Решение по дело №82/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 108
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700082
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                   № 108

 

гр. Перник, 12.06.2023г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Перник, в открито съдебно заседание, проведено на шестнадесети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                               СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Гоцова административно дело № 82/2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 43, ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.        

Образувано е по жалба на П.С.П., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане изх. № 02-140-6500/2234 от 15.11.2022г. на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2019г.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материално-правните разпоредби.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява. В писмено становище от упълномощен адвокат Е.С. навежда конкретни пороци на административния акт относно нарушение на процедурата по издаването му и невръчване на докладите от административни проверки, поради което жалбоподателят е бил лишен от възможността за защита и за участие при издаването на акта, в нарушение на административно-производствените правила. Навеждат се доводи, че издадения административен акт не е мотивиран, относно основанието и размера на оторизирана субсидия в размер на 0 лв. Прави се искане за отмяна на оспорения административен акт. Претендират се сторените по делото разноски, съгласно представен списък.

 Ответникът – зам. изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като обсъди релевираните с жалбата доводи и представените писмени становища от страните в съдебно заседание, прецени събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Видно от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1649 от 05.12.2016г. /л. 37/ на заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ П.С.П. е одобрен за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС -1) с поет 5 – годишен ангажимент за извършване на дейности по това направление. Общата одобрена площ по направлението е 5, 58 ха ливади за косене с код АКК1. На 30.04.2019г. кандидатът П.С.П. с УРН 370425 подал до ДФЗ общо заявление за подпомагане с УИН 14/030519/52074 за кампания 2019г. Посочил е следните схеми и мерки за подпомагане: СЕПП, СПП, ЗДП, Агроекология и климат (мярка 10), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите /мярка 12/, Компенсаторни плащания в планински райони (Подмярка 13. 1/НР1) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.2/НР2). Съгласно таблицата към заявление с УИН 14/030519/52074, по мярка 10 "Агроекология и климат" за кампания 2019 г. П.С.П. е заявил за подпомагане площ с код на дейност АКК1 в размер на 5,58 ха ливади за косене по направление "Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност" (ВПС-1) с код АКК1.

След обработване на заявлението за подпомагане и извършената автоматична проверка не са установени грешки (несъответствия) по отношение на площите по мярка 10.

По подаденото заявление за подпомагане, в частта по мярка 10 Агроекология и климат" за кампания 2019 година, е извършена проверка на място от Регионален технически инспекторат София на ДФЗ в присъствието на кандидата. Резултатите от извършената проверка на място са отразени в Доклад за проверка на място /л. 58 – л.60/. Не са установени нередности по парцелите, заявени с код АКК 1 по мярка 10.

При последваща проверка на площи чрез метода дистанционен контрол е изготвен доклад за проверка на площи от РТИ – София/л. 63-90/. Не са установени разлики между декларирана и измерена площ. Копие на доклада за проверка е изпратен на П.П. с Уведомително писмо изх. № 01-222-6500/663/11.10.2019г. на  началник-отдел "РТИ", София /л. 91/, без данни същото да е връчено на лицето.

С оспореното в настоящото производство Уведомително писмо, изх. № 02-140-6500/2234 от 15.11.2022г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 година, за кампания 2019 година по подадено заявление за подпомагане с УИН 14/030519/52074  и Приложение за кандидатстване по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2019 г. е оторизирана субсидия в размер на 0 лв., т.е. отказано е финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2019 г. В обжалваното уведомително писмо е посочено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол след извършване на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от П.П. заявление. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството (ИАСРЖ) и дирекциите на националните паркове, във връзка с чл. 54 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. В писмото е посочено също, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2019 г. площи по мярка 10 "Агроекология и климат", направление "Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1)" 2019 година е четвърта година от последно поетия от земеделския стопанин агроекологичен ангажимент по това направление.

В писмото е посочено, че неразделна част от него са:

Таблица № 1 - Оторизирани суми ( в лева).

Таблица № 2 - Извършени плащания (в лева).

В таблица 1 към обжалваното уведомително писмо, в 21 колони, се съдържа информация относно заявени направления за подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат".

В поясненията към всяка колона се съдържа информация относно това как е процедирано и приложимите правни норми от националното и правото на ЕС, за да се достигне до съответния резултат във всяка от колоните към таблица 1.

Посочено е в колона 4, че наддекларираната площ е в размер на 1, 53 ха.  Процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ е 37, 78 %, което от своя страна е довело до санкция за неплащане на финансова помощ за годината.

