Решение по дело №1064/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 7571
Дата: 11 октомври 2024 г. (в сила от 11 октомври 2024 г.)
Съдия: Даниела Драгнева
Дело: 20247040701064
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 7571

Бургас, 11.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА
Членове: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
НАСЯ ЯПАДЖИЕВА

При секретар ЙОВКА БАНКОВА и с участието на прокурора АНДРЕЙ ОБРЕТЕНОВ ЧЕРВЕНЯКОВ като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА канд № 20247040601064 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена от И. П. Ч. от [населено място], [жк], ет.8, ап.4 срещу решение № 385/22.05.2024г. постановено по а.н.д. № 1215/2024 г. на Районен съд - Бургас. Счита решението за неправилно, постановено в нарушение на материалния закон. Не споделя мотивите на районния съд за съставомерност на деянието, с които е обосновано потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Оспорва установената фактическа обстановка, като посочва, че контролните длъжностни лица не са очевидци на нарушението. Иска се отмяна на съдебното решение и на издаденото наказателно постановление.

Ответникът – Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ Бургас, редовно уведомен, оспорва касационната жалба и прави искане да бъде оставено в сила обжалваното решение.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава становище за оставяне в сила на съдебния акт.

Административен съд - Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд - Бургас е потвърдил наказателно постановление № 22-0001520/29.02.2024 г. издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“ Бургас с което на И. Ч. е наложена глоба в размер на 1500 лева, на основание чл.178а, ал.7, т.1 ЗДвП за извършено нарушение на чл.43, т.2, б. „б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС във вр.с Приложение №5 част I, т.4.1.3 от същата наредба. Съдът е приел, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, като АУАН е съставен, а НП издадено в съответствие с разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, при спазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН. По същество съдът e обосновал извод за съставомерност на деянието и е приел, че правомерно е ангажирана отговорността на лицето, на соченото правно основание.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Възраженията на касатора са неоснователни.

Отговорността на касатора е ангажирана в качеството му на председател на комисия за извършване на периодичен преглед за проверка на техническа изправност на МПС – Ивеко 35Ц15 с рег.№ [рег. номер], извършен на 06.02.2024 г. от 11.14 ч. и приключила в 11.43 ч. в пункт за периодични прегледи на ППС „Аутоком 1“ ЕООД, като е допуснал комисията да даде заключение, че моторното превозно средство може да се движи по пътищата за обществено ползване, поради което и на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДВП, му е наложена глоба в размер на 1500 лева.

Разпоредбата на чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП, предвижда санкция за председател на комисията, извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл.147, ал.1 от същия закон.

На основание чл.12, ал.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, периодичните прегледи и проверките на ППС се извършват от комисия, която се състои от председател и поне един технически специалист, като председател на комисия може да бъде всеки технически специалист, който отговаря на изискванията на чл.13, ал.3 от същата наредба.

В разпоредбата на чл.43 от наредбата са предвидени задълженията на председателя на комисията за технически прегледи на превозните средства, а именно при извършването на периодичните прегледи на ППС да следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като не издава документ за техническа изправност, когато ППС-то не е представено на преглед или не отговаря на изискванията, определени в наредбата, не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба и не допуска извършването на периодичен преглед на ППС със съоръжения и средствата за измерване и в материална база, които не отговарят на изискванията, определени в наредбата.

Разпоредбата на чл.31, ал.1 от наредбата предвижда, че периодичните прегледи на ППС следва да се извършват при спазване на методиката по Приложение № 5. В тази връзка сочените за неизпълнени правила от Приложение 5 на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. Методика за извършване на периодичен преглед за проверка на пътническа изправност на ППС, съдържа различните изисквания, които следва да се спазват при технически преглед, в частност Част 1, т.4.1.3 - Превключване, при което чрез метод Визуална проверка на функционирането на фаровете – включване и превключване, да се направи оценка на тяхното състояние.

В случая данните от делото сочат, че касаторът не е проследил пълнообемното провеждане на периодичния преглед по отношение на горепосочената част, които изводи първоинстанционният съд е извел след анализ и съпоставяне на изготвения видеозапис на процесния преглед за проверка на техническата изправност на МПС и данните обективирани в протокол № 34498900/06.02.2024 г. Действително, дата и часа на прегледа на представените видеозаписи са различни от установените, но доколкото видеозаписите отразяват техническия преглед именно на МПС с рег.№ [рег. номер], правилно са кредитирани от съда по отношение на действията извършени по време на прегледа, като по отношение на датата и часа правилно същите са установени посредством съставения протокол за преглед.

Правилно първоинстанционния съд е приел, че с това си поведение И. Ч. е осъществил от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по чл.43, т.2, б.“б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и правомерно е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност на соченото правно основание. В този смисъл, неоснователни са възраженията на касатора за несъставомерност на деянието предвид липсата на длъжностни лица - очевидци на административното нарушение, след като за извършения преглед е наличен видеозапис.

В разпоредбата на чл. 41 ЗАНН са уредени веществените доказателства, като е предвидено, че при констатиране на административни нарушения актосъставителят може да изземва и задържа веществените доказателства, свързани с установяване на нарушението. Материалният носител, на който е записан видеофайла, представлява именно такова веществено доказателство, а съдържанието на записания видеофайл обективира извършването на конкретно административно нарушение – аргумент от чл. 109 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН. В случая видеозаписът е направен от камера, предварително поставена на посочения пункт и този видеозапис, може да бъде доказателствено средство в наказателния процес, респ. в административнонаказателния процес, тъй като в тези случаи е налице запис на регламентираното предаване в реално време на извършения технически преглед към информационните масиви на ИААА и доколкото съдържа информация, относима към основния факт на доказване в производството, може и следва да бъде ценен, както е процедирал и районният съд. Представения видеозапис от различно позициониране на камери за видеозаснемане позволява да се проследят действията на конкретния член на комисията, във всеки един момент от провеждане на техническия преглед на автомобила. Освен това извършването на техническия преглед има последователност предвид спецификата на проверяваните елементи на автомобила, поради което в конкретния случай няма данни тази последователност да е била нарушена, в каквато насока възразява касаторът. Видеозаписът от двете камери предоставя възможност да се проследи целият процес на извършване на техническия преглед и ясно се установява, че техническият специалист, член на комисията не е извършил проверка на фаровете на автомобила по посочения в т. 4.1.3 от Приложение № 5 към Наредбата начин.

С оглед изложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.второ от ЗАНН, решението като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото и на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнагреждение в размер на 80,00 лева, определено на основание чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

Мотивиран от изложеното, Административен съд - Бургас, ХVІ-ти състав

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В С. решение № 385/22.05.2024 г. постановено по а.н.д. № 1215/2024 г. на Районен съд - Бургас.

ОСЪЖДА И. П. Ч. с [ЕГН] от [населено място], [жк], ет.8, ап.4. да заплати в полза на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ Бургас юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 лева (осемдесет лева).

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: