РЕШЕНИЕ
№ 2228
Стара Загора, 02.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - I тричленен състав, в съдебно заседание на осми май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ЯНИЦА СЪБЕВА-ЧЕНАЛОВА |
Членове: | ИРЕНА ЯНКОВА РАЙНА ТОДОРОВА |
При секретар АЛБЕНА АНГЕЛОВА-ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ЮЛИЯНА ГЕОРГИЕВА СТАНЕВА като разгледа докладваното от съдия РАЙНА ТОДОРОВА канд № 20257240600322 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по касационна жалба на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора, срещу Решение № 47 от 12.02.2025г., постановено по АНД № 2880/ 2024г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 43-0002118/ 04.09.2024г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора.
В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Жалбоподателят поддържа че неправилно е прието, че извършването на вмененото на превозвача „БРИГАДА“ ЕООД нарушение не е доказано. Оспорва се и извода за неправилна административнонаказателна правна квалификация на деянието, като абсолютно основание за отмяна на наказателното постановление. Жалбоподателят счита, че дори и да е налице възприетото от съда като допуснато от наказващия орган нарушение на материалния закон при квалификацията на деянието, е следвало да преквалифицира нарушението при прилагането на чл. 63, ал.7, т.1 от ЗАНН, като подведе установените факти под правилната административно наказателна правна квалификация и да измени наказателното постановление, а не да го отменя като незаконосъобразно. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 43-0002118/ 04.09.2024г. и в условията на евентуалност – за отмяна на решението и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда с указания за прилагане на чл.63, ал.7, т.1 от ЗАНН.
Ответникът по касационната жалба – „БРИГАДА“ ЕООД, гр. Павел баня, чрез пълномощника си по делото, в представеното по делото писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е отменил наказателното постановление, за което излага подробни съображения.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на „БРИГАДА“ ЕООД, гр. Павел баня, против Наказателно постановление (НП) № 43-0002118/ 04.09.2024г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 332073/ 06.08.2024г., на „БРИГАДА“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева, на основание чл.104, ал.7, предл. последно от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП), за нарушение на чл.91в, предл. второ, т.2, предл. второ от ЗАвтП. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена от Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора комплексна проверка на дейността на предприятието, е установено извършено нарушение от лицензирания превозвач „БРИГАДА“ ЕООД, притежаващ лиценз № 09067 за превоз на товари на територията на РБългария, валиден до 16.05.2027г. – не представя при поискване за проверка съхранената информация, поискана по т.3.4 от известие № 14-00-20-653 от 17.06.2024г. от картата на водача М. Х. И., управлявал оборудвано с дигитален тахограф МПС марка МАН ТГС с рег. № [рег. номер] от категория N3, на дата 09.05.2024г., видно от представен от превозвача дневник за предпътни технически прегледи.
Старозагорският районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление, по съображения за неговата процесуална и материална незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че наказателното постановление не съответства на императивните изисквания по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като не съдържа посочване на задължителен реквизит - датата на извършване на нарушението. По съществото на спора е направен извод, че не е доказано извършването от санкционираното лице на вмененото му нарушение.
Решението на Старозагорския районен съд е правилно.
Изцяло се споделя приетото от въззивния съд, че санкционирането на превозвача при прилагането на административнонаказателния състав по 104, ал.7, предл. последно от ЗАвтП, изисква установяването и доказването, че непредставената на контролните органи информация от картата на водача, представлява съхранена от превозвача информация. В случая не само че липсват доказателства за съхраняване на непредставените данни от картата на водача, но този факт се явява отречен с удостовереното по т.7.4 от съставения Констативен протокол за извършената на „БРИГАДА“ ЕООД комплексна проверка, с оглед обективираната в протокола констатация, че информацията от картата на водача не е сваляна и не се съхранява съгласно регламентираните срокове. Ако и разпоредбата на чл.91в, т.2, предл. второ от ЗАвтП да регламентира в условията на кумулативност задължението на превозвача да съхранява най-малко една година и задължението му да предостави за проверка от контролните органи информацията от картата на водача, то неизпълнението на всяко от тези задължения законът определя като отделно съставомерно изпълнително деяние. С оглед предвиденото в чл. 104, ал.7 от ЗАвтП алтернативно налагане на административни санкции за несъхранение и за непредоставяне на информация от картата на водача, следва извода, че административнонаказателна отговорност на превозвача по чл. 104, ал.7, предл. последно от ЗАвтП може да се реализира само в случаите на непредоставяне при поискване на контролните органи на съхранявана информация, извлечена от картата на водача. В случая, с оглед обективираните в Констативен протокол за извършена комплексна проверка констатации, че информацията от паметта на картата на водача не е сваляна и не се съхранява, очевидно неизпълненото от превозвача административно задължение е това по чл.91в, предл. първо, т.2, предл. второ от ЗАвтП, представляващо основание за налагане на административна санкция по чл. 104, ал.7, предл. първо от ЗАвтП. Повдигнатото със съставения АУАН обвинение и съотв. нарушението, за които е било санкционирано с издаденото наказателно постановление „БРИГАДА“ ЕООД, нито от фактическа, нито от правна страна, се основава на това извършено от превозвача нарушение. А предмет на съдебна проверка е не дали изобщо е извършено някакво административно нарушение, а извършено ли е нарушението, индивидуализирано от фактическа и правна страна в обжалваното наказателно постановление. В този смисъл и противно на твърдяното от касатора, въззивният съд не само че не е имал задължението, но и правото да разглежда, обсъжда и преценява обстоятелства, които не са били въведени за обосноваване на административнонаказателното обвинение в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП. Правилно съдът е приел, че допуснатото от наказващия орган нарушение на материалния закон при квалификацията на деянието (неправилно приложение на материалния закон), е основание за отмяна на наказателното постановление в хипотезата на чл.63, ал.3, т.1 от ЗАНН. Липсва основание за упражняване от първоинстанционния съд на правомощието по чл. 63, ал.7, т.1 от ЗАНН, тъй като преквалификацията на нарушението би се основавало на съществено изменение на обстоятелствата на нарушението – на фактически обстоятелства, които не са били въведени в съставения АУАН № 332073/ 06.08.2024г. и в НП № 43-0002118/ 04.09.2024г. за обосноваване на обвинението от гл. т на възприетото съставомерно изпълнително деяние.
Отделно от това посоченият в наказателното постановление и възприет от санкциониращия орган като доказателство, потвърждаващо нарушението – дневник за предпътни технически прегледи, по никакъв начин не установява, че водачът М. Х. И. е управлявал МПС с рег. № [рег. номер] от категория N3, на дата 09.05.2024г. От съдържанието на приложеното копие – извлечение от дневник за предпътни технически прегледи, е видно единствено, че на 09.05.2024г. ППС с рег. № [рег. номер] с водач М. И., е напуснало гаража в 08.42 часа и се е върнало в гаража в 16.28 часа, като при извършения предпътен технически преглед не са установени неизправности. Този дневник обаче не представлява доказателство, че за времето, през което автомобилът е бил извън гаража, с него е осъществяван превоз на товари. При липсата на приложен пътен лист или друго доказателство, че на 09.05.2024г. водачът М. Х. И. е осъществявал превоз на товари за превозвача „БРИГАДА“ ЕООД при управление на МПС марка МАН ТГС с рег. № [рег. номер], недоказано се явява вмененото на санкционираното лице нарушение.
Предвид изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила.
С оглед изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ следва да бъде осъдена да заплати на „БРИГАДА“ ЕООД сумата от 600 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за осъществено процесуално представителство в касационното производство.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 47 от 12.02.2025г., постановено по АНД № 2880/ 2024г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 43-0002118/ 04.09.2024г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр. София, да заплати на „БРИГАДА“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Павел баня, [улица], представлявано от управителя Н. Х. Х., сумата от 600 (шестстотин) лева с вкл. ДДС, представляваща направени разноски в съдебното производство пред касационната инстанция.
Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.
Председател: | |
Членове: |