В становище изх. № 02-140-6500/2234/12.04.2023г., след подаване на жалбата, /л. 36/ ответникът сочи, че по заявлението на кандидата е извършена проверка на място от дирекция „Технически инспекторат“ към ДФЗ-РА, която не е установила недопустими площи. След извършване на кръстосани проверки от ИСАК на заявлението, не са установени площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. Наддекларирането се дължи на това, че парцел с ****не попада с цялата си площ във физически блок, който има географско пресичане със специализиран слой с ВПС, с повече от 100 кв., т.е не са изпълнени условията на чл. 5, ал.2 от Наредба № 7 от 24.02.2015г.

 При така установените факти, съдът като извърши цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Видно от приложеното по преписката известие за доставяне/връчване на уведомително писмо/л.35/, процесното уведомително писмо с Изх. 02-140-6500/2234 от 15.11.2022 год., издадено от заместник изпълнителен директор на ДФ „3емеделие”, е получено по електронен път/изтеглено/ от СЕУ от кандидата/бенефициента, на дата 16.03.2023г. Жалбата против оспореното уведомително писмо, в случая е подадена направо в Административен съд – Перник, на 23.03.2023г. при спазване на предвидения в чл.149, ал.1 от АПК срок. Жалбата е подадена от лице – адресат на акта, неблагоприятно засегнат от него, поради което е процесуално допустима, а по същество основателна, поради следните съображения:

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган - заместник изпълнителния директор на ДФЗ. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният директор организира, ръководи дейността и представлява Разплащателната агенция, която по дефиницията на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. В чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП е предвидена възможността изпълнителният директор на фонда да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. От приложената заповед с № 03-РД/3088/22.08.2022 г. /л.99/ е видно, че изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на зам. изпълнителния директор В.К. да издава и подписва уведомителни писма от вида на процесното. С оглед изложеното съдът приема, че оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия.

Съдът намира, че обжалваният акт е издаден в предписаната от закона писмена форма, но е немотивиран, издаден при нарушаване на административнопроизводствените правила за това.

 В случая в оспорения административен акт не се съдържат конкретни фактически и правни основания, които да сочат на неспазени изисквания. В Таблица № 1 към Уведомителното писмо изх. № 02-140-6500/1649 от 05.12.2016г., с което П.П. е одобрен за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС -1) са посочени номерата на общо 6 парцела с код АКК 1 – ливади за косене с поет 5 – годишен ангажимент за извършване на дейности по това направление. Общата одобрена площ по направлението е 5, 58 ха. За подаденото заявление за кампания 2019г. е извършена първо автоматична проверка, после проверка на място, като не установяват никакви нередности. Съгласно доклада за проверка, от описаните в него проверени парцели, заявени по мярка 10 "Агроекология и климат" за кампания 2019г. с код АКК1, не са установява разлика между декларирана и установена площ. Декларираната площ на парцел с композитен номер **** е 0, 35 ха, общата измерена площ при проверката е 0, 35 ха. /л. 67/. Декларираната площ на парцел с композитен номер **** е 0,34 ха, общата измерена площ при проверката е 0, 34 ха. /л. 67/. Декларираната площ на парцел с композитен номер ****  е 1, 13 ха, общата измерена площ при проверката е 1, 13 ха. Декларираната площ на парцел с композитен номер ****е 1,1 ха, общата измерена площ при проверката е 1,1 ха. /л. 68/. Декларираната площ на парцел с композитен номер ****е 1, 13 ха, общата измерена площ при проверката е 1, 13 ха. Декларираната площ на парцел с композитен номер ****е 1, 53 ха, общата измерена площ при проверката е 1, 53 ха. /л.85/. Спазени са и изискванията по управление за направлението.

В УП не се съдържат и никакви относими правни норми с посочване на приложимите разпоредби – член, алинея и точка от съответната правна норма и подвеждането под съответните факти, за да може да се индивидуализира и извлече недвусмислено и разбираемо волята на административния орган и съображенията при прилагане на санкцията, което значително затруднява както жалбоподателя да разбере какви са причините за санкцията, така и съда при проверка законосъобразността на акта.

