Определение по дело №84/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 март 2020 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20207220700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ   

 

гр.Сливен  10.03.2020 г.

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Административен съд Сливен, в закрито съдебно заседание на десети март през две хиляди и двадесета година в състав

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СЛАВ БАКАЛОВ

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 84 по описа за 2020 год., за да се произнесе съобрази :

 

С определение № 78 от 09.01.2020 г. по гр.дело № 6469/2019 г. относно искова молба вх.№ 24325 от 19.11.2019 г., състав на Сливенския районен съд е изпратил исковата молба по подсъдност на Административен съд гр.Сливен.

Предявена е искова молба от „Манастира 2008“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление *** против Община Сливен, с която се иска ответника да бъде осъден да му заплати сумата от 5000 лв. по два отделни иска, представляваща обезщетение от противоправно бездействие на Община Сливен.

Настоящият състав на АдмС Сливен е приел, че в исковата молба не са посочени незаконосъобразните актове, действия  или бездействия, от които са причинени вредите, поради което не може да се установи юридическото лице, чийто орган ги е издал, за да бъде конституиран като страна по делото. Освен това исковете за обезщетение всеки предявен като частичен в размер на 2500 лв. са формулирани общо, като не става ясно дали се касае за имуществени или неимуществени вреди. Ако са имуществени дали се отнася за причинени вреди или пропуснати ползи. Поради това исковата молба е оставена без движение с указание до ищеца, да отстрани недостатъците по нея.

С молба вх.№ СД-01-01-934 от 09.03.2020 г. ищеца е посочил, че твърдяното бездействие на Община Сливен се изразява в следното: Въпреки взето решение за осигуряване на средствата за изграждане на обект „Водоснабдяване на селищно образувание „Кироолу“, този обект не е изграден. Община Сливен не е предприела действия по промяна на предназначението на земи от ЗГФ в размер на 900 кв.м., както и действия по изграждането на водопровода.   

Административен съд Сливен намира, че делото не му е подсъдно и следва да се десезира сам от разглеждането му и да повдигне препирня за подсъдност по следните съображения:

Съгласно чл.1 ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.. В ал.2 от същия текст е посочено, че исковете по ал. 1 се разглеждат по реда, установен в Административнопроцесуалния кодекс. В чл. 128 ал.1  т.6 от АПК е посочено, че на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд. В чл.203 ал.1 от АПК е посочено, че исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на тази глава единадесета.

От изложеното става ясно, че административния съд е компетентен да разгледа единствено спорове по искания за обезщетяване на вреди от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, но не и такива, които са свързани с инвестиционната и строителна дейност на общината. При осъществяване на тази дейност общината има качеството на инвеститор, а не на административен орган, поради което не може да се приеме, че взаимоотношенията възникнали във връзка с тази дейност са от административноправен характер. Ето защо спор във връзка с вреди от неизпълнението на инвестиционната програма на общината, следва да се разгледа от общите съдилища.

Ръководен от изложените съображения и на основание чл. 135 ал.4 и 5 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

           

      ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 84/2020 г. по описа на АдмС пред Административен съд - Сливен.

ПОВДИГА ПРЕПИРНЯ за определяне родовата подсъдност на предявените от „Манастира 2008“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, частични искове против Община Сливен, с които се иска ответника да бъде осъден да му заплати сумата от общо 5000 лв. по двата отделни иска, представляващи обезщетения от противоправно бездействие на Община Сливен, представляващо неизграждане на обект „Водоснабдяване на селищно образувание „Кироолу“ и непредприемане на действия по промяна на предназначението на земи от ЗГФ в размер на 900 кв.м.

Делото да се изпрати на състав, включващ трима представители на Върховния касационен съд и двама представители на Върховния административен съд за разрешаване на препирнята.

Определението не подлежи на обжалване.

Определението да се съобщи на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: