РЕШЕНИЕ
№ 651
гр. Пловдив, 29.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XXII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти февруари през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Елена Д. Герцова
при участието на секретаря Катя Ж. Чокоевска
като разгледа докладваното от Елена Д. Герцова Административно
наказателно дело № 20215330207105 по описа за 2021 година
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-264 от 10.09.2021г.,
издадено от **** на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр.
София, с което на д-р т.н. Н. Д. М., с ЕИК **********, на длъжност ****
катедра „Процеси и апарати“ – ****, живущ в ****, на основание чл.247, ал.1,
предл. 1 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/, вр. чл.259 от ЗОП, е
наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 850,46 лв.
/осемстотин и петдесет лева и четиридесет и шест стотинки /, за нарушение
на чл. 2, ал.2 от ЗОП.
Жалбоподателят д-р Н. Д. М., по съображения, изложени в жалбата,
моли съда да отмени процесното наказателно постановление като неправилно
и незаконосъобразно. Претендира разноските за адвокатско възнаграждение.
Редовно уведомен, не се явява лично в съдебно заседание, вместо това се
представлява от адв. Й. и адв. А., които поддържат жалбата и правят
същото искане.
Въззиваемата страна – АДФИ, редовно призована, се представлява от
юрк. М., като пледира за потвърждаване на обжалваното наказателно
постановление, навеждайки доводи за това. Претендира присъждане на
разноските по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени материалите по делото и законосъобразността на
обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и
приема за установено следното:
1
ЖАЛБАТА Е НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 11.06.2018 г. в ** - Пловдив, **. д-р т.н. Н. Д. М., в качеството си на
** по Проектна и информационна, дейност на ** -Пловдив и лице по чл. 7, ал.
1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн. ДВ, бр. 34/2016 г., изм. и
доп., бр. 49 от 12.06.2018 г./, съгласно Заповед № 735/27.06.2016 г. на ** на
**-Пловдив, открил възлагане на обществена поръчка с публикуване на обява
в портала на АОП под номер № ID 9077064 по реда на глава 26 от ЗОП с
предмет „Доставка на лабораторна стъклария и материали“, като в
документацията към обществената поръчка в Раздел I - Обща информация за
поръчката, т. 9. „Изисквания към офертата на участниците“ е поставил
изискване участниците да подават оферти „за всички номенклатурни
единици лабораторна стъклария и материали. На кандидат не изпълнил
горното условие ценовото предложение ще бъде отклонявано и няма да се
разглежда от комисията като несъответстващо на първоначално обявените от
Възложителя изисквания“, с което се дава необосновано предимство на едни
лица и в същото време необосновано ограничава участието на стопански
субекти в обществената поръчка, и не е съобразено с предмета и
количеството или обема на обществената поръчка.
** (**-Пловдив) попада в обхвата на държавната финансова инспекция
като бюджетна организация по смисъла на чл.4, т.1 от Закон за държавната
финансова инспекция.
** (**) е създаден като Висш институт по хранително-вкусова
промишленост (ВИХВП) с Указ № 230 на Президиума на Народното събрание
то
от 10 юли 1953 г. На 23 януари 2003 г. с решение на 39 Народно събрание
на Република България ВИХВП е преобразуван в **. Основната дейност на
**-Пловдив е обучение.
**-Пловдив е държавно висше училище, със статут на юридическо
лице /чл. 6, ал. 1 от Закона за висшето образование/, легитимирано с ЕИК **,
със седалище и адрес на управление: ****.
Съгласно чл. 24, ал. 1 от Закона за висшето образование /ЗВО/, органи
на управление на висшето училище са Общото събрание, академичният съвет
и ректорът.
Съгласно чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗВО и съгласно чл.20, ал.1, т.1 от
Правилника за устройството и дейността на **-Пловдив, ректорът
представлява учебното заведение.
Общият размер на средствата, финансирали дейността на **-Пловдив за
2018 г. е 12 741 786 лв., формиран както следва: субсидии от държавния
бюджет - 6 648 585 лв., получени трансфери от други бюджетни организации
( нето) - 369 923 лв.; собствени приходи, помощи, дарения - 3
287 713 лв.; получено финансиране на проекти с европейски средства -
2 370 387 лв.; получени текущи помощи и дарения от
Европейския съюз - 65 178 лв.
2
** - Пловдив е публичноправна организация по см. на §2, т.43 от
Допълнителните разпоредби на ЗОП, предвид това че е създаден с конкретна
цел да задоволява нужди от общ интерес и е финансиран с повече от 50 на сто
от държавни органи. През 2018 г. в ** - Пловдив получената субсидия от
държавния бюджет е в размер на 52,18% от общата стойност на средствата,
финансирали дейността му. /6 648 585 лв. /12 741 786 лв./.
Ректорът на ** - Пловдив като представляващ публично правна
организация е публичен възложител по чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП, който е
отговорен за правилното прогнозиране, планиране, провеждане, приключване
и отчитане за резултатите от обществените поръчки /чл. 5, ал. 1 от ЗОП/.
За периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. включително, със заповед №
735/27.06.2016 г. на ** на **-Пловдив - **. д.т.н. *. К.Т.Д., **. д-р т.н. Н. Д. М.
- ** по ПИД, е определен за длъжностно лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, което да
организира и възлага обществени поръчки от името и за сметка на **-
Пловдив.
При извършена проверка за законосъобразност на възложена през 2018
г. обществена поръчка с предмет: „Доставка на лабораторна стъкларии и
материали“, се установи:
На 11.06.2018 г. в **ила на купувача на ** - Пловдив е публикувана
обява за обществената поръчка с предмет: „Доставка на лабораторна
стъклария и материали“.
Публикуваната обява е изготвена по образец, утвърден от
изпълнителния директор на АОП и съдържа минимално изискуемата по
Приложение № 20 от ЗОП информация: наименование на възложителя; обект,
предмет и кратко описание на поръчката; срок за получаване на офертите - до
16:30 часа на 19.06.2018 г.; Спазвайки разпоредбата на чл. 187, ал.2 от ЗОП,
на същата дата, в **ила на купувача е публикувана документация към
обществената поръчка, съдържаща: обява; информация за публикуваната
обява; документация (Приложение № 1), в това число: указания за изготвяне
на оферта; техническа спецификация; образци на декларации, в това число:
проект на договор.
В деня на публикуване на обявата на **ила на купувача, на основание
чл. 96, ал. 1 от ППЗОП, видно от страницата на АОП, е публикувана в
портала на АОП кратка информация за обществената поръчка под номер №
***.
В Раздел I „Обща информация за поръчката“ от документацията за
участие, са посочени предмета на обществената поръчка и изискванията за
участие, и изпълнение. Предметът на обществената поръчка е периодична
доставка на лабораторна стъклария и материали, за нуждите на ** - Пловдив.
Общата прогнозна стойност на поръчката е в размер до 70 000,00 лв. без ДДС,
а срокът за изпълнение е 2 /две/ години, от подписване на договора или
достигане на сумата от 70 000,00 лева без ДДС, което събитие настьпи по-
скоро.
3
В т. 9. „Изисквания към офертата на участниците“ от документацията,
възложителят е посочил, че „оферти могат да се подават за всички
номенклатурни единици лабораторна стъклария и материали. На кандидат не
изпълнил горното условие ценовото предложение ще бъде отклонявано и
няма да се разглежда от комисията, като несъответстващо на първоначално
обявените от Възложителя изисквания.“
В документацията на обществената поръчка, е определен критерий за
оценка на постъпилите оферти - „най-ниска цена”, като най-висока оценка
получава ценовата оферта, съдържаща най-ниска доставна цена за всички
номенклатурни единици лабораторна стъклария и материали, посочени в
техническата спецификация. Сумарната цена се посочва без ДДС.
Предвидено е, че комисията за разглеждане и оценка на офертите на
участниците няма да оценява и класира оферти, които не оферират доставна
цена и не поемат ангажимент за доставката на всички номенклатурни
единици лабораторна стъклария и материали по Техническите спецификации.
Видно от гореизложеното, в предметният обхват на обществената
поръчка били включени различни видове лабораторна стъклария и материали,
възложени общо като обществена поръчка. Но макар и окрупнена и
възложена общо от възложителя, обществената поръчка не съдържа в
предмета си обективно неделими части, които поради своето естество да не
могат да бъдат възложени на повече от един участник, и изискващи
представяне само на едно предложение за цялата стойност и обем на
обществената поръчка.
В тази връзка възложителят неоснователно поставил в документацията
изискването „оферти да се подават за всички номенклатурни единици
лабораторна стъклария и материали“ и е определил, че „кандидат
не изпълнил горното условие ценовото предложение ще
бъде отклонявано и няма да се разглежда от комисията, като несъответстващо
на първоначално
обявените от Възложителя изисквания”.
Така поставеното изискване ограничава конкуренцията, като дава
необосновано предимство и поставя в по-благоприятно положение
участниците, имащи ресурсите да доставят всички видове лабораторна
стъклария и материали по 365 номенклатури едновременно и ограничава
участието на останалите участници, които нямат възможност да ги доставят в
пълен обем, но биха могли да доставят отделни видове поотделно. Това
изискване не е съобразено с предмета, стойността и обема на обществена
поръчка, тъй като задължава и обвързва необосновано участниците с едно
общо предложение за всички видове лабораторна стъклария и материали, по
всички номенклатури, и за цялата прогнозна стойност на обществената
поръчка в техническата спецификация, и ги лишава от възможността да
представят предложение, ограничено до избран от тях обем и стойност на
конкретни номенклатури.
4
Съгласно чл.2, ал.2 от ЗОП при възлагането на обществени поръчки
възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включването
на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или
необосновано ограничават участието на стопанските субекти в обществените
поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността,
количеството или обема на обществената поръчка. Тази императивна забрана
е гаранция за спазване принципите на равнопоставеност и недопускане на
дискриминация и на свободна конкуренция, залегнали в чл.2, ал.1, т. 1 и т.2
от ЗОП.
Предвид гореизложеното, като не е дал възможност за представяне на
оферта за отделни номенклатурни единици лабораторна стъклария и
материали, Възложителят ограничил стопанските субекти, които биха могли
да участват за част от лабораторната стъклария и материали, с което е
нарушил чл. 2 ал.2 от ЗОП
Във връзка с гореустановеното ограничително условие в
документацията за участие на обществена поръчка с предмет: „Доставка на
лабораторна стъклария и материали“, с писмо вх. № 543/02.03.2021 г. до **.
Н.М. се изиска становище, относно причината, поради която в
документацията към обществената поръчка е включено изискване към
участниците да подават оферти за всички номенклатурни единици
лабораторна стъклария и материали.
В представеното писмено становище с изх.№ 543-2/08.03.2021 г. **. М.
излага като съображения разнородния характер на консумативите и
невъзможността същите да бъдат групирани по сходство, съответно
обявяването да бъде по позиции. Посочва, че доколкото обявената и
проведена поръчка е такава по реда на глава 26 от ЗОП, възложителят не е
обвързан нормативно със задължението да преценява наличието на
възможности за разделянето й па обособени позиции, както и да излага
мотиви за това, съгласно чл. 187 ал.4 от ЗОП.
Наведените доводи за липсата на нормативно задължение за
възложителя да обособява предмета на обществена поръчка в обособени
позиции, да излага мотиви за невъзможността за това, финансовата
инспекция е приела за неотносими. Несъмнено на възложителя принадлежи
преценката, относно разделянето на предмета на обществената поръчка на
обособени позиции, като в случая той действа в условията на оперативна
самостоятелност. Но тази оперативна самостоятелност е лимитирана в
рамките на общото изискване за спазване на основните принципи на закона, в
това число и на чл. 2, ал. 2 от ЗОП. В конкретния случай предметът на
обществената поръчка включва доставка на лабораторна стъклария и
материали, които са различни по своите характеристики. Изискването за
доставянето им като съвкупност и от един субект безспорно ограничава
равния достъп на потенциалните участници и по този начин ограничава
конкуренцията.
5
Възложителят не е дал възможност на потенциалните участници да
подават оферта както за всички, така и за една или повече номенклатурни
единици, а ги ограничава да подават за всички заедно, като това изискване от
една страна е пречка за участие, и в случай че не са включени всички
номенклатурни единици, от друга страна, основание за комисията да не
разглежда подобни оферти и същите да бъдат отстранени от оценяване и
класиране.
Предвид гореизложеното, контролните органи приели, че поставените
от възложителя изисквания в документацията към обществената поръчка
необосновано ограничават участието на стопанските субекти и не са
съобразени с предмета, стойността и обема на конкретната обществена
поръчка, в нарушение чл. 2 ал.2 от ЗОП.
Ето защо било установено,че на 11.06.2018 г. **. д-р т.н. Н. Д. М. -в
качеството си на ** и лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, съгласно Заповед №
735/27.06.2016 г. на ** на **-Пловдив, е открил възлагането на обществена
поръчка с публикуване на обява в портала на АОП под номер № *** по реда
на глава 26 от ЗОП с предмет „Доставка на лабораторна стъклария и
материали“, като в документацията към обществената поръчка включил
изисквания, с които необосновано се ограничава участието на стопански
субекти в обществената поръчка и не са съобразени с предмета, сложността,
количеството или обема на обществената поръчка.
В резултат на поставеното изискване, била ограничена конкуренцията
между стопанските субекти при възлагането на обществената поръчка,
доказателство за което е подадената за участие една оферта от участника “**“
ЕООД е вх. № 1/19.06.2018 г., която единствена и в най-пълна степен е
отговорила на поставените от възложителя условия и изисквания,
включително и на ограничителното такова.
С единствения участник, определен и за изпълнител на обществената
поръчка, „**“ ЕООД - гр. Пловдив, на 29.06.2018 г. бил сключен договор №
61, с предмет: периодични доставки на лабораторна стъклария и материали, с
параметри, подробно описани в Техническата спецификация на възложителя
и Офертата (Техническото и Ценово предложения) на изпълнителя,
представляващи неразделна част от договора. Със срок от две години или
достигане на сумата от 70 000,00 лева без ДДС, което събитие настъпи по-
рано. Крайната цена, представляваща сума от единичните цени на всички
артикули, която е оферирал участника е 11 110, 30 лв. без ДДС.
За проверявания период извършените разходи по договора били в
размер на 35 435,47.лв. без ДДС /42 522,56 лв. с ДДС/.
С гореописаното деяние, жалбоподателят д-р М., е извършил
нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП /Обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от
15.04.2016 г./.
За мястото на извършване на нарушението било установено ** -
Пловдив при и по повод изпълнение на служебни задължения.
6
Нарушението било установено при извършена финансова инспекция на
** гр. Пловдив, възложена на основание чл.10, ал.1, т.3 и чл.5, ал.2 от Закон
за държавната финансова инспекция, във връзка с утвърден Годишен план за
2020г., със Заповед № ФК-10-1205/ 25.08.2020г. на **** на Агенция за
държавна финансова инспекция, спряна със Заповед № № ФК-10-1337/
17.09.2020г., възобновена със Заповед № ФК-10-1432/ 09.10.2020г. и изменена
със Заповед № ФК-10-1533/ 29.10.2020г., спряна със Заповед № ФК-10-
1742/08.12.2020г., възобновена със Заповед № ФК-10-8/06.01.2021г., спряна
със Заповед № ФК-10-173/02.02.2021г. и възобновена със Заповед № ФК-10-
312/ 01.03.2021г.
С оглед направените констатации св. Е.Ц. съставила АУАН № 11-01-
264/ 15.03.2021г. срещу д-р т.н. Н. Д. М., с ЕИК **********, на длъжност
**** катедра „Процеси и апарати“ – **** за нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗОП
и в присъствието на последния.
Въз основа на АУАН, било издадено атакуваното наказателно
постановление, в което фактическата обстановка били възприета по
идентичен начин с отразена в акта, като на основание чл.247, ал.1, предл. 1 от
ЗОП, вр. чл.259 от ЗОП, на жалбоподателя било наложено административно
наказание – глоба в размер на 850,46 лв, за нарушение на чл. 2, ал.2 от ЗОП.
Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин както от приложените по делото писмени доказателства,
така и от гласните доказателства - показанията на актосъставителя Е.Ц., която
потвърждава авторството на АУАН и направените констатации в него.
Съдът намира същите показания за последователни, логични,
непротиворечиви и съответстващи на събраната по делото доказателствена
съвкупност, поради което възприема последните като истинни. От същите се
установява начина на констатиране извършеното нарушение, фактите по
същото, както и процедурата по съставяне на акта.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни
лица. Спазени са и сроковете по чл. 261, ал. 1 ЗОП за съставяне на АУАН,
които са специални спрямо сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.
Нарушителят е правилно и изчерпателно индивидуализиран в двата акта. Така
описаната фактическа обстановка се потвърждава изцяло от приложените по
преписката писмени доказателства и гласните доказателства – показанията на
актосъставителя Ц., които съдът изцяло кредитира. Правилно е заключението
на наказващия орган, че е налице нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП и такова
според съда има извършено. Описанието на нарушението е в достатъчна
степен пълно, точно и ясно, като жалбоподателят е разбрал за какво негово
поведение и в какво качество е бил наказан, с оглед задълженията му,
предвидени в ЗОП.
Правилно приложена е и санкционната норма и е определено
7
законосъобразно предвиденото в нея наказание, доколкото за процесния
период разходите по сключения процесен договор са в размер на 42 522,56
лева с ДДС, респ. сумата представляваща стойността на договора, като 2 % от
тази сума се явява и правилно определеното наказание – глоба в размер
850,46 лева на основание чл.247, ал.1 от ЗОП. Наказанието е фиксирано от
законодателя и не подлежи на преоценка от страна на съда. Правилна е и
привръзката с чл.259 от ЗОП, предвид че жалбоподателят е заместник на **
По Проектна и информационна дейност на Университета.
Ограничаването се изразява в това, че кандидатите по обществената
поръчка следва да подадат своите оферти „за всички номенклатурни
единици“, иначе ценовото им предложение ще бъде отклонявано и няма да се
разглежда. Всъщност като е записано „за всички“, по този начин
жалбоподателят е ограничил възможността на потенциални участници да
подават оферта, както за всички, така и за една или повече номенклатурни
единици. Никъде в акта и постановлението не е посочено и не се твърди,че
задължение на възложителят в конкретната обществена поръчка е да
обоснови 365 номенклатурни единици в обособени позиции, така както
необосновано възразява жалбоподателят. Действително, обстоятелството, че
само един от участниците е подал оферта и подписвайки договор с този
участник - не противоречи на закона, но категорично говори, че е ограничено
правото на други желаещи да се включат в обществената поръчка, предвид на
това, че на пазара все пак има доставчици, които могат да доставят тези
лабораторни материали за отделни номенклатурни единици. Не е необходимо
и изследването от страна на контролните органи на способността на тези
субекти да изпълнят целия предмет на поръчката за лабораторна стъклария,
доколкото това би излязло от предмета на настоящото дело. Ирелевантно е и
кое би обосновало по-голям или по-малък интерес за кандидатите, и
условията да се определят въз основа на последното, тъй като именно така
биха се пренебрегнали принципите по чл.2, ал.2 от ЗОП. Ето защо
неоснователни са наведените в тази връзка възражения на жалбоподателя.
Всъщност на никой етап от развитието на административното производство,
включително и в съдебната фаза пред настоящата инстанция, не се
ангажираха доказателства, насочени към опровергаване на обстоятелствата на
нарушението, изложено в атакуваното наказателно постановление, а
наведените доводи в тази връзка останаха неоснователни.
Настоящият съдебен състав намира, че не е налице „маловажен случай“
по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението не се отличава с по-
ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца, в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от този вид. Касае се за формално
нарушение, поради което факторът липса на вредни последици не може да
бъде взет предвид при преценката за маловажност на случая. Не се разкриват
и някакви изключителни или многобройни обстоятелства в сравнение с
обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът поставя
внимание на това, че обществените отношения, които се регулират със Закона
8
за обществените поръчки са от изключително важно социално-икономическо
значение за обществото. Същите са свързани с правилното разходване на
публични средства и средствата, предоставяни от европейските фондове и
програми, което изисква и повишено внимание от страна на компетентните
затова длъжностни лица. Поради това, не трябва да се допуска създаването на
каквато и да е възможност за нарушаване на правилата, на база основните
принципи, заложени в чл. 2 от ЗОП, а именно равнопоставеност, недопускане
на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и
прозрачност.
Предвид горното, правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
При извършената служебна проверка, съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила по съставянето на АУАН и
издаването на НП, които да водят до опорочаване на
административнонаказателното производство.
Ето защо, настоящият състав намери, че атакуваното Наказателно
постановление № 11-01-264 от 10.09.2021г., издадено от **** на Агенция за
държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, с което на д-р т.н. Н. Д.
М., с ЕИК **********, на длъжност **** катедра „Процеси и апарати“ –
****, живущ в ****, на основание чл.247, ал.1, предл. 1 от Закон за
обществените поръчки /ЗОП/, вр. чл.259 от ЗОП, е наложено
административно наказание – ГЛОБА в размер на 850,46 лв. /осемстотин и
петдесет лева и четиридесет и шест стотинки /, за нарушение на чл. 2, ал.2 от
ЗОП, следва да бъде ПОТВЪРДЕНО като правилно и законосъобразно.
Предвид потвърждаването на обжалваното наказателно постановление,
съдът счита, че на Агенция за държавна финансова инспекция следва на
основание чл.63д, ал.4, вр. ал.5 от ЗАНН да се присъди юрисконсултско
възнаграждение, с оглед осъщественото процесуално представителство пред
настоящата инстанция и предвид фактическата и правна сложност на делото,
в размер на 100 лв.
За горните изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.
По изложените мотиви съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-264 от
10.09.2021г., издадено от **** на Агенция за държавна финансова инспекция
/АДФИ/ гр. София, с което на д-р т.н. Н. Д. М., с ЕГН **********, на
длъжност **** катедра „Процеси и апарати“ – ****, живущ в ****, на
основание чл.247, ал.1, предл. 1 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/, вр.
чл.259 от ЗОП, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на
850,46 лв. /осемстотин и петдесет лева и четиридесет и шест стотинки/, за
нарушение на чл. 2, ал.2 от ЗОП.
9
ОСЪЖДА Н. Д. М., ЕГН **********, да ЗАПЛАТИ на Агенция за
държавна финансова инспекция сумата в размер на 100 /сто/ лева, разноски по
делото, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
гр.Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му, по реда на Глава ХІІ от АПК.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
10