В настоящия казус единственият документ от преписката, който би обосновал отказ на заявеното финансово подпомагане за 2019 г. по мярка 10, е становището на органа, че парцел с номер ****и площ 1, 53 ха не попада с цялата си площ във физически блок, който има географско пресичане със специализиран слой с ВПС, с повече от 100 кв., т.е не са изпълнени условията на чл. 5, ал.2 от Наредба № 7 от 24.02.2015г. Съгласно чл. 5, ал.2 за прилагането на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т. 1 /ВПС/ се извършва плащане за земеделски парцели, които попадат във физически блокове с начин на трайно ползване "Пасища, мери и ливади", в това число "Естествени пасища и ливади", "Горски ливади и пасища" и "Смесено земеползване", които имат географско пресичане със специализиран слой с ВПС, с повече от 100 кв. м.  Посочено е още, че окончателни данни за физически блокове за кампания 2019г. са предоставени на ДФЗ с писмо вх. № 02-0400/228 от 05.03.2020г. /л.95/ за извършване на проверки и окончателни калкулации по заявленията за камапания 2019г.

Така формулираното основание обаче не е намерило отражение в атакувания административен акт, поради което е недопустимо въвеждането му едва с писмено становище, изготвено по делото и същото не може да послужи като мотиви на административният акт за постановеният отказ. В оспореното УП или в някой от документите, предхождащи издаването му липсват каквито и да е съображения на административния орган, обосноваващи извършения отказ от субсидия, по отношение на кои от имотите е налице несъответствие. Становището, което единствено дава някаква насока за основанията за извършения от административния орган отказ от субсидия, е документ, който не би могъл да се приеме за част от административната преписка и за такъв, който допълва мотивите на оспорения акт, тъй като не отговаря на условията, посочени в ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС.  Макар това становище да изхожда от издателя на оспорения акт и да е представено с административната преписка, то е изготвено по повод вече депозираната чрез органа до съда жалба, с която е оспорено издаденото УП. В случая адресатът на акта не е бил запознат със изложените в това становище фактически основания и съответно не е могъл да оспори същите с подадената до съда жалба и адекватно да организира защитата си срещу него. Изложеното становище не може да допълва липсващите мотиви на оспорения административен акт, поради което и съдът не съобразява същото, при формиране на правните си изводи за незаконосъобразност на оспореното уведомително писмо. Съдът също не може да допълва липсващите мотиви на органа и в съдебната фаза да изяснява факти, които не са намерили отражение в оспорения акт.

Независимо от това и само за пълнота на изложението съдът намира за нужно да отбележи, че дори и да се приемат изложените в становището на административния орган мотиви, следва да се има предвид, както е и изрично посочено в писмо вх. № 02-0400/228 от 05.03.2020г. на министъра, че новите данни за специализиран слой „площи допустими за подпомагане“ и „физически блокове“ се предоставят за кампанията за подаване на заявление за директни плащания през 2020г. и за окончателна оторизация и плащане по отношение на заявените за подпомагане площи за кампания 2019г., които не са контролирани чрез проверка на място от страна на Технически инспекторат към РА. В случая, видно от административната преписка, са били извършени проверки на място от РТИ – София по заявлението за подпомагане, които не са установили несъответствия. При произнасяне по подадените заявления за подпомагане по схеми и мерки, основани на площ, административният орган е обвързан с влезлия в сила акт по одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за съответната кампания, но с изключение на площите, които не са били предмет на проверки по чл. 37, ал. 3 ЗПЗП. 

По тези съображения уведомителното писмо следва да се отмени като незаконосъобразно, а преписката следва да се изпрати на ответника – заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по Заявление за подпомагане за кампания 2019 с УИН 14/030519/52074 от 30.04.2019г. на П.С.П., с УРН 370425 по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. при спазване на процедурата по издаването му и дадените по-горе указания по прилагане на закона.

При този изход на спора на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 10 лв. държавна такса и 400 лв. адвокатско възнаграждение съгласно Договор за правна защита и съдействие /л. 109/.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 1 от АПК във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, настоящият състав на Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба от П.С.П., ЕГН **********, Уведомително писмо на заместник изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" с изх. № 02-140-6500/2234 от 15.11.2022г., с което е отказано финансово подпомагане за кампания 2019 г. по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

ИЗПРАЩА преписката на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по Заявление за подпомагане за кампания 2019 с УИН 14/030519/52074 от 30.04.2019г. от П.С.П., с УРН 370425 по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. при спазване на процедурата по издаването му и дадените по-горе указания по прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие", гр. София, бул. "Цар Борис ІІІ" № 136 да заплати на П.С.П., ЕГН ********** сумата от 410 (четиристотин и десет ) лева, разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/