Определение по дело №1246/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1369
Дата: 28 юни 2021 г. (в сила от 11 август 2021 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20217040701246
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 1369

 

28.06.2021 г., гр. Бургас,

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, осемнадесети състав, в закрито заседание на двадесет и осми юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ:М. НИКОЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Николова адм. дело № 1246 по описа за 2021 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Венид” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: Община Несебър, гр.Свети Влас, ул. „Одеса“ №1, представлявано от Д.Д. против отказ, с изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издаден от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър. В жалбата се твърди, че административният орган е длъжен да приеме, да разгледа и да се произнесе по същество по направените искания – подадени Декларации по чл.28 от Наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги за недвижими имоти, освобождаване на такса за сметосъбиране и сметоизвозване на имоти, които няма да се ползват през цялата година. Моли се за отмяна на постановения отказ като незаконосъобразен, доколкото с него се отказва да бъде извършена исканата услуга.

Жалбата е депозирана чрез Община Несебър и е постъпила в Административен съд – Бургас, ведно с административната преписка с писмо, в което е изразено становище за оставянето й без разглеждане, поради факта, че оспореното съобщение не подлежи на съдебен контрол.

Съдът, като взе предвид приложените писмени доказателства и съдържанието на оспореното писмо с изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издаден от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, намира следното от фактическа страна:

„Венид” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: Община Несебър, гр.Свети Влас, ул. „Одеса“ №1, представлявано от Д.Д. е изпратило по пощата, с обратна разписка 20 бр. попълнени Декларации по чл.28 от Наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги за недвижими имоти, освобождаване на такса за сметосъбиране и сметоизвозване на имоти, които няма да се ползват през цялата година. Всички декларации са постъпили в Община Несебър на 18.03.2021 год.

С писмо изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издадено от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, дружеството е уведомено, че изпратените декларации не могат да бъдат входирани и обработени, тъй като срока за подаване на тези декларации, съгласно ЗМДТ е 31.12 на предходната година. Указано е, ако дружеството желае въпросните декларации да бъдат отразени за 2022 год., да промени тяхното съдържание. Писмото е получено от жалбоподателя на 23.03.2021 год.

Недоволен от така издадения отказ, жалбоподателят е депозирал жалба до Административен съд-Бургас, чрез Община Несебър на 11.05.2021 год..

Административен съд - Бургас, като съобрази приобщените по делото писмени доказателства и приложимите правни норми, намира, че жалбата, против писмо с изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издаден от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър е процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, по следните съображения:

Искането, с което е сезиран съда е за отмяна на постановения отказ да бъдат „входирани и обработени“ подадени от дружеството – жалбоподател Декларации по чл.28 от наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги за недвижими имоти, освобождаване на такса за сметосъбиране и сметоизвозване на имоти, които няма да се ползват през цялата година. От уведомителното писмо се установява, че за дължимите такси за битови отпадъци за процесните имоти не са изготвяни актове за установяване на задължения на собствениците.

Актът за установяване на задължение по декларация, съгласно чл.107, ал.3 от ДОПК, във вр. с чл.9б и чл.4 от ЗМДТ, е актът, с който евентуално ще бъде определен конкретния размер на таксата за услугите по чл.62 от ЗМДТ за съответния имот. В този смисъл, твърдения и доводи на жалбоподателя, за незаконосъобразно начислена такса за битови отпадъци, въпреки изпратени по пощата и получени на 18.03.2021 год. Декларации по чл.28 от Наредба № 11 на Община Несебър,   могат да бъдат релевирани едва в производството по издаване, респективно обжалване на акт за установяване на задължение по декларация, издаден от компетентен орган, съгласно чл.9б, вр. с чл.4 от ЗМДТ. След като няма акт за установяване на задължения, който да въздейства пряко и непосредствено в правната сфера на задълженото лице и да засяга неблагоприятно правата и законните му интереси, то и същият не разполагат с право на жалба.

Съобщението получено от жалбоподателя, с което същият се уведомява, че срокът за подаване на тези декларации, съгласно ЗМДТ е 31.12 на предходната година, поради което подадените от него декларации не могат да бъдат „входирани и обработени“ е съобщение с уведомителен характер, което не представлява индивидуален административен акт и не подлежи на обжалване.

ЗМДТ в разпоредбата на чл.8, ал.5 е посочил, че Общинският съвет определя с наредбата по чл.9 реда, по който лицата, неползващи услугата през съответната година или през определен период от нея, се освобождават от заплащане на съответната такса. В разпоредбата на чл.71 от ЗМДТ не е регламентирано дължи ли Общинския съвет произнасяне по така депозираното заявление с нарочен акт. В Наредба за определянето и администрирането на местните такси и услуги на територията на община Несебър също липсва такава регламентация. Заявлението за освобождаване от ТБО няма сезиращ органа ефект за започване на производство по издаване на административен акт с искано от жалбоподателя съдържание, а и не е налице правна норма, по силата, на която органът по приходите или друг орган в общинската администрация да дължи изрично произнасяне по искането за неначисляване на ТБО. Начинът, по който може да бъде осъществено заявеното от жалбоподателя субективно право, се реализира чрез своевременно подаване на декларация за освобождаване поради неползването на недвижимия имот. Компетентният орган следва да съобрази при изчисление на дължимите такси за съответния период налице ли са предпоставките на чл.71, т.1 от ЗМДТ и след това следва да определи по основание и размер стойността на задължението. Едва тогава възниква правото да се оспори законосъобразността на установените размери. Защитата се реализира в рамките на производството по установяване на задължения. В случай, че с акт по чл.107, ал.3 от ДОПК органът по приходите установи дължимост на таксите за битови отпадъци за услугите и за имотите, за които е подадено искане за освобождаване от заплащането им по реда на чл.8, ал.5 от ЗМДТ, жалбоподателят ще има гарантирана от закона възможност да защити правата си, като оспори този акт по административен и едва след това по съдебен ред.

Въз основа на изложеното следва да се приема, че оспореното писмо изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издадено от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър, има уведомителен характер и не съставлява годен индивидуален административен акт върху който да се осъществи съдебен контрол, поради което жалбата срещу същото следва да се остави без разглеждане и съдебното производство да се прекрати.

За пълнота съдът намира за необходимо да посочи, че в случая не се касае за извършване на административна услуга, тъй като не се касае за: а) издаване на индивидуални административни актове, с които се удостоверяват факти с правно значение; б) издаване на индивидуални административни актове, с които се признава или отрича съществуването на права или задължения; в) извършване на други административни действия, които представляват законен интерес за физическо или юридическо лице; г) консултациите, представляващи законен интерес за физическо или юридическо лице относно административноправен режим, които се дават по силата на нормативен акт или които са свързани с издаване на административен акт или с извършване на друга административна услуга; д) експертизите, представляващи законен интерес за физическо или юридическо лице, когато нормативен акт предвижда тяхното извършване като задължения на администрацията на държавен орган или от овластена организация.

Мотивиран от горното и на основание чл.159, т.1 от АПК, Административен съд Бургас, осемнадесети състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Венид” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: Община Несебър, гр.Свети Влас, ул. „Одеса“ №1, представлявано от Д.Д. против писмо с изх. № Н4-МДТ-1345/18.03.2021 год., издаден от С.И. – орган по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Несебър.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1246/2021 г. по описа на Административен съд Бургас.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва, в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховния административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: