Р
Е Ш Е Н И Е
№
260054 / 02.10.2020 г. град Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,Втори наказателен
състав,
на втори септември двехиляди и двадесета
година,
в публично съдебно заседание в състав:
Съдия: Даниела Николова
секретар:Ваня Кирева
прокурор:
като разгледа докладваното от съдията
АНД №612 по
описа на Районен съд - Хасково за 2020 г.
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
В
съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят , редовно призован,не се явява.
При
така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП,относима към датата на процесното деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал.4 от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното протичане на този процес.
В случая приложен по
административнонаказателната преписка и приет по делото, като писмено
доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол
по чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. Последният
е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това
с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта и
др. изисквания по наредбата. Представеният в случая протокол е попълнен изцяло
и е налице яснота относно способа за въвеждане на ограничението на скоростта от
60 км/ч., визирано в ел. фиш, като е
посочено в цитирания протокол, основанието за ограничението на скоростта при движение в извъннаселено място – 60 км.
ч. ,въведено с пътен
знак. Необходимо е да се
отбележи също така, че съгласно чл.
10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, съставеният на
основание ал. 1 от същата норма протокол се съпровожда със снимка на
разположението на уреда. Такава снимка в случая е представена, като същата е
неразделна част от протокола, при положение, че в конкретната хипотеза се касае
за работа с временно разположено на участък от пътя автоматизирано техническо
средство, респ. система за контрол на скоростта. Тази снимка има за
предназначение да даде визуална представа къде е било поставено мобилното АТСС,
за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, спрямо
посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически
средства и системи. В случая, от изображението на представената снимка по
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР може да се приеме, че тези
изисквания са спазени, преценено на база информацията, че посоката на
сработване и заснемане е на насрещно движещите се превозни средства, спрямо
разположението на АТСС, тоест приближаващите се ППС. Освен това, така както е
позиционирано АТСС, заснемането е осъществявано в участък от пътя, който
кореспондира с отбелязването в снимковия материал към клип от 29.12.2019 г. с техническо средство, респ. в протокола
по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР от гледна точка
посоката на задействане на техническото средство. При това положение съдът
намира ,че производството за административно наказателна отговорност чрез
издаването на електронен фиш се е развило при спазване на установените
процесуални правила.
От друга страна преценката на наказващия орган досежно
установената скорост на движение на процесния лек автомобил се явява
обоснована, като в хода на съдебното производство от издателят на електронния фиш - ОД на МВР
Хасково са представили протокол от
проверка №59-С-ИСИС/01.10.2019 г. на използваното в случая техническо средство
за измерване и в този смисъл е доказано,
че то е било годно и към датата на установяване на нарушението отговаря на
метрологичните изисквания, а ползваната
мобилна система за видеоконтрол е от одобрен тип, с оглед ангажираните писмени
доказателства в тази насока.
Следващият съществен момент се
явява този, касаещ авторството на деянието. В тази насока в съответната ОД на
МВР се съдържа информация и в този смисъл при издаване на електронния фиш е
било известно лицето – собственик на управляваното МПС,каквито се съдържат в приложената по преписката справка
от база данни – КАТ –Хасково .В случая въпросът за субекта на
административната отговорност за извършеното нарушение, с оглед характера на
това нарушение и обстоятелствата около неговото констатиране е разрешен с
разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП и собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, са тези, които отговарят за извършеното
такова, а собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното
нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. С
разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП законодателят е въвел
законова презумция, че при неподаването на писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението в 14-дневен срок от получаването на електронния
фиш от собственика, същият се смята за извършител на констатираното с
електронния фиш нарушение.
По същество съдът намира, че
жалбоподателя , управлявайки горният
автомобил е извършил нарушение на ЗДвП, като се е движел със скорост по-висока
от въведеното ограничение от 60 км/ч. в извъннаселеното място. На практика
правилно е ангажирана административнонаказателната му
отговорност по чл.182 ал.2 т.5от ЗДвП. Законосъобразен е и размерът на наложената
санкция,тъй като за превишаване на скоростта от 41
км. час законът /чл.182,ал.2,т.5 от Закона за движение по пътищата/ предвижда санкция в абсолютен размер,каквато е и
наложената с ЕФ. Атакуваният с нея електронен фиш е законосъобразно издаден, с
оглед на което същият ще следва да бъде потвърден.
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К №3276173, издаден от ОД на МВР - Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: /п/
не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.К.