира страни и да насрочи о.с.з., в което те да бъдат призовани.

 

Воден от изложеното и на основание чл. 158, ал. 1, във вр. с чл. 151, т. 1 и 3, чл. 152, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4, чл. 154, ал. 1, чл. 153, ал. 1 от АПК, Административен съд- Габрово

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: „СТС Принт“ АД, Габрово, ЕИК: *********, с адрес за призоваване: гр. Габрово, ул. „Станционна“ № 14.

Призовка да се изпрати и на адрес: гр. Димитровград, ул. „Бузлуджа“ № 44, адв. Е.Г.В..

2.Ответник: Главен директор на Главна дирекция /ГД/ ЕФК /Европейски фондове и конкурентноспособност/, определена за Управляващ орган /УО/ на Оперативна програма «Иновации и конкурентноспособност» /ОПИК/ при Министерство на иновациите и растежа, с адрес: гр. София, ул. „Княз Александър Първи“ № 12.

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 05.04.2024 г. от 11.00 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

 

УКАЗВА на жалбоподателя: За установяване на обективната истина по делото страната следва да представи до о.с.з.: Процесните две фактури за плащане към спечелилия кандидат; Евентуално – сключен договор със същия кандидат при наличие на такъв.

 

ЗАДЪЛЖАВА ответната страна в 3-дневен срок от съобщаването да приложи по делото в цялост преписката по процесния ИАА, вкл.: Доказателства за начина и датата на връчване на процесния ИАА на неговия адресат; Доказателства за наличието на правомощия на автора на процесния ИАА да издава актове от типа на процесния; Цитирания в ИАА сигнал за нередност; Доказателства за спазването на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ – че жалбоподателят е бил поканен да даде становище преди издаването на процесния ИАА, както и да се представи самото становище; Условия за изпълнение; Условия за кандидатстване; Ръководство за изпълнение – и трите касаещи процесния договор за отпускане на БФП. Страната следва да докаже наличието на свързаност на двамата търговци, чиито оферти е представил бенефициентът.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

                         СЪДИЯ:

                                  /ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